Les Trois Vallees 13-18 April 2014

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

__Welkom in mijn privégebied: Les 3 Vallées!__

Het plan was 3 keer, maar uiteindelijk ben ik dit jaar maar 2 keer naar de Alpen kunnen gaan om te skiën. Helemaal in het begin van het seizoen (https://www.wintersporters.be/forum/topic/128335) en nu, helemaal aan het einde van het seizoen. Al van toen ik een kleine jongen was, ga ik naar Les Trois Vallées. Meer bepaald naar Les Menuires. Toch was het ditmaal al 2 jaar geleden. Heel veel is er niet veranderd. Qua liften is er in Les Menuires de nieuwe stoeltjeslift Reberty, die echt wel een handige verbetering is. In Meribel zijn de gondels van Plattières 1 en 2 vervangen, wat dringend nodig was omdat ze bijna uit elkaar vielen. Bovendien gaan er nog heel wat investeringen gebeuren in Meribel (zie foto verderop). In Val Thorens/Orelle is de verbinding tussen Val Tho en Menuires/Meribel versneld, wat zeker ook hoog tijd was.

Bestemming: Les Trois Vallées, Frankrijk
Aantal skidagen: 6
Accommodatie: Les Valmonts, Les Menuires (Bruyères-wijk)
Mijn ski’s: Völkl RTM75 (Lengte: 166 | Sidecut: 120/75/105 | Radius: 15,2)

null

null

Een degelijke Allmountain-ski, maar ook niet meer dan dat. Zeer speels in zachtere sneeuw. Op harde sneeuw en ijs weinig grip. Bij grote snelheid vrij instabiel. Goed voor een weekje lenteskiën, maar ik zou ze nooit kopen.

Zondag 13 April

null

De eerste skidag in maar liefst meer dan 5 maanden! Na enige materiaalupdate (veel te lange huurski’s omwisselen), kon het skiën eindelijk goed beginnen.
De avond voordien had het aardig wat geregend tot zelfs boven 2000m en tot op grote hoogte was de temperatuur ’s nachts boven de 0°C gebleven. Dat zorgde voor zware sneeuw op de meeste pistes, al vanaf ’s morgens. Gelukkig kwam de zon erdoor en was het extreem rustig op de pistes, wat de hele week zo zou blijven.

null

null

-Lekker zonnetje tussen de wolken

null

null

null

-Erg rustig op de pistes

null

-De altijd prachtige Mont Vallon

null

-De nieuwe Plattières-gondels in Méribel

Namiddag hebben we de oversteek naar Val Thorens gemaakt. Daar was het wel wat drukker, ondanks dat de sneeuw er zeker niet beter was dan in Méribel of Les Menuires.

null

-De zwarte piste “Goitschel” in Val Thorens

null

-De beste sneeuw was te vinden rond de liften Boismint en Plan de l’eau.

null

null

-’s Avonds Franse cuisine

Maandag 14 April

null

Deze foto, bij het ontbijt geschoten vanaf ons balkon, zegt al genoeg: veel beter weer vandaag! En die blauwe lucht zou de komende 4 dagen altijd terugkomen! Dat levert natuurlijk veel mooie uitzichten op.

null

Hier al een eerste: zicht op de Belleville-vallei vanop de Mont de la Chambre. Het dal ziet bruin/groen, zoals gebruikelijk in deze periode

null

null

-Vannacht wel nachtvorst en dus veel betere sneeuw

null

-Oude lawine! Als je goed kijkt, zie je het verschil tussen wittere sneeuw en door Sahara-zand bevuilde, eerder gele sneeuw.

null

null

null

-Heerlijke uitzichten op de nabijgelegen bergen. Wie ze herkent mag altijd raden!

null

-De Combe de Vallon vanaf de Mont Vallon, een van mijn favoriete afdalingen, lag er ook prachtig bij!

null

-Mooi contrast tussen groene dalen en witte, in de zon blinkende toppen

null

-De Mont Blanc: erg makkelijk te herkennen

null

null

-Een steeds terugkerend beeld deze week: privépistes!

null

-Het centrum van Les Menuires met La Masse op de achtergrond

null

-Brelin: prachtige architectuur… NOT

null

-De tennisterreinen liggen al klaar voor de zomer, maar toch wordt er nog 2 weken geskied in Les Menuires (tot 25 april)

null

-De nieuwe stoeltjeslift Reberty (TSD 6 pers.)

Net als de dag ervoor, zochten we ’s namiddags opnieuw de hoge pistes van Val Thorens op, in de hoop enigszins aan de slush te kunnen ontsnappen. Deze Val Tho-uitstap viel veel beter mee dan die van de vorige dag. Het was er minder druk en de zon doet natuurlijk ook wonderen!

null

-Leuke sneeuw in Val Thorens

null

-Het dorp met op de achtergrond de meer dan 3600m hoge Aiguille de Peclet

null

null

-Zonovergroten Val Thorens

null

-Bergstation van de Funitel de Grand Fond

null

-Zicht op de Vallée de Belleville

null

-Aan de zijde van Orelle was de sneeuw slechter omdat het op het zuiden gericht is.

