Neuastenberg/altastenberg/willingen/winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

@ Frans. Bedankt voor de tips! Ik hoef niet persé naar Winterberg. Alleen het lijkt bv. op Sunweb net alsof het één gebied is en zo wordt de skipas ter plaatse ook verkocht? En pas hier op de site zie je heel ander km. staan aan pistes. Ik neem aan dat je ook dagkaarten kan kopen en elke dag een ander gebied? Of is het dan aardig aan de prijs.

@Ton:
Er kan per dag een skipas gekocht worden voor één gebied of vanaf 3 dagen voor de Wintersport Arena Sauerland. Die Wintersport Arena Sauerland Card is dan geldig in Winterberg, Willingen, Neuastenberg, Altastenberg, Sahnehang en Züschen.

Wat zou je adviseren Frans? Ik zit morgen in Willingen. Daar een Arena Sauerland kaart kopen of uitstapjes maken naar Bruchhausen of Bodefeld de vrijdag en het weekend?

Arena-pas kopen, in Winterberg zal de sneeuwsituatie veel beter zijn dan in Willingen door beter beschutte, zwaarder kunstmatig besneeuwde en hoger gelegen pistes. Dan kom je komend weekend aan in een groen Winterberg, kom je voorbij de Herrlohtunnel en voila: in één keer volop winter! Nu ligt er nog ruim een halve meter natuursneeuw, maar die gaat er tot vrijdag helemaal aan op de zuid- en westhellingen. De kunstsneeuw gaat het waarschijnlijk wel houden, vooral zondag belooft een mooie dag te worden…

@Ton:
Ik zou ook de Arena-pas kopen, máár als je eventueel in Bruchhausen of Bödefeld wilt skiën dan beter géén Arena Card kopen, want die skipas is niet geldig in Bruchausen of Bödefeld.

Winterberg lijkt mij qua sneeuw ook veruit het beste. Ik heb geen idee of Bruchhausen nog geopend is. Bödefeld is nu wegens regen gesloten. Daarom zou ik dus wél voor de Arena Card kiezen, omdat vooral Winterberg en de Sahnehang (Kahler Asten) het meeste sneeuwzeker zijn. Daarbij kan je dan ook nog gewoon lekker skiën in Willingen, Altastenberg, Neuastenberg en Züschen.

Verder worden er voorlopig ook geen echte betere winterse verwachtingen aangekondigd in het Sauerland. Het kan heel goed zijn dat je daarvoor moet wachten tot februari. Echter ik heb de indruk dat we deze winter niet meer zo’n top tijd krijgen zoals in december is geweest.

Gewoon ter plekke beslissen. Naar de dichtbijzijnde piste gaan en daar een dagkaart kopen! Sommige pisten: Kahler Asten zijn dan ook te druk.

Wij gaan ook en ik hoorde dat de pistes: 's-ochtends tot nu toe wel goed te skien zijn.

Skifan

Vooralsnog zijn alle liften in Willingen open en ze zijn ook redelijk positief als ik zo de newsletter lees. Is dit ook ter plekke zo?? In Winterberg zijn nog maar 9 liften open,

Michel

Wellicht dat Harry nog wat kan zeggen over Winterberg en Willingen. Waarom zijn de pistes in Willingen nog wel open?? Misschien is beter om deze dicht te gooien als het zo regent?
P.s. Harry je hebt toch geen aandelen van Winterberg :-)

Nee, ik heb geen aandelen in Winterberg… In Winterberg hebben ze een aantal pistes open gehouden om de skiërs die nog moed hebben een redelijk aanbod te geven, de rest van de pistes wordt gespaard.
Dat de pistes van Winterberg het langer uithouden zit 'm in de beschutte ligging op noord- en oosthellingen. Het regent er minder in dan op “open” pistes, zoals je die in Willingen hebt. Ook harde warme wind “vreet” flink aan het sneeuwdek, ook hier geldt dus dat beschutting veel helpt. Deze zaken zorgen er voor dat Winterberg veel sneeuwzekerder is dan Willingen, ook staan de sneeuwkanonnen nóg dichter op elkaar en kan er - alweer door de beschutte ligging - veel vaker kunstsneeuw worden gemaakt.
De voordelen van Willingen (lange, open pistes) zijn in dit soort omstandigheden meteen een nadeel. Ook de hoogte vanhet dalstation is net ongunstig, beneden 600 meter heb je problemen met voldoende sneeuw.

Wat betreft drukte: bij de huidige omstandigheden is het naar verwachting vooral op zondag heerlijk skiën met geen of weinig wachttijden, het hangt een beetje van het wel of niet doorgaan van de vele busreizen af.

Hoi,

Wij gaan dus morgen naar Willingen toe maar is er eigenlijk nog wel sneeuw na vandaag?

Wij zijn afgelopen dinsdag nog een dagje wezen skien in winterberg. Toen was het nog goed te doen. Maar aan het eind van de dag is het beginnen te regenen. Waardoor de pistes vrij snel in kwaliteit achteruit gingen. Als je op de site kijkt zijn vrij veel pistes gesloten nu.

Net terug uit Willingen, tot en met woensdag prima skieen.
Daarna regen en gaan de pistes zeer snel achteruit !

