Skiwelt vs St Anton vs Serfaus/Fiss

Dit onderwerp gaat over de bestemming SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

Dag allemaal, na een aantal jaren St Anton Vorarlberg en Serfaus/Fiss te hebben gedaan zijn we op zoek naar een nieuw gebied. Skiwelt is enorm populair en daar zitten we nu aan te denken voor de krokus in feb 2015. Wie heeft ervaring met alle 3 de gebieden? Is het vergelijkbaar? Ik ben een beetje bang dat het niet uitdagend genoeg is omdat het maar tot 2000 meter is? En wat vinden jullie van Hopfgarten als plaats? Ik heb daar een apartement gevonden voor een mooie prijs. Ik wilde liever in Brixen zitten (leek me wat centraler), maar de prijzen liggen daar stukken (wel 3x) hoger. Alvast bedankt voor jullie reacties. Groeten, Susan.

Tot 2000m hoeft niet te betekenen dat er geen uitdaging is. Het gebied heeft al prijzen gewonnen voor meest veelzijdige skigebied e.d.

Punt is wel dat het wat minder sneeuwzeker is. In februari zal je daar weinig last van hebben, maar met de matige winter van afgelopen jaar begreep ik dat het in maart toch wel tricky was op sommige plekken.

Ik ben bekend met alle drie :)
St Anton hebben de bergen een stuk grimmiger karakter, en dat brengt dus wat stijlere piste’s en inderdaad wat uitdagender dan bijvoorbeeld Skiwelt.
Serfaus en Skiwelt zijn wat familiegerichter, en dus wat vriendelijker en moet je de uitdaging opzoeken.
Skiwelt heeft wel, ondanks de beperkte hoogte, lange afdalingen.

Sneeuwzekerheid hoef je eigenlijk niet te twijfelen, en de lagere hoogte zorgt er ook voor dat eventueel onguur weer aan je voorbij gaat.

In de Skiwelt is Brixen erg centraal, maar ook vanuit Hopfgarten is het gebied goed te bestrijken. Bij een dermate meerprijs, zou ik gerust voor Hopfgarten kiezen.

Ook bekend met alle drie. Zoals al gezegd: de hellingen van de Skiwelt zijn wat glooiender, minder hoog en minder grillig dan St. Anton en Fiss/Serfaus. Bovenop de berg zelf zijn de afdalingen in de Skwelt daardoor vrij kort en niet al te moeilijk. Ongepreparreerde skiroutes, zoals die in St. Anton veel te vinden zijn, vind je in de Skiwelt veel minder. Het grootste verschil zit 'm echter in de dalafdalingen. Die zijn in de Skiwelt veel talrijker, behoorlijk lang en door een mooi afwisselend landschap. Samen met de uitgestrektheid van het gebied en de mogelijkheid tot het maken van lange dagtochten over steeds weer andere pistes geeft dit het gebied extra kwaliteit in vergelijking met St. Anton of Serfaus.
Kortom, prima gebied, totaal anders dan St. Anton of Serfaus, maar zeker de moeite waard voor gevorderde skiërs, alleen op een andere manier.

Bedankt voor jullie reacties. Het wordt skiwelt komende krokus. De vele dalafdalingen lijken mij inderdaad erg leuk. Groeten, Susan.

Gekend met alle 3, Skiwelt komt voor mij toch een stuk achter de 2 andere!
Ik ski alle jaren in de 3hoek St Johann, Skiwelt & Kitzbuhel, minstens 10 dagen wissel ik dagelijks af tussen de 3 gebieden op die manier kan ik Skiwelt nog wel verdragen maar ik zou er van zijn leven geen week willen skiën (maar dat kan ook aan al die NL liggen :-)

Je ziet het, zelfs iemand die het er niet leuk vindt, komt er nog jaren terug!
Maar TS vroeg om de verschillen tussen St Anton, Serfaus en Skiwelt.

Beste Bruno, mag ik vragen wat je zo erg vindt aan Skiwelt dat je er van je leven geen week wou willen skien? En waarom staat Skiwelt een stuk achter St Anton en Serfaus/Fiss? Ben benieuwd naar je redenen. Groeten, Susan.

Beste Susan,

ERG is misschien wat overdreven, maar vooral de vergelijking met de andere genoemde gebieden is groot!
Waarom kan Skiwelt mij niet echt bekoren? : Behoorlijk druk, korte pistes (buiten de dalafdalingen die niet enkel bij veel sneeuw in goede condities zijn) Uitzichten zijn veel minder mooi (is niet zo hoog).

Mwah, vind de dalafdalingen zelfs met weinig sneeuw vele malen beter dan de dalafdalingen van St. Anton en Fiss-Serfaus (die korter en drukker zijn, en daardoor veel sneller afgeskiet dan in de Skiwelt, waar de skiërs zich over veel meer verschillende dalafdalingen kunnen verdelen). En het uitzicht vanaf de Hohe Salve is ondanks de geringe hoogte heel weids en daardoor heel mooi. Daarentegen mis je in het skigebied zelf wel het echte hooggebergte. Als je daar heel erg van houdt, kun je beter voor een ander gebied kiezen. Je krijgt er wel voor terug dat je veel tochten naar verschillende dorpjes kan maken, iets wat ik zeker bij Fiss-Serfaus wel mis.

