verbinding Lech-Warth

Dit onderwerp gaat over de bestemming Warth - Schröcken

De verbinding Lech-Warth komt er deze zomer. Het wordt een telemix van doppelmayr Auenfeldjet - Weibermahd met gondels voor 10 personen en stoeltjes voor 8 personen (denk zonder kap). De vraag is dan wel hoeveel de skipas gaat kosten.

@anoniem
Het is nog steeds niet zeker dat de verbinding er komende zomer komt. De plannen liggen klaar, maar er is nog geen officiële toestemming.
En over de skipas: Het lijkt mij voor de hand liggen dat in geval van een verbinding, Warth ‘toetreedt’ tot Ski Arlberg, en niet meer in de Drei-Täler Pas. Met bijbehorende prijzen.

Normaal is dit definitief!

@anoniem:
Waar heb je deze fantastische informatie vandaan? Ik kan nergens iets vinden dat het deze zomer gebouwd worden. Er zijn alleen plannen voor ‘de toekomst’, maar er wordt op die manier al jaren gespeculeerd over een verbinding.

Kortom: Ik wil graag bronnen zien!

ook bij skiresort.de staat er niets. staan alle nieuwe liften voor de komende jaren op

Zoek maar op Auenfeldjet.

http://www.vol.at/news/vorarlberg/artikel/augenmerk-auf-auen…

Naast de Auenfeldjet moet er ook de zogenaamde ‘Dorfbahn’ komen die het dorp Schrocken direct verbindt met het skigebied.

Overigens: De aandelen van het liftbedrijf Warth zijn grotendeels in handen bij Skilifte Lech…

Schon 1894 hat Pfarrer Müller die Route im Winter auf Skiern vorbei am Karhorn durch das Auenfeld hinüber nach Lech befahren. Die Variante ist auch heute noch je nach Schneelage manchmal eine Herausforderung. Was liegt näher, als die beiden Skigebiete im Sinne einer „Skischaukel“ durch neue Gondelbahnen miteinander zu verbinden? Pläne bestehen, Gremien sind angehört, Genehmigungen erteilt. In der übernächsten Wintersaison wird es möglich sein.

Bovenstaande tekst komt uit:http://www.weltexpress.info/cms/index.php?id=6&tx_tt…

En übernächsten wintersaison wird es moglich sein betekent (geschreven op 24 januari 2011): in het skiseizoen 2012-2013 zal het mogelijk zijn.
En dat is dan (helaas) weer een beetje kryptische tekst…

Die gaat er komen. Dat heb ik begrepen van locals uit het lechtal. Waar nog over wordt gepraat is hoe de prijzen eruit gaan zien van de verschillende skipassen en de effecten daarvan op de verschillende skiërs. Een bus met Duitsers die op zondag in Warth gaat skiën, hoeft dan bijvoorbeeld niet een kaart hebben voor het hele gebied met Lech erbij. Wat ik ook heb vernomen is dat een gecombineerde skipas (met Lech er dus bij) ongeveer 2 euro per dag meer gaat kosten. Duurder wordt het dus zeker, maar ook mooier voor de mensen die wat langere tochten willen maken. Het heeft dus voor- en nadelen.

Locals hebben niet de wijsheid in pacht!
Onze hotelhouder in Lech was heel skeptisch. Er is nog geen overeenstemming met de grondeigenaren, en ook Vorarlberg (provincie) heeft nog niet toegestemd.
En over toegankelijkheid vanuit Bregenzerwoud en Lechtal zou ik niet te optimistisch zijn. Het meest gehoorde verhaal is dat alleen meerdaagse passen vanuit Warth toegang zouden geven tot Lech en Zurs, juist om de dagjesskiers weg te houden

Eerst zien, dan geloven! Duidelijke bronnen heb ik nog niet wat de bouw betreft van een nieuwe verbinding tussen Warth-Schröcken en Lech. Doppelmayr (de kabelbaan fabrikant in Oostenrijk) heeft dan ook nog geen bevestiging gegeven dat deze verbinding deze zomer/herfst gebouwd gaat worden.

Ik volg de ontwikkelingen op de voet, maar voorlopig krijgen jullie van mijn kant geen bevestiging dat daadwerkelijk de verbinding gebouwd gaat worden.

Skilifte Lech heeft wel aangekondigd in ieder geval komende winter de Weibermahdbahn om te bouwen naar een kombi stoeltjes/cabine baan.
Als dan toch de vergunning gegeven wordt voor de verbinding naar Warth, zal deze lift als basis dienen voor de verlenging naar het Auenfeld. Het huidige dalstation van de Weibermahd lift zal dan middelstation worden van de toekomstige ‘Auenfeld Jet’

De geitenwollensokkenbrigade ligt dwars bij deze verbinding. Dit kan vertraging opleveren of erger…
http://vorarlberg.orf.at/stories/505187/

Even een update over de verbinding Lech Warth:
De nieuwe Weibermahdbahn is bijna klaar, het is een combibaan van 8 pers bubbles en 10 pers gondels. De verbinding naar Warth is er nog niet, maar de website van Lech

http://www.lech-zuers.at/xxl/_lang/de/_season/at2/_area/5123…

toont duidelijk dat het dalstation van de Weibermahdbahn feitelijk gepland is als het middenstation van de toekomstige AuenfeldJet, de lift die dan uiteindelijk wel de verbinding moet maken. De meeste berichten gaan er nog steeds vanuit dat dit komende zomer zou moeten lukken.

