van Selva naar Seiseralm

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Dit jaar voor het eerst naar Italië. Na veel mooie verhalen hier op het forum gaan we het proberen.
Ik heb het pisteplan bekeken, maar voor mij is het niet helemaal duidelijk hoe ik kan skiën vanuit Selva naar de Seiseralm.
Er zijn hier vast vele forumgangers die mij dat kunnen uitleggen.
Alvast bedankt:-)

Vanuit selva zal je altijd een stukje moeten lopen of een bus nemen om op de seiseralm te geraken. Je kan skiën richting de monte pana boven santa cristina, hier kan je een bus nemen richting seiseralm. Dit busritje is echter wel de moeite waard want de weg die daar ligt is niet echt breed en in goede staat te noemen. Moet je zeker eens doen.

Tweede optie is een serieuze toer maken. Je neemt ’s morgens de bus richting Santa cristina, weet niet exact of je de bus kan nemen tot aan de lift van de col raiser of dat je nog het treintje moet nemen. Je kan ook altijd skiën tot Santa Cristina en dan treintje nemen maar kost je wat tijd en die zou ik gebruiken om wat op de col raiser te skiën. Leuk en meestal niet te druk gebied. Wanneer je daar enkele pistes verkend hebt daal ja af via de seceda. Schitterende piste en bijna onderaan ligt een schitterende hut. In st ulrich kan je te voet of met de bus naar het dal station van de monte piz. Stevig stukje wel. Hier kan je tegen de middag redelijk makkelijk geraken om dan een namiddagje de seiseralm te verkennen. En dan met de bus terug te keren naar de monte pana en dan zo terug skiën. Dit is een serieuze tocht en lijkt wat omslachtig maar is zeker de moeite waard.

Laat je niet tegenhouden door de bus, het is echt wel de moeite waard. Wij zijn vanuit Santa cristina twee maal naar de seiseralm gegaan en hadden twee schitterende dagen.

Er zijn nog schitterende tripjes te maken vanuit val gardena.

Weinig toe te voegen aan GeensMaarten. De tocht vanuit Selva skiënd naar Santa Cristina en dan treintje pakken is wat ik meestal doe.

1 toevoeging; je kunt veel beter de tocht doen in de volgorde zoals die hierboven beschreven is. Dus via St. Cristina naar Col Raiser, en van daar naar beneden naar St Ulrich en dan dorp oversteken (bergaf) naar de Seiseralm (en bus terug naar Monta Pana/Selva). Doe je hem andersom, dan zit je veel in de lift (gevoeligsmatig) omdat er geen dalafdeling van Seiseralm naar St Ulrich is. Ook moet je bergop lopen naar de lift die je weer naar de Col Raiser brengt (die weer in 2 liften is, waarvan 1 erg druk). Dat vond ik persoonlijk geen geslaagde tour! Andersom wel!

Let it snow!

Bedankt voor de reacties.
Staat het in Selva goed aangegeven hoe ik naar Monta Pana kan skien?
Ik zie het namelijk op het pisteplan niet duidelijk staan

Ik ga aankomend seizoen voor het 4e seizoen naar Wolkenstein, dit is mijn ervaring.

Vanuit Selva(wolkenstein) pak je de ciampinoi lift naar boven. Hier pak je direct uit de lift de piste die links naar beneden gaat (naast lift 22). Let wel op, dit is vanaf 11 uur een erge buckelpiste (rood). Piste is redelijk stijl en zorgt dus voor veel hopen door roetsjende skiërs. Je skiet nu helemaal door naar Plan de Gralba. Hier pak je Lift 45 naar Piz Seteur. Uit de lift rechtdoor met het restaurant aan je rechterhand houdend. Na het restaurant rechts naar beneden naar lift 52. Boven uit de lift direct links de rode piste helemaal tot aan Monte Pana. Dit is geen steile piste. De Bus vertrekt direct achter het dalstation van lift 23 tegenover de kinderweide, skies kunnen/moeten achter op de bus in het skirek. – (Als je de tijd hebt pak lift 23 naar boven en neem de rode of zwarte piste aan de rechterzijde van deze lift. Pistes zijn erg rustig en heerlijk geprepareerd, daarnaast mooi uitzicht boven op Mont de Seura.)