In algemene termen is de move van St.Anton/Arlberg (geldt voor velen als één van 's werelds topskibestemmingen) naar Hopfgarten/Skiwelt een stapje terug.

Arlberg is echt hoogalpien, Skiwelt heeft meer de sfeer van het middelgebergte.
Arlberg is echt sneeuwzeker, Skiwelt ligt laag en is niet bijzonder sneeuwzeker (St.Anton-dorp ligt op 1300 meter en gaat tot 2650 meter, de hoogste berg in Skiwelt is 1800 meter)
Arlberg is internationaal en mondain, Skiwelt is ‘gewoner’ en heul veul Nederlanders
Skiwelt trekt bovendien veel dagjeskiers in het weekend, doordat het zo dichtbij Munchen en andere Beierse steden is.

Desalniettemin: Over smaak valt niet te twisten!

Stapje terug, maar geen hele grote stap. Ook de Skiwelt wordt door velen als een van de mooiste skigebieden gezien. En zolang je niet in het heel vroege voor- of late naseizoen zit, zit het met de sneeuwzekerheid van de Skiwelt wel goed. Vrijwel alle pistes hebben kunstsneeuw en doordat de ondergrond uit gras bestaat in plaats van stenen, is hooguit de helft van de sneeuw nodig om eenzelfde kwaliteit piste te krijgen. En wat betreft het hoogteverschil: Van 1830 naar 620 meter afdalen levert vrijwel net zo’n groot hoogteverschil op als van 2660 naar 1300 meter.
Overigens vond ik Skiwelt qua drukte buiten het hoogseizoen een stuk rustiger dan Arlberg, dat vrijwel het hele seizoen ontzettend druk is. Skiwelt kent eigenlijk alleen hele drukke pieken tijdens schoolvakanties en in de weekenden.
Begrijp me niet verkeerd, St. Anton vind ik ook geweldig, maar de Skiwelt heeft gewoon ook hele sterke kanten, die ik in St. Anton dan weer mis.

Hoe is de verbinding vanaf Skiwelt naar Kitzbuhel? Is dat makkelijk te doen via liften of moet je met de bus? Met Kitzbuhel erbij lijkt me dat Skiwelt nog meer mogelijkheden biedt? Wij zijn 2 keer met de schoolvakanties in Serfaus/Fiss geweest. Dan zit het ook vol met de Nederlanders en ik vind het met de drukte op de pistes en liften wel meevallen. Is dat vergelijkbare drukte met Skiwelt of is Skiwelt veel drukker? Bedankt. Groeten, Susan.

De verbinding met Kitzbühel is nog niet volledig met liften. Je moet een heel klein stukje met de bus. Waarschijnlijk is de laatste verbindende lift over een paar jaar ook wel aangelegd. Maar op zich heeft een verbinding met Kitzbühel niet zoveel zin als je niet in Brixen of Westendorf zit. De afstanden vanuit bijvoorbeeld Ellmau zijn dusdanig groot dat heen en terug naar Kitzbühel in één dag toch wel krap wordt voor gemiddelde skiërs.
Wat drukte betreft vind ik Skiwelt tijdens schoolvakantie wel heel druk, maar vergelijkbaar met Serfaus/Fiss. Skiwelt is wel een stuk uitgestrekter, dus de drukte verdeelt zich iets meer over het gebied. Liften in beide gebieden zijn vergelijkbaar.

Overdreven gesteld, maar toch; Serfaus is qua sfeer meer Het Gooi, Skiwelt is meer Volendam.
(nogmaals: beide overdreven gesteld!)

Westendorf kent wat luidruchtiger Nederlands après ski-publiek, maar de overige plaatsen in de Skiwelt zijn relatief brave familiebestemmingen. Uitbundige tenten als de Patschi (Serfaus) of de Hexenalm (Fiss) vind je niet in de Skiwelt. Laat staan het uitgebreide (en luidruchtige) uitgaansleven dat St. Anton kent. In die zin zou ik eerder Skiwelt de Waddeneilanden noemen en St. Anton Ibiza (overdreven gesteld).

Volendam is ook een relatief braaf familiedorp ;-)
St.Anton is er de laatste jaren inderdaad niet op vooruit gegaan (wat een lelijke dingen hebben ze gebouwd). Daarom ben ik al een tijdje geleden naar de andere kant van de Arlbergpas verhuisd. Of ligt het er gewoon aan dat ik ouder wordt?..
Maar Ischgl is toch echt het Ibiza van de Alpen!

