Wat is jouw niveau?

@astrid71 Dat lijkt me nu wel een heel persoonlijke en inpertinente vraag voor op een Forum.

Lawine op 2 okt 2016 14:21

Wat is dat nou voor onzin, is toch gewoon een interessevraag…

Disturbing the peace since 1975

Ik vindt het gewoon op de verkeerde manier nieuwsgierig als je het niet erg vindt.

Ik vindt het gewoon op de verkeerde manier nieuwsgierig als je het niet erg vindt.

Lawine op 2 okt 2016 14:38

Mag @niekniek die beslissing gewoon zelf nemen? Ik denk wel dat ze oud en wijs genoeg is om zelf haar boontjes te doppen ;-).

(en ze heeft hiervoor op het forum al eens uitgelegd waarom ze is begonnen met zitskiën, dus heb ik zo’n vermoeden dat ze het helemaal geen verkeerde vraag zal vinden :-P)

Oh… En on topic: op goeie dagen een 8 die denkt dat hij een 7 is, op slechte dagen omgekeerd B-).

@niekniek mag ik vragen waarom je nu moet zitskiën? Lijkt mij heel moeilijk!

astrid71 op 2 okt 2016 12:37

Ja hoor
Ik heb 4 jaar geleden ernstige trombose gehad (net onder mijn hart naar beneden, 2 benen)
Daardoor zwellen mijn benen op hoogte zoveel op, dat ik mijn skischoenen niet meer dicht krijg
Aankomende zaterdag ga ik een nieuwe zitski uitproberen in Landgraaf ?

@niekniek mag ik vragen waarom je nu moet zitskiën? Lijkt mij heel moeilijk!

astrid71 op 2 okt 2016 12:37

Ja hoor
Ik heb 4 jaar geleden ernstige trombose gehad (net onder mijn hart naar beneden, 2 benen)
Daardoor zwellen mijn benen op hoogte zoveel op, dat ik mijn skischoenen niet meer dicht krijg
Aankomende zaterdag ga ik een nieuwe zitski uitproberen in Landgraaf ?

@niekniek mag ik vragen waarom je nu moet zitskiën? Lijkt mij heel moeilijk!

astrid71 op 2 okt 2016 12:37

Ja hoor
Ik heb 4 jaar geleden ernstige trombose gehad (net onder mijn hart naar beneden, 2 benen)
Daardoor zwellen mijn benen op hoogte zoveel op, dat ik mijn skischoenen niet meer dicht krijg
Aankomende zaterdag ga ik een nieuwe zitski uitproberen in Landgraaf ?

@niekniek mag ik vragen waarom je nu moet zitskiën? Lijkt mij heel moeilijk!

astrid71 op 2 okt 2016 12:37

Ja hoor
Ik heb 4 jaar geleden ernstige trombose gehad (net onder mijn hart naar beneden, 2 benen)
Daardoor zwellen mijn benen op hoogte zoveel op, dat ik mijn skischoenen niet meer dicht krijg
Aankomende zaterdag ga ik een nieuwe zitski uitproberen in Landgraaf ?

Internet klapt er iedere keer uit, sorry dat ik 4x hetzelfde heb geplaatst ?
Kan iemand er 3 afhalen voor mij

Dank voor je antwoord @niekniek! En knap dat je verder kan gaan met skiën!

Buiten dit alles: het is een poging om een referentie te geven die beter werkt dan termen als ‘beginner’, ‘gevorderde’, ‘expert’ enzovoorts. Als we het lijstje kloppender moeten maken, dan kan dat natuurlijk (suggesties zijn welkom, nogmaals).

Cheizz op 11 sep 2013 13:29

Bij deze dan. Volgens mij zitten niveaus 1 t/m 5 te ver uit elkaar en 6 t/m 8 te dicht op elkaar. Persoonlijk vind ik dat je in ploeg (met alle ruimte om je heen) nog gewoon een beginner bent. Van een vergevorderde (niveau 7 en 8) zou ik verwachten dat deze alle pistes goed afkomt, ook zwarte en evt. off-piste.

De meeste Hollanders komen met hun 1 a 2 weekjes per jaar niet veel verder dan lichtgevorderd denk ik, maar zitten op basis van deze beschrijvingen toch op niveau 7 of 8.

Ik heb wel een geüpdatet lijstje gemaakt…

null

Ik denk nivo 6/7 . Vorig jaar classe 3 ESF gedaan, en aangezien we dit jaar 2x gaan skiën heb ik besloten om 1keer klas 3 te herhalen. De tweede keer - eind februari wordt het classe 4. Ook de ESF heeft nivo gradaties incl video’s.

