Hochoetz - Kuehtai 16-04-2014

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hochoetz

null

Na een vroege lunch in ons appartement zijn we doorgereden naar het skigebied Hochoetz. Vanaf het balkon van ons appartement konden we het zelfs zien liggen aan de voet van de 3008 meter hoge Acherkogel!

null

Hochoetz stond al jaren op mijn verlanglijst. We reden er iedere skivakantie langs, maar hadden het ’s winters nooit bezocht. Enkel in de zomer ben ik er vele jaren geleden eens geweest om te wandelen.
Deze woensdag brachten we daar verandering in!

Weer:
Sneeuwbuien en opklaringen wisselden elkaar af.
In het dal (Ochsengarten, 1507 m) was het rond 0 °C. In het skigebied ongeveer -2 °C.

Pistekwaliteit:
Perfect! Op weinig skidagen heb ik zo’n fijne pistekwaliteit mogen ervaren! De pistes bestonden uit een harde ondergrond bedekt met een laagje poedersneeuw van 2 cm.

Sneeuwhoogte:
In Ochsengarten lag op de piste zo’n 30 cm, ernaast tot 10 cm.
In het skigebied zelf lag 1 meter sneeuw.

Lift- en pistestatus:

null

Wachttijden:
Geen. Er waren niet veel mensen onderweg in het skigebied. Enkel bij het Panoramarestaurant waren aardig wat mensen aanwezig.

null

^Bij de Ochsengartenbahn begon onze skimiddag. Deze gondelbaan was vóór 1999 de vroegere Giggijochbahn in Sölden!
We hadden een parkeerplaats aan de lift!

null

null

^Over het Nedertal heb je een prachtig uitzicht het Inntal in.

null

null

^De rode afdaling 5 naar het middenstation was al gesloten, evenals de tweepersoonsstoeltjeslift Acherkogel II. Er bestaat geen dalafdaling naar Oetz. Enkel naar Ochsengarten gaat er een.

De Brunnenkopfpistes:

null

null

Het skigebiedsdeel Kühtaile:

null

null

null

null

^Gezien vanuit de Zirbenlift.

Het skigebiedsdeel Balbach:

null

null

^De DSB Mohrenkopf brengt je terug naar het skigebiedsdeel Kühtaile.

null

null

null

^Links de Wetterkreuzkogel (2587 m) waarop ik enkele jaren geleden eens gestaan heb. Werkelijk prachtige uitzichten op het Ötztal en Inntal heb je vanaf deze berg! Op de voorgrond is de Wetterkreuzbahn te zien.

null

^Als enige in de Balbachlift.

null

null

^De Balbachpistes.

Met de komst van de 6-CLDB Wetterkreuzbahn in 2011 is dit skigebiedsdeel flink opgewaardeerd. Een nieuwe rode en zwarte piste kwamen erbij:

null

null

null

^Helaas, de skidag kwam ten einde. De Wetterkreuzbahn werd al leeggehaald.

null

null

^Wij waren de laatsten van de dag voor de Mohrenkopflift.

null

^Een knooppunt van dalen! Een rondje van links naar rechts: Ötztal, Pitztal, Inntal, Gurgltal, Inntal, Nedertal.

null

^De blauwe Skiweg Mohrenkopf 3.

null

^Het centrum van het skigebied Hochoetz met het Panoramarestaurant.

null

^Op de rode Brunnenkopfpistes kun je snelheid maken!
Op de voorgrond staat de Ötzilift voor de kinderen.

null

^De blauwe 6 en de rode 5 bij het bergstation van de 3-CLF Kühtaile.

null

^De 4-CLD Brunnenkopf met op de achtergrond de Bielefelder Hütte.

null

null

null

^Vanaf de fijne rode Kühtaileabfahrt 4 heb je een mooi uitzicht!
Deze 3-CLF Kühtaile was trouwens de vroegere Langegg I in Sölden.

De rode Talabfahrt Ochsengarten 9 is een soort bospad, maar dat vind ik wel leuk:

null

null

Onderaan de dalafdaling kom je nog voorbij de Balbach Wiesenlift:

null

null

null

Het familieskigebied Hochoetz is een gemoedelijk en overzichtelijk skigebied aan het begin van het Ötztal. Met 12 skiliften en 41 kilometer piste voor zowel beginners als gevorderden ben je minstens een dag of twee zoet.
Sneeuwzeker mag het skigebied genoemd worden; de liften reiken tot maximaal 2272 meter en 100 % van de pistes kunnen worden voorzien van kunstsneeuw.
Hochoetz en Kühtai delen één skipas. Een busverbinding brengt je van het ene naar het andere skigebied. Met 24 skiliften en in totaal 85 kilometer piste vormt het een vrij groot aanbod.
Wil je nog meer? Dan kan je overwegen de Ötztaler SuperSkiPass aan te schaffen. Hiermee kun je de skigebieden Hochoetz, Kühtai, Niederthai, Gries en Sölden bezoeken! De SuperSkiPass opent de deur naar 220 kilometer piste en 60 skiliften.