Na het herlezen van de vraag van de topicstarter vraag ik me een beetje af of ze wel in St.Anton am Arlberg is geweest. Aangezien ze Brixen zo duur vindt. Kan me toch niet voorstellen dat Brixen duurder is dan St.Anton/Arlberg
Was vraagsteller misschien in St.Anton im Montafon? (in Vorarlberg!)
Want St.Anton/Arlberg ligt (net) in Tirol…

Ik bedoel wel degelijk st anton vd mooserwirt. Ik schreef dat ik de accommodaties in brixen en westendorf vele malen duurder vind dan hopfgarten. Dat zegt niets over het prijsniveau in st anton zelf. St anton is duur, duurder dan serfaus/fiss in ieder geval maar als je dat dan weer vergelijkt met Frankrijk, dan valt st anton weer mee. Ben het er wel mee eens dat st anton qua achitectuur er niet op vooruit gaat. Andere topic: wat vinden jullie wel een vergelijkbaar gebied in Oostenrijk met st anton en fiss/serfaus? Groeten, Susan.

Ik ben na jaren St.Anton nu al weer jaren in Lech beland. Zelfde skigebied, maar totaal andere (betere) sfeer.
Maar pricewise nog iets pittiger, kan me voorstellen dat dat met een gezin (?) wat moeizaam wordt. In de bijbehorende plaatsjes Zug en Stubenbach kun je nog iets scherper geprijsde acco vinden.

Saalbach-Hinterglemm is volgens mij leuker dan Skiwelt. Lijkt qua sfeer ook meer op Serfaus etc.
Ski-Amadé (Flachau, Wagrain) zit qua sfeer en omgeving tussen Saalbach en Skiwelt in
Obergurgl schijnt ook mooi te zijn, en zeer sneeuwzeker.
Ischgl is zeer vergelijkbaar met St.Anton

Brixen/Westendorf vind ik persoonlijk helemaal niet de ideale uitvalsbasis voor Skiwelt. Er is weliswaar daar wel de mogelijkheid qua tijd om de kant van Westendorf te ‘pakken’ maar opstappen 's morgens, en de dalafdaling 's middags zijn dramatisch druk. Plus dat die kant ook nog eens vol op de zo’n ligt en vaak vele malen slechter is dan de noordkant (Soll, Scheffau, Ellmau). Als je echt voor de apres ski wil gaan zou ik toch kijken naar hopfgarten. Ga je voor een skischool met hele kleine kinderen voor Scheffau (kinderkaiserland), of anders kijken naar de mogelijkheden bij Soll… Mooi centraal, lekker op de zon en rustiger qua opstappen

Ikzelf ben nooit in St Anton of Serfaus-Fiss geweest. Wel in Ski Amade en Saalbach Hinterglemm en Skiwelt.

De laatste vind ik toch wel erbovenuit steken bij de andere genoemde gebieden hoor!

Ski Amade is niet helemaal aan elkaar aangesloten. De stukken op zich zijn leuke afdalingen met goede liften (veel bubble stoeltjesliften). Maar om vanuit flachau naar flachauwinkl te gaan zit je een flinke tijd in de bus! Voor mij echt een enorm minpunt want een tocht maken zonder bus was eigenlijk niet mogelijk.
Ik ben er geweest voordat de verbinding tussen flachau en wagrain gemaakt is, dus wellicht is dat stuk nu wel interessant qua km

Saalbach Hinterglemm ben ik afgelopen kerst, en 10 jaar geleden geweest. Nou moet ik eerlijk zeggen dat het gebied flink verbeterd is, veel langzame oude (sleep)liftjes zijn vervangen door snellere liften. Nog steeds vind ik het een verschrikkelijk gebied qua aansluitingen. Het rondje kun je eigenlijk maar één kant op maken, omdat de zwarte weltcupstrecke vaak dicht is en je op andere punten oop moeilijkheden tegen komt. Je skiet dus heel vaak dezelfde pistes. Je kunt wel een kleiner rondje maken voor de variatie, maar dat betekent dat je een stuk door het dorp heem moet lopen met skies op je nek. En dan even zitten in een gondel als je er bent is er niet bij, omdat het nagenoeg allemaal stagondels zijn… Het stuk bij Leogang vind ik overigens wél mooi.

Skiwelt heeft veel mogelijkheden tot verschillende tochtjes over verschillende pistes afhankelijk van wat je wil. Boven zijn de pistes wat kort, maar regelmatig kun je een dalafdaling pakken. Ook ben je -met kleine kinderen in een klasje handig- nooit heel ver van de kortste route terug naar waar je begonnen bent in tegenstelling tot wanneer je een bus moet pakken (ski Amade) of vast zit een een bepaald rondje (SH)

Na het herlezen van de vraag van de topicstarter vraag ik me een beetje af of ze wel in St.Anton am Arlberg is geweest. Aangezien ze Brixen zo duur vindt. Kan me toch niet voorstellen dat Brixen duurder is dan St.Anton/Arlberg
Was vraagsteller misschien in St.Anton im Montafon? (in Vorarlberg!)
Want St.Anton/Arlberg ligt (net) in Tirol…

Flexen op 21 aug 2014 19:17

Ik denk het eigenlijk wel nu ik het zo lees lol

Jullie zitten volgens mij Skiwelt en SFL met het verkeerde gebied te vergelijken :D

Gang is alles

Plaats een reactie