Serfaus 13-17 december

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

Zoals ieder jaar stond er ook dit jaar weer een korte skivakantie voor aanvang van de kerstvakantie op de planning. Na vorig jaar in St. Anton te zijn geweest, was het dit jaar weer de beurt aan Serfaus. In 2010 zijn we hier ook al geweest en dat is ons prima bevallen. Hieronder een verslagje met wat foto’s.

Algemeen:
Bestemming: Serfaus, Serfaus-Fiss-Ladis, Oostenrijk
Onderkomen: Haus Enzian
Skidagen: 4
Mijn ski’s: Fisher Progressor 9+

Donderdag 13 December:
Omdat we in de middag nog wilde skiën zijn we rond 3.00u in Oosterhout (NB) in de auto gestapt. Het was heerlijk rustig op de Duitse snelwegen en op de Fernpass waardoor we net iets na 11.00u al in Serfaus waren. We werden weer uitermate vriendelijk ontvangen door de gastvrouw waarna het tijd was voor een broodje om vervolgens richting de liften te wandelen.
Eenmaal met skischoenen en ski’s op de nek die we na afloop van de dag achter hebben gelaten in het depot. Zo’n depot is ideaal: voor een paar Euro (18€ voor 2 paar ski’s en schoenen gedurende onze vakantie) kun je daar iedere dag je skischoenen en ski’s achterlaten waarna je op je gewone schoenen naar je accommodatie kunt wandelen. Voor die paar Euro gaan wij er niet mee sjouwen en ’s ochtends zijn je skischoenen ook weer netjes droog. De prijs voor de skipas in deze periode is echt een lachertje voor een gebied met meer dan 200 km aan piste: 19 Euro per dag :)

null

De sneeuwcondities waren zoals verwacht uitermate goed en met een zonnetje erbij ben je dat vroege opstaan in de ochtend al snel vergeten. Zo’n middagje is snel voorbij, maar gelukkig hebben we nog drie dagen te gaan. De eerste paar afdalingen smaakten in ieder geval naar meer.

Vrijdag 14 december:
Wat is het vlakke Nederland toch saai als je in de ochtend zo’n uitzicht hebt vanaf je balkon:

null

null

Nadat we de vers gebrachte broodjes en een plak van de uit de NL meegebrachte kerststol naar binnen hadden gewerkt, was het snel weer op naar de piste. De weersvoorspelling voor vandaag was uitermate goed dus daar moesten we van genieten. Mede door het goede weer waren de uitzichten voortreffelijk.
null

De pistes waren prima geprepareerd, maar helaas was de Noordzijde van Fiss afgesloten in verband met sterke wind. De enige gondel die daar naartoe gaat (Schönjochbahn) ging niet verder dan het middenstation.
null

We wilden in iedere uithoek geweest zijn dus zodoende toch maar even naar Ladis geskied ondanks dat die piste niet echt bijster interessant is. Na de lunch op naar het Masner-deel aan de andere kant van het gebied. We hebben ons daar uitermate goed vermaakt en ook daar geen wachttijden voor de liften. Wat is het toch genieten in zo’n periode als nu!

Zaterdag 15 december:
Sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw was de voorspelling voor vandaag en die kwam uit zoals je op onderstaande foto kunt zien:

null

Rond het middaguur was het tijd voor een hapje en drankje in de leuke Zirbenhütte aan de Noordzijde van Fiss. De Zirbenhütte is vrij groot, maar het is geen grote zelf-bedienings-vreetschuur zoals je die elders nog wel eens vindt. De bediening is uitermate aardig en je eten staat in no-time op tafel. Wat ons betreft een aanrader voor de lunch.
null

Langzaam maar zeker kwam het zonnetje steeds meer door waardoor het zicht een stuk beter werd.
null

Her en der hingen nog wel wat flarden bewolking, maar dat vind ik nou net de charme van de bergen.
null

Voordat we het door hadden zat de één-na-laatste dag er alweer op. Serfaus is een leuk dorp met de nodige winkels dus ook deze avond hebben we een korte wandeling door het dorp gemaakt. Vanaf de andere kant van de brug heb je een mooi uitzicht op Serfaus. Dat is toch heel wat beter dan de vele hoogbouw zoals je in Frankrijk in de grote gebieden nog wel eens ziet.
null

We kwamen daarbij terecht in de kerstmarkt van Serfaus: 5 kraampjes en een kinderkoor :)
null

