Le Grand Massif 7-2 t/m 16-2

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Massif

Le Grand Massif 7-2 t/m 16-2
!undefined

Voor mijn 2de skitrip dit seizoen ging ik met 2 vrienden voor het eerst in mijn leven skiën in Frankrijk. Na een mooi opwarmertje in Winterberg (undefined) was het nu weer tijd om in 7 dagen een nieuw skigebied te verkennen.

Verblijf: Résidence Andromede, Flaine Foret
Aantal skidagen: 7
Pistekaart:

http://static-3.winter.bizztravel-static.nl/media//bizzt/gx/...

Prijs dagpas: Flaine €38,- , Le Grand Massif €43,50, Sixt €17,-

De foto’s zijn gemaakt met mijn Canon EOS 1100D

Dag 1: aankomst

Na een lange reis (Gemert - Eindhoven - Delft - via Eindhoven naar Flaine) van ongeveer 20 uur kwamen we aan in een geheel wit landschap. Het had die nacht nog even flink gesneeuwd! Helaas hadden we vandaag niet geskied aangezien iemand van ons nog geen skimateriaal kon huren. Daarom hebben we dus de hele dag een beetje in Flaine rondgelopen, bij een restaurant op de piste wat gedronken, enz.
!undefined
^De oefenweide bij het bovenste gedeelte van Flaine met daarboven de Desert Blanc stoeltjeslift
!undefined
^Vanuit hetzelfde standpunt iets naar rechts met de Tete des Verds stoeltjeslift en de Grandes Platieres gondel, helemaal rechtsboven is de Aup de Veran gondel te zien.

!undefined
^Aup de Veran met op de voorgrond het bergstation van de Telebenne

!undefined
^Zicht op de sleepliften Grand Grenier en Aujon

!undefined
^Flaine Foret

!undefined
^Télésiège des Grands Vans, de dichtstbijzijnde lift vanaf Flaine Foret, ongeveer 1 à 2 minuutjes lopen van ons appartement.

!undefined
^Zoom naar Les Grandes Platieres (2480m)

!undefined

!undefined
^Tete Pelouse (2474m)

!undefined
^ :)

Uiteindelijk konden we om ongeveer 19:00u het appartement in om vervolgens lekker vroeg te slapen om weer helemaal fit te zijn voor de eerste skidag.

zondag 9 februari:

Deze dag begon met flink wat sneeuwval en een verse laag sneeuw op de pistes.
!undefined
^Uitzicht vanaf ons balkon op de 6de verdieping in Résidence Andromede

Weer:
In de ochtend bewolkt en af en toe zware sneeuwval, boven op de toppen stormde het flink. Met deze ijzige wind en sneeuwval was het voor het eerst dit seizoen dat ik het weer echt koud had tijdens het skiën, heerlijk :)
Later in de ochtend klaarde het al snel op zodat het uiteindelijk nog een prachtige dag werd!

Sneeuwcondities:
Een heerlijke verse laag sneeuw zorgde 's ochtends voor een off piste gevoel op de piste en 's middags voor een hoop bulten. Toch was het nog makkelijk skiën tussen de bulten door.

Wachttijden:
De wachttijden waren vandaag en eigenlijk de hele week beperkt, af en toe even 1 à 2 minuutjes wachten, maar meestal kon je gewoon doorlopen. Op de pistes vond ik het daarentegen wel heel druk. Het leek me ongeveer even druk als mijn vorige vakantie met kerst.

Beste piste:
Marvel (Morillon)

Slechtste piste:

+/-:

  • Verse sneeuw
  • Vrijwel alles open
  • 's Middags heerlijke zon
  • goede pistecondities ondanks de sneeuwval
  • Wind

Door de aanhoudende sneeuwval

!undefined
^De blauwe Portet afdaling van Grands Vans naar Les Molliets, een afrader voor snowboarders/skiërs die niet van lopen houden. het middenstuk is lang vlak.
!undefined
^Gelukkig kwam de zon af en toe langzaam door de wolken heen

!undefined
!undefined
^Le Lac stoeltjeslift

!undefined
^Iets verder naar beneden op de Portet piste

!undefined
!undefined
!undefined
^Het lijkt wel een langlaufloipe ;)

!undefined
Een hele aparte maar mooie sfeer hier door de net doorkomende zon
!undefined
!undefined
!undefined
^Iets verder naar beneden begon het weer wat steiler te worden zodat je weer lekker vaart kon maken.

!undefined
^Een sprong naar Morillon boven aan de Bergin

!undefined
^De zon had inmiddels flink zijn werk gedaan en er voor gezorgd dat het helemaal opgeklaard was. Dit zorgde voor een prachtig winterse omgeving. Totaal onverwacht na de grijze start van de dag!

!undefined
^Zoom naar de Tete Des Saix (2118m)

!undefined
^Heerlijk zo’n eerste skidag! :)

!undefined
^Bergin

!undefined
^Op naar de Marvel!

!undefined
!undefined
!undefined
^Poederrr :)
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
^Bovenaan de Marvel. Ik had het niet verwacht dat een groene piste zo heerlijk zou zijn! :)
!undefined

Helaas heb ik vandaag verder weinig foto’s gemaakt in Morillon, het was heerlijk om te skiën en ik had geen zin om steeds maar weer die camera uit de cameratas te pakken ;) Daarom nu een sprong naar de Grands Vans, de verbinding tussen Flaine en de rest van het gebied:

!undefined
^In de verte is het skigebiedje van Sixt te zien met daarachter de bergen die de grens vormen tussen Frankrijk en Zwitserland.

!undefined
!undefined
^Gers sleeplift, helaas de hele week gesloten, erg balen!
!undefined
^Gers

!undefined
^De Tourmaline terug naar Flaine

!undefined
^Grands Vans (2204m)

!undefined
!undefined

!undefined
^Bovenop de Grandes Platieres in Flaine

!undefined
^Links de Tete à l’Ane en midden-rechts de Aiguille Verte

!undefined
^De Mont Blanc ligt nog in de wolken

!undefined
^Het heeft hier 's ochtends flink gewaaid!
!undefined
!undefined
^Prachtig hier!

!undefined
^Uitzicht naar het zuiden

!undefined
^De Tete du Colonney met daarvoor de Lindars Nord stoeltjeslift, helaas was deze net zoals Gers ook de hele week gesloten.
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
^Flaine met daarachter Le Môle

!undefined
^Flaine vanaf Les Grandes Platieres

!undefined

!undefined
^Le Môle is wit, dus de sneeuwcondities zijn goed! :)
!undefined

!undefined
^Laat in de middag weer terug in het appartement

!undefined
^Overzicht Flaine

!undefined
^Flaine 's avonds
!undefined
!undefined
^Helaas had ik geen statief bij en weet ik ook nog niet precies hoe ik de camera moet instellen om een optimale foto te kunnen maken in de avond.

maandag 10 februari:

De 2de dag! Na een goeie nacht slapen gingen we weer vroeg de berg op! Vandaag helaas met wat minder mooi weer dan gisteren, maar dat maakt niet uit!

!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
^Flaine vanaf de andere kant, bij de sleeplift Aujon
!undefined
!undefined
^zoom naar Le Môle met daarachter het skigebied Monts Jura van Crozet/Lelex in de Jura
!undefined

!undefined
^Net buiten de Cornaline piste lag er een mooi ingesneeuwd hutje waar we wat sprongetjes konden doen :)
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined

Na de sprongetjes gingen we snel verder, we wilden nog even gaan kijken naar het gebied van Samoëns. Doordat het steeds harder ging sneeuwen (onder aan de Saix gondel zelfs regen) heb ik maar weinig foto’s gemaakt hier:
!undefined
^TGD Oratoire in Samoëns

!undefined

!undefined
!undefined
!undefined
^Genoeg keuze ;)

Dinsdag 11 februari

De 3de skidag alweer, het gaat alweer zo snel! Er werd voorspeld dat de sneeuwval van gisteren lang zou aanhouden tot vroeg in de middag, daarna zou het opklaren. Gelukkig was dat niet waar, want om 8:30u begon het namelijk al op te klaren waardoor ik als een van de eerste om 9:00u in de Grandes Platieres gondel zat om naar het hoogste punt van het gebied te gaan!