Wij hebben een arrangement van3 dgn skieen, maar is het wijs om deze misschien te verzetten naar een andere data ivm de skipiste situatie? Of zijn de pistes nog goed te doen in winterberg?

In Winterberg zijn vrijwel alle liften (17 van 23, Kappe+Hoofdskigebied helemaal open, alleen Nordhang Kahler asten en oefenweide Herrloh niet) open en de meeste pistes verrassend goed, maar nog niet geweldig. Vanaf woensdag wordt het koud en vanaf donderdag worden de skimogelijkheden een stuk beter door besneeuwing.
Nu is het redelijk skiën met als groot voordeel dat er geen wachttijden zijn. Ik zou het niet afzeggen…!

@Harry:
Große en Kleine Büre waren ook gesloten zag ik op de website… Maar daar kan je uiteraard altijd zelf nog langs komen via de Brembergkopf.

Zijn er nog mensen die dit weekend in Winterberg zijn geweest? Benieuwd wat de condities zijn daar. A.s. woensdag en donderdag ben ik van plan er heen te gaan benieuwd of dan ook 17 liften open zijn. Zijn de pistes nu niet te zwaar?

wij zijn nog nooit sauerland geweest
wat raden jullie ons aan?
winterberg willingen of neuastenberg wij zijn beginners en willen blauwe pistes

@michel
de voorspellingen zijn gunstig hier dinsdag en woensdag enige sneeuw ongeveer 5 cm maar er ligt nog ongeveer 40 tot 50 cm dus dit moet te doen zijn.
@petra
voor beginners raad ik de pistes in altastenberg aan de mooiste om te leren is de sahneberg vlak voor altastenberg een mooie piste met een plateau halverwege

13jan t/m 15 jan geskied. Donderdag 13jan. in Willingen en 14 en 15jan in Winterberg. Donderdag en vrijdag tot op het ondergoed natgeregend (langleve gondel in Willingen) en zaterdag een droge fijne skidag in Winterberg. Toen we donderdags een Arena kaart wilden kopen werden we min of meer voor gek verklaard. Leek haar geen slim plan voor 3 dagen. UIteindelijk dus prima 3 dagen kunnen skiën. Voordeel van de regen: geen wachttijd! Viel me reuze mee hoe goed de sneeuw deze dagen nog bleef. Was voor herhaling vatbaar! Vooral Winterberg (afwisselende pistes en meer sneeuwzeker lees ik). Rijden zo voor een dagje weer heen, mocht er weer sneeuw bijkomen!

Ben afgelopen weekend geweest. Niet optimaal sneeuw-conditie maar je kan wel skien. Als het kouder wordt dan moet je pas gaan. Sneeuwkanonnen zorgen voor sneeuw. Niet alle pistes waren open zoals vermeld. Voor een weekend is winterberg een optie. Wil je langer ga dan wat verder weg waar je de garantie hebt dat er sneeuw ligt.

Kan je vanaf de brabander een beetje makkelijk bij de quickjet komen? dit omdat de oefenwei helemaal sneeuwvrij is?

Je kunt nog steeds van Der brabander naar de QuickJet. Vanaf woensdag / donderdag wordt die route ook weer extra besneeuwd, net als het linker deel van de oefenweide, dus terug is vanaf komend weekend ook weer mogelijk (moet nu even klunend van sneeuwvlek naar sneeuwvlek).

Vanaf de brabander kun je prima bij de quickjet komen. Je hoeft namelijk niet via de oefenweide om bij de quickjet te komen je loopt voor de brabander langs richting de herloh hute en daar ski of loop je zo naar onderen.

De QuickJet is ook een paar dagen gesloten geweest. Ik zou de website goed in de haten houden.

Hallo,

Ik ga komend weekend voor het eerst een weekendje naar Winterbergen en Willingen. Hoe is de sneeuw nu en ligt er nog genoeg sneeuw om te kunnen snowboarden? Ik zie op de site dat er in het dal nog maar 20 cm ligt.

Groeten,
Jeroen

Komend weekend ziet er goed - zeg maar geweldig - uit, volop kunstmatige besneeuwing en ca. 15 cm nieuwe sneeuw verwacht. Vanavond begint het al te sneeuwen, de temperatuur daalt op dit ogenblik snel.

Top harry! We hebben het weekendje geboekt naar aanleiding van de bobslee-activiteiten van onze belgen, wordt helemaal geweldig! Big Mountain en Alpenrausch op zaterdagavond, loss gehen! :)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Nou dat was een leuke ervaring een dagje winterber vorige week.
Enorm druk was het.En bij mij was het fout afgelopen. een of andere beginner is vol tegen me aan gevlogen ,kon hem niet meer ontwijken.Rugwervel gebroken 7 weken uitgeschakeld.Laatste x winterberg dus.

Beterschap Rivardo! Helaas zijn er af en toe van die kamikazepiloten die als idioten naar beneden knallen. Ook afgelopen zaterdag lande er weer een Notartsthelikopter op de Poppenberg… triest. Verder was het dit weekend niet erg durk, wachttijden waren er nauwelijks, 3 tot 5 minuten bij de populaire liften en bij andere liften was het gewoon doorlopen, bij nagenoeg perfect geprepareerde pistes.

Plaats een reactie