Sneeuwdump Dolomieten

Deze is tijdelijk buiten bedrijf denk ik ;)

null

Not all who wander are lost

Waarom!? ;)

Waar vind ik nou info over die lawine, waar hij was enzo? Thnx!

Mhh. Ik ga over 4 weken naar de dolemieten, ik ben benieuwd wat de gevolgen zijn…

Waar vind ik nou info over die lawine, waar hij was enzo?

Pimm op 3 feb. 2014 22:42

Eerst lezen dan vragen - je antwoord staat op de vorige bladzijde.
Plaatsnaam, naam van de lift, en een link naar een topic op het Italiaanse skiforum.
Als je geen Italiaans kunt lezen, de link kopieren en inplakken in google translate.

The older I get, the better I was

Waarom!? ;)

Waar vind ik nou info over die lawine, waar hij was enzo? Thnx!

Pimm op 3 feb. 2014 22:42

Link staat op vorige pagina. Ondertussen is dat topic aangegroeid tot 7 bladzijden, met ergens op de zesde pagina een video. De sleper is in ieder geval geraakt. De stoeltjeslift is nog onzeker of er één lagere of twee hogere pilonen geraakt zijn.

Voor de luie mensch

null

The older I get, the better I was

Over minder dan 3 weken naar Rocca Pietore. Als ik het zo zie kom je het Marmolade gebied niet meer uit als die stoeltjeslift stuk blijft, spannend… De weg Arabba - Rocca Pietore is ook niet best trouwens.
Ongelofelijk zoveel sneeuw, en er komt nog meer.

- Skiboarder - Revel8

@BertV naar Rocca Pietore zou’k nu eerder over de SS346-SR203-SS563 gaan …

then again, je gaat pas over drie weken, nog alle tijd van de wereld ;-)

@Lars3 dat lijkt mij inderdaad beter! Maar wie weet is het dan wel weer gewoon kaal en warm zoals het hoort in de Dolomieten :P

Vorig jaar zaten we in Canazei, dat is dan toch een stuk toegankelijker!

- Skiboarder - Revel8

Heeft iemand enig idee hoe lang de wegen nog dicht zijn bij Arabba? en waar je dit kan checken?
Ik zou a.s. zaterdag gaan, maar begin met zorgen te maken :(

Hier kan je dat uitvissen, en desnoods bellen naar het hotel/garni/…

http://www.arabba.it/index.php?page_id=1256&lang_id=3…

pordoi & campolongo zijn nog gesloten volgens die site. Omweg via Falzarego is ook toe.
evt omweg over Alleghe … maar daar ken’k de pasnamen niet van buiten?
hmm, als’k google maps erbij neem en de nummers volg … ook dicht…

Enige weg die’k nu zie is over de autostrada alemagna (SS51) - SP347 - SR203 - SR48. En dat is -zwaar- omrijden. Then again, tegen zaterdag zullen ze wel een stuk verder zijn in het ruimen. Het sneeuwt nu, maar ook niet zo veel.

Zie dit kaartje: http://www.venetostrade.it/venetostrade.viabilita.beta/viabi…

Arabba is op dit moment ‘afgesloten’ van de wereld, zo te zien (2x vanwege lawine, 2x voor de veiligheid)

Inderdaad, gewoon contact opnemen met je hotel. Zij weten dit het beste en kunnen jou ook het beste adviseren over de route!

Ja. Passo Campolongo is dicht maar alleen aan de kant van Arabba (Veneto). De kant van Corvara (Sud Tirol) is wel gewoon open (als het goed is). De italianen hebben een andere prio dan de Sud Tirol overheid. Als je echt in het dal Arabba moet zijn dan is Passo Campolongo dus geen optie.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Volgens bovenstaand kaartje, naar Arabba:
SP244 della Val Badia chiusura al traffico: CHIUSA PER PERICOLO SLAVINE
SR48 delle Dolomiti chiusura al traffico: Chiusa per pericolo slavine
SR48 delle Dolomiti chiusura al traffico: CHIUSURA AL TRANSITO PER MOTIVI DI SICUREZZA

Je lijkt vanaf Corvara tot aan de Venetogrens te kunnen komen.

Er zijn 120 mensen van Snowheads die zou naar Arabba, een paar hebben het bereikt, maar de meestal niet, en dus, blijven onverwacht in Alleghe. Al de pistes in Arabba zijn dicht, ze hopen dat morgen wat open is, maar het blijft sneeuwen. Er zijn idd veel mensen daar die zich zelf zorg maakt om uit te kunnen zaterdag, vooral als het blijft sneeuwen, ze kunnen het niet meer kwijt.

Voor a.s. zaterdag, zou ik wel zorg over maken, en als je wel daar kan komen, hoeveel kan je skien is de 2e vraag… de routen gaan open en dicht, er komt lawines over de wegen heen, en als het wel open is, het blijkt super eng te zijn met muren, meters hoog van sneeuw.

Dit heb ik allemaal gelezen op de snowheads forum onder snowevents…krijg je een idee wat men daar nu allemaal meemaken tijdens hun ski vakantie, waar ze niet kan skien.

Arabba

null

null

null

The older I get, the better I was

En alweer scheppen

null

The older I get, the better I was

Af en toe schijnt de zon nog ook, Faloria (boven Cortina)

null

The older I get, the better I was

De Campolongo pas wordt sneeuwvrij gemaakt. (Foto van Hotel Monte Cherz)

null

Zie net dat de eerste lift in Arabba weer open is.
Niet dat dat veel voorstelt, maar het begin is er zullen we maar zeggen.

