Solden of ski Arlberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

Beste allemaal,

Dit jaar weer op zoek naar een nieuw gebied en ik vraag jullie hulp dan ook.

Wij zijn een gemixte combi met skiers en boarders. Een aantal willen lekker hard en uitdagend rijden, en een aantal lekker rustig aan.

Nu hebben wij Solden of Ski Arlberg op het oog, hier zijn we nog nooit heen geweest. Ik heb gelezen dat Ski arlberg veel vlakke stukken heeft wat niet ideaal is voor boarders, wat vinden jullie daarvan?

Wat kunnen jullie ons adviseren?

thanks

gr
Jordi

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 01 dec 2020 11:30

qua ski en apres ski vond ik solden 2x beter!

ik ben toch weinig platte stukken tegengekomen in arlberg. En ja dan moet je maar gewoon wat vaart maken en je bent zo voorbij die platte stukken !

Ik vindt ski arlberg beter uitdagendere pistes.
Solden is makkelijker

Ski arlberg heeft veel platte stukken in lech-zuers gebied, veel minder in st anton

Gang is alles

St. Anton vind ik een mooier gebied en met een veel leukere ambiance.

Er zitten wel wat vlakkere stukken in St. Anton, maar als je vaart kunt/ durft te maken, dan hoef je nooit te prikken/ steppen. Beginners zullen t misschien lastiger hebben.

Verder niet onbelangrijk; St. Anton is een heel stuk makkelijker te bereizen. Het ligt veel dichterbij en alleen maar snelweg, muv de laatste 15 kilometer.
Naar Solden moet je nog een heel stuk verder en deze kilometers zijn allemaal over een secundaire weg, die ook nog eens heel druk kan zijn, op zaterdagen en bij slecht weer.

Ik zou t wel weten!

Er zijn niet zo veel vlakke stukken, in andere gebieden echt veel meer!(heb geen ervaring met sölden)

Ik ben in beide geweest.
In Anton is nr 12 een vervelende piste, met lange vlakke stuk.
Voor de rest, beide gebieden zijn gewoon top.

Hier ook ervaring met beide gebieden.

Sölden is inderdaad zoals eerder genoemd minder makkelijk aan te reizen.

Beide dorpen zijn erg gezellig en met goede apres ski. Denk wel dat St. Anton iets gemoedelijker is, vooral ook door het grote autovrije deel in het dorp. In Sölden is alles erg op elkaar gepakt en de doorgaande (drukke!) weg gaat midden door het centrum.

Qua gebied is Sölden denk ik iets compacter, maar heeft genoeg te bieden voor zowel ervaren als minder ervaren skiër. Met de vlakke stukken voor boarders zal het elkaar niet veel schelen, wellicht in St. Anton íets meer, maar nauwelijks noemenswaardig.

Bedankt voor jullie reacties allemaal!!!

Nog een andere vraag:
Hoe is het gebied bij sint anton? Veel stukken met de bus? Zoals Flachau?
En is de pas voor het hele gebied?

Thanks!!

SkiArlberg bestaat uit twee aparte skigebieden:

  1. Lech e.o: 190 km pistes en ca. 90 km ongeprepareerde routes
  2. St. Anton e.o.: 110 km pistes en ca. 90 km ongeprepareerde routes.

Daartussen een skibus (ca. 15 minuten)

St.Anton is een pittig skigebied, met centraal een verbindende piste die centraal idd een lastig vlak stuk heeft voor snowboarders.
Lech is het makkelijkere skigebied, afgezien van de routes.

Je kunt natuurlijk ook in Warth een accomodatie zoeken, daar zijn een stuk meer zwarte pistes maar dan is st anton wel heel ver weg (als je daar ook graag zou willen skiën/boarden)

Gang is alles

Oh en de ski arl berg pas is voor het hele gebied Inc warth Schröcken

Gang is alles

Niet vergeten, met combi skipas van Sölden mag je een dagje naar Obergurgl/Hochgurgl en andersom. Veel rustiger dan Sölden.
Wat een luxe probleem heb je… :-)Succes met keuze.

hahahahahaaha, ja idd een luxe positie… alleen niet in het vinden van acoomodaties! Sint anton is echt lastig zeg en mokerduur!

Bedankt voor de tips!

Solden is lelijk

Als je voor redelijk makkelijke pistes gaat zou ik voor Sölden gaan (ondanks dat er 100x mooiere gebeiden in oostenrijk te vinden zijn dan Sölden, maar da’s mijn mening dan.). Ga je voor wat uitdagendere pistes en ook voor offpiste is het geen vraag meer waar je moet zijn: St. Anton is dan jouw plek.

In St. Jakob ook gekeken?

Beide gebieden hebben hun voor- en nadelen. Ik prefereer St. Anton boven Sölden, maar ook Sölden is een prachtig gebied. Het dorp vindt ik echter minder fraai, mede door het doorgaand verkeer. De almraus is een Nederlandse aprés ski enclave. St.Anton is een pittig gebied, zeker voor beginners. Lech is toegankelijker maar nog duurder. De weisse ring is een leuke toertocht, maar een drama voor boarders. Voor leuke Aprés ski kun je terecht in de Mooserwirt. Waarom ga je niet naar Saalbach-Hinterglem?

@DeRooij waarom is de weisse ring een drama voor boarders? zelf geen ervaring mee

Gang is alles

Ben zelf geen boarder, maar kan me voorstellen dat de Madloch afdaling in de Weisse Ring nogal lastig is voor boarders. Madloch is een donkerrode geprepareerde skiroute, die snel buckelig wordt, een aantal smalle verbindingsstukken, en een aantal bottlenecks heeft, waar snel manouvreren gevraagd is.
Voor skiers al pittig, voor boarders nog lastiger.

@derooij, vorig jaar in saalbach geweest… We zijn nu ook aan het kijken voor Serfaus. Alleen voor beide plaatsen geld dat het lastig is te vinden voor een acceptabele prijs. 50 per dag voor app per persoon vind ik wel genoeg. Hebben jullie nog tips?

@Jesper: de weisse ring is zoals je weet een toertocht. De skigebieden van de Arlberg zijn via deze route te doorkruizen, dit vergt echter soms wat creatief skiën zoals het zo schuin en hoog mogelijk doorkruizen van een aantal pistes, hier en daar vlakke stukken en een tweetal sleepliften. Ikzelf skin en mijn vrouw board, ik geef haar regelmatig mijn stokken zodat ze kan prikken. Doet zij dit niet dan moet zij regelmatig uit de binding om te steppen.

@Jordi: ik zelf ga altijd naar de vvv site en ga dan opzoek naar een hotel of appartement die voldoet aan mijn eisen. Je moet soms ff een beetjeop en neer mailen, maar er zit geen boekingskantoor tussen die ookwat willen verdienen. http://www.serfaus-fiss-ladis.at/en

@DeRooij:
Toertocht is nogal een zware term voor de Weisse Ring, want normaliter volledig geprepareerd, en goed te doen voor ervaren skiers. Bovendien doorkruis je alleen Lech en Zurs, dus niet "de skigebieden van de Arlberg". Je komt niet in St.Anton en Stuben.

@DeRooij oke ! dan zal ik m’n vader z’n skistokken maar lenen haha, een sleeplift hier en daar vind ik niet zo’n probleem

Gang is alles

Thanks we gaan eens mailen!

zeker de arlberg doen, je kunt vaak kiezen of je langs de vlakke stukken gaat of gewoon de rode pistes volgt meestal is er op iedere helling wel een keus te maken zodat je niet hoeft te prikken. gewoon de bospaden vermijden

Plaats een reactie