Ski Amade, 23/2 - 2/3

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ski amadé en Salzburger Sportwelt

Ik zet even de plus en minnen op een rijtje van mijn week Oostenrijk.

Dag 1: Skischaukel Radstadt - Altenmarkt

  • Niet heel erg druk
  • Nieuwe sneeuw
  • Moderne liften
  • Weinig Nederlanders
  • Preparatie van de pistes; had wel iets beter gekund.
  • Slecht zicht

Dag 2: Wagrain - Alpendorf

+Zon
+Piste preparatie
-Drukte

  • Veel Nederlanders
  • Liften met te weinig capaciteit (Grafenbergbahn, Hachau, Sonntagskogel 1, Gondelbahn Alpendorf, Panoramabahn(beide kanten))

Dag 3: Reiteralm - Hochwurzen

  • Bijna niemand op de Reiteralm
  • 20 cm Nieuwe sneeuw
  • Werd hard aan de piste gewerkt (Pistenbully vloot (4 stuks schuin achter elkaar) hele ochtend onderweg) Alleen op de Reiteralm!
  • Veel stenen op de piste (piste Rohrmoos I)
  • Slechte preparatie; Pistenbullys waren ingesneeuwd op de Hochwurzen.

Dag 4: Hochkönig

  • Geen wachtrijen (uitgezonderd; Kings Cab, Kabienbahn Karbachalm)
    +Moderne liften
  • Dal piste Gabühel geopend
  • Pistes lagen er belabberd bij! (het leek alsof ze gewoon een nachtje hadden overgeslagen)
  • Heel veel Nederlanders

Dag 5: Planai - Hauser Kaibling

  • Zon
  • Zeer goed geprepareerd
  • Rijen waren snel weggewerkt (Planaibahn, Senderbahn)
  • Overige liften bijna geen rijen
  • Temperatuur; 14 graden bij het Bergstation van de Mitterhausbahn
  • Door de temperatuur was de zwarte 3 op de Planai en de blauwe 8 op de Hauser Kaibling bijna niet meer te doen.
  • Piste kleuren lijken niet te kloppen (zwarte 7 is eerder rood en rode 1 is eerder zwart)

Dag 6: Skiparadies Zauchensee

+Pistes hielden zich erg goed

  • Wachtrijen waren snel weg
  • Temperatuur
  • Dal piste Flachauwinkl; die was veel te zacht.

**Mijn Skiline:
24. Feb. 2013 Radstadt Altenmarkt 7.865 hm 18 Lifte 43 km
25. Feb. 2013 Wagrain 6.419 hm 18 Lifte 29 km
26. Feb. 2013 Reiteralm 5.858 hm 15 Lifte 27 km
27. Feb. 2013 Mühlbach 7.066 hm 14 Lifte 34 km
28. Feb. 2013 Planai 6.380 hm 16 Lifte 33 km

  1. Mär. 2013 Zauchensee 7.229 hm 17 Lifte 39 km

Totaal:

6 Tage 40.817 hm 98 Lifte 205 km**

Tips voor de lift bedrijven:]
Zauchensee: in RA tunnels bouwen of weg sluiten en toegangscontrole zetten bij Tauernkar (sleeplift)
Wagrain: Beter aangeven dat dal piste veranderd in een pad
Reiteralm: Tunnels bouwen of weg sluiten
Hochwurzen: Gebruik de Pistenbully
Hochkönig: Gebruik de Pistenbully + ze hadden beter ook gelijk de Wastlhöhelift weg kunnen halen (doortrekken Bürgalmbahn)
Planai: vervangen Planaibahn
Hauser Kaibling: vervangen Senderbahn

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 20:29

Grappig zo’n opsomming, leuk om te lezen

euh... doen!?

Wel kunnen genieten of alleen maar bezig geweest met plussen en minnen?

Ook heerlijk genoten!

Het heeft even geduurd maar nu komt ook het verslag!

Zondag: Om eens rustig van start te gaan is er gekozen om naar Skischaukel RA te vertrekken. Binnen 2 minuten van ons app. stonden we op het parkeerterrein, even om passen en daarna gelijk de lift in. Het was nog vroeg dus een afdaling naar Altenmarkt was nog te doen (drukte 10er). Daarna nog een aantal keer met de Hochbifangbahn II mee, want zeker als het sneeuwt wil hier niemand inzitten.
Nog heerlijk geskied en om 16 uur precies(!) nog een laatste keer met de Kemandhöhebahn!

Maandag: Na de eerste dag toch maar naar Wagrain, iedereen was nog fit en uit de statistieken bleek dat deze dag altijd weinig werd geskied. Maar deze keer het tegendeel waargemaakt. De condities waren goed, alleen bij de Gernkogel I een beetje ijzig. Om terug te gaan naar Wagrain is het jammer dat er altijd voor de Sonntagskogel en de Hachau flinke rijen staan. Dan maar naar beneden en de GrafenbergeXpress II ingestapt.

