Zugspitze 17-04-2014

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zugspitz Arena

null

De laatste dag van onze paasvakantietrip was aangebroken. Uitchecken en naar huis rijden? Echt niet! Zo zonde om een dagje op de piste weg te gooien.

Op de route naar huis zouden we langs de Zugspitze komen. Dat leek ons de perfecte tussenstop.

Echter stopten we eerst bij een ankerlift boven Nassereith, waar we voor de zoveelste keer deze vakantie langskwamen.
Het gaat hier om de Rossbachlift, een sleeplift van Doppelmayr uit 1970. De 500 meter lange skilift strekt zich uit van ongeveer 910 tot 1030 meter hoogte en wordt uitgebaat door de Skiclub Nassereith.
De sleeplift bedient slechts één afdaling, een rode. Deze bestaat uit drie delen: De piste begint met een flink steil stuk, bevat een adempauzezone in het midden en eindigt terug met een (vrij) steile helling.

null

^Het onderste gedeelte van de afdaling.

null

^Rechtsonder ligt het dalstation van de ankerlift. Deze is gebouwd in het jaar 2000, nadat eind juni 1999 een water-/puinlawine het vorige dalstation had vernield.

null

^Het eerste stuk van de piste is echt steil! Niet voor niets wordt deze piste graag gebruikt voor skirennen etc.
Het bergstation van de Rossbachlift bevindt zich direct aan de B 189, oftewel de Mieminger Straße tussen Nassereith en Telfs. Velen zullen deze ankerlift vast hebben zien liggen!

Ondanks de ligging op een noordflank kan het skigebiedje wegens sneeuwgebrek nog amper worden geopend. Er is namelijk geen besneeuwingsinstallatie voorhanden, het skigebiedje ligt vrij laag en de piste is vrij steil. Hierdoor krijgen ze de afdaling enkel bij een aanzienlijk sneeuwdek in orde. Helaas komt dat de laatste tijd steeds minder voor. Volgens de eigenaresse van ons appartement is de lift tijdens het afgelopen seizoen niet eens in bedrijf geweest! Geen goed nieuws…

Na de beklimming van de piste en handen vol golfballen ??? reden we door naar het dalstation van de Tiroler Zugspitzbahn.

null

^Daar gaan we naartoe!

null

^Alles behalve de Brunntallift en -piste was geopend. Enkele dagen terug werd mij bij de Ehrwalder Almbahn verteld dat deze lift niet werd geopend door een constant gebrek aan voldoende sneeuw. Ze hebben de piste en het sleeppad onder de lift niet kunnen inrichten…

null

^Spring strikes back! Kaiserwetter de hele dag door: Zon, zo goed als windstil en temperaturen tegen de 15 °C in het dal en -5 °C op de Zugspitze. Oh ja, en waar zijn de mensen?

null

^Tijdens de rit naar boven met de Tiroler Zugspitzbahn kun je genieten van prachtige vergezichten. In noordoostelijke richting kijk je Duitsland in. Onderin ligt de Eibsee, waarvandaan een gelijknamige pendelbaan vertrekt richting de Zugspitze. Een derde manier om de berg op te komen is met de ‘Bayerische Zugspitzbahn Zahnradbahn’ vanuit Garmisch-Partenkirchen.

Onderweg naar boven kom je langs het vroegere middelstation van de Tiroler Zugspitzbahn en de Zugspitz Gipfelbahn. Vanuit dit middelstation loopt een tunnel naar het Schneefernerhaus boven het Zugspitzplatt aan de andere kant van de bergkam. Ook zo kon men vroeger in het skigebied komen.

null

null

^Rechts ligt het skigebied Grubigstein boven Lermoos.

null

^De Eibsee-Seilbahn met in het dal Garmisch-Partenkirchen en de witte sleuf van de Wankbahn.

null

^De Tiroler Zugspitzbahn.

null

^Aan het einde van de tunnel loop je Duitsland in.

Overal bevinden zich uitzichtplatformen. Je loopt van de ene naar de andere. Het is dan ook een heel doolhof om uiteindelijk bij de Gletscherbahn uit te komen.

null

Op elk platform blijf je toch even stilstaan om te genieten van het uitzicht.
Je kunt er erg ver kijken! Zeker op een dag als deze.

null

^In zuidoostelijke richting waren onder andere de Bergbahnen Rosshütte en de Gschwandtkopf Lifte bij Seefeld te zien, alsook de skigebieden Patscherkofel, Muttereralm, Axamer Lizum en de Hintertuxer Gletscher.

null

^Kijkend naar het zuiden richting Tirols hoogste berg, de 3774 meter hoge Wildspitze, zijn er nog meer skigebieden te ontdekken. Het dichtstbijzijnde skigebied is Hochoetz. Bij de Wildspitze zijn de skigebieden Pitztaler Gletscher en Bergbahnen Sölden te zien.

Bij de Gletscherbahn aangekomen:

null

null

null

null

Op het Zugspitzplatt bij het dalstation:

null

null

^Links het dalstation van de Gletscherbahn, rechts die van de Forschungsbahn Schneefernerhaus. Enkel ‘bevoegden‘ mogen nog naar het Schneefernerhaus. Vroeger was dat complex onder andere een hotel, nu een gebouw voor milieuonderzoek.
Onder de grond ligt het station van de tandradbaan.

