Neuastenberg/altastenberg/willingen/winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Hallo,

Wij gaan morgen 1 dagje naar winterberg.
Wat is nu het mooiste gebied. niet te druk voor 1 dag?
Willingen? Is alles open daar? meestal alleen de Ettelsberg.
Winterberg is te druk?
Kennen jullie neuastenberg en altastenberg?

gr

Ale genoemde plaatsen zijn ontzettend druk in de kerstvakantie (vanaf maandag iets minder druk).
Tips voor heerlijk skiën en weinig wachttijden:

  • Winterberg-Kappe (borden Bob- und Rodelbahn volgen): stoeltjes- + sleeplift met mooie lange pistes, waaronder de steilste boven de Alpen, bijzonder mooi uitzicht ook!
  • Niedersfeld: vlak voor Winterberg een leuk gebiedje met 3 liften en afwisselende pistes, ook nog eens goedkoop
  • Wildewiese: 5 liften en een aardig hoogteverschil, bovendien snel bereikbaar vanuit Nederland
  • Wasserfall: Fort-Fun skigebied met stoeltjes- en sleeplift, afwisselende pistes, mooi gelegen, snel bereikbaar.

Kijk voor alle skigebieden op http://www.wintersport-arena.de

Aanvulling:
Bruchhausen: Sternrodt, 2 liften, mooie lange pistes.
Langewiese (Winterberg), 4 liften, afwisselende pistes
Usseln (Willingen), 4 liften, afwisselende pistes

Willingen is volledig open (net zoals de rest in het Sauerland, er ligt ongeveer een meter sneeuw overal). Heb afgelopen dagen geskied in Winterberg en Willingen en vond persoonlijk Willingen erg mooi. De afdalingen die daar te maken zijn, zijn relatief een stuk langer dan in Winterberg en doen bijna Oostenrijks aan. Druk is het deze week wel helaas, dus misschien zijn de wat minder bekende gebieden die Harry noemt wel raadzaam.

Hallo,

Ik heb een vraagje.
Binnenkort ga ik drie daagjes naar Winterberg.
Mijn vraag was of ik van Hotel Winterberg resort rechtstreeks (met skiliften) in het avondskigebied kan geraken?
En kan dit als we een skipass van drie dagen hebben, of moeten we voor 's avonds een extra avondpass aankopen?

grtjs,

Winterberg en Willingen zijn beiden vies druk deze dagen!!! Tot 2011 zou ik beide gebieden erg afraden.

Alle andere skigebiedjes in het Sauerland gaan wel, máár de Hunau liften bij Bödefeld zijn ook heel erg druk!

@Harry van den Berg:
Ik betwijfel ten zeerste of die zwarte piste bij de Kappe echt de steilste is boven de Alpen. Ik was laatst bij een zwarte piste in het Harz gebergte en daar was een zwarte piste die nog wel een klein stukje steiler was. Soms wisselen ze in Winterberg nogal. Soms zeggen ze ook wel dat het de steilste piste van het Sauerland is. En dat laatste klopt ook wel.

@Frans:
De Kappe-slalomhang is de steilste boven de Alpen als je de korte steile pistes met minder dan 80 hoogtemeters (HM) niet mee rekent. De Hexenritt in Braunlage, de Schanzenhang in Neuastenberg en de St. Georgafdaling in Winterberg zijn op een kort stuk inderdaad nog vergelijkbaar of zelfs iets steiler, de ongeprepareerde variant van de St. Georg in Winterberg is zelfs extreem te noemen. Bij pistes met meer dan 80HM (Slalomhang 190HM) is de Slalomhang echter de moeilijkste. Leuk is ook de buckelpiste direct onder de stoeltjeslift en een pikzwarte variant vanaf halverwege de rode afdaling vanaf de Kappe!

@Harry van den Berg:
Welke piste bedoel je met de ‘ongeprepareerde variant van de St. Georg’ in Winterberg? Is dat die iets meer naar rechts gelegene zwarte piste (door het bos)? Die heb ik laatst nog gedaan en ik vond em makkelijker als de andere zwarte piste, of ligt dat puur aan mijn ervaring?

De geprepareerde zal dan beslist de zwarte piste zijn die parallel aan de schans loopt en direct naast de stoeltjeslift.

Overigens, met mijn zwarte afdaling in de Harz bedoel ik niet de Hexenritt in Braunlage, maar de Schauinsland-Abfahrt in Hahnenklee. Die piste is 600 meter lang en vooral op het laatste stuk super steil! Steiler als de St. Georg, Slalomhang, Schanzenhang of Hexenritt.

Steilste piste boven de Alpen slaat natuurlijk helemaal nergens op. Kan me niet voorstellen dat er in Noorwegen geen steilere pistes zouden zijn…

Wij zijn gisteren een dagje naar winterberg geweest!
Het was erg leuk maar idd wel erg druk maar goed dat mocht de pret niet drukken!

Ook wij waren gisteren een dagje naar Winterberg. Voor het eerst. Wat een drukte ruim een kwartier in de rij voor een afdaling van drie minuten. Maar goed het was leuk als voorpret voor de vakantie in Frankrijk (Vallandry-Les Arcs). We hebben erg in dubio gestaan of we naar Winterberg of naar Willingen zouden gaan ivm de drukte. Ik ben dan ook benieuwd of er gisteren (29 december) iemand in Willingen is geweest en hoe druk het daar was.

@Jean.

