Verzekering

Als je een reisverzekering hebt met wintersportdekking ben je dan ook bij off piste skieen verzekerd voor als er wat gebeurd?

Member of global cooling initiative

Zéér waarschijnlijk niet, maar dit staat in de clausules van de verzekering…

hmm kan er niks over vinden in de polis voorwaarden.

Member of global cooling initiative

welke verzekeringsmaatschappij heb je?

Welke verzekeringsmaatschappij heb je dan? En een doorlopende of tijdelijke?

ANWB meldt het volgende in hun polisvoorwaarden voor een kortlopende als doorlopende reisverzekering: Indien wintersportdekking, volgende xtreme wintersporten uitgesloten: Bobsleeën, Tiefschnee skiën zonder begeleding , … , Off-piste skiën zonder begeleiding. Indien je met een gids off-piste/tiefschnee gaat, vervalt je ongevallen dekking, maar blijven de onvoorziene uitgaven wel verzekerd.

Het volgende is misschien ook nog wel interessant: De ongevallen dekking vervalt ook wanneer je een ongeval krijgt op een buckelpiste!

Dit dus allemaal volgens de voorwaarden van de ANWB.

Wanneer je op de pistes blijft heb je eigenlijk helemaal geen reisverzekering nodig voor wat ongevallen betreft. Je ziektekostenverzekering vergoed alles binnen europa. Dus ook wanneer je door een helikopter wordt vervoerd. Ik heb dit nagevraagd bij mijn ziektekostenverzekering.(Avero/Achmea) Een reiskostenverzekering vergoed alleen verloren/gestolen spullen of een door omstandigheden afgebroken reis. Ik heb mijn reisverzekering al lang geleden opgezegd. Toen ik ze nodig had gaven ze niet thuis.

Chris, dit is per verzekering en maatschappij verschillend, daarnaast een heel persoonlijke ervaring. Door dit als een feit te verkondigen, help je niemand!

Ik zou altijd even met je eigen ziektekostenverzekering bellen wat gedekt is. Vaak hebben mensen wel onnodig een dure reisverzekering.

Een telefonische ‘toezegging’ is helaas niet bindend, dus kun je met wat pech nog flink gepest zijn bij een ongeval. Dit is écht een kwestie van de voor jou geldende voorwaarden/clausules lezen…

Bij een groot aantal verzekeraars is het verplicht om een extra wintersport(reis)verzekering af te sluiten aangezien wintersport onder de "extreme sporten" valt aangezien dit een verhoogd risico op schade/letsel met zich mee brengt dan bij een normale vakantie. Maar dat is dus per verzekering verschillend.

Voor ziektekosten ben je altijd verzekerd met je zorgverzekering. Voor andere ellende afhankelijk van je reisverzekering.

en zelfs als je een reisverzekering hebt die extreme sporten dekt wil het nog wel eens voorkomen dat niet alles gedekt is hoor! Ik heb zelf een aparte verzekering voor extreme sporten omdat ik ook aan bergbeklimmen doe. Die dekt ook alle vormen van echte extreme sporten en dus ook off piste en ook buckelpistes!! goed je verzekering controleren en op schrift laten zetten!!

Ik zit bij de OHRA en heb een permanente reisverzekering zeker om dat ik toch al 5 keer per jaar langer dan 3 dagen in het buitenland ben.

In de Reisverzekeringpolis staan wel dingen over dat je niet verzekerd bent als je gaat basejumpen, skydiven enz.

bij de wintersportdekking staat zover ik gezocht heb niks over uitsluiting als je off piste of tiefschnee gaat?
Ben wel verzekerd voor de heli kosten mocht je van de piste af worden gevlogen :)

Member of global cooling initiative

@Jos: hierbij het uiteindelijke antwoord op jou vraag. Zoals in dit documenten (http://www.ohra.nl/binaries/Permanente_Reisverzekering_polis…) te lezen is in artikel 13 lid 10 op blz 10, vervalt de vergoeding voor schade, verlies en beschadiging. Dit wordt hier aangeduid met ski-alpinisme, wat dus off-piste betekend. Voor ongevallen en helicoptervluchten ben je dus wel altijd verzekerd. Duidelijk dacht ik zo.

Sluit me aan bij Jasper Kettering, valt onder ‘Onvoldoende voorzichtigheid’, waardoor ook de nodige issues met de ziektenkostenverzekering zullen optreden…

Ik ken ze wel hoor, offpiste avonturiers waarbij het minder goed is verlopen, die na 6 jaar nog steeds de verzekering aan het terugbetalen zijn. Dubbel ongeluk noemen ze dat. :(

@chris: alle kosten gedekt op je ziektekostenverzekering?
VERGEET HET MAAR, is zeer afhankelijk van waar je verzekerd bent en onder welke voorwaarden.
Daarnaast de volgende tip: indien iemand van jullie/ons een ongeluk krijgt en je hebt medische hulp nodig (banaan, vervoer, kliniek) laat dan iemand in je eigen kring bellen met je ziektekostenverzekeraar om dit door hen te laten regelen.
Vaak wordt je naar een 'bevriende kliniek’gebracht en indien een operatie volgt, gebroken been bijv, dan kun je van het notabedrag een nieuwe auto kopen!!

Das mooi, vergoeding voor schade aan meteriaal overleef ik wel.

Een heli vlucht en miedische kosten daar kun je pas goed op leeglopen. Heb ook idd de verhalen gelezen van mensen die niet de goeie dekking hadden en nog aan het terugbetalen zijn :(

Member of global cooling initiative

Jos, ook bij jou kunnen ze voor de gemaakte kosten nog aankloppen hoor… in de door jou verstrekte voorwaarden, is het item ‘Onvoldoende voorzichtigheid’ ook van kracht op offpiste ongelukken binnen je zorgverzekering!!!

Om te voorkomen dat je in de kliniek waar je behandeld wordt van je wordt geëist dat direct betaald (wat nog wel eens moeilijk kan gaan worden gezien de hoge bedragen), en je eigen verzekeringspas bijna niet wordt erkend kan elke Nederlander GRATIS een EHIC-pas (European Health Insurance Card) aanvragen bij zijn/haar verzekeringsmaatschappij, dit kan voor vele verzekeringen via de site http://www.ehic.nl/web/default.aspx . Deze pas wordt overal binnen Europa + enkele andere landen (Schengen landen) erkend. Deze pas zorgt ervoor dat ze je niet kunnen verplichten de kosten direct te betalen maar dit achteraf kan gebeuren naar contact met de verzekeraar die dus garant voor jou staat op dat moment.

Bij de meeste verzekeraars is de ‘achterkant’ van de zorgpas al een EHIC. Het is een aanrader om deze bij je te hebben, de redenen lees je op de eerder genoemde site.

Wil je geen gedoe met verzekering icm welke wintersport/bergsport en waar ter wereld dan ook. Maak je dan lid van de NKBV en neem daar de reisverzekering. Kanttekening: Deze verzekering vergoedt natuurlijk niet als jijzelf nalatig en/of onzorgvuldig bent geweest, dus wees voorbereid en heb kennis van de risico’s tijdens je activiteit.

Ik heb een verzekering bij de NKBV: http://www.nkbv.nl/nkbv/verzekering

When life gets too complicated.... SKI

@Niels sorry, je riep er ook al iets over zie ik net :-)

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie