Sauerland voor Nederlanders te duur

Dit onderwerp gaat over de bestemming Winterberg

Gisteren stond een interessant artikel in de krant over de Nederlandse toeristen die in het Sauerland steeds meer wegblijven. Reden: Men vindt het te duur geworden. De journalisten geven niet zozeer de slechte winter, als wel de economische crisis in Nederland de schuld. De slechte winter heeft het fenomeen slechts ‘overdekt’. In totaal zijn er 12% minder Nederlanders in het Sauerland te vinden, 7% minder overnachtingen.

Het is natuurlijk elk jaar weer doemdenken wat betreft het komende winterseizoen, maar voor het Sauerland viel dat jarenlang mee. Men dacht: “Economische crisis?! Ha, dan komen ze naar ons toe i.p.v. de Alpen!” Dat heeft zich toch anders uitgepakt. Men is sowieso prijsbewuster gaan denken.

Hebben jullie hierover een uitgesproken mening? Ligt het daadwerkelijk aan het geld of zit hier een andere reden achter? Komt het na een goede winter weer allemaal goed?

Bron: http://www.derwesten.de/staedte/nachrichten-aus-olpe-wenden-…

Vorig jaar lang weekend in Sauerland geweest en dit jaar staat er al weer een tripje gepland.
Voor ons heeft het meer met het weer te maken dan de kosten. Als er sneeuw ligt zullen we vaker gaan.

Tja, jammer dat er maar weinig echte feiten worden gegeven, zoals prijsontwikkeling voor een “gemiddeld” hotel overnachting en de hevige concurrentie van low-cost reizen naar de Alpen.

Een vaak onderbelicht aspect is de samenstelling van het publiek (verdeling over landen), de toename van het aantal bezoekers uit een bepaalde regio kan zorgen voor een afname van dat uit een andere regio.
Zo ken ik diverse hardnekkige Oostenrijkgangers die de laatste jaren naar Zwitserland gaan omdat dat land nog niet zo overspoeld is met wintersporters uit het voormalige oostblok.

Dus er zal zeker een kern van waarheid in zitten, maar aan de andere kant lijkt dit artikel voornamelijk door de bril van de “horeca” (waarbij ik hotels ook onder “horeca” schaar) bekeken te zijn. En kort door de bocht gesteld: Die hebben altijd wel wat te klagen en weten altijd wel een oorzaak aan te geven.
Eerst was dat de Y2K overgang, toen was het de Euro, daarna het (in sommige landen ingevoerde) rookverbod en nu die allemaal was is weggeëbd moeten ze wat anders zoeken, en dan is de crisis snel gevonden.
Het ligt immers nooit aan hen zelf …

Rob

Winterberg zonder sneeuw is niet zo vreselijk interessant en als het gaat om het wandelen en mtb’en, zijn er veel meer en veelal interessantere mogelijkheden. Daarbij het gegeven dat ik voor de prijs van 2 nachten slapen in Winterberg (Weekendjeweg.nl, hotel de Brabander, komend weekend, 2 nachten: €238,- incl ontbijt, excl €26,- toeslagen(!!) ) bijna een week op vakantie incl skipas kan in Frankrijk, hmtja…

Ik ben nu 3x in Winterberg geweest, telkens voor een dag, en ben best verschoten in positieve zin door de prijzen. Winterberg is veruit het grootste gebied waar we voor 1 dag kunnen gaan. Toch kost een skipas maar de helft van de Alpen. Ok qua skigebied kan je het niet vergelijken met die uit de Alpen, maar als je in november naar Sölden gaat betaal je ook meer dan 40 eu per dag voor maar een paar km piste. Ook het eten vond ik héél goed meevallen van prijs. De enige reden dat we afgelopen winter maar 1x zijn geweest was het sneeuwgebrek.

@Userd: Hoewel je voor de Brabander natuurlijk de hoofdprijs betaald is het inderdaad een mooi voorbeeld dat je geeft. En wat betreft wandelen en mountainbiken: Daarvoor is Winterberg lang niet de meest perfecte locatie. Elders in het Sauerland zijn er wat dat betreft veel betere locaties te vinden, maar dan is het ski-aanbod weer een stuk minder. Maar goed, wie bereit is voor een mooie wandeling of mtb-rit even de auto te pakken zit in Winterberg natuurlijk wel redelijk centraal.