Dinsdag: Neuschnee!(10-20 cm) Eenmaal aangekomen op het parkeerterrein (B99 en B320 waren veranderd in loipen) Dan begint het dagelijkse riedeltje weer. Intussen was het alweer wat later en dan met de Silver Jet (gelijk doorlopen) en de Gässelhöhebahn II (the same). Toen achter de Pistenbully (ook bully’s van Prinoth) aangeskied. Dat was heerlijk alleen de 5 (Preunegg Jet) en de 2 (DSL) waren ze nog niet geweest. Dan maar even kijken op de Hochwurzen. Nadat we met de Basic- en Fun Jet naar boven gegaan zijn. Stonden we boven en gingen naar beneden richting Rohrmoos. De pistes waren hier nog veel slechter. Eerst helemaal naar beneden en daarna gegeten en daarna met dat lompe ding (Gipfelbahn), heel irritant is dat het platform waar je op staat beweegt. De Gipfelbahn wordt deze zomer vervangen door een normale 10-EUB. Dan maar snel terug naar de Reiteralm. Nog een keer met DSL en de Sepp’n Jet en dan de dalafdaling inzetten. Nog twee keer met de Hacksellifte gegaan. Voor een ÜL toch vrij stijl. En toen naar beneden gegaan en de dag zat er alweer op.

Woensdag: Köningstour; Ons startpunt lag in Mühlbach en vanuit daar vertrokken richting Maria Alm enigste lift waar het druk was: Karbachalm. Nou dan bij Dienten een beetje moeilijk doen om bij die DSL te komen. En het ging verder naar Maria Alm. Piste van de Sinalcobahn lag er net zoals bij elke piste slecht bij. Verder naar Maria Alm dal. Weer naar boven en bovenop gegeten. Het zicht op de 10 was zeer slecht. Dan zo de Sinalcobahn ingedoken (was veel verzet tegen door millieuorganistaties) en weer terug naar Mühlbach. Het stuk bij Dachegg een paar keer extra gedaan en daarna terug. Ook Fellersbach stond nog op de planning. Mooie piste (en was de enigste die er goed bij lag). Dan de dalafdaling ingezet.

Donderdag: Wij begonnen aan onze reis naar Schladming. In het WM-Park geparkeerd en aangesloten bij de wachtrij voor de Planaibahn. Eenmaal boven eerst besloten om naar Haus te gaan. Vrij druk bij de Senderbahn, eerst maar even de pistes van de Gipfelbahn aandoen en daarna de iets vlakkere Alm6er. Toen weer richting Schladming over de Dames piste. Bovenop gegeten en wederom naar Richting Haus. Nu iets verder afgedaald en met Quattralpina (wie verzint er nou zo’n naam) weer naar boven en dan weer richting eindbestemming Schladming. Het wordt nog krap als ik in de Sonneckbahn zit en die wordt voor de 5e keer stilgehangen. Dan snel naar Mitterhaus (sluit om 16 u.) om daar om 6 voor 4 aantekomen. Dan de dalafdaling ingezet en weer met Fritz Blitz mee. Dan last best. De zwarte 3 (WK-piste voor de heren). Maar door de brandende zon en de hoge temperaturen is dit meer een skiroute. Ook is half Tsjechië aanwezig op deze zwarte piste.

Vrijdag: Laatste dag! Dan maar dichtbij naar Zauchensee. Traditioneel is daar namelijk bijna niemand. Maar vandaag waren er toch vrij veel mensen. Beide Highliner was de wachtrij minder dan 1 min. om dan rustig te beginnen met de Tauernkarbahn en daarna 2x in de Tauernkarlift. Toen weer richting Zauchensee over de zwarte 10 en zo de Gamskogelbahn I+II ingegaan. Weltcupstrecke en daarna nog een keer met Schwarzwandbahn. Toen om de drukte te vermijden met de beide Unterbergbahnen.
En zo gaat dat dan nog wel een paar keer. Dan loopt de dag op zijn einde en zo ook mijn vakantie. Nog een keer met de Zauchenseebahn en daarna gaat onze weg weer terug naar Flachauwinkl. Wel beide Highliner’s nog een keer gegaan maar de piste was pap en je kan wel nagaan hoe warm het dan is als je in een gondeltje zit waar de zon op brand.

Nog vragen?

wat heb je toch veel negatief commentaar!!!

Je hebt het wel naar je zin gehad verder ;-) ?

Je hebt het wel naar je zin gehad verder ;-) ?

Desiree2 op 16 mrt. 2013 11:27

Ja natuurlijk.
Mijn commentaar was toch niet negatief? Ik ben expres niet naar Flachau geweest want daar erger ik me kapot. En dan was het verslag nog negatiever. Deze vakantie was echt om te skiën vandaar ook die 205 km. Als ik naar Flachau was geweest had ik echt niet gehaald.

Je geeft zelf aan dat het negatief is. En is het aantal kilometers van belang tijdens je vakantie?

Ja,
ik ga daar naar toe om te skiën (niet van tentje naar tentje)!
Je hebt die skipas toch niet voor niets of …
Dus daar maak ik er gebruik van.

En waar staat dat ik heb geschreven dat het negatief is??

zo is het bij mij ook, ik wil gewoon zo veel mogelijk skien en voor mij hoeft er zelfs geen apres ski te zijn.