Mijn zoon gaat dit jaar de competition classe doen, ook best leuk. Hij gaat dit jaar voor de 4e keer skiën en heeft tm classe 4 van ESF doorlopen.

https://www.skischool-belleplagne.nl/adultes/ski ( zie recht voor de linkjes naar de video’s )

Waarom wordt offpiste hierin meegenomen? Zo komen goede pisteskiërs die niet er offpiste niet zo veel van bakken nooit verder dan niveau 5, bij niveau 6 moet immers offpiste kunnen met voldoende techniek. Dat kunnen er maar weinig door gebrek aan ervaring en materiaal.

Ik schat mezelf op 8 in en misschien op een goede dag op bepaalde onderdelen een 9.

Ik zal rond niveau 7 zitten. Als ik offpiste niet in rekening breng, anders niveau 6.
Hoe dit komt…? Dat is simpel. Ik heb me nog nooit gewaagd in het echte offpiste gedeelte. Dit omdat ik mijn gezond verstand gebruik en ik van mezelf weet dat ik noch de kennis, noch het materiaal bezit om offpiste te gaan skiën. Ik heb wel al in verse poeder op ongeprepareerde pistes geskied en dat ging goed, maar of dat hetzelfde is weet ik dus niet.

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Waarom wordt offpiste hierin meegenomen? Zo komen goede pisteskiërs die niet er offpiste niet zo veel van bakken nooit verder dan niveau 5, bij niveau 6 moet immers offpiste kunnen met voldoende techniek. Dat kunnen er maar weinig door gebrek aan ervaring en materiaal.

RRski op 16 jan 2017 07:36

Die vraag is al gesteld en beantwoord: het lijstje in de openingspost is gebaseerd op het Amerikaanse systeem, waarin off-piste veel toegankelijker is dan in Europa. In Europa zijn echter de niveauschalen (meestal) lang niet zo ver uitgewerkt en behoorlijk vaag, waardoor die niet een handige basis vormen.

Maar je punt over off-piste is terecht, daarom heb ik in het geüpdatete lijstje het niveau ook niet van de off-piste laten afhangen…

Ik mis eigenlijk een niveau tussen lichtgevorderd en vergevorderd. (waar ik zelf denk ik zit)
Zou dit een verdeling kunnen zijn?:
Niveau 1 - 3: beginner
Niveau 4 - 6: lichtgevorderde
Niveau 7 : gevorderde
Niveau 8 : vergevorderde
Niveau 9 - 10: expert

Matthieu op 8 sep 2013 11:22

Daar zat ik ook aan te denken…

*bericht bewerkt door Papegijs op 16 jan 2017 11:05

Papegijs

Het blijft altijd lastig om op basis van zo’n lijstje te bepalen op welk niveau je zit, zeker als je er offpiste bij gaat betrekken.

Als voorbeeld heb ik de situatie waarin ik vorige week verkeerde tijdens een on- / offpiste trainingweek. Er waren 2 oudere heren bij die heel erg twijfelden over hun niveau. Nu is dat niet zo heel erg spannend aangezien ik zelf continue twijfel aan mijn niveau.

Op de 1e dag tijdens het inskien op de piste leek het niveau van de heren lager dan dat van mijzelf. Toen we eenmaal offpiste gingen was de situatie het tegenovergestelde en stond ik bij de 2e bocht al te klungelen terwijl zij redelijk relaxed de helling afkwamen.

In dit geval speelt het mentale aspect ook een grote rol.

When life gets too complicated.... SKI

Ski al zo’n 25 jaar waarvan de eerste 10 jaar 2 keer per jaar.
Daarbij de eerste 3 jaar skilessen en daarna zo af en toe wat bijzondere lessen, zoals skiën op buckels, diepsneeuw skiën, springen en zwarte pistes.
Alles om met goede techniek de berg af te komen.
Toch geeft dit geen garantie om zeer goed te zijn omdat ik hoogte vrees heb.
Maar in geval van nood kom ik overal vanaf en weet gecontroleerd beneden te komen, zelfs op ijs.
Vandaar dat ik niveau 7 kies.

Papegijs

Ik ga voor een solide 5 of een minder solide 6 ;).
(Of 5 aan het begin van de week, met knullige uitschieters naar de 3 oid :P en aan het eind van de week een goede 6.)

Hoe komt de lijst van @Gigi overeen met de ‘ESF niveaus’ / de niveaus die de franse scholen hanteren? (grofweg?) Dan kan ik eens kijken of ik dit jaar een niveau kan halen.
(hoe werkt dat? Mag je zomaar instappen?)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Het blijft altijd lastig om op basis van zo’n lijstje te bepalen op welk niveau je zit, zeker als je er offpiste bij gaat betrekken.
[…]
In dit geval speelt het mentale aspect ook een grote rol.