Weer:
Een droomdag! Volgens een Franse local in de lift een zeldzame dag die vaak maar ongeveer 10 keer in het seizoen voorkomen. Genieten dus!

Sneeuwcondities:
Vroeg in de ochtend perfect geprepareerde pistes en af en toe stukken met een sneeuwlaag van maximaal 5 centimeter op de geprepareerde pistes van sneeuwval afgelopen nacht. Later in de middag zorgden dit weer voor wat hobbels, maar het was nog steeds super goed skibaar!

Beste piste:
's Ochtends vroeg de Cristal en Serpentine boven aan Les Grandes Platieres. Iedereen lag nog te slapen, perfect geprepareerde pistes, zon!

Slechtste piste:

+/-:

  • Kaiserwetter!
  • Perfecte pistes in de ochtend

!undefined
^Om exact 9:00u in de Grandes Platieres gondel :)
!undefined
^Jammer van de bekraste ramen

!undefined
^Boven op Les Grandes Platieres met uitzicht op de machtige Mont Blanc! Echt schitterend!

!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
^Aiguille du Midi

!undefined
^Ook vannacht heeft het weer lekker gewaaid

!undefined
!undefined
^Tete du Colloney

!undefined
^Helaas was vandaag de Cascades nog steeds dicht

!undefined
^Een perfecte skidag!

!undefined
^Met perfecte pistes!

!undefined
^En een perfect uitzicht!
!undefined
^Serpentine piste

!undefined
!undefined
!undefined
^Cristal, ook al perfect!
!undefined
^Flaine

!undefined
^Hier kun je goed zien dat er een mooi dun laagje sneeuw op een deel van de piste ligt

!undefined
^Desert Blanc lift

!undefined
!undefined
^Bergstation Gers sleeplift

!undefined
^Het was lekker fris in de schaduw

!undefined
^Steeds probeerden de wolken binnen te dringen, maar dat lukte keer op keer niet, gelukkig :)

!undefined
^Aujon
!undefined
^Bergstation Tete des Verds lift met daarachter de gesloten Lindars Nord

!undefined
^Daar is de zon weer :)

!undefined
!undefined
^Tete Pelouse

!undefined

!undefined
^Zoom naar Les Grands Platieres

!undefined
!undefined
^Ook lekker koud zo’n bevroren stoeltjeslift ;)

!undefined
^Bijna aangekomen bij het bergstation van de Desert Blanc, hier boven had de wind mooie sneeuwduintjes gemaakt
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
^Ook vanuit hier is de Mont Blanc te zien

!undefined
!undefined
^Het begin van de Cascades piste
!undefined
!undefined
^Nog steeds droompistes!

!undefined
^Tourmaline piste vanuit de Grand Vans stoeltjeslift
!undefined
!undefined
!undefined
^Aup de Veran
!undefined
!undefined
!undefined
^Winterwonderland

!undefined
^Veret sleeplift, helaas ook bijna de hele week gesloten op vandaag na

!undefined

!undefined
^Het werd al flink druk met mensen die allemaal via deze piste naar Flaine willen gaan

!undefined
!undefined
!undefined
^Helemaal alleen!
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
^Boven op de Grands Vans
!undefined
^Ook hier is de Mont Blanc nog steeds in het zicht

!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined

!undefined
^Bergstation Aup de Veran
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
^Zicht op de Grandes Platieres
!undefined
!undefined
^Helemaal beneden in Flaine op de oefenpiste en bij het dalstation van de Aup de Veran gondel
!undefined
^De betonblokken van Flaine
!undefined
^Oefenweide
!undefined
^Tete des Verds lift
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
^Grandes Platieres gondel
!undefined
!undefined
^Liftkruising Grandes Platieres en Tete des Verds
!undefined
^Almadine piste

!undefined
!undefined
!undefined
^Terugblik

!undefined

!undefined

!undefined
^Aup de Veran en Lindars Nord zoom

!undefined
!undefined
^Diamant Noir

!undefined

!undefined

!undefined
!undefined
^Faust
!undefined
!undefined
^Topaze

!undefined
^Almandine
!undefined

!undefined
^Na een geweldige droomdag ook een super zonsondergang vanaf het balkon
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined

…De rest komt morgen…

Mooi gebied, mooie week, mooie foto’s en je hebt je huiswerk goed gedaan qua lokale toppen en aanverwante kennis :) leuk!

mooie foto,s
Aantal malen in morillon geweest…prachtig skigebied.

Nice, mooie platen hoor!! Heb je ook nog geskied, of alleen foto’s gemaakt? :p

Ben stikjaloers! Zat hier zelf eind januari 2011 en (hoewel we een super week hadden) er was toen heel weinig sneeuw, vergeleken bij hoe het er nu is. Kom hier zeker nog eens terug in een sneeuwrijke periode als deze… Flaine an sich slaat nergens op, zo lelijk dat het bijna weer mooi wordt… Maar het gebied is echt zoooo prachtig! Favoriete pistes waren voor mij de Sairon vanaf de Tete de Saix naar Morillon 1100 en de Faust boven Flaine vanaf de Grandes Platieres…

Geniet ervan!

Ziet er goed uit!

Welke camera instellingen gebruik je voor je canon?

flink verslag, maar superleuk om er de tijd voor te nemen en zeker waard om het te lezen!
wat schiet jij toch altijd een top plaatjes, bravo!

Certified ski-boy, glijbewijs

Inderdaad supermooie plaatjes! Mooie contrasten met donkerblauwe lucht / witte sneeuw. Zelfs de foto’s met de betonblokken van Flaine zien er nog aantrekkelijk uit!

even heel wat mooie plaatjes gejat om aan mn schermbeveiliging van mooie wintersportplaatjes toe te voegen :p
maar wat is dit voor paal? het lijkt op de paal van een pendelbaan? terwijl dit gewoon een kabinelift is ? was dit eerst een pendelbaan of gaat er nog een lift langs?

null

HenriS op 17 feb. 2014 21:16
Certified ski-boy, glijbewijs

even heel wat mooie plaatjes gejat om aan mn schermbeveiliging van mooie wintersportplaatjes toe te voegen :p
maar wat is dit voor paal? het lijkt op de paal van een pendelbaan? terwijl dit gewoon een kabinelift is ? was dit eerst een pendelbaan of gaat er nog een lift langs?

null

HenriS op 17 feb. 2014 21:16
Jorian op 18 feb. 2014 15:41

Daar gaan twee kabines langs. Vandaar dat die zo groot is. Henri en ik waren met de zelfde reis mee alleen moet ik nog mijn 200GB aan film materiaal verwerken… Stom genoeg zijn we elkaar niet tegengekomen.

Full time Bourgondiër, parttime arbeider.

Bedankt voor de leuke reacties! Deel 2 komt zo dadelijk :) @Harm: We hebben gelukkig nog flink wat meters kunnen maken ;) bijna elke keer als ik stil stond pakte ik mijn camera er even bij, zeker op die mooie dagen heb je binnen paar uur ineens 100 foto’s gemaakt. De Faust is inderdaad super!
@EricH: Omdat ik nog niet echt veel tijd heb om me goed te verdiepen in de fotografiewereld vaak nog een standaard landschappelijke instelling met af en toe wat geëxperimenteer.
@Jorian: Deze lift is een 16-DMC van Poma, wat groter dan normale gondels dus, maar waarvoor die gigantische palen nodig zijn…geen idee ;)

PRACHTIGE (eerste) dagen heb jij gehad!!! Wouw! En die foto’s! Super gewoon!:o
Wat een prachtig landschap kan je daar vinden zeg. Die bergen hebben echt aparte vormen! Het verrast me zeer! Jammer van al dat beton in het dorp, maar aan de andere kant heeft dat ook weer zijn charmes:p Al die bomen in het dorp lijken ook veel goed te maken.
Bedankt voor (het eerste deel van) je verslag! Je hebt er flink wat moeite ingestoken zo te zien. Ben benieuwd naar deel 2!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Flaine is in tegenstelling tot de andere franse betondorpen door architect Marcel Breuer volledig in Bauhaus stijl opgetrokken. Kenmerkend voor zijn stijl, zijn de ‘ribbels’ in het beton die door de bekisting zijn achtergebleven. Lijken daardoor net ‘latjes’ van beton. Verder heeft het beton grotendeels dezelfde kleur als het gesteente van de bergen, waardoor de gebouwen zomers weg lijken te vallen in het landschap.

Check het bezoekerscentrum in Flaine Forum als je 's avonds een rondje maakt naar de lekkerste hamburgertent:) (bij de engelse pub).

O ja, mooie foto’s!:)

life is a beach, or a pile of snow

Als ik jou was zou ik niet naar Wageningen gaan maar gewoon professioneel fotograaf worden! :)
Super verslag!! :)

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

@Jorian: Deze lift is een 16-DMC van Poma, wat groter dan normale gondels dus, maar waarvoor die gigantische palen nodig zijn…geen idee ;)

HenriS op 18 feb. 2014 17:21

dmc’s zijn toch wat de funitels van doppelmayr zijn?

even heel wat mooie plaatjes gejat om aan mn schermbeveiliging van mooie wintersportplaatjes toe te voegen :p

maar wat is dit voor paal? het lijkt op de paal van een pendelbaan? terwijl dit gewoon een kabinelift is ? was dit eerst een pendelbaan of gaat er nog een lift langs?

null

HenriS op 17 feb. 2014 21:16
Jorian op 18 feb. 2014 15:41

Daar gaan twee kabines langs. Vandaar dat die zo groot is. Henri en ik waren met de zelfde reis mee alleen moet ik nog mijn 200GB aan film materiaal verwerken… Stom genoeg zijn we elkaar niet tegengekomen.

Thijs9 op 18 feb. 2014 17:18

welke lift nog meer dan?

Certified ski-boy, glijbewijs

welke lift nog meer dan?

Jorian op 18 feb. 2014 22:21

Het is de zelfde lift maar de gondel gaat er aan de andere kant ook terug als ik het goed heb.

Full time Bourgondiër, parttime arbeider.

Woensdag 12 februari: Les Cascades + Sixt!

Vandaag was dan eindelijk de Cascades open, de 14 km lange blauwe piste van Les Grandes Platieres (2480m) naar Sixt (775m).

Weer:
Alweer een droomdag! Vanaf het begin tot het einde van de dag een strakblauwe lucht!

Sneeuwcondities:
De sneeuwcondities waren vandaag nog optimaler dan gisteren. Doordat het ook 's nachts droog is gebleven lag er geen verse sneeuw meer op de pistes, waardoor de pistes er nog strakker bij lagen.

Wachttijden:
In Sixt geen wachttijden en super rustig op de piste. In het hoofdgebied zoals de rest van de week redelijk vol op de pistes, maar nauwelijks wachttijden aan de lift.

Beste piste:
Alle pistes in Sixt

Slechtste piste:

+/-:

  • Les Cascades open
  • Sixt
  • Weersomstandigheden
  • Goede busverbinding tussen Sixt (Cascades) en Samoëns
  • Les Cascades op sommige stukken erg vlak

GPS:

null

^Sixt

null

^De hele dag

We zijn meteen naar boven gegaan om als eerste van de Cascades af te gaan.

null

^Om 9:50u stonden we bij de start van de Cascades, helaas ging hij pas om 10:00u open, achja, dan maar 10 minuten even wat foto’s maken :)

null

^ ‘‘Icy on the bottom of the slope’’, achteraf viel het mee, alleen wat hardere brokken sneeuw af en toe.

null

^Het eerste stuk waar je meteen zo veel mogelijk vaart moet maken, anders wordt het meteen een flink stuk lopen

null

^Ook vandaag ziet de Mont Blanc er weer prachtig uit!

null

^Net na het eerste loopstuk

null

^Toch is het genieten tijdens deze piste, wat een uitzicht!

null

null

null

^Tete Pelouse

null

^Gers

null

null

null

^Hier werd het meteen weer vaart maken voor het volgende korte vlakke stuk

null

null

null

De rest van de Cascades is voornamelijk een pad door het bos. Niet echt een speciaal stuk, maar wel super dat er een verbinding is met het gebiedje van Sixt!

null

^Onder aan de Cascades namen tot mijn verbazing heel veel mensen meteen de bus terug naar Samoëns. Ik wilde juist graag even een ochtend weg van het massatoerisme, even heerlijk genieten van vers geprepareerde pistes tot laat in de middag.

null

^Meteen beviel het hier al goed, die rust, die pistes, die bergen, die zon! Prachtig!

null

^Om naar het hoofdgebied van Sixt te komen heb je de Cascades sleeplift nodig, daarna een stukje lopen naar de Feulatiere sleeplift zodat je daar de Vagnys stoeltjeslift kan nemen.

null

^Vagnys

null

null

null

null

null

^Een heerlijke lange langzame lift :)

null

null

^Bijna bij het bergstation

null

null

null

^Het dalstation van de Pralet vanuit de Vagnys

null

null

null

^Lunch in Sixt, wat goedkoper dan de rest van het gebied en geen Engels sprekenden. Je merkt dat het hier een stuk minder toeristisch is

null

null

^Lekker genieten op het terras

null

^Pralet

null

^Vagnys

null

^Uitzicht vanaf het terras

null

^Zoom naar Samoëns

null

^Zoom naar Les Cascades

null

null

^Samoëns 1600 zoom

null

null

^Super pistes, en dat tot laat in de middag!

null

null

null

null

^Pralet met op de achtergrond het onderste gedeelte van Les Cascades

null

Na heel wat top afdalingen in Sixt moesten we toch echt weer gaan. Er staat namelijk aangegeven dat de laatste bus terug naar Samoëns/Morillon om 14:30u vertrekt.

null

^In de Grand Massif Express

null

null

null

null

^Boven aangekomen bij Samoëns 1600, een stuk voller dan Sixt ;)

null

null

null

null

null

null

null

null

^In de lange Chariande Express

null

null

null

^Boven op de Tete des Saix

null

^Op de achtergrond de Tete du Colloney

null

^En de Mont Blanc

null

^Mont Blanc zoom, linksvoor de Vernant, in het midden de Veret sleeplift, nu wel geopend. Rechts Les Grandes Platieres

null

null

^De blauwe Dolomie

null

null

null

^Sortilège

null

null

^Links de Vernant rechts Le Lac

null

^Le Lac en Corbalanche

null

^Truffe/Cupoire in Les Carroz

null

null

null

null

^Het leek wel of dit liftje uit elkaar viel ;) Het kraakte en piepte als een gek

null

^Gentianes lift bij de zwarte Corbalanche

null

null

null

null

^Zoom Le Mole en de Jura

null

null

null

^Een bocht in de lift waar je lekker heen en weer wordt geschud

null

Dit was dan het einde van weer een super dag! Helaas was het nu ook afgelopen met het mooie weer, de föhn heeft de dagen erna een grote rol gespeeld.

Sixt heeft mij heel verrast. Wat een geweldig gebiedje is dat zeg! Super rustig met echt prachtige pistes en uitzichten. De Cascades piste is leuk om een keer te doen, maar eigenlijk is het alleen maar een lange vlakke blauwe piste. Boven heb je wel een prachtig uitzicht!

donderdag 13 februari

Wat een weeromslag! Van een blue bird day naar een rampdag. We stonden net zoals normaal om 8:00u op om ongeveer om 9:00u bij de lift te staan.

null

^Het had 's nachts weer zo’n 5 à 10 cm gesneeuwd en flink gewaaid. Het was inmiddels wel weer droog. Niks aan de hand dus, totdat we de eerste stoeltjeslift naar boven namen. Het begon flink te sneeuwen, maar helaas was het heel natte sneeuw. Onder in Flaine (1600 meter) zelfs regen! Na 2x de Tete des Verds en 2x de Bois sleeplift te hebben genomen waren we helemaal doorweekt. Door de natte sneeuw had ik helaas ook 0 zicht door mijn skibril, en zonder skibril skiën was gewoon onmogelijk wanneer je ook maar een klein beetje vaart maakte.

We besloten dus om ons even op te warmen in het appartement en schone droge skikleren aan te trekken zodat we 's middags toch nog even konden skiën. Toen de droge skikleren weer aangetrokken waren, zag ik dat alle liften ineens stil stonden. Na wat minuten wachten kwamen we er dus achter dat helaas heel het gebied dicht was. Het was nog steeds aan het natte sneeuwen en flink aan het waaien.

null

^Tja, en dan is er ineens niets meer te doen. Daarom maar de hele dag de Olympische Winterspelen gevolgd. Wel een beetje jammer dat er net die dag ook veel Curling en Kunstschaatsen op was…tja…

null

null

Vrijdag 14 februari was alweer wat beter, gelukkig waren de meeste liften geopend. Helaas bleef de verbinding met Les Carroz/Morillon/Samoëns nog steeds dicht, dus zaten we ‘opgesloten’ in Flaine, wat nog steeds geen ramp is. Genoeg te doen!
Terwijl het in Flaine gelukkig droog was met veel te hoge temperaturen, regende het boven op Les Grandes Platieres op 2500 meter zelfs! Door de weersomstandigheden heb ik vandaag geen foto’s gemaakt.

Zaterdag 15 februari
De laatste dag alweer! Wat gaat de tijd snel, zeker met 2 van zo’n tegenvallende dagen.

Ook al was het vandaag nog steeds veel te warm, het was in ieder geval in het hele gebied van Flaine droog! Beneden bij de Aup de Veran (1600m) gaf de thermometer 9 graden aan. Maar goed dat er geen neerslag valt vandaag! Ook was het door de wisseldag heerlijk rustig op de pistes!

null

^Boven op de Grandes Platieres, het zicht viel goed mee vandaag

null

null

null

^Zicht op het gebied van Mégeve (Evasion-Mont Blanc)

null

^Lindars Nord is ook vandaag gesloten, balen!

null

^Célestine in Flaine, door de wind lag deze piste bezaaid met takjes, naalden, enz.

Dit was het dan. Een topweek skiën in Le Grand Massif. Een nieuw gebied, een nieuw land, maar nog steeds hetzelfde plezier met het skiën.
Het gebied is zeker groot genoeg voor een week of meer! Je vindt er vanalles: van lange steile of vlakkere pistes tussen de bomen tot heerlijke afdalingen boven de boomgrens. De liften zijn in het hele gebied (behalve Sixt) modern en snel. Hierdoor is het in Sixt ook super rustig waardoor je daar nog steeds heerlijk kunt skiën.
Een nadeel van het gebied vind ik toch het dorp Flaine, want dat is echt afschuwelijk. Gelukkig vallen de enorme betonnen flats niet zo heel erg op in het gebied, waardoor het nog wel meevalt, maar de andere dorpen zien er toch een stuk beter uit.
@Thijs9, bedankt voor het deels organiseren van deze reis! :)

Wouwwww ik ben nu officieel jaloers!;) Zo mooi, zo veel sneeuw! En dat skigebiedje Sixt lijkt me echt super! Goede keuze geweest dat niet over te slaan! Dom dat anderen dat wel doen…
Jammer van de laatste dagen! Maar ach, na zo’n begin kan niks je vakantie meer verpesten:)
Bedankt voor je mooi uitgebreid verslag! Super!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Prachtig.
Soms net alsof ik er terug was
Dank daarvoor

Wat een leuk verslag en knappe foto’s zeg ! Omstandigheden doen me denken aan mijn skivakantie vorig jaar (2013) toen er heel veel poeder op de pistes lag maar we hadden minder zonneschijn.

"^Helaas had ik geen statief bij en weet ik ook nog niet precies hoe ik de camera moet instellen om een optimale foto te kunnen maken in de avond."

HenriS op 17 feb. 2014 21:16

Indien je geen statief bij de hand hebt kan je, mits enig creatief denkwerk, gebruik maken van alternatieve hulpmiddelen.
Je kan bijvoorbeeld een kussen of een rijstzakje gebruiken om jou camera stabiel te zetten.
Lange sluitertijden zijn bij avond-nachtfotografie een absolute must !
En natuurlijk ook een hogere ISO waarde instellen.
Stel uw ISO waarde echter niet te hoog in vanwege kans op ruis.
Maar dat kan je later via een bewerkingsprogramma nog wel reduceren. ;)

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Haha toen ik jou foto’s zag dacht ik toch echt dat we in een ander gebied zaten bleek het van 1 dag te zijn. Wij hadden ook de zelfde ervaring alleen gingen wij altijd om 9:30-10 uur de piste om en soms wel later ivm de gewonden die toch maar een retourtje ziekenhuis deden. Hierdoor zijn wij niet zo nat geregend op de dag dat de liften dicht gingen (A).