Zondag 16 december:
Helaas alweer de laatste dag van deze skitrip maar wederom werd mooi weer voorspeld dus was het zaak om vroeg uit de veren te komen. De verse sneeuw van gisteren maakte de condities nog beter. Er was in deze vier dagen 53 procent van de pistes open, maar eigenlijk merk je daar niks van. Je kunt heerlijk door het gebied cruisen en in plaats van drie geopende pistes naast elkaar, lagen er nu twee. In mijn ogen zeker geen reden om in deze periode niet naar dit gebied te gaan want op 2 liften na waren alle liften open dus je kunt overal komen. In de ochtend hing er nog wat sluierbewolking.

null

De verbrede Plazörabfahrt aan de Noordzijde van Fiss lag er heerlijk bij waardoor het prima carven was op een vrijwel lege piste. Met uitzicht op deze piste hebben we in de Zirbenhütte een warme choco gedronken waarna we de 10 km lange Frommesabfahrt hebben genomen.
null

Nabij de Möseralm zijn ze inmiddels al drie dagen bezig om een grote skischans te maken met een Pistenbully. Het blijven toch wel indrukwekkende apparaten!
null

Er wordt wel eens gezegd dat het weer in de bergen heel snel kan veranderen. Het bewijs daarvoor werd vandaag geleverd. Onderstaande foto’s zijn 10 minuten na elkaar genomen. Op de eerste foto was de lucht nog helemaal grijs en grauw terwijl het enkele minuten later weer opentrok.
null

null

Helaas kwam ook aan deze dag een einde. We hebben 3,5 dag heerlijk kunnen skiën in een mooi skigebied met prima geprepareerde pistes. Haus Enzian was liggend op 100 meter van de liften daartoe wederom een prima uitvalsbasis. Een laatste uitzicht op Serfaus in het dal:
null

Maandag 17 december:
Tijd om de spullen in de auto te pakken en Haus Enzian nog even op foto vast te leggen.

null

Onderstaande is zeker op ons van toepassing. We komen hier zeker nog eens terug!
null

Groot was onze verbazing toen we 7 km lange Landeckertunnel vlakbij Serfaus uit kwamen rijden. Voor de tunnel was er geen vuiltje aan de lucht, maar na de tunnel kwam de sneeuw met bakken uit de lucht. Tot bovenop de Fernpass sneeuwde het, maar daarna was het gelukkig de hele weg droog.
null

Nu nog 37 dagen wachten voordat we een weekje naar Val Thorens gaan.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 20:34

Dat ziet er goed uit Paskal, leuk verhaal en schitterende foto´s. Krijg er ook zin in, maar mijn vriendin gaat liever naar een warme bestemming…

Wat een leuk verslag! Met al die foto’s is het net alsof ik er zelf bij was ;-)

Mooi verslag, je hebt er duidelijk werk van gemaakt ! Damn die lege pistes…

Nog 30 dagen wachten tot ik daar weer ben…
Mooi verslag Paskal. Zirbenhütte is inderdaad de moeite waard maar in Serfaus ook zeker de Leithe Wirt onderaan de Königsleithebahn!

Mooi verslag en goeie foto’s!

Gast 576, ik ken dat probleem…

Go with the snow!

leuk verslag zeg! en hele mooie foto’s!
Ik hoop dat ik dit jaar ook nog eens paar dagen buiten het hoogseizoen kan gaan, lijkt me heerlijk zo :)

Dank voor de complimenten. Foto’s zijn genomen met een simpele Canon Ixus die ik zo nu en dan uit de binnenzak tover om wat sfeerfoto’s te maken. Met een digitale spiegelreflex zouden ze nog mooier worden qua kleur e.d. maar heb weinig zin al dat spul mee te sjouwen tijdens een dagje skiën.

Leuk verslag Paskal, nu kan ik al helemaal niet meer wachten tot we er heen gaan. nog 23 dagen wachten

Helemaal cool dit verslag. Wij vertrekken komende zondag naar fiss en ik heb er nu nog veel meer zin in. Mijn contour roam2 helmcamera ligt klaar onder de kerstboom dus die gaat mee voor het beeldmateriaal. Eens kijken of ik er daarna ook zo’n mooi gebiedsreview van kan maken met bewegend beeld ;)

Ziet er mooi uit. wat een leuk verslag. Jammer dat het dit weekend heel slecht eruit ziet kwa weersvoorspelling.

@Maus, hopelijk zet je je filmpje voor heteind van het jaar er nog ff snel op, kan ik hem nog ff zien voor ik ga

Plaats een reactie