No sweat no glory

@Michi: Wat is er zo ergerlijk aan Flachau? Drukte?

[mention=“118549”]@Michi[/mention]: Wat is er zo ergerlijk aan Flachau? Drukte?

Mathijs! op 17 mrt. 2013 11:31

ik was in die periode ook in Oostenrijk (beroepsmatig) en me laten ompraten om 1 dag naar Flachau te gaan (wel mijn "thuispiste", maar niet in de vakantieperiodes). Het was er inderdaad ontzettend druk, de grote p-plaatsen stonden smorgens om 9.15u al helemaal vol met gele kentekenplaten. Op de weg naar de liften zie je half verklede sinterklazen, overal oranje hesjes, oranje schorten, oranje hoedjes en het bij deze landgenoten horende popie-jopie geschreeuw.
Pistes waren die dag ook niet best, volgens mij waren ze gedeeltelijk geprepareerd en heb toch heel wat gevallenen afgevoerd zien worden.

Ik kan me dan ook goed voorstellen dat de topicstarter zijn week gebruikt om andere pistes op te zoeken waar het wat rustiger zou kunnen zijn. Stel je voor dat we hier een verslag hadden gekregen van 1 week Flachau, dan was het helemaal negatief geweest ;-)

@Michi, er liggen al plannen om de dsb Gabuhel te vervangen voor een 6ser die begint bij het skicentrum, scheelt wat klunen.
Bij drukte zouden ze iid sommige pistes overdag nog een keer kunnen prepareren vooral de gabuhel.
Je bent er natuurlijk midden in de krokusvakantie geweest want het aantal Nl valt opzich wel mee. @Edwin, ik ga in week 3 altijd een week skién in Flachau maar dan vind ik het daar zelfs nog druk, er zijn op relatief weinig hectare veel liften soms is het net een grote verkeerskreiss. Flachau Winkl gaan we ook altijd 2x heen, vind ik veel mooier en het is er rustiger.

Dienten Die Alte schule

@Edwin: Dank voor de uitleg, Flachau-Wagrain valt best te mijden ivm drukte, goed om te weten.

@Mathijs! @Edwin11

Nadat we vorig jaar er anderhalf uur over hebben gedaan om vanaf het dalstation Space Jet 1 naar bergstation Space Jet 3 te gaan gaat voor mij iets te ver. Eerst besloten om dan op te stijgen met Die Rote 8er, maar later besloten om toch 2 dagen naar Steiermark te gaan. (Waar je gelijk kunt doorlopen)
@Elly3

Is het niet verstandiger om de DSB Gabühel te vervangen door een gondelbaan? Mocht er toch weinig sneeuw liggen (wat door de opwarming vd aarde toch vaker zal voorkomen) moeten mensen niet met de stoeltjeslift naar beneden. (Met de gondel naar beneden vind ik toch iets prettiger dan met een stoeltjeslift, maar er gaat niets boven naar beneden skiën).

Zo vindt ik ook dat ze (een aantal jaar geleden) de Wastlhöhelift gelijk weg hadden kunnen halen (Dit door de Bürgalm door te trekken).

Je bent iets te snel door het gebied heen gegaan. Neem toch de tijd. Heb je de Stechbachlift in Sankt Johann-Alpendorf gedaan? Je moet wat anti-cyclisch skiën (dus niet om 12.30 gaan eten, maar eerder of om 13.30) dat scheelt al een hoop.

Guido

Nee,

Een zwarte is geen probleem, alleen ik ben niet de beste in een sleeplift. (Ga niet met mij in de sleeplift want ik duw je er gegarandeerd eruit.) Ik heb die sleper trouwens wel gezien, toen waren we nl. boven bij de Hirchkogelbahn. Bedankt voor je suggestie! Misschien doen we hem volgend jaar wel een aantal keer. Een nieuwe lift zal er tijdelijk toch niet komen aangezien Alpendorfer Bergabahnen bijna falliet was. (12 mil. nodig om het seizoen op te starten! (maar ze hadden er sneeuwkanonen van gekocht))

Was ik nog vergeten te vragen, wat heb je tegen Nederlanders op de piste?

Guido

Nou, op de piste schreeuwen ze ("ze" ik ben er zelf ook een) veel en vooral erg hard. (Als ik iemand hoor schreeuwen op de piste is 99 van de 100 keer in het Nederlands)
Maar het grootste probleem is bij de lift. 9 van de 10 keer zijn het Nederlanders die voordringen of een poging daar toe doen.

[mention=“118549”]@Michi[/mention]
Bij drukte zouden ze iid sommige pistes overdag nog een keer kunnen prepareren vooral de gabuhel.

Elly3 op 17 mrt. 2013 13:58

@Elly3

Om hier nog even op terug te komen. De Gabühel vond ik er persoonlijk nog wel goed bij liggen (er rekening mee gehouden dat het een zuidhelling is.). Ik vond vooral dat de pistes van Dachegg erg slecht.
Maar als je de Gabühel vergelijkt met Die Schönste (tevens vrij zuidelijk gelegen), hebben ze bij Hochkönig echt nog wel een lesje "Präparieren für Anfänger" nodig

Plaats een reactie