Eindelijk stonden we dan op de piste, hier de blauwe 1 op de Schneeferner:

null

null

null

null

^Vele toeristen liepen rondom de kapel Maria Heimsuchung en het restaurant Sonnalpin. Het leek zelfs alsof er meer wandelaars en rodelaars onderweg waren dan skiërs en snowboarders!

null

^Sonnalpin, het enige restaurant in het eigenlijke skigebied.

null

^Eigenlijk is zowat heel de bergflank te gebruiken als afdaling. Daar wordt dan ook volop gebruik van gemaakt door de (off-piste) skiërs en boarders.

null

^Pistebully’s waren de hele dag in de weer op de Südliche Schneeferner. Ik heb geen idee wat ze daar aan het doen waren. Iemand? Misschien waren ze het bergstation van de ex-sleepliften Wetterwandeck I & II aan het ontmantelen of voorbereidingen aan het treffen om daaraan te beginnen.

De rode piste 8/de blauwe 2a was in goede toestand: Net als alle andere afdalingen was de piste vrij hard. Tot op het eind van de dag bleven de pistes er aardig strak bij liggen.

null

^Links de 6-CLDB Sonnenkar, daarnaast de 2-SL Weißes Tal en rechts de 6-CLDB Wetterwandeck. Verder naar beneden richting het Brunntal konden we helaas niet.

null

null

^In de Wetterwandeckbahn was het genieten: de zon, de rust, de omgeving…

null

null

null

^De blauwe 4 bij de Wetterwandeckbahn.

null

^Langs de blauwe 4 liggen het dalstation en andere resten van de ex-sleepliften Wetterwandeck I & II.

null

^Het gesloten Brunntalgedeelte.

Mijn favoriete plaats in het skigebied: de ankerlift Weißes Tal en de bijbehorende rode superafdaling nummer 3. Hier kwam bijna niemand…

null

null

^Heerlijk!

Rondom de Sonnenkarbahn kun je je ook leuk bezighouden op de rode pistes:

null

null

null

null

null

null

^We waren de laatsten op deze prachtige dag!

null

^Wat er voor zorgde dat we als laatste achteraan de rij moesten aansluiten… Wat een drama daar!
Maar blijkbaar stonden we verkeerd. Na wat rondvragen waarvoor we eigenlijk in de rij stonden; deze was voor de tandradbaan. Vervolgens zijn we terug naar boven gelopen en verscheen een wegwijzer naar de Gletscherbahn. De ‘laatste’ rit naar boven was al vertrokken. Gelukkig waren we niet de enigen die verdwaald waren gelopen, dus vertrok er nog een gondelrit. Blij waren we wel dat we niet naar Garmisch-Partenkirchen moesten. Die rij was echt abnormaal!
Eenmaal boven moesten we snel al de trappen/liften nemen en platformen overlopen om de laatste rit van de Tiroler Zugspitzbahn nog te halen. Uiteindelijk stond er daar nog een rij, dus was er geen probleem.

null

^Op het einde van de skidag word je nog getrakteerd op dit fantastische uitzicht op het Ehrwalder Becken.

De Zugspitze is een perfecte stop voor op de heen-/terugweg! Groot is het skigebied niet met zijn 13 km rode en 7 km blauwe pistes, daarvoor juist zeer geschikt voor (minder dan) een dag genieten. Voor zowel de pro’s als de echte beginnelingen gaan de pistes in dit skigebied snel vervelen. Zwarte pistes zijn er niet (al valt er denk ik off-piste zeker wel wat te beleven) en simpele blauwe afdalingen zijn alleen op en rond de Schneeferner te vinden.
Daarenboven moet je gewoon een keer geweest zijn op Duitslands hoogste berg en het Zugspitzplatt. Als wandelaar moet je € 42,50 betalen om boven te komen en de musea te bezoeken. Als wintersporter betaal je hetzelfde, maar dan zonder museumbezoeken.
Een groot nadeel vind ik de lange reis voordat je op de piste staat. Als je ’s namiddags tot in het dal zou kunnen skiën over een ‘normale’ dalpiste (de Neue Welt-route is niet voor mij weggelegd), was het nog niet zo erg geweest. Echter moet je op het eind van de dag weer heel die reis terug doen, met veel wachten in rijen en tijdstress tot gevolg. Een flinke afknapper!

Echter bestaan er (al decennialang) plannen om een lift- en piste(tunnel)verbinding aan de leggen tussen het Zugspitzplatt en het skigebied Ehrwalder Alm. Wie weet… Het zou een grote opwaardering zijn voor beide skigebieden en de hele omgeving! Voor een artikel hierover, zie: http://www.merkur-online.de/lokales/garmisch-partenkirchen/l…

Dit was dus onze laatste skidag van de paasvakantie. De trip duurde weer veel te kort!
We boften wel met de verse sneeuw zeg! Het was gewoon weer even volop winter.
Tevens is dit mijn laatste verslag van het afgelopen seizoen! Bedankt voor het lezen en laat de winter maar snel komen!:D

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Prachtige omgeving in combinatie met prachtig weer! heerlijk verslag zo midden in de zomer!

waaorm zijn de sleepliften Wetterwandeck I & II gesloopt?