Full time Bourgondiër, parttime arbeider.

@SnowJan: Toch goed dat die anderen dat allemaal overgeslagen hebben, nu hadden we vrijwel een prive skigebied ;)
@KirstenDeLaet: Dankje! En ook bedankt voor de tips! Ik had ook gedacht om een kussen er onder te leggen, maar helaas lag het balkon helemaal vol met sneeuw en ijs, dat ging dus niet lukken ;)
@Thijs9 Ja dat is dan weer een geluk van het laat opstaan ;) Zijn er veel gewonden/geblesseerden geweest?

@Thijs9 Ja dat is dan weer een geluk van het laat opstaan ;) Zijn er veel gewonden/geblesseerden geweest?

HenriS op 19 feb. 2014 10:42

Om een idee te geven heb ik maar 2 foto’s toe gevoegd. 2x schouder uit de kom, skiersduim, gekneusde pols, verstuikte enkel en pijnlijke nek.

null
null

In totaal (op de 72 man) zijn er 3 schouders uit de kom, 1 skiersduim, 1 gekneusde enkel, 1 gekneusde pols en eentje met een pijnlijke nek. Allemaal van stomme valletjes op de piste op lage snelheden. Beetje jammer dat ze een voor 1 stuk gingen en dat er 6 van de 7 in de groep zaten waar ik mee skiede (mijn kamer met wat buren).

Full time Bourgondiër, parttime arbeider.

Heel mooi verslag. Prachtige foto’s! Je merkt dat het skigebied niet ver van Zwitserland afligt, het landschap heeft er veel van weg. Het skigebiedje van Sixt lijkt ook het interessantse op de pistekaart. Moet heerlijk zijn, zo’n rustig stukje skigebied.

Je hebt ook duidelijk te veel verslagen op alpinforum gezien ;) Die foto’s met die geprepareerde ribbels en de (was het bier?) bierfoto :)

Heel leuk!

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

@Thijs9, dat is wel echt balen zeg!
@Mathijs! Bedankt! Sixt was ook echt een pareltje.
Haha ja zo 's ochtends om 9:00u was er nog niemand, geen probleem om dan even op de piste te gaan liggen om zo’n foto te maken ;) En die bierfoto was ook echt bier ja, Grolsch :)

@HenriS: nog aanraders qua eten, drinken? zoals het er naar uit ziet gaat er volgende maand een weekje Flaine gebeuren… :-)

ps gaaf fotoverslag natuurlijk!

euh... doen!?

Monster burger in flaine forum!

Leuk @Antoine! Alvast veel plezier ;)

null

^Aan het eind van de rode Chariande (Samoëns) aan de linkerkant

Het restaurantje boven aan de Vagnys in Sixt, redelijk kleine eenvoudige kaart, maar volgens mij ook wat goedkoper dan in de rest van het gebied en het smaakte goed :)

Als je veel geld hebt is La Pente a Jules in Flaine ook goed, maar € 23,30 voor een hamburger met friet en een biertje vind ik toch wel echt te duur.

@HenriS thnxs. Sixt is waarschijnlijk al dicht als gebied dus het zal ben ik bang dus eerder de € 23,30 worden :-)

euh... doen!?

Mijn persoonlijke favorieten om te eten:

  • L’Igloo (Morillon), top Bergin lift. Zeer goede
  • Le Michet (Flaine): hier MOET je 's avonds naartoe gaan. Is geweldig lekker, en prachtig kader (open haard)! Is wel duurder (+/- 20-30 euro voor een schotel), maar wel van superieure kwaliteit! Zou zeggen ideaal als je uw vrouw wil verrassen:)
  • Gites de Gers: alleen al om met uw ski’s achter de sneeuwscooter te mogen hangen die je naar de chalet brengt! Prachtig kader, aanvaardbare prijzen.

@peter2 thnxs!!! begin al een aardige invulling van mijn culinaire momenten te krijgen zo. Leuk om te lezen wat iedereen zo aanraad

euh... doen!?

Plaats een reactie