Spijtig dat het niet deze winter is, ik ben daar dan…

ik ga elk jaar naar daar zowel in zomer en winter , zou wel kunnen dat de liftverbinding pas voor 2013 – 2014 is

Blijven dromen: volgens "onze" hotelbaas in Steeg (waar we nu toch reeds een jaar of 10 ons winterverlof doorbrengen)Komt er ooit (???) een verbinding Warth-Lech-ischgl en bijgevolg tot in Zwitserland… We kunnen alvast beginnen sparen om dan de skipas nog te kunnen betalen…

@Nick,

Als de verbinding warth, lech, ischgl er komt zullen ze toch zurs en st anton moeten gebruiken en neem dan gelijk, als ze dan toch bezig zijn, kappl mee!
Wel een heel vet gebiedje hoor, vanaf st. anton Rendll is het nog maar een klein stukje naar Ischgl.

Nog even en we mogen weer!

Het zou wel leuk zijn, maar is het realistisch?
Als je van Warth begint en je zou dan naar Samnaun willen…

Als die verbinding dus ooit tot stand komt dan mag Les Trois Vallées zich bedreigd gaan voelen.

@Peter, Nick,

Vanuit Rendll (St Anton) kun je wel naar Kappl maar niet naar Ischgl. Dat is een kilometer of 8 verderop aan de andere kant van het dal.

Onze hotelbazin in Lech zegt altijd dat alleen de liftbedrijven zelf weten welke verbindingen er komen, zelfs de nu toch wel degelijk in zicht zijnde verbinding naar warth is nog onzeker. En het lijkt me dat een een hotelbaas in Steeg niet meer weet…En over de verbinding kappl-rendl hoor je de laatste tijd niets meer…

@ Peter,Mathijs & Huub,
Blijkbaar moeten er toch reeds vergevorderde gesprekken gevoerd zijn want "onze hotelbaas" wist ons zelfs te zeggen hoe het systeem van de skipassen zou werken,namelijk: Warth alsook Lech zouden gewoon aparte passen blijven verkopen maar met de mogelijkheid om bvb voor één of meerdere dagen een uitbreiding bij te betalen voor de andere gebieden…

In 1995 deed ik voor het eerst het skigebied aan als skimonitor. Ik was op slag verliefd op het gebied en de rust die het nog steeds uitstraalt. Toen reeds vernam ik de plannen om Warth en Lech te verbinden en naar het schijnt is dit al sedert de jaren '80 een discussie. Ondertussen ben ik sceptisch geworden en hoop ik bijna dat de verbinding er nooit komt. Juist de kleinschaligheid van Warth trekt zoveel mensen aan. Nog steeds weinig reisbureaus hebben dit gebied ontdekt. Laat dit aub het laatste authentieke skigebied van de alpen blijven.

In 1995 deed ik voor het eerst het skigebied aan als skimonitor. Ik was op slag verliefd op het gebied en de rust die het nog steeds uitstraalt. Toen reeds vernam ik de plannen om Warth en Lech te verbinden en naar het schijnt is dit al sedert de jaren '80 een discussie. Ondertussen ben ik sceptisch geworden en hoop ik bijna dat de verbinding er nooit komt. Juist de kleinschaligheid van Warth trekt zoveel mensen aan. Nog steeds weinig reisbureaus hebben dit gebied ontdekt. Laat dit aub het laatste authentieke skigebied van de alpen blijven.

Gast718 op 29 aug. 2012 14:09

Dat vind ik helemaal niet. Het skigebied van Warth is vrij kunstmatig door de nederzetting op passen met skiliften en vreetschuren.De pistes zijn niet moeilijk en ze lopen vrij evenwijdig. Er staan ook geen bomen waardoor het zonder zon minder leuk is. Wij zijn hier maar één dag geweest omdat we het dan al heel ruim gezien hadden.

Er zijn veel mensen(vooral Belgen) die er naartoe komen, maar blijkbaar niet weten dat er veel betere skigebieden zijn. Ik had echt medelijden met de mensen die daar een hele week moesten skiën. Damüls en Diedamskopf zijn veel gevarieerder en rustiger. Dit skigebied is daar puur gezet omwille van de sneeuwzekerheid maar zeker niet omdat er mooie pistes liggen.

en desondanks is de lift gebouwd, deze winter kan je hem voor het eerst gebruiken

yeaaaahh, er zijn nieuwe foto’s voor de geïnteresseerden http://auenfeldjet.at/news.html

Gang is alles

Wij skien al een paar jaar in Lech, en kijken uit naar de nieuwe pistes in Warth.
We zijn nog op zoek naar goede tips voor leuke restaurantjes aan de piste. We houden wel van een beetje verzorgd: kleedje op tafel, en lekker eten. Liever geen bord patat op een houten picknickbank bij een typische hut, en ook geen zelfbediening.
Hotel Korbersee schijnt goed te zijn, heeft iemand ervaring hiermee? En misschien nog andere tips?