Alex op 16 jan 2017 11:01

Helemaal met je eens @Alex! Het wisselt bij mij heel erg van het begin tot later op de week, voornamelijk door zelfvertrouwen/het mentale aspect.
Voorbeeld: vorig jaar een week skiles gehad van een te gave Oostenrijkse leraar. Die dude gaf ons zóveel vertrouwen (rustig, maar zeer zeker van rode en zwarte hellingen af) dat ik aan het eind van de week overal met prima techniek en onder controle naar beneden kwam. Vooral op hellingen waar ik eerder fouten zou hebben gemaakt door de zenuwen…

(Kortom: hulde hulde aan (ski)leraren die dit aanpakken!)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Ik ga voor een solide 5 of een minder solide 6 ;).
(Of 5 aan het begin van de week, met knullige uitschieters naar de 3 oid :P en aan het eind van de week een goede 6.)

Hoe komt de lijst van @Gigi overeen met de ‘ESF niveaus’ / de niveaus die de franse scholen hanteren? (grofweg?) Dan kan ik eens kijken of ik dit jaar een niveau kan halen.
(hoe werkt dat? Mag je zomaar instappen?)

Quisa2 op 16 jan 2017 13:36

Bij de ESF geef je je niveau aan bij het boeken, ook bij privélessen.
De leraar(es) ziet bij groepslessen vervolgens of dat klopt of niet en indien van toepassing word je een niveau hoger of lager gezet.

Winter is coming

Ik ga voor een solide 5 of een minder solide 6 ;).

(Of 5 aan het begin van de week, met knullige uitschieters naar de 3 oid :P en aan het eind van de week een goede 6.)

Hoe komt de lijst van @Gigi overeen met de ‘ESF niveaus’ / de niveaus die de franse scholen hanteren? (grofweg?) Dan kan ik eens kijken of ik dit jaar een niveau kan halen.
(hoe werkt dat? Mag je zomaar instappen?)

Quisa2 op 16 jan 2017 13:36

Bij de ESF geef je je niveau aan bij het boeken, ook bij privélessen.
De leraar(es) ziet bij groepslessen vervolgens of dat klopt of niet en indien van toepassing word je een niveau hoger of lager gezet.

MiTi op 16 jan 2017 15:14

Ja dat snap ik, maar ik wil graag weten met wat deze niveaus overeen komen… Is level 3 bijvoorbeeld gevorderd of beginner?

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Voor mij niveau 6, 5 bij slechte zichtbaarheid of als ik het in mijn hoofd krijg dat ik toch maar beter een beetje voorzichtig ben of het er wat ijzig uitziet en blabla. Eigenlijk wel al blij mee, na 2 skiweken en paar maanden wekelijks les op de borstelbaan.

Vertrouwen doet veel inderdaad, altijd met de erg gevorderde schoonfamilie gegaan en prima begeleiding van hen, met voorskien toen ik het lastig vond om zelf een route te bepalen op een rode piste, maar altijd met erg veel begrip voor m’n niveau, geen druk en dus geen trauma’s wegens te steile of buckelige pistes.

Dit jaar shortski van 4 dagen en nog een weekje met Pasen, eens kijken of we er een solide 6 van kunnen maken :-)

Classe 3 bij ESF komt overeen met niveau 5 tot 6 in de lijst van @Gigi.
Instapniveau is parallel skiën met (voornamelijk) parallelle bochten. De aanwezigheid van een (korte) ploegfase bij bochten is dikwijls de differentiator tussen instap en uitstap niveau van classe 3.
Ook wordt carving aangesneden (haha, punny ;-)) in classe 3 (maar niet fanatiek), net zoals korte bochten.
Op basis van je eigen inschatting lijkt ESF classe 3 dus op je lijf geschreven.

Classe 4 is het laatste wat ik heb gedaan bij de ESF en dat ging inderdaad zo rond niveau 6 a 7 de lijst hierboven in het plaatje. Er waren dan meer race-gerichte varianten van Classe 4; ikzelf deed een off-piste gericht traject met meer diepe sneeuw, buckels etc.

Op ski’s een welverdiende 6 :D

Echter wanneer komt er een snowboard lijstje :D

Echter wanneer komt er een snowboard lijstje :D

Glenn. op 16 jan 2017 16:52

Die zou iemand anders maken geloof ik. @Sneeuwbaard zat te wachten op een regenachtige zondagmiddag heb ik ooit eens gelezen…

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 16 jan 2017 17:10

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Plaats een reactie