Monte Pana staat in mijn beleving overal goed aangegeven

Seiser Alm kan erg druk zijn door de vele skiklassen en de verplichte verbindingsliften.

Terugweg kan weer via Monte Pana en dan lift 23 en 21 naar Selva (eventueel via Plan de Gralba)
teruugweg via Ortisei en dan gondel naar Seceda is sterk af te raden. Inderdaad omhoog lopen in Ortisei (wel stukje een ondergrondse loopband) maar bij Furnes moet je uit de gondel en kan de wachttijd in de vakanties voor de gondel Furnes-Seceda oplopen tot 45-60 minuten.

Opties 3 is voor goede skiërs en voldoende sneeuw. Neem bij Monte Pana lift 23 naar boven en ski naar benden richting monte pana maar nu niet naar het dal station maar iets rechts aanhouden recht het bos in. Dit is een afkorting richting Zwarte Saslong. Nu Saslong gondel omhoog en lift 18 daarna. Nu kun je direct vanaf Ciampinoi Selva in skiën. Piste is aan het einde van de dag erg zwaar door vele skiërs en Buckels (maar wel de snelste weg terug).

Attempts to explain all (conforming and deviant) social phenomenon in terms of how self-interested individuals make choices under the influence of their preferences. It treats social exchange as similar to economic exchange where all parties try to maximize their advantage or gain, and to minimize their disadvantage or loss. RCT’s basic premises are that (1) human beings base their behavior on rational calculations, (2) they act with rationality when making choices, (3) their choices are aimed at optimization of their pleasure or profit. This concept has applications in economics and marketing, and in criminology and international relations. RCT, however, cannot explain the existence of certain social phenomenon such as altruism, reciprocity, and trust, and why individuals voluntarily join associations and groups where collective and not individual benefits are pursued. Not to be confused with theory of rational expectations. Also called theory of reasoned action.

http://www.dolomitisuperski.com/skimap-2013-14/pan_val-garde…

Excuus voor het laatste stukje tekst (verkeerde kopie-paste). Kan hem niet meer editen.

Er schijnt ook een optie te zijn om van de Seiseralm rechtstreeks via een skipad terug te skieen naar Monta Panna, is dat werkelijk zo? Ik heb hem namelijk niet kunnen vinden ondanks goed zoeken…

Let it snow!

Voor zover ik weet bestaat een dergelijk skipad niet. In ieder geval geen officiële skiweg. wellicht via lift 65 een stuk bovenlangs en dan via de langlauf loipe. In verband met hoogte verschil, bossen en een flink dal tussen Saltria en Monte Pana zal dit niet makkelijk zijn wellicht onmogelijk bij weinig sneeuw.

Kijkend naar google maps lijkt het me vrijwel onmogelijk.
https://www.google.nl/maps/preview#!q=saltria&data=!1m4!..

Dat sterke gevoel had ik ook al toen ik in de bus terug zat (omdat ik het pad niet kon vinden)… Zonder een stuk lopen/klunen kom je er niet denk ik. Toen lag er zo’n bak sneeuw dat een stukje cross country niet erg aantrekkelijk was ;)

Let it snow!

Sorry van het oprakelen van een wat ouder bericht maar ik vroeg mij af of ik vanuit Selva ook rechtstreeks met een skibus richting de Seiseralm kan? Dus zonder te skiën en dan in Ortisei de gondel omhoog nemen. Ik probeer het pisteplan te ontcijferen maar dat lukt nog niet zo goed :)

Alvast bedankt!

