wegenvignet duitsland

Hallo,
iemand een idee hoe het nu zit met het wegenvignet voor duitsland. Wij zijn van plan met krokus een weekje te gaan skiën naar Oostenrijk en moeten Duitsland door.
Waar kan men nu het vignet aanschaffen en hoeveel moet dat kosten?

tnx

Voor Duitsland heb je geen wegenvignet nodig.

Prettige vakantie!

Don`t eat yellow snow

@jaap:
dit is ongeveer wat vorig jaar nog beslist is geweest. Ik dacht dat dit ondertussen al in een wettig kader was gegoten.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20…

@jaapm nog niet, maar dit gaat er wel komen dit is namelijk een onderdeel van het regeringsakkoord in Duitsland. Als ik mezelf niet vergis € 70,- per jaar, vignetten voor kortere periodes niet mogelijk.

Voor 2014 is dit voor zover ik weet nog niet aan de

Dus als ik het goed begrijp, moet men in 2014 dus nog niet betalen?

Neen, nog niet…
Een beetje zelf googlen en je had t ook geweten.
Of even navragen bij de Belgische variant van de ANWB

Bedoel je een tol vignet of de "umwelt" sticker die je in veel grotere steden nodig hebt, soms ook op de ringweg …

Rob

Een tol vignet bedoel ik!

@Gerrit: Nee, een tolvignet heb je niet nodig. Op z’n vroegst zal dat pas in 2015 van start gaan. En de zogenaamde “Umweltplakette” heb je niet nodig zolang je bij alle steden keurig op de snelweg blijft.

Het wegenvignet is een lang gekoesterde wens van de CSU, de Beierse zusterpartij van de CDU van Bondskanselier Merkel.
In het regeerakkoord in Duitsland is afgesproken dat er een onderzoek ingesteld gaat worden naar de mogelijkheden en de implicaties van het instellen van zo’n vignet (wat overigens alleen voor niet-Duitsers zal gaan gelden).
Bovenstaande betekent dat er überhaupt nog geen sprake is van een definitieve invoering van zo’n vignet. Als het er ooit al van komt (en dat is nog bepaald geen uitgemaakte zaak) dan zal dat nog jaren duren.

Voor Oostenrijk is een vignet trouwens alleen nodig wanneer er gebruik gemaakt wordt van de snelweg. En voor het eerste stukje snelweg na de grensovergang tot de eerste afslag in Oostenrijk geldt meestal ook geen ‘Vignettenpflicht’. Zie voor meer informatie de site van de öamtc: ).

Veel wintersportoorden zijn (via een omweg) ook per Bundesstrasse bereikbaar. Wanneer je per sé de kosten van een vignet (€ 8,- voor een week, dus waar hebben we het over?) wilt uitsparen kan zo’n omweg een alternatief zijn.

Bovenstaande betekent dat er überhaupt nog geen sprake is van een definitieve invoering van zo’n vignet. Als het er ooit al van komt (en dat is nog bepaald geen uitgemaakte zaak) dan zal dat nog jaren duren.

Gast041 op 21 jan. 2014 17:05

Dat het er wellicht nooit van gaat komen kan inderdaad, of beter gezegd, dat hoop ik. Echter werd eerder door het ZDF al aangegeven dat een snelle invoering mogelijk zou zijn, wanneer dit jaar de bedachte constructie volledig EU-conform wordt gepresenteerd. Van 2015 geloof ik persoonlijk ook niks. En aan het einde van de rit zullen Duitsers ook gaan betalen of gaat het hele feest niet door.

Voor Oostenrijk is een vignet trouwens alleen nodig wanneer er gebruik gemaakt wordt van de snelweg. En voor het eerste stukje snelweg na de grensovergang tot de eerste afslag in Oostenrijk geldt meestal ook geen ‘Vignettenpflicht’. Zie voor meer informatie de site van de öamtc: ).

Gast041 op 21 jan. 2014 17:05

Dat is helaas nergens meer het geval sinds 1 december 2013. Op alle A- en S-wegen in Oostenrijk heb je ook direct na een grensovergang al een tolvignet nodig.

Hoi Frans,
Dank voor de correctie, ik had het even moeten checken.
Gr Ruben

Hallo Frans,
kan je nog even verduidelijken waar jij de info hebt gevonden dat je het Oostenrijks vignet ook nodig hebt buiten de snelwegen (A en S).
Want blijkbaar via deze link spreken ze nog steeds alleen maar van snelwegen :-(

http://www.vab.be/nl/reizen/europesewegeninfo/oostenrijk/tol…

tnx

Vignet heb je nog steeds alleen nodig op de A en S wegen.

null

Wat Frans waarschijnlijk bedoeld is dat er geen vignet ontheffing meer is voor bijvoorbeeld het stukje snelweg A12 vanaf de grensovergang tot Kufstein Süd.

@Gerrit: Het is exact zoals @Mike6 mijn reactie interpreteerde. Vroeger kon je op de A12 tussen Duitsland en Kufstein-Süd zonder tolvignet rijden, dankzij een gedoogconstructie. Inmiddels zijn alle A en S-wegen tolplichtig en zijn er dus geen uitzonderingen kort voor en/of na een grensovergang meer. Dat is wat ik met m’n eerdere reactie bedoelde.

De Landecker Tunnel is overigens nog steeds erg verraderlijk. Op de borden wordt de tunnel aangegeven als de B180, maar officieel is het een onderdeel van de A12, waardoor je er alsnog een tolvignet voor nodig hebt.

Vignet heb je nog steeds alleen nodig op de A en S wegen.

null

Voor de A13 Innsbruck-Sud - Brennerpas is geen vignet nodig!

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

@Unit106: Ja, maar vanaf Innsbruck-Süd (niet Ost) moet je apart tol betalen, wat je niks verder brengt. Hetzelfde geldt voor alle zogenoemde “Sondermautstrecken”, zoals o.a. de Arlberg en Tauerntunnel.

Plaats een reactie