Dan stonden jullie zeker aan de binnenkant te wachten, want wij stonden steeds aan de buitenkant(rechts) te wachten en was ongeveer 5a10 min wachttijd,
Maar idd dat mocht de pret niet drukken!

@ Jean: ik was de 29e in Willingen… Daar was het ook druk hoor… Wachttijden waren niet langer dan een kwartier overigens…

Even een vraagje we vertrekken morgen voor een paar dagen Bruchhausen: Sternrodt
Nu is mijn vraag kun je bij de stern rodt ook ski’s huren.

Overal bij elke lift in het Sauerland is ergens een skiverhuur aanwezig. Gewoon even vragen. Bruchhausen zal er vast wel één skiverhuur hebben. En ook nog wel een skischooltje.

is er ook een skibus die je naar de andere gebieden brengt.Mijn plan is om naar winterberg te gaan maar wil ook weleens in willingen kijken.

Winterberg en Willingen liggen zodanig uitelkaar dat daar geen speciale skibus tussen rijdt. Wel rijdt er een bus van Winterberg naar Neuastenberg en Altastenberg.

Een beter idee is om dan even de auto te pakken. Het is in de sneeuw toch al snel 30 - 60 minuten rijden tussen de plaatsen in.

30 december was ik een dag op de Kappe. Het was er ontzettend druk, 15 minuten wachttijd bij de lift. Ik ga echt nooit meer in een schoolvakantie naar het Sauerland! Heb wel genoten van het mooie weer en de prachtige omgeving.

Gisteren en vandaag vrijwel geen wachttijden in Winterberg! Vanaf morgen weer wat drukker, denken we. Afgelopen donderdag was inderdaad de drukste dag, ongelooflijk hoeveel dagtoeristen er waren!
De rij-afstand Winterberg-Willignen is ongeveer een half uur, Winterberg - Neu- en Altastenberg hooguit 5 minuten.

voor de eerste keer in Winterberg met twee twaalf jarige snowborders en eer zes jarige skiër . Absolute aanrader voor we naar Oostenrijk vertrekken . Perfecte sneeuw , verschillende soorten liften en toffe skipistes . Niet te zwaar , perfect om er terug in te komen . De leuke omgeving geeft een echte vakantiesfeer . Parking en skipas aan aanvaardbare prijzen en goed bereikbaar. Absolute aanrader voor gezinnen met kids , zelfs voor een dagje .

Aanrader blijft Westfalenhang in Altastenberg, leuk gebied en rustiger dan Winterberg

Hallo,

Met mijn dochter wil ik gaan skien,ga ieder jaar wel naar oostenrijk dit jaar ook al geweest.
Probleem is dat mijn vriend dan altijd rijdt nu wil ik met mijn dochter alleen even er tussen uit,mijn vraag is of het goed te rijden valt voor iemand die nog niet veel in de bergen heeft gereden

Je hebt dus al wel ooit in de bergen gereden? En wil je naar de Alpen of naar Sauerland, want dat begrijp ik niet echt. Want daar zit natuurlijk wel een verschil in. Het is wat anders rijden in de echte bergen (toeren in de gaten houden, op de motor remmen, vaart blijven houden, e.d.) maar echt spannend is het niet, vind ik. Wel leuker!

Rijden in sauerland stelt niks voor mits het niet sneeuw. En indien het wel sneeuwt sneeuwkettingen eronder(wel thuis even oefenen)

@thijs:
Ik wil niet veel zeggen, maar in Winterberg heb je echt geen sneeuwkettingen nodig als je al goede winterbanden hebt. Ook al ligt er op de weg en parkeerplaats veel sneeuw.

Ja dat wat Frans zegt ja!

@ Frans
Helaas klopt dat niet helemaal. Ik was het weekend met kerst in het Sauerland en er hadden de nodige auto’s sneeuwkettingen nodig om weg te kunnen komen of om bepaalde binnendoorwegen te kunnen berijden, ook auto’s met winterbanden!
Behoorlijk irritant trouwens, want doordat er zoveel auto’s vastliepen, kon ik niet via de snelste weg (binnendoor) naar Willingen rijden (omdat die weg geblokkeerd was door een 10-tal auto’s die geen kant meer uit konden) en moest ik een heel stuk omrijden…

Ow ja, en speciaal voor Johan:

http://lmgtfy.com/?q=sauerland+sneeuwkettingen

;)

@Paul:
Dan ligt dat wellicht aan de rijstijl van die bestuurders, want ik kom regelmatig in Winterberg en verder rij ik elke dag in het Sauerland, maar nog sneeuwkettingen nodig gehad. Ook bij hevige sneeuwstormen en op wegen met een dikke laag sneeuw geen kettingen nodig gehad. Ik heb ze geen eens bij me… En heus, ik rij niet in de nieuwste auto met van die technische snufjes.

Mocht er zoveel sneeuw vallen dat je niet meer van je parkeerplaats weg komt dan is de snelste optie: Sneeuw scheppen. Sneeuw kettingen leggen loont zich daarvoor niet.

Belangrijk blijft om niet teveel gas te geven en altijd op de motor af te remmen. Je hoeft maar iets teveel op je rem te trappen en dan… vul zelf maar in

Quote:
"Sneeuwkettingen zijn verplicht indien dit is aangegeven door middel van borden (blauw bord met autoband plus sneeuwketting)."

En die borden heb je in het Sauerland niet! :P

Als je in Sauerland sneeuwkettingen nodig vindt, ben je maar een domme rukker die niet kan autorijden, maar dat is mijn bescheiden mening. Verder ben ik het wederom eens met onze Frans.

Plaats een reactie