Dinsdag 15 April

Dinsdag Courcheveldag! Opnieuw een hele dag een lekker zonnetje. ’s Morgens wederom strakke pistes door de vorst van ’s nachts.

null

-Hier weer de prachtige afdaling vanaf Mont Vallon.

null

-Het nog halfbevroren Lac de Tueda in Mottaret

We trokken dus naar Courchevel, meer bepaald naar het skigebiedje bij Courchevel 1650, helemaal aan het andere uiterste van het skigebied. We komen nu al meer dan 10 jaar in L3V en nog steeds zijn er pistes en liften die we nog nooit genomen hadden. Om maar te illustreren hoe groot het gebied wel niet is!

null

-Zicht bij bovenkomst van de Pas du Lac gondels.

null

-De “kom” bij onder andere de Chanrossa lift

null

-Ook hier erg rustig op de pistes

null

-Zicht op de andere kant van Courchevel met ook het vliegveldje

null

-Witte toppen, groene valleien

null

-De TSD Chapelets, vanuit Les Menuires de verstafgelegen lift van het gebied

null

-Naast Courchevel ligt het beschermde natuurgebied “Parc national de la Vanoise”

null

null

-Namiddag zachtere sneeuw

null

-Aankomst van de Saulire-téléphérique

null

-Tijd om terug te keren via Méribel-Mottaret

null

null

null

null

null

null

-Weeral privépistes

null

-De zonovergoten Mont de la Chambre, met de stoeltjeslift Cote Brune. Deze zal binnenkort een 6 pers. stoeltjeslift met kapjes worden.

null

-De prachtige Mont Vallon

null

-Val Thorens

null

-Warme choco aan het einde van de skidag

Woensdag 16 April

null

Steeds hetzelfde verhaaltje: Zon, zon en nog eens zon

null

null

-Strakke pistes ’s morgens

null

-Vandaag nog eens naar ValThorens

null

-Panorama als je bovenkomt aan de nieuwe “Funitel de Thorens”

null

null

-De Rope Runner… Waarvoor dient dat ding???

null

-De Funitel de Thorens en daaronder het dorp

null

null

null

-Opnieuw extreem rustig, zeker in het anders zo drukke Val Thorens

null

null

null

-Prachtige uitzichten vanaf de Cime de Caron

null

-De aankomst van de lift. Deze stelling kan je al van heel ver erg goed herkennen.

null

-Les Menuires… Let op de witte streep door de bruine omgeving: de dalafdaling

null

-Val Thorens en de Mont Blanc op de achtergrond

null

-’s Middags Lasagna

Namiddag zijn we dan in de vallei van Méribel gaan skiën. Hier merkte ik een bord op met de geplande investeringen in Méribel. Deze zullen voltooid zijn in 2022:

*Zoals al eerder gezegd: vernieuwing van de TSD Cote Brune met kapjes
*Plattières 1 en 2 zijn al vervangen door nieuwe gondels, Plattières 3 gaat een stoeltjeslift worden

  • De dubbele sleeplift Roc de Tougne wordt afgebroken en ook vervangen door een stoeltjeslift
  • De stoeltjeslift Combes, vanuit het centrum van Mottaret wordt ook vernieuwd

Ook interessant: er komen 3 “zones ski experts”. Dit zullen, naar Amerikaanse stijl, zones worden die lawinebeveiligd zijn maar waar geen pistes worden getrokken.

null

Donderdag 17 April

Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden:

null

null

null

null

null

Alweer een prachtige voormiddag dus. Namiddag gingen we naar een stukje Le s Menuires waar we dit jaar nog niet geweest waren: La Masse. Ook hier leuke sneeuw en bijna geen volk.

null

-Bovenkomst aan de stoeltjeslift Lac Noir en uitzicht op de Pointe de la Masse (2800m hoog)

null

null

-De pistes waren lekker zacht maar toch niet te papperig

null

-De Bouquetin, mascotte van Les Menuires

null

-Les Menuires centrum: zoals je kan zien goed dat het seizoen bijna afgelopen is.

Vrijdag 18 April

Waardeloze skidag. Ik ga er niet teveel woorden aan vuil maken. Slecht zicht, slechte pistes en om een of andere reden veel drukker.

null

-Slechts een waterig zonnetje vandaag. Hier op de Pecletgletsjer in ValThorens.

null

-En met deze burger beëindigde ik mijn topskiweek, enkel de laatste dag was wat minder.

null

-Na het skiën nog wat gaan wandelen en er viel zelfs wat natte sneeuw

null

-Toen we ’s nachts opstonden om terug naar huis te vertrekken, was alles wit (zo’n 5 cm) tot 1500m!