Al bij al is een bezoek aan Hochoetz zeker de moeite waard. Het skigebied biedt voldoende aan, het is makkelijk te bereiken en de pistes zijn in top toestand! Wat eventueel als nadeel ervaren kan worden is het feit dat er enkele oudere trage skiliften staan. Bovendien is er geen dalpiste naar het dorp Oetz voorhanden, waardoor je met de Acherkogelbahn terug het dal in moet. Als je vanuit het gehucht Ochsengarten vertrekt, kun je wel tot aan je auto of verblijfplaats afdalen.

Vervolgens zijn we doorgereden naar Kühtai. Daar was de mogelijkheid om 's avonds te skiën. Het verslag daarvan volgt binnenkort in de reacties van dit topic.

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Volgens mij is er iets fout gegaan in de titel van je topic

Dan gaan we dat veranderen!
Bedankt @Joostglas voor de opmerking! Deze site weigert umlauts in titels… :p

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Nooit geweten dat de Ochsengartenbahn de oude Giggijochbahn was, Leuke gondel!

Het gebied in combinatie met Kühtai staat ook bij mij op m’n to-do-list, maar het komt er steeds maar niet van…In de carnavalsvakantie hadden we wel een goede vervanger met Gitschberg-Jochtal hè? ;)
En eind maart werd het uiteindelijk toch maar Sölden omdat het een kleine kans was dat we ooit nog in Sölden konden skiën terwijl het zo rustig was…
Hopelijk komt Hochötz in combinatie met Kühtai bij mij dus volgend jaar! ;)

Bedankt voor het verslag!

Lekker verslag Jan :D
Heerlijk om te lezen/bekijken in de zomer :)

Gang is alles

@HenriS Ja echt hè! En die gaat nog lang niet vervangen worden hoop ik!
Precies, Gitschberg-Jochtal was ook super met beter weer en een gondelverbinding i.p.v. een busverbinding!;)
Ik hoop het ook voor je:p
@Jesper Bedankt! Inderdaad, zo komen we de zomer door!:D

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Kühtai: Snel nog wat afdalingen meepikken!

null

Weer:
Opklaringen en af en toe een lichte sneeuwbui.
De temperatuur daalde snel tot ver onder het vriespunt.

Sneeuwhoogte:
Op de zuidflanken lag niet veel sneeuw, op de noordflanken rond 1 meter.

Pistekwaliteit:
Hard tot ijzig. Het laatste steile stuk van de rode piste 2 was een ijsglijbaan.

Wachttijden:
Geen!:D

Pisteplan:

null

Website:
http://www.kuehtai.info/winterurlaub/skigebiet/nachtskilauf…

Eenmaal aangekomen in Kühtai moesten we nog een tijdje wachten tot de liften opengingen. Een beetje rondwandelen was een goede bezigheid.

null

null

null

null

^De rode piste 16 bevond zich in een vrij goede toestand. Hij begon al wat op te vriezen.

null

^De Kaiserbahn met op de achtergrond de Speicher Längental.

null

null

^De Hohemutbahn met rechts de zeer mooi uitziende zwarte 14 en links ernaast de rode 13.

null

null

^De 8-EUB Kaiserbahn.

null

^De rode piste 16 leek een rivier van sneeuw.
Op de voorgrond de Sonnenlift voor de wat minder ervaren wintersporters onder ons.

null

^De Hochalterbahn bracht ons naar boven.

Rondom de Schwarzmooslift liggen prachtige pistes!

null

null

null

^Een sneeuwbui valt de Gaiskogel (2820 m) en Pockkogel (2807 m) aan. Deze kant van het skigebied bleef gelukkig vrij van sneeuwval.

null

null

^Het bergstation van de Hochalterbahn met daarachter de naamgever Hochalter (2678 m) en zijn buurman Mugkogel (2693 m).

null

null

^Rode piste 5/4a.

null

^Restaurant zum Kaiser Maximilian.

null

null

^De damwand van de Speicher Finstertal ligt steeds in het zicht.

null

^De ijspiste 2. Ik had hier beter de schaatsen ondergebonden! Volgend jaar kunnen ze hier zonder problemen Red Bull Crashed Ice houden hoor! Dit is dé locatie!

Het op maar liefst 2020 meter hoogte gelegen dorp Kühtai is niet echt het meest sfeervolle dorp in Oostenrijk. Aan de tweepersoonsstoeltjeslift Startbahn kon je ook avondskiën. Hier was de piste vrij hard, maar niet ijzig. Onderaan de piste ligt het kinderland:

null

null

null

^Terug naar de Kaiserbahn via de blauwe skiweg.

null

En dat was het voor deze dag! We hebben snel nog wat gegeten en zijn teruggegaan naar het appartement in Obsteig.