@GAst234 dat moet wel lukken met de bus in Selva naar St. Cristina en daar overstappen naar Ortisei/St. Ulrich. Tijden staan wel aangegeven in de dorpen bij de bussen. Kan zo geen tijden vinden, maar in de ochtend en na middag gaan er meer bussen overdag niet zo veel dus kan je lang staan wachten.
Ander optie is om de Sasslong helemaal naar beneden te skiën en daar het treintje te nemen naar de Col Raiser (andere kant van St. Cristina skigebied) Daar helemaal omhoog en dan de lange dalafdaling nemen naar Oritsei die is erg mooi! Terug kan via dezelfde route maar de gondel Col Raiser op vanuit Ortisei kan heel druk zijn zoals gezegd.
Als je met de auto bent is het ook nog een optie om naar Ortisei te rijden en daar bij de gondel te parkeren en de Seiser Alm op te gaan.

Twee opties:

  1. De Skibus naar Ortisei/St Ullrich nemen en daar de lift naar de Seiser Alm. je gaat dan dus niet eerst via Col Raiser en de Seceda;

  2. Via Ciampinoi, en Piz Sella naar Monte Pana skiën en daar de skibus naar de Seiser Alm nemen.

@Sergio dank voor de uitleg. Ik had wel al iets gevonden op internet over de skibussen en tijden maar kon daaruit niet opmaken of die ook tot in Ortisei gaat. Met overstappen wel dus. Thanks.
@RichardI bedankt voor je uitleg!

Ik wil graag de eerste dag(en) naar de Seiseralm, ik ben een beginner en kan op blauwe pistes prima uit de voeten maar ik heb die afwijking die meerdere mensen hebben dat als er een rood bordje naast de piste staat ik spontaan in de stress schiet :)
Ik wil dus altijd de eerste dag, als het even kan, alleen maar blauwe pistes doen. Dat is goed voor mijn zelfvertrouwen voor de rest van de week :). Vandaar dat ik wilde weten of ik ook zonder skiën tot bij de Seiseralm kan komen :)

Dank jullie wel voor de uitleg!

Edit: Bij het beter bestuderen van het pisteplan zie ik dat op de Seiseralm helemaal niet zoveel blauw is als ik dacht… Mijn excuses voor mijn slechte vooronderzoek :). Toch bedankt voor de antwoorden!

De Seiseralm heeft zeker niet alleen blauwe pistes. Vanaf Ortisei zul je eerst een rode af moeten. Het voordeel is wel dat het er over het algemeen heel rustig is, veel rustiger dan op de pistes rond Selva. Je kunt de eventuele (iets) moeilijkere pistes in je eigen tempo nemen, zonder veel last te hebben van andere skiërs of van boekels.

Als je de eerste dag alleen blauw wilt doen, dan kun je zelfvertrouwen opdoen op de oefenweides van Selva. Die zijn voor een beginner behoorlijk uitgebreid en afwisselend. Daar kun je best een dag aan je techniek en zelfvertrouwen werken.

Je kunt beginnen bij de Larciunei, Cadepunt en Nives liften. Hier zie je veel skiklasjes. Qua moeilijkheidsgraad vergelijkbaar met Landgraaf, maar dan meer pistes, bredere pistes en langere pistes. Vooral de achterste is heel rustig.

Ben je hier uitgekeken dan steek je de weg over bij hotel Alaska en ga je de pistes rond de Risaccia sleepliften verkennen. Nog steeds blauw, maar wel moeilijker (steiler) dan de eerdere pistes.

Vind je dit niet moeilijk meer, dan zijn er achter de Ciampinoi lift ook nog een paar sleepliftjes met korte oefenpistes. Maar die zijn echt goed rood. Kom je hier technisch goed naar beneden, dan kun je in principe het hele gebied aan.

Het is ook geen slecht idee om een of meer dagen op les te gaan. Informeer eens bij een van de skischolen wat de mogelijkheden zijn. Ik weet uit ervaring dat er erg goed les wordt gegeven.

Plaats een reactie