Conclusie:
Les Trois Vallées is natuurlijk een topgebied. Het is echt uniek aangezien het zo groot is en de verbindingen toch overal vlot zijn en snel gaan. Door deze uitgestrektheid is het erg gevarieerd: het is geschikt voor elk niveau. De dorpen zijn natuurlijk wel typisch Frans: niet zo fraai en gezellig als in Oostenrijk. Negatief punt: de prijzen voor eten en drinken zijn erg duur op de pistes. (enkele voorbeelden: 5,20 voor een koffie; 9,20 voor een halve liter bier; 20 euro voor een lasagna). Ook werden sommige pistes (soms) niet geprepareerd. Had misschien te maken met het seizoen dat op z’n einde loopt. Maar ik ga niet te pessimistisch doen: L3V is een absolute must voor iedere wintersporter.

GoPro-filmpje volgt nog!

Heeeerlijke beelden! Dit is wel wat beter dan de sneeuw en het uitzicht in Landgraaf ;)

Ik moet ergens in de komende jaren toch ook echt eens een keer naar L3V gaan, ik krijg er nu toch wel echt zin in!
Bedankt voor het mooie verslag!

Mooi verslag Van een mooie week !

Gang is alles

Mooie foto’s. Ongeveer het verslag van onze week. Die was een week eerder. Gaaf om het weer te beleven met jouw foto’s. Dank.

hele mooie foto’s ! fijn verslag ook om te lezen.

null

-Warme choco aan het einde van de skidag

hing deze zo aan de muur? :p

Certified ski-boy, glijbewijs

Haha jep, in Frankrijk bestaan de wetten van Newton nu eenmaal niet :p

Leuk verslag, mooie foto’s en tot woensdag de 16e (toen gingen wij naar huis) heel herkenbaar.
Wat betreft de vervanging van de Cote Brune moeten we nog wel wat geduld hebben: deze is gepland voor 2022 als ik het goed onthouden heb. De “oude” Cote Brune vervangt dan de Plattières 3.

bon ski

Netjes Niels! Ik snap niet dat je het gisteren leuk vond in Landgraaf :P. Ik verheug me op het filmpje! :)

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

@Niels322: Mooi verslag! Ik had geheel ander weer (ik was er vanaf vrijdag tot en met zondag). Maar ik klaag zeker niet, want de verse sneeuw heeft de condities toch wel verbeterd!

Go with the snow!

Wauw… Heb er met open mond naar zitten kijken, je hebt mij nu dus jaloers gemaakt. Maar dat had je al gedaan met je foto’s op Whatsapp. Echt een super mooi verslag met super prachtige foto’s!

Carnas on Tour

Haha jep, in Frankrijk bestaan de wetten van Newton nu eenmaal niet :p

Niels322 op 22 apr. 2014 21:14

haha :p

Certified ski-boy, glijbewijs

Dankuwel allemaal!

De GoPro film komt tegen volgende week in de zalen.

Leuk verslag! Ik kom in inmiddels ook al een jaar of 15 in 3V dus het is allemaal zeer herkenbaar :). We gaan veelal 3x per seizoen richting de sneeuw met wisselende bestemming, maar daar zit ieder jaar toch zeker een keer Val Thorens bij.

Wil je weten wat de ‘Roperunner’ is:

When life gets too complicated.... SKI

Dit ware logischer geweest ten aanzien van de benaming "roperunner":

null

Mooi weer heb jij gehad zeg!
Inderdaad een flink skigebied… Heb jij het er bijna altijd zo rustig?
Bedankt voor je leuk verslag!
Ziet er lekker uit dat eten btw:o Jammer van de prijs.

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Leuk verslag!
Wat een lekkere pistes en wat een mooie bergwereld.
Alleen…die dorpen! Tenenkrommend lelijk, zeg.
Prijzen liggen wel heel erg hoog…en dan zegt men dat Zwitserland duur is?!?

@SnowJan
Hangt er vanaf welke landen (vooral FR natuurlijk) er vakantie hebben. Rond deze periode is het er altijd wel vrij rustig, maar zo rustig hebben we het nog nooit gehad…

De GoPro movie!

Tip: bekijk hem op Vimeo zelf in HD

Heerlijk filmpje met goeie muziek! :)

Volgend filmpje Lenzerheide 2015? ;)

leuk filmpje! en idd goede muziekkeuze!

ook wel origineel dat je je iphone filmt :p

Certified ski-boy, glijbewijs

Thanks jongens!

Volgend filmpje Lenzerheide 2015? ;)

HenriS op 6 jun. 2014 00:28

Lijkt me een zeer goed idee! :D

Leuke video, maar toch blijft die van amiabel beter

Gang is alles

Leuke video, maar toch blijft die van amiabel beter

Jesper op 6 jun. 2014 16:43

Waar de fuck heb je het over :p

Leuke video, maar toch blijft die van amiabel beter

Jesper op 6 jun. 2014 16:43

bhahahahahahah zou er nog een beetje reclame moeten komen?

Certified ski-boy, glijbewijs

:D

Gang is alles

Plaats een reactie