Een vaak onderbelicht aspect is de samenstelling van het publiek (verdeling over landen), de toename van het aantal bezoekers uit een bepaalde regio kan zorgen voor een afname van dat uit een andere regio.

RCGrootveld op 30 sep 2014 13:59

Waar moeten die nieuwe bezoekers voor het Sauerland dan vandaan komen? Noord-Duitsland? Denemarken? België? Daar komen altijd ook al gasten vandaan. Een stijgende trend is daarin helaas niet te ontdekken.

Dus er zal zeker een kern van waarheid in zitten, maar aan de andere kant lijkt dit artikel voornamelijk door de bril van de “horeca” (waarbij ik hotels ook onder “horeca” schaar) bekeken te zijn.

RCGrootveld op 30 sep 2014 13:59

Men praat in het artikel voornamelijk namens de toerismebureau’s, die de cijfers niet alleen van de horecagelegenheden hebben, maar ook die van de skigebieden en andere faciliteiten. Het verschil tussen “gasten” en “overnachtingen” wordt er m.i. wel duidelijk gemaakt. Desalniettemin sluit ik me bij je aan dat de horeca altijd wat te klagen heeft, maar dat is met elke andere commerciële instelling niet veel anders. Er komt denk ik sowieso een tijd dat bijna alle kleine skigebieden in het Sauerland zullen verdwijnen.

@Frans, de Brabander is de eerste die getoond werd en ook in Winterberg zelf lag. Ik weet dat het goedkoper kan maar dan nog. Ik woon in het zuiden van NL, dan zijn de Ardennen en de Eifel ook binnen handbereik en als ik moet kiezen… Ben het met je eens dat Winterberg op gebied van skiën een stuk completer is dan Ardennen en Eifel, voor zover überhaupt daar al mogelijk, maar als dat wegvalt door het ontbreken van sneeuw/sneeuw van slechte kwaliteit, ga ik voor het landschap en dan legt Winterberg het toch echt af. Ook voor bijv ruitermogelijkheden (andere hobby) zijn de Ardennen en Eifel een stuk bekender, al is Duitsland voor NL’ers met een paard sowieso niet zo handig.

Ik ga alleen als er sneeuw ligt. Meestal voor een dag. De skipas is de laatste jaren wel duurder geworden maar er is ook merkbaar geïnvesteerd in het skigebied.

Ontzettend generaliserende titel @Frans :P

Maar ik ben het er volkomen mee eens. Het is leuk omdat het dichtbij is, maar het echte “wintersportgevoel” krijg ik er niet van. En als ik voor ongeveer dezelfde prijs, of zelfs nog goedkoper, in de “echte” bergen op vakantie kan, dan is de keus snel gemaakt.

maar als dat wegvalt door het ontbreken van sneeuw/sneeuw van slechte kwaliteit, ga ik voor het landschap en dan legt Winterberg het toch echt af.

Userd op 30 sep 2014 14:59

Het Sauerland is natuurlijk véél groter als alleen maar Winterberg, maar goed, smaken verschillen. Desalniettemin vind ik het verschil tussen het Sauerland en de Eifel qua natuur dermate nihil, dat ik dan eerder voor het Zwarte Woud, Harz of Erzgebergte zou kiezen. Sauerland, Eifel, Hunsrück etc. is een grote Duitse middelgebergte eenheidsworst.

Maar als je eens wilt skiën in de Eifel, hier een paar ‘aanraders’: Monschau-Rohren, Schwarzer Mann, Wolfsschlucht. Plus natuurlijk de skimogelijkheden in de Ardennen. :)

Ook voor bijv ruitermogelijkheden (andere hobby) zijn de Ardennen en Eifel een stuk bekender, al is Duitsland voor NL’ers met een paard sowieso niet zo handig.

Userd op 30 sep 2014 14:59

Mijn buurvrouw heeft toevallig een paard en beweerd dat er een hoop ruiterpaden te vinden zijn. Maar goed, ik woon dan ook niet direct in de gemeente Winterberg.

Ontzettend generaliserende titel @Frans :P

Ralphie op 30 sep 2014