Certified ski-boy, glijbewijs

@Jorian Idd, een superafsluiter! Haha ja dat dacht ik ook:p Bedankt:)

De voornaamste reden dat de sleepliften zijn vervangen door de zespersoonsstoeltjeslift is ‘modernisering’. Zo wordt in 2016 waarschijnlijk ook de sleeplift Weißes Tal vervangen door een 6-CLDB.
Al zal het feit dat de Südliche Schneeferner ondertussen zo goed als weggesmolten is ook wel meegeholpen hebben aan de keuze van de bouw van de 6-CLDB Wetterwandeck.

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

ja ik zag dat die nieuwe lift dezelfde naam had, maar als de slepers er nog staan, staan ze toch niet in de weg?

Certified ski-boy, glijbewijs

@Jorian Nee, ik denk het niet nee:p Maar wie gaat daar nu nog in als er een gloednieuwe snelle 6-CLDB naast staat die verder beneden start;) Dan komen er die extra onderhoudskosten bij, de laatste gletsjerliftpaal die binnen enkele jaren vervangen zou moeten zijn geworden etc. Hup weg ermee zullen ze wel gedacht hebben:p

Het liftgezelschap kennende laten ze eerst nog enkele jaren (delen van) de oude skiliften staan. Als ze dan plots even zin hebben, breken ze weer een paal af:)
Zo heeft er een tijdje een andere dubbele sleeplift (Gletschersee I & II) ?ongebruikt? op de Nördliche Schneeferner gestaan naast de andere dubbele sleeplift Schneefernerkopf I & II.
Ook mocht het dalstation van de voorganger van de Sonnenkarbahn nog een tijdje blijven.
Al eens gehoord van de tweepersoonsstoeltjeslift Neue Welt? Zo zonde dat die er niet meer is! Daar hebben nog lang resten van gestaan! Kijk maar eens op deze webpagina’s:
http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=45&t=424…
http://www.retrofutur.org/retrofutur/app/main?DOCID=10001100…
http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=45&t=618…

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

haha interessante slooptacktiek van de liftonderneming :p

mooie foto’s, wat een prachtige lift! rare paal daar net voor die sleepliften, maar wat een rare stoeltjes xp

null

Certified ski-boy, glijbewijs

Weer een leuk verslag, leest weer lekker weg. De zomer is zo goed als wel voorbij, de winter komt er weer aan.

@Jorian Ja hè!:p Ik denk dat je er als een acrobaat aan moest gaan hangen tot je boven was:)
Maar als ik dat zo zie wens ik dat ik 10 jaar eerder was geboren… Of avontuurlijkere ouders had:p Dit was zeker een van de speciaalste skiliften die er hebben bestaan!
@michelr Bedankt! Ja inderdaad! Aankomend weekend komt de sneeuwvalgrens ook weer eens tot onder de 3000 meter:D Laat maar komen!:D

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Mooi verslag Jan!
Jammer dat het zo duur is om daar naar boven te gaan, maar je hebt er in ieder geval wel een prachtig uitzicht!

@HenriS Bedankt! Klopt, veel te duur eigenlijk. Zeker aangezien we daar pas tegen de middag naar boven gingen! Maar wat jij zegt, het uitzicht maakt veel goed. Zeker ook het feit dat de ‘normale’ toerist net zo veel moest betalen om boven te komen verzachtte de pijn!;)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@Jorian Ja hè!:p Ik denk dat je er als een acrobaat aan moest gaan hangen tot je boven was:)
Maar als ik dat zo zie wens ik dat ik 10 jaar eerder was geboren… Of avontuurlijkere ouders had:p Dit was zeker een van de speciaalste skiliften die er hebben bestaan!
[/post]

ja haha, maar op andere foto 's zag ik wel normale stoeltjes, dus misschien hebben ze de banken eruit gehaald toen ze hem sloten… maar wel een super mooie lift moet dat zijn geweest

Certified ski-boy, glijbewijs

@Jorian Ja hè!:p Ik denk dat je er als een acrobaat aan moest gaan hangen tot je boven was:)

Maar als ik dat zo zie wens ik dat ik 10 jaar eerder was geboren… Of avontuurlijkere ouders had:p Dit was zeker een van de speciaalste skiliften die er hebben bestaan!
[/post]

ja haha, maar op andere foto 's zag ik wel normale stoeltjes, dus misschien hebben ze de banken eruit gehaald toen ze hem sloten… maar wel een super mooie lift moet dat zijn geweest

Jorian op 12 aug 2014 12:42

Klopt:) Was ook maar om te dollen;)
Niet alleen de lift, maar ook de piste moet spectaculair (steil) zijn geweest. Ik heb gelezen dat alles daarom eigenlijk stop is gezet in die hoek:( De gletsjer was blijkbaar te hard gesmolten…

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Plaats een reactie