Hoe is het tegenwoordig met kinderlessen in Frankrijk?

Ik heb eigenlijk altijd begrepen van verschillende mensen dat de lessen in Oostenrijk beter zijn voor kleine kinderen. Is dit nog steeds zo? Ik heb nl. ook berichten gehoord dat de Franse skischolen de lessen beter gaan aanpassen op de kids, dus meer ned. talige leraren e.d. Wie weet er meer??? Het is voor volgend jaar eventueel, wij gingen altijd naar Val Thorens, maar nu onze meiden nog klein zijn, gaan we naar O’rijk. Alleen vinden wij zelf om te skien Frankrijk mooier. Dit jaar gaan ze in een speel/skiklasje en volgend jaar lessen als ze het allebei leuk vinden tenminste.

Wij zijn begin januari naar La Norma geweest en het viel ons op hoe goed er les werd gegeven. Onze dochters van 6 en 8 waren voor de eerste keer op les en de elke leeraar(es) spreekt wel een beetje nederlands.De dames hebben zich prima vermaakt en willen volgend jaar weer.

De skiklasjes in Frankrijk bevatten vaak meer kinderen (tot 14 kinderen per leraar) per klas dan elders, twee weken geleden nog vernomen van een Engelse skileraar die het jaar ervoor in Frankrijk les gaf en nu in Zwitserland is. Hij vond het teveel.

Nederlandstalige leraren zijn zeldzaam tenzij je naar een typisch Nederlandse wintersport bestemming gaat. Men heeft vaak 1 klasje per niveau, dus een Nederlandstalig klasje lijkt me onrealistisch om te verwachten.

Aan de andere kant, Franse skileraren zijn goed vernam ik van een skilerares in Zwitserland, men heeft daar meer diploma’s nodig om les te mogen geven dan elders.

Vorig jaar hadden wij Nederlandse gasten wiens jonge kinderen groepsles hadden bij de lokale ESF. Ik had hen er vooraf op gewezen dat de leraren hier geen Nederlands spreken en misschien een beetje Engels. Dit bleek in de praktijk voor deze kinderen geen enkel probleem te zijn. Ze komen dit jaar terug en nemen weer les.

Wil je het echt weten ??

Wij zijn de afgelopen twee jaar naar Frankrijk op wintersport geweest, naar La Rosiere en naar Val Cenis en hebben beide keren een zeer slechte ervaring met de skileraren gehad.

Zoals afgelopen kerst, onze kinderen (6 en 9) hebben twee keer per week les in Snowworld Zoetermeer, zodat we opgegeven hebben dat ze voor de bronzen ster zouden gaan, het een-na-hoogste niveau. Aangekomen zag de jug onze kinderen, draaide zich om en verteld aan de eigenaar van de skischool dat ze "daar" geen les aan wilde geven. Gelukkig spreken wij goed Frans, zodat we het gesprek prima konden volgen. Waarop ik heb aangegeven dat ze prima kunnen skien en dat de bronzen ster zelfs te laag zou zijn. Na veel discussieren "mochten" ze mee…

En ja hoor, na 2 uur skien kregen we te horen dat ze "te goed" waren voor de bronzen ster.

Stelletje … Fransozen !!

Voor ons nooit meer Frankrijk, ondanks de mooie skigebieden. Nu gaan we met het skiteam naar Bressanonne in Italie, we kijk er nu al naar uit !

Het is inderdaad zo dat de skileraren in FR normaal gezien een hoger basisniveau hebben dan de oostenrijkse.

Dit komt omdat de anwarter makkelijk te halen is en je in ESF heel moeilijk binnen geraakt…

Plaats een reactie