Elke woensdag en zaterdag bestaat er de mogelijkheid om te avondskiën in Kühtai.
Het begint vanaf 19.30 uur aan de Hochalterbahn en de Startbahn. De liften blijven open tot 22.00 uur, de rode piste nummer 2 blijft verlicht tot 23.30 uur. Deze afdaling is ongeveer 2 kilometer lang. Het onderste deel is vrij steil voor beginners!
De piste had de hele dag in de zon gelegen, waardoor het onderste deel flink nat was geworden. Na de preparatie ’s avonds kon de piste flink wat warme uitstralen. Daardoor werd het laatste steile stuk zo hard als beton. Het was een ware ijsglijbaan! Je had totaal geen grip; remmen was onmogelijk. Aangezien ik met een nog beginnende skiër onderweg was, en ikzelf ook nog lang niet goed genoeg ben om zo’n piste fatsoenlijk af te komen, hielden we het voor zonsondergang gezien.
Wanneer de piste wel in een goede toestand is, kun je hier veel plezier hebben tot 22.00 uur!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Lekker verslag weer met mooie plaatjes!

Gang is alles

wederom een leuke review. Dit is inderdaad een dorp dat vele mensen voorbij rijden naar de grotere skiplaatsen in het Oetztal. Toen wij een keer verbleven in Langenfeld zijn we wezen avondskien in Kuthai. Op zich best een lange afdaling voor avondskien. In de zomer zijn we een aantal keer begonnen met hutten tochten uit Oetz en Kuthai. Hier onder nog een plaatje van de oude Acherkogl bahn vanuit Oetz.

null

May the ski force be with you !!

Leuk verslag en mooie foto’s! Al jaren wil ik eens in dit gebiedje skiën en vorig jaar stond het op de planning maar door omstandigheden zijn we heel ergens anders uitgekomen. Ik wil er zeker nog eens heen! Wat leuk dat die oude Giggijochbahn daar staat, dat wist ik niet.

Mooi verslag, zo blijft er leesvoer deze zomer ;)

❄️

Hahaha klopt:D

Thnx voor de reacties! Haha ja, aan de foto’s van afgelopen seizoen kunnen we ons nog wat vasthouden om de zomer door te komen!xp
@CJAHulskamp Jij bent ook overal geweest zeg!:o :D Ook in de zomer is het genieten van het landschap in deze omgeving hè?:)
Coole foto btw! Ging deze lift tot de helft van de berg, en moest je dan overstappen?
@joepiedepoepie Jij ook al! Je krijgt er soms wat van hè… :p Komt wel goed:) Volgend seizoen zeker doen!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Oef dat weet ik niet meer of er een overstap was. Volgens mij kwamen wij van de Dortmunder hutte. Vanaf daar naar de Neue Bielefelder hutte. Maar we hadden een week behoorlijk slecht weer en zijn toen de lift ingestapt naar beneden.

May the ski force be with you !!

Oef dat weet ik niet meer of er een overstap was. Volgens mij kwamen wij van de Dortmunder hutte. Vanaf daar naar de Neue Bielefelder hutte. Maar we hadden een week behoorlijk slecht weer en zijn toen de lift ingestapt naar beneden.

CJAHulskamp op 28 jun. 2014 23:00

Jammer:( Wel leuk dat je er een foto van hebt!:D

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Deze winter staat dit gebied eindelijk op de planning. De periode van 27/12 tot 3/01 zitten we wederom in het lechtal maar ik vertrek reeds op 25/12 alleen naar daar hochoetz. Ik heb in Sautens een pension gevonden waar ik twee nachten kan slapen voor 78 euro (totaal). Vrijdag Kuhtai en zaterdag Hochoetz, of andersom indien dit voor de drukte wenselijker is. Iemand ervaring mee?

Zie er echt naar uit want zeg al jaren dat ik eens naar hier wil gaan.

Op zaterdag en zondag gaan (bij mooi weer) veel mensen uit Innsbruck en omgeving skiën in Kühtai, dus bij voorkeur zou ik daar niet naartoe gaan in het weekend. Maar in de kerstvakantie is het natuurlijk sowieso altijd en overal druk. ;)

Daarom dat ik ook op vrijdag kuhtai zal doen en zaterdag Hochoetz.

Laat eerst even het weer bepalen hoe het zit …
Kühtai heeft minder last van nevel/mist dan Hochoetz.

Qua drukte zijn de beide aan elkaar gewaagd, alhoewel Kuhtai op zaterdag net wat makkelijk volk uit Innsbruck trekt is dat toch vooral sneeuwafhankelijk. Veel sneeuw in de omgeving wil zeggen dat Kühtai net wat meer gespaard blijft.

Wordt inderdaad wat afwachten. Indien het me echt op vrijdag al veel te druk lijkt dan kan er nog altijd uitgeweken worden richting pitztal, of toch de andere richting uit richting obergurgl. Is pakje verder maar misschien op zaterdag een pak minder dagjesmensen.

In Obergurgl is het op zaterdag altijd erg rustig.
Het is wisseldag en vaak toch wat te ver voor dagjes mensen.

Moest je je hotel in Hochoetz hebben zou’k misschien ook de Hochzeiger overwegen ipv helemaal door te rijden tot Obergurgl (als uitwijkmogelijkheid).

Voordelen Hochzeiger (vanaf Hochoetz): kortere aanrijtijd, wat goedkoper, familialere sfeer
Nadelen Hochzeiger (vanaf Hochoetz): lager gelegen, minder uitzichten, sneeuwtechnisch beperkter, skitechnisch minder uitdagend (nuja)

Plaats een reactie