Valmeinier, ervaringen?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Valmeinier

Ik heb zonet mijn skireis geboekt, eindelijk!
He is Valmeinier geworden,Galibier Thabor.
Even benieuwd of er nog specifieke zaken zijn waar ik moet op letten of wat de ‘to do’s’ zijn daar…

Sven

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

De hellingen in Valmeinier pakken veel zon, lekker natuurlijk, maar als de sneeuw daardoor wat slechter is kun je beter naar het gebied van Valloire gaan. Daar heb je meer hellingen met andere oriëntaties en daardoor meer schaduw. Zo uit mijn hoofd zul je ook voor wat meer uitdaging qua pistes naar de kant van Valloire moeten.

to ski or not to ski, thats no question

Oja, het eettentje aan de blauwe piste le Selles (vanaf le grand plateau) ligt heerlijk in de zon en vaak uit de wind. Goede plek voor een lunch of drankje. De kwaliteit is er zoals overal Frans :p

to ski or not to ski, thats no question

De hellingen in Valmeinier pakken veel zon, lekker natuurlijk, maar als de sneeuw daardoor wat slechter is kun je beter naar het gebied van Valloire gaan. Daar heb je meer hellingen met andere oriëntaties en daardoor meer schaduw. Zo uit mijn hoofd zul je ook voor wat meer uitdaging qua pistes naar de kant van Valloire moeten.

Simon. op 4 nov. 2013 18:11

Naar valloire de auto nemen dan of rijd er een bus? en mijn skipas geld daar dan ook? is een Skipas 6 dagen Galibier Thabor.

Kijk er al naar uit! :D

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

De hellingen in Valmeinier pakken veel zon, lekker natuurlijk, maar als de sneeuw daardoor wat slechter is kun je beter naar het gebied van Valloire gaan. Daar heb je meer hellingen met andere oriëntaties en daardoor meer schaduw. Zo uit mijn hoofd zul je ook voor wat meer uitdaging qua pistes naar de kant van Valloire moeten.

Simon. op 4 nov. 2013 18:11

Naar valloire de auto nemen dan of rijd er een bus? en mijn skipas geld daar dan ook? is een Skipas 6 dagen Galibier Thabor.

Kijk er al naar uit! :D

Sven3 op 4 nov. 2013 18:24

Skigebieden zijn verbonden he (al was de verbinding enkele jaren geleden wel dramatisch; weet niet of het tegenwoordig beter is). Het grootste deel van Valloire ligt trouwens ook op de zuidhelling.

Ik ben zelf al meerdere keren in Valloire geweest en ga dit jaar weer. Super skigebied, ik ben wel een aantal keer naar Valmeinier gesnowboard maar vind in Valloire toch een stuk beter (pistes, sneeuwkwaliteit). De verbinding tussen Valmeinier en Valloire is de laatste jaren niks mis mee, je bent wel even bezig met 2 of 3 liften maar is goed te doen. Als je uitdaging zoekt kun je inderdaad beter bij Valloire zijn, snowpark ect.

Live to ride, ride to live.

nog even een vraagje, ik heb geboekt bij sunweb, inclusief skipas. Hoe worden die passen geregeld? geven ze die aan het ‘hotel’ of hoe kom je eraan…?

@Gast725 krijgt in je reisinfo een papier met info over afhaling ski pas, meestal is dit tevens het document waarmee je naar de skilift kassa moet gaan en daar liggen ze klaar, uit ervaring weet ik dat je beter zaterdags gaat want zondags durft er wel een aardige rij te staan.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

ik heb enkel een ‘factuur’ ontvangen hoor… moet ik die documenten dan nog krijgen of…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Begin januari 2011 ben ik er geweest en ik vond het géén goed skigebied. Waarom? Er lag niet zoveel sneeuw op die moment, maar de pistekwaliteit was erg slecht te noemen, de laatste dag was het in Valmeinier niet meer skibaar zonder over een schaatsbaan te skiën. De kunstsneeuw wordt nauwelijks gespoten en ze laten hem dagen in hopen op de piste liggen (?).