Wij skien al een paar jaar in Lech, en kijken uit naar de nieuwe pistes in Warth.
We zijn nog op zoek naar goede tips voor leuke restaurantjes aan de piste. We houden wel van een beetje verzorgd: kleedje op tafel, en lekker eten. Liever geen bord patat op een houten picknickbank bij een typische hut, en ook geen zelfbediening.
Hotel Korbersee schijnt goed te zijn, heeft iemand ervaring hiermee? En misschien nog andere tips?

Flexen op 23 okt. 2013 10:26

Het zijn lang niet allemaal vreetschuren zoals Mathijs zegt. Korbesee is goed van eten, een beetje gedateerd maar wel kleedje op de tafel, vriendelijke bediening en lekker eten. Wat nog aan te raden is: de pizzeria in het hotel jägeralpe (onderaan de jageralpe lift) en de hochalpe. Twee van de betere restaurants in skigebieden. Hou er wel rekening mee dat het onder de middag extreem druk kan zijn als je binnen wil eten.

Kan je omgekeerd ook enkele tips geven, wij komen al jaren in warth en zullen nu Lech ontdekken. Hou is het in lech gesteld met de drukte tijdens de nieuwjaarsvakantie en heb je nog tips in verband met restaurants?

[quote]Het zijn lang niet allemaal vreetschuren zoals Mathijs zegt.

GeensMaarten op 23 okt. 2013 12:16

Waar heb ik gezegd dat het allemaal vreetschuren zijn?

@Flexen Auenfeld Hütte is ook een leuk hutje :)
Het ‘restaurant’ bij salober is af te raden ;P

Gang is alles

Over drukte in Lech hoef je niet al te veel zorgen te maken. Weliswaar is kerst/nieuwjaar de drukste periode, het blijft allemaal behapbaar.
Het skigebied Lech/Oberlech heeft zoveel moderne liften, en de massa verdeelt zich snel. Gunstig is ook dat er vanuit Lech 6 dalliften vertrekken, dus ook 's morgens weinig problemen.
Bij de Rufikopfbahnen richting Zurs moet je 's morgens meestal maximaal 10 minuten wachten.

Enige echte bottleneck is de Madlochbahn in Zurs, die essentieel is in de bekende Weisse Ring. Dit is maar een 2-zitter, en daar moet je rond het middaguur vaak wel even aansluiten in de dikke rij. (Men kan deze lift ook niet gemakkelijk in capaciteit verhogen, omdat de Madloch-piste dan te druk zal worden).
Tip: 's morgens skien in Warth/Oberlech, lunch in Oberlech, en dan 's middags de Weisse Ring, om bij terugkeer in skigebied Oberlech direct met de nieuwe Auenfeldjet terug naar Warth te gaan.

Lunch
Er zijn in Lech/Oberlech veel restaurants. Grootste concentratie in Oberlech, bij de Bergbahn (niet te missen, je skiet er vanzelf doorheen). Hier tel je direct al 7 restaurants naast en tegenover elkaar, met grote terrassen. Goede ervaringen daar met Restaurant Montana (fam. Patrick Ortlieb, wereld en olympisch kampioen afdaling). Minder vinden wij Hotel Burg en Goldener Berg: te massaal en teveel blingbling/wannabe
Ook in Oberlech, maar dan aan piste 62: Hotel Mohnenfluh en Salome, de laatste met zelfbediening. Deze twee zijn relatief gemoedelijk.
Er zijn niet zoveel hutten in Lech. De afgelopen jaren hebben ze twee oude hutten verbouwd en gerenoveerd: Kriegeralpe en Rudalpe. Mooi tenten, maar voor ons te druk en te popi-jopi.
Ook mooi, maar duur: terras van Gasthof Post in het dorp

Nog van belang: in Zurs zijn weinig restaurants op de piste. Je hebt Trittalm en Seekopf, maar die vinden wij te massaal.
In Zurs zijn nog relatief veel hotels die volpension bieden, dus die mensen eten in eigen hotel.
Wij lunchen eigenlijk alleen in Lech/Oberlech, nadat we een snelle Weisse Ring gedaan inclusief wat mooie pistes in Zurs (Trittkopf, Zursertali)

Overigens zal de verbinding met Warth ook betekenen dat de skiers-stromen heel anders zullen gaan verlopen. Tot nu toe moest je kiezen of je in Lech/Oberlech bleef, of naar Zurs ging. Nu komt Warth erbij.
Dat zou wel 'ns gevolgen kunnen hebben voor de locaties en tijdstippen van eventuele bottle-necks. Ik hoop dan ook dat het skigebied van Warth tot nog toe relatief rustig is geweest…:-)

Plaats een reactie