@Noblesse: fijn!
Spannend hoe het gaat aflopen. Begreep dat het leger ook wordt ingezet om de wegen en daken sneeuwvrij te maken

Ga donderdag beslissen of en hoe ik ga

De Monte Burz lift vanochtend, de enige lift in Arabba die volgens de berichten op dit moment open is.

null

En hier het webcambeeld op Portavescovo. De verbinding richting de Pordoi pas en de Marmolada is dus nog dicht.
Richting de Marmolada zijn twee liften ernstig beschadigd door een lawine, zie de eerdere berichten.

Iemand met rechtstreeks nieuws uit het gebied?

[![](https://cdn.wintersport.nl/forum/1/2447-w640.jpg?width=800)](https://cdn.wintersport.nl/forum/1/2447-w640.jpg?width=800)

Geprobeerd de Corriere delle Alpi te begrijpen.
http://corrierealpi.gelocal.it/cronaca/2014/02/05/news/sul-f…
Als ik het goed begrijp is Arabba nog van de buitenwereld afgesloten. De bewoners van Arabba (= Veneto) doen een oproep aan Zuid Tirol om hen te komen redden. Ik proef een zeker sarcasme hierin ;-)
Bij de Fedaiapas zijn 17 mensen gestrand in twee berghutten (Rifugio Fedaia en Capanna Bill), waaronder acht Duitse toeristen. De weg ernaar toe is geblokkeerd door drie meter sneeuw. Men kan niet naar buiten vanwege het lawinegevaar. Er is gelukkig genoeg te eten en de verwarming doet t.

Op de facebook van dolomiti superski kun je als gebruiker vragen stellen en krijg je direct antwoord. Mbt de Marmolada lawine geven ze aan de schade nog te onderzoeken en dat dit nog even gaat duren. Vooralsnog is dat gebied dus afgesloten van de Sella Ronde.

- Skiboarder - Revel8

Geprobeerd de Corriere delle Alpi te begrijpen.
http://corrierealpi.gelocal.it/cronaca/2014/02/05/news/sul-f…
Als ik het goed begrijp is Arabba nog van de buitenwereld afgesloten. De bewoners van Arabba (= Veneto) doen een oproep aan Zuid Tirol om hen te komen redden. Ik proef een zeker sarcasme hierin ;-)
Bij de Fedaiapas zijn 17 mensen gestrand in twee berghutten (Rifugio Fedaia en Capanna Bill), waaronder acht Duitse toeristen. De weg ernaar toe is geblokkeerd door drie meter sneeuw. Men kan niet naar buiten vanwege het lawinegevaar. Er is gelukkig genoeg te eten en de verwarming doet t.

RichardI op 5 feb. 2014 11:39

Wow, wel heftig… Klinkt als een avonturenfilm/boek, maar je zal er maar zitten…

Als je de Snowheads forum leest in deze link:

http://snowheads.com/ski-forum/viewtopic.php?t=99578&sta…

Heb je verhalen over mensen die nu in Arabba zit, en ook mensen die zou in Arabba verblijven, en het niet kunnen bereiken met vervoer, en wat ze moeten allemaal verzinnen als nood oplossing toen ze hun hotel niet kunnen bereiken, met de Dolomiti Stars bus, official transfer bedrijf van de hotels in Arabba.

Veel first hand verhalen als je wil weten wat ze allemaal mee maken.

Volgens facebook Arabba gaat morgenmiddag de weg via Campolongo weer open. Heb je deze zaterdag in Arabba geboekt, dan kun je er in ieder geval komen.

- Skiboarder - Revel8

2 jaar geleden lag er nog geen 20cm sneeuw, dit jaar is het hotel waar wij toen zaten (maria flora, hetzelfde als waar @pimm zat) gewoon ingesneeuwd geweest.

Wat had ik dat graag meegemaakt, niet te lang, maar toch, dat je je baas belt met de mededeling dat je een paar dagen later bent. Lijkt me geweldig!

Voor de luie mensch

null

Menno op 4 feb. 2014 09:28

Dit lijkt helemaal op de plek waar ik vorig jaar in een lawine zat (viel mee uiteindelijk, wel schrikken). Zie filmpje dat gemaakt is door één van mijn groepsgenoten vanaf Capana Bill. We deden een huttentocht en de meesten van ons verbleven in Capana Bill, ik verbleef met nog 3 anderen in Baita Dovich. De groepsgenoten hadden niet in de gaten dat wij hier wel eens in hadden kunnen zitten. Tricky stukje piste!
DIT FILPMJE IS DUS VAN 2013 en niet van dit jaar! Wel gek te bedenken dat wij vorige week (ook weer met een huttentocht) in Fedaia zaten.

Lawine onder Capana Bill 2013 from Salju on Vimeo.

Wij zijn inmiddels weer thuis, na 3 dagen vast te hebben gezeten in Rifugio Frara (Grödnerjoch/Passo Gardena). Maandagmiddag kwamen de bulldozers ons redden! De pas ging slechts voor 10 minuten open.

null

Waar de weg had moeten zijn:

null

Je maakt nog eens wat mee in de Dolomieten, elk jaar weer! :-)

Plaats een reactie