De verbindingsliften zijn traag en tussen de verbindingen bevinden zich een aantal paden (Neuvache, Armera, …) In de rest van het skigebied pronken ze met hun lange pistes (Selles, Armera,…) maar dat zijn paden, daarnaast zijn er ook nog veel groene pistes. De zwarte pistes waren bijna allemaal gesloten op de moment dat wij er waren, niet leuk voor gevorderden (zowat 20% gesloten).

Daarbovenop komt bijvoorbeeld dat de pistes in het dorp (Valmeinier) verschrikkelijk ijzig zijn en verschrikkelijk veel skiklasjes en beginners waren, echt geen plezier. Verder zijn sommige pistekleuren fout! Vaak is blauw groen en op de top in Valmeinier is er een groene piste die rood is (ik blijf het zeggen!) als beginner kan je niets gaan zoeken op die top!

Wachttijden vallen mee, maar boven Valloire (Crey du Quart) moet je wel lang wachten op de Brive 2, net zoals nog enkele andere liften. In Valmeinier vallen de wachttijden mee.

Valmeinier is een lelijk Frans betondorp waar niets, maar dan ook niets te beleven valt. Valloire is wel een mooi Frans dorp, waar je 's middags een lekkere crêpe kan gaan eten. Let wel op dat de dalafdalingen vanuit Cret de la Brive naar Valloire bij gebrek aan sneeuw niet open zijn (in 2011 niet open geweest, we hebben ze wel geprobeerd).

Wat vonden wij wel goed? Er zijn een aantal zeer leuke rode pistes die vreemd genoeg niet te veel genomen worden zoals de Eglantiers en Genepi in Valmeinier. Verder ook nog leuke rode pistes in Valloire en zeker aan te raden is de zwarte Olympique in Valloire, perfecte hellingsgraad. De zwarte pistes die wel open waren, waren vaak pikzwarte buckelmuren, als echte pro kan je je daar wel mee amuseren.

Ondertussen geloof ik dat er twee moderne stoeltjesliften zijn bij gekomen ter vervanging van oude sleepliften, een goede zaak. Bij deze beoordeling nog bijvermelden dat wij in een periode zijn geweest toen enkel de Belgen vakantie hadden.

@Matijs! Het klinkt alsof er gewoon te weinig sneeuw lag (pists gesloten, gesloten dalafdalingen ijzige pistes op de zuidhellingen van valmeinier, etc.)

Ik heb andere ervaringen, bij genoeg sneeuw is het wel prima te doen daar. Pistes die ze prepareren liggen de pistes er ook best wel strak bij. Maar ja het is wel Frankrijk, niet alles wordt altijd geprepareerd, beton dorpen etc, daarom is het ook zo goedkoop :p Maar goed boekelpistes zijn best leuk vind ik, en het voordeel is, na een dump is het ook niet geprepareerd dus lekker poederskien op de piste. De coterieuex lag er vorig jaar zelfs na een hele dag bluebird nog maagdelijk bij.

Olympique is ook een mooie piste idd.
@niels klopt daar ook veel zuid, maar daar heb je tenminste ook andere oriëntaties :).
En in mijn ervaring is de sneeuw in valloire over het algemeen beter dan valmeinier, maar kan aan het moment gelegen hebben.

to ski or not to ski, thats no question

@Simon: Er lag inderdaad niet zo veel sneeuw, maar bij weinig sneeuw vond ik de kunstsneeuw en pistepreparatie ver onder niveau. Dat jaar is het na januari enkel maar bergaf gegaan en half maart hebben ze op 5-10km op kunstsneeuw na moeten sluiten.

Januari 2011 was dan ook wel zo’n beetje het slechtste moment van de afgelopen jaren in de alpen qua sneeuwcondities… :p

die negatieve punten van Mathijs gaan inderdaad over het tekort aan sneeuw, hier kan het gebied toch niet aan doen? :)en mijn vrouw is nog een beginner, dus zo veeleisend zijn we niet :)

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Januari 2011 was dan ook wel zo’n beetje het slechtste moment van de afgelopen jaren in de alpen qua sneeuwcondities… :p

Harm op 5 nov. 2013 06:46

2011 was inderdaad een rampwinter, januari was niet de slechtse maand integendeel, daar heeft het eind januari nog een keer betekenisvol gesneeuwd en daarna niet meer…met krokus was het al skiën over witte banen in een groen landschap tot op de top in Valmeinier.

die negatieve punten van Mathijs gaan inderdaad over het tekort aan sneeuw, hier kan het gebied toch niet aan doen? :)en mijn vrouw is nog een beginner, dus zo veeleisend zijn we niet :)

Sven3 op 5 nov. 2013 12:30

Niet enkel over gebrek aan sneeuw (en de daaropvolgende slechte preparatie en ijzige pistes), maar ook over de vele prikpistes, slechte verbinding tussen Valmeinier en Valloire, veelal oude liften, het ‘lelijke’ Valmeinier en de soms verkeerde pistekleuren (ga niet naar de top in Valmeinier als beginner!).

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik vond het niet goed, velen hier blijkbaar wel en de sneeuw zal waarschijnlijk wel goed zijn, dus no worries :)

Hoe zit het nu juist met parkeren…?
Ik kan overdekt parkeren voor 40 eur per week, echter heb ik dit nog niet bijgeboekt, omdat ik dat nog steeds veel geld vind…
Is er genoeg plek om je wagen te parkeren of…?

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

De pistes liggen in het gehele gebied hoog, zo tussen 2900 en 1600 meter.
Echter, de pistes worden niet zo goed geprepareerd over het algemeen.

Het is een leuk gebied, wel veel verouderde stoeltjesliften maar je kunt genoeg kanten op.
Leukste is het gebied tussen Valloire en Valmeinier (Crey du Quart).
Ben er vorig jaar geweest en de dorpen zijn wel gezellig, Valloire is wat groter.

Mr. Slow

@Sven3 als je in Valmeinier 1800 zit, zijn er voldoende gratis parkings in de buurt. Mogelijk wel op een paar 100m van je verblijf langs steile weg, maar in principe heb je je wagen niet meer nodig gedurende je ganse vakantie.

Om te laden/lossen kan je de wagen tijdelijk dichterbij parkeren met de vier richtingaanwijzers ingeschakeld (of voor de Belgen: met de vierpinkers op)

Wij zaten in maart dit jaar in het Intersoc hotel in Valmeinier 1800 en hebben voor 2014 opnieuw geboekt.

één keer in valloite gezeten en toen regelmatig tot valmeinier geskied. Mijn indruk was dat de pistes in de voormiddag daar echt wel goed zijn, in de namiddag soms redelijk snel pap. De Genepi in Valmeinier is echt wel een schittrende piste!

Aanrader om 's middag ops een terras iets te eten in Valmeinier zelf: L’estaminet ! Kan je gewoon al skiend in het dorp bereiken.

Nog een eettip. Wanneer je van de top van Crey du Quart de blauwe afdaling neemt richting Valmeinier kom je halverwege (een pad) bij een boerenschuur. Hier kun je goede kwaliteit baguettes met kaas, ham of spek eten voor iets van 4 euro. Verder heb je mooi uitzicht op de vallei.

Mr. Slow

De pistes liggen in het gehele gebied hoog, zo tussen 2900 en 1600 meter.
Ben er vorig jaar geweest en de dorpen zijn wel gezellig, Valloire is wat groter.

Quick op 6 nov. 2013 12:40

Leugens, het skigebied situeert zicht tussen 1430m en 2534m. Verder kan je discussiëren over de gezelligheid van de dorpen, maar Valmeinier 1800 als gezellig beschouwen gaat me een beetje te ver (niettegenstaande dat Valloire wel een mooi dorp is, zoek daar dus een accommodatie :))

Ik ga zelf al 6 jaar naar Valloire en heb ik weinig negatiefs over te zeggen. Wel moet ik zeggen dat ik niet veel in Valmeinier kom omdat ik de pistes in Valloire leuker vind en de meeste tijd doorbreng in het snowpark (of buiten de piste).
Het klopt dat ze oude sleepliften vervangen hebben voor moderne stoeltjes liften, ook is de cabinelift Setaz vervangen met nieuwe cabines.
Ik ga zelf altijd met Kerst of Oud en Nieuw en heb eigenlijk nooit last gehad van sneeuw tekort (wel dat de dal afdaling dicht was maar dan moet je of met de lift of gewoon onder de lift door naar beneden).

Het parkeren: in Valloire kun je bij de hoofdliften parkeren en vaak ook gewoon bij de accommodatie. Valmeinier weet ik niet precies.

Ik vind Valloire zelf echt een aanrader mede doordat het dorpje gezellig is en niet te groot.

Live to ride, ride to live.

Iemand enig idee rond welk uur ik best vertrek?
Ik kom aan op 21 december, en ben van plan om vrijdagavond rond 10 uur te vertrekken, dan kan ik af en toe pauzeren. Kom ik hiermee ergens in de problemen qua files etc?

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Als ik naar valloire wil vanuit le grand panorama… moet ik de groene piste nemen tot aan de Armera lift… dan de armera lift tot aan de tsd grand doze lift, dan de lan palais nemen en dan van daaruit richting valloire, als ik me niet vergis…
http://www.valloire.net/radiopistes/plan.html

Ben alles al een beetje aan het bestuderen, omdat het mijn eerste keer in een ‘groot’ skigebied is… en ik de weg echt niet wil kwijt geraken, haha :p

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

@Sven3: Je kan beter de Moneul nemen na Grandes Drozes, die eindigt hoger en is een stoeltjeslift. Vanaf de top daar kan je ook naar Valloire skiën.

Mocht je naar het gebiedje boven Valloire, Setaz, willen, ga dan via de Cornafond.

PS: Zo groot is het gebied niet hoor, valt reuze mee. Op te delen in drie deelgebieden: Le Gros Crey, Crey du Quart en Setaz.

Mr. Slow

Bedankt voor je reactie! :)
En niet groot… 't zou me maar overkomen da ik niet meer weet waar ik ben … of dat ik en mijn vrouw (zij is beginner) plots een rode piste af moeten om aan het appartement te geraken, haha :p Pisteplan zowiso afdrukken en meenemen op de piste ^^

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Over het algemeen loopt overal wel een blauwe en/of groene piste het dal in, althans zo was mijn ervaring. Na een of twee dagen in het gebied zul je naar alle waarschijnlijkheid met de bordjes al een heel eind kunnen komen ;)

Mr. Slow

Overdag kan ik perfect naar valloire gaan, met de skiliften en terug al skiën, hoe doe je dat 's avonds?
Gewoon de auto nemen is het handigste veronderstel ik…? :)

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Overdag kan ik perfect naar valloire gaan, met de skiliften en terug al skiën, hoe doe je dat 's avonds?
Gewoon de auto nemen is het handigste veronderstel ik…? :)

Sven3 op 23 nov. 2013 20:21

Na het skiën bedoel je? Het beste kan je de auto nemen denk ik, tenzij jij het met de pistepreparateurs kan regelen dat jij met hen de berg mee over kan :D Bussen rijden er zelfs 's avonds niet denk ik. De weg van Valmeinier 1800 naar Valloire is niet zo moeilijk (in de zomer was dat toch zo), kan me niet inbeelden dat het in de winter moeilijk is.

Op zoek naar leuk/betaalbaar restaurantje in Valmeinier rondom kerst. We zijn met grote groep.

Plaats een reactie