Logeren op de berg (Oostenrijk)

Ik speel al langer met het idee om een keertje bovenop de berg te logeren. Voorbije week in Flachau ook enkele berghotels en berghutten gezien en steeds de bedenking, dit moet er toch nog eens van komen. Nu kan ik volgend wintersportseizoen zowieso nog een keer buiten de drukke weken gaan en lijkt me dit de ideale moment. Alleen, er zijn toch wel veel zaken om rekening mee te houden. Het is toch waanzin als je ’s morgens een tijdje kan skiën zonder iemand tegen te komen.

Kies je dan best voor een hut of een berghotel. Ideale is natuurlijk dat je ’s morgens enkele meters kan skiërn, halverwege de berg een lift op kan waar niemand anders zo snel kan komen en zo toch al enkele pistes kan doen zonder iemand tegen te komen (of aan een middenstation waar je meteen wat voorspong neemt. Apres ski is ook een gegeven, onder in het dal niet mogelijk want je geraakt de berg niet meer op. Een hut niet te ver van een apres skitent op de berg is dus ook mooi meegenomen. Het gebied mag natuurlijk niet te klein zijn want dan heb je de auto weer nodig. Leuk is dat je toch tochten kan maken zonder dat je de kans loopt niet meer terug te geraken. Hier dacht ik aan een gebied zoals Saalbach. Nadelen zijn natuurlijk dat je geïsoleerd zit, je alle materiaal mee op de berg moet sleuren, je weinig keuze hebt voor eten etc.

Iemand die hier ervaringen mee heeft en enkele goede tips van hutten of berghotels kan geven? In groep kan je natuurlijk in een afgelegen hut gaan zitten maar indien met man of vier lijkt me een berggasthof een betere keuze. Voor mij het liefste Oostenrijk.

De beste plekken vind je wel in Italie, met als hoogtepunt rifugio Lagazuoi. In het gebied van Corvara heb je verschillende hutten. Ook mooi: Frederola op de Belvedere. De afgelopen week zijn we een aantal keren in deze hut geweest, erg leuk: in Kleinarl. Je kunt doorskien naar Zauchensee, en bij Flachauwinkl ben je met de bus in 10 min. in Flauchau, bekend terrein voor jou. Walisgaden in Damuls is ons ook goed bevallen, heeft een eigen schirmbar voor apres ski. Je kunt ook overnachten bij het mittelstation van Gaschurn, naam weet ik zo niet. Oberlech heeft natuurlijk veel mogelijkheden, wel dikke portemonnee meenemen. Zurs ligt tussen de pistes. Een aantal plekken die mij zo te binnen schieten.

hut kleinarl: hubertusalm.

Wil je een keer èèn nachtje overnachten in een hut of echt een huttentocht?
Voor een hutten tocht zou ik naar de Dolomieten gaan, iedere nacht in een andere hut, je bagage laten vervoeren. En met 4 man kun je prima in een berghut, deze liggen vaak hoger en mooier op de berg dan een hotel en zijn veel gezelliger.
's morgens vroeg dan een heel eind naar beneden zonder iemand tegen te komen en de eerste spoortjes trekken. Apres ski moet je maar even laten voor wat het is, gewoon gezellig met zijn allen in de hut boven. En keuze voor eten? je eet heerlijk boven in de hut natuurlijk.

Dienten Die Alte schule

Tauplitz Alm. Hier zijn een paar hotels boven op de berg, midden in het skigebied. Je moet of met de lift naar boven om er te komen of je wordt opgehaald met een sneeuwscooter.
Zelf wel in Tauplitz geweest maar nooit op de berg een hotel gehad. Zag er altijd wel erg leuk uit.
Mooi skigebied, niet al te groot.

Kristalhutte, daar kan je zelfs in een iglo slapen.

Bedankt voor de reacties. Iemand ervaringen met berghotel sonnhof in Hinterglemm? Ligt tussen de hochalmbahn en de hochalm + spieleck stoeltjesliften.

Je hebt veel Hüttendörfer in Oostenrijk. Sommige ook met ontbijtservice, buttlersevice en dergelijke.
een aantal voorbeelden bijvoorbeeld: Wedelhütte, Reither Almen, Anno Dazumal, Ladizium, Tauernchalets, Almlust, Almdorf-Flachau, Steinalmdorf (niet in Saalbach, Maar wel Leogang), Priesteregg (ook Leogang).

Hotels op de berg bijvoorbeld in Turracher Höhe (Hochschober), Kals, Hochfügen, Damüls,

Plaats een reactie