Skibril: Zonnebril versus Goggles voor brildrager

Ik vond alleen een aantal oude fora, dus toch nog even een vraag naar de laatste ervaringen:

Momenteel ski ik met een Adidas Evil Eye bril (met insert op sterkte) en donkere (voor zon), gele (voor fog) en transparante (voor wielrennen) glazen erbij.

Probleem blijft altijd als het beetje nattig/sneeuw/regen is. Er komt water achter de bril, alles wordt vochtig en beslaat.

Top op heden geen goede goggles kunnen vinden die over (moderne grote) bril heen past.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? De Adidas ID goggles kan een optie zijn, maar wat is er nog meer?

(tijdje lenzen geprobeerd, maar kon ik slecht aan wennen. vrees ook de wind en koude lucht beetje in de Alpen icm lenzen)

Heb zelf ook zo’n adidasbril gehad maar ben er vanaf gestapt. Moest als we ergens binnen zaten alsnog m’n gewone bril op. Dus toen een gewone bril met goggle en nu een goggle met daglenzen en wil niks anders meer. Zolang je de goggle ophoud heb je geen last van de wind want die houd de goggle tegen.

Een nadeel van een gewone sportbril. Als je valt en de bril breekt om wat voor reden dan ook, dan kun je een flinke jaap krijgen en dat is niet prettig in de buurt van je ogen. Maat van me had , na van achter aangeskied te zijn, daardoor 3 hechtingen in z’n wenkbrauw.

Übung macht den meister!!!

Ik heb denk ik alle varianten wel gehad…

Goggle met daar onder een normale bril: Lastig om een goed passende goggle te vinden en de bril beslaat bij binnenkomst in een berghut.
Goggle met inzetstuk: Als je dan toch een bril moet dragen misschien wel de beste oplossing. Je zit alleen met een aantal duurdere merken die deze optie bieden en je moet helaas een normale bril meedragen voor momenten dat je geen google draagt.
Sportbril op sterkte: Lastig onder koude/natte/winderige omstandigheden en in berghutten (beslaan).
Lenzen met goggle: Wat mij betreft de enige oplossing waarbij je geen last hebt van het beslaan van glazen of het meedragen van een losse bril.

Als je kiest voor een goggle met inzetstuk kan je kiezen voor Adidas maar je zou ook kunnen kiezen voor een universeel inzetstuk. Zie bijvoorbeeld http://www.mijnsportbrilshop.nl.

Ook een optie misschien als je in Oostenrijk bent:
http://www.hartlauer.at/Beratung/Optik/Optische-Brillen/Opti…

Aftellen maar!

Dank voor de reacties tot zover. Het meenemen van normale bril is niet zo erg, en zonder bril red ik het ook wel in een (apres)ski tent.

Lenzen toch beste opties als ik alles zo lees. Mss toch maar eens een nieuwe poging wagen.

Ik ben zelf een hele tijd met een goggle met insert op stap geweest, werkte oakley a frame met daarin een insert van mijn adidas sportbril. I

Na een tijdje mezelf gedwongen om toch door te zetten met de lenzen en nu zou ik nooit meer anders willen.

Dus ja, lenzen zijn de beste optie met een goggle + insert als goed alternatief.

Zoals ik vanmorgen al vermelde in dit topic ( https://www.wintersport.nl/forum/topic/139588 ) heb ik altijd m’n bril op en daarover de Adidas ID2. Past prima!

Laseren is misschien ook een optie maar een beetje een prijzige helaas.
Ik zou iig. niet meer met een gewone bril of iets anders met enkel glas de piste op gaan. Dat beslaat tot en met. En met slecht weer vind ik het helemaal drama. Dus lenzen zijn "voor mij" de ideale oplossing.
Kosten voor mij ongeveer 16 euro voor 30 lenzen. Daar doe ik dan dus 2 weken mee.

Übung macht den meister!!!

Met de lenzen moet je wel overweg kunnen.

Ik ken het probleem met beslaan ook. Ben nu bezig om lenzen te fixen en daarmee te oefenen. Alleen het in- en uitdoen is dagelijks een marteling! Bovendien worden ze knap droog als je vervolgens in de après-ski bar aardig aan het bier gaat :D

Ik heb een hilco sportbril op sterkte met verkleurende antifogglazen .
Ik kan die bril dus dragen om te fietsen , te tennissen ! Bij zon , bij regen , bij sneeuw , bij wind .
Als het een witte dag is in de bergen kan ik er mijn skibril boven zetten , dan verkleuren de glazen niet en kan ik met de skibril toch goed zien .
Gedaan met zeulen met al die brillen .
Het is dan nog een multifocale bril , anders hvad ik bij het skieen mijn zonnebril op sterkte maar dan kon ik nog niet de skikaart lezen . Dan ook mijn gewone bril op sterkte voor als het een witte dag was en dan nog een leesbril . Oef nu alleen mijn sportbril en mijn skigoggles als het sneeuwt of mistig is .

Update: Ik ga toch weer lenzen proberen, veel mensen geven aan dat het kwestie van doorzetten is met in-en-uitdoen. Als je dat 3 maanden elke dag doet weet je niet anders… nou daar vertrouw ik dan maar op.

@Peter32, ik gebruik mijn daglenzen alleen in de weekjes dat ik op wintersport ben. Dan sta ik wel ongeveer elke ochtend te jammeren om ze in te krijgen en savonds weer om ze uit te doen, maar de rest van dag heb ik er alleen maar plezier van.
Dus inderdaad even goed doorzetten en dan komt het best goed!

Don`t eat yellow snow

Heb dit jaar een Adidas evil eye halfrim pro gekocht
en de glazen op sterkte
heb regen en sneeuw en storm meegemaakt in Les trois vallee
bril bleef goed
geen regen erachter en ook niet beslaan
weet niet of je dezelfde hebt
want de pootjes kan je op 3 standen zetten

@Peter32, ik gebruik mijn daglenzen alleen in de weekjes dat ik op wintersport ben. Dan sta ik wel ongeveer elke ochtend te jammeren om ze in te krijgen en savonds weer om ze uit te doen, maar de rest van dag heb ik er alleen maar plezier van.
Dus inderdaad even goed doorzetten en dan komt het best goed!

jaapm op 13 jan. 2014 17:46

Ik gebruik ze normaal ook enkel als ik op wintersport ben of als ik een dagje ga motorrijden. Heb er gelukkig niet zo’n moeite mee om ze in of uit te doen. Misschien scheelt het nog van welk merk je ze hebt.

Übung macht den meister!!!

@jaapm @RFKANGOO
Dat is in mijn geval helaas niet mogelijk. Doordat ik aan beide ogen een cilinder afwijking hebt en zeker geen "harde" lenzen wil ben ik voor speciaal gemaakte torische lenzen gegaan.

Deze zijn gewoon zacht, maar door een torisch asje in de lens en een afwijkende balans blijven ze bijna niet op je vingertop liggen met indoen. Daar moet je echt goed in worden om dat in te krijgen.

Daarnaast zijn ze bijna 300 euro per paar, dus paar keer laten vallen bij indoen is ook niet aan te raden.

Hier ook een brildrager. Eerste keer wintersport voor mij, dus ben ook aan het kijken wat de opties zijn qua skibril.
Lenzen zijn voor mij (op dit moment iig) helaas geen optie, te sterke cylindrische afwijking.
Inzetglaasjes in een skibril wordt em dus ook niet.

Ik heb nu een redelijk grote en erg goedkope Goggles gevonden die redelijk goed over de bril past.
Hier zitten ventilatiegaten aan beide kanten, daardoor hoop ik dat het beslaan minder snel zal gebeuren.

Daarnaast heb ik anti-fog doekjes bij mn opticien gehaald waarmee je een anti-fog laagje kunt aanbrengen op je brillenglazen. Dit werkt opzich wel redelijk goed, ik gebruik het ook tijdens het motorrijden.

Ook heb ik laatst anti-fog vloeistof van optifog gehaald. Deze ook maar proberen, hoop wel dat het allemaal gaat werken want t laatste waar ik op zit te wachten is beslagen brillenglazen op de piste tijdens de 1e keer

Iemand wellicht nog andere tips?
De Adidas ID2 goggles vind ik wel érg duur,…

Voor de GoPro camera heb je anti-fog inserts die je in de bezuiing kunt doen, misschien daarvan voor de zekerheid ook maar wat in de goggles stoppen ? :P

Ik heb jarenlang met een bril onder een skibril geskied. Zolang je maar in beweging blijft heb je geen last van beslagen brillen. Reden om naar lenzen over te stappen is vooral dat ik het gewissel met zonnebrillen en gewone brillen zat was.
Mijn goggle is een hele simpele Sinner van de perrysport.
Wel met kleine uitsparingen voor brillenpoten.

Don`t eat yellow snow

@peter32 Ik heb in mijn gewone bril ook iets van een cylinder maar in mijn lenzen was dit niet nodig.
Als je ze enkel voor de wintersport gebruikt kun je misschien ook zonder proberen. Of zie je dan echt niks.
Het zal iig heel veel geld schelen.
Ik heb links en rechts de zeflde sterkte en koop een doosje van 30 daglenzen voor ongeveer 16 euro. Heb daar dus 2 weken plezier van en vind het ook niet erg als ik er 1 laat vallen oid.
In het normale leven draag ik gewoon een bril.

Übung macht den meister!!!

@peter32 Ik heb in mijn gewone bril ook iets van een cylinder maar in mijn lenzen was dit niet nodig.
Als je ze enkel voor de wintersport gebruikt kun je misschien ook zonder proberen. Of zie je dan echt niks.
Het zal iig heel veel geld schelen.
Ik heb links en rechts de zeflde sterkte en koop een doosje van 30 daglenzen voor ongeveer 16 euro. Heb daar dus 2 weken plezier van en vind het ook niet erg als ik er 1 laat vallen oid.
In het normale leven draag ik gewoon een bril.

RFKANGOO op 15 jan. 2014 11:22

Voor mij geen optie, krijg ik direct hoofdpijn van als ik bril zonder cilinder draag.
maar we gaan het zien, de lenzen zijn besteld!

ik heb een gewone sportbril, klein model dat vrij ver in je oogkas valt. Slecht-weer-goggle gezocht die erover heen valt en goed los zit van de helm zodat de ventilatiegaten open zijn.
Met aardig weer (niet zonnig/sneeuwend) heb ik alleen mijn sportbril op.
Met meer zon of slecht weer gewoon de hele dag de goggle ophouden, niet gaan klooien met opzetten/afzetten en in de avond beide brillen goed schoonmaken.
Het beslaat soms maar gaat vrij goed. Probleem is wel dat de bril nu en dan tegen de binnenkant van de goggle aankomt waardoor er krassen op ontstaan.
Dit jaar een sportbril (fiets-/skibril model) met insert gekocht voor zonnige dagen, dat ga ik ook eens proberen. De bril is van polaroid met verwisselbare lenzen, de prijs van het montuur + lenzen en insert viel me reuze mee (euro of 60). Daar komen dan nog wel de geslepen insert-lenzen bij.
Ik heb ook een hoge cilinder en droge ogen dus lenzen is geen optie maar ik zal mijn ervaringen met deze bril over een paar weken even doorgeven.

Ik ben wel heel benieuwd naar die lensprijs van 300 euro. Ik zit nu nog in het passen-en-meten-traject en sta nog elke keer te vloeken voor de spiegel. Heb al meerdere paren geprobeerd, maar telkens gekloot met de cilinder die niet goed was. Nu zijn er redelijk ‘speciale’ besteld die helemaal voldoen aan mijn wensen. Ik moet ze nog eens in doen, maar als ze 300 euro per paar gaan kosten haak ik gauw af. Daarvoor ga ik wel tien minuten met een beslagen bril staan in de bar staan…

Die van mij waren 130 euro per lens per half jaar bij halfjaarlenzen en iets meer voor maandlenzen. Als je torische lenzen met een beetje cilinder nodig hebt tikt het behoorlijk aan. Al moet ik eerlijk toegeven dat mijn brillenglazen niet veel goedkoper zijn. En als je 3 tot 4 brillen hebt is de vraag wat goedkoper is.

Had eerst een OTG (over the glasses) skibril van Cébé, zo lelijk dat we er na jaren nog mee lachen.

Daarna een Adidas ID2 gekocht met insert en het glas er bij de optieker om de hoek laten inzetten.
De Adidas ID2 is werkelijk perfect om dragen, uitstekende lenzen, comfortabel, sluit perfect aan op mijn Salomon helm, en vooral, de lenzen zijn toch erg snel gewisseld.
2 nadelen: de prijs van de skibril + de glazen, was er niet naast, maar wel elke euro waard, en als je je helm afzet, begint het brilwisselen.
Nu gebruik in daglenzen als ik ski, nog steeds met mijn fantastische Adidas skibril. Ondertussen is mijn gele lens wel aan vervanging toe wegens er op gevallen.
Aanrader! (De Adidas, niet dat vallen)

Ik heb denk ik alle varianten wel gehad…

Goggle met daar onder een normale bril: Lastig om een goed passende goggle te vinden en de bril beslaat bij binnenkomst in een berghut.
Goggle met inzetstuk: Als je dan toch een bril moet dragen misschien wel de beste oplossing. Je zit alleen met een aantal duurdere merken die deze optie bieden en je moet helaas een normale bril meedragen voor momenten dat je geen google draagt.
Sportbril op sterkte: Lastig onder koude/natte/winderige omstandigheden en in berghutten (beslaan).
Lenzen met goggle: Wat mij betreft de enige oplossing waarbij je geen last hebt van het beslaan van glazen of het meedragen van een losse bril.

Als je kiest voor een goggle met inzetstuk kan je kiezen voor Adidas maar je zou ook kunnen kiezen voor een universeel inzetstuk. Zie bijvoorbeeld http://www.mijnsportbrilshop.nl.

Timmy op 9 jan. 2014 13:44

De Goggle Insert is de perfecte oplossing voor brildragers op de piste. Deze universele insert past in elk merk skibril. Voor kleinere skibrillen voor bijvoorbeeld dames of kinderen, is er ook een kleinere variant beschikbaar. Voor het beslaan v/d glazen of skibril zijn er zeer goeie anticondensdoekjes.

Ik sport ook al jaren met goggles over mn gewone bril. Ben het eens met de opmerking dat je in beweging moet blijven om beslaan te voorkomen. Vind het beslaan zelf ook echt irritant. Zodra het kan wissel ik goggles en gewone bril in voor een normale zonnebril op strekte. Dit werkt voor mij het beste. Dat geldt ook voor motorrijden en fietsen.

Ik ga toch de ID2 Pro proberen over mijn reguliere bril, na diverse goede recensies. We zullen het zien…

Beetje late reactie maar wil je een goggle die echt echt echt niet beslaat en over een bril heen kan doen. Kijk dan eens naar Smith optics en dan de iox serie. Dat is de grootste goggle en die beslaat absoluut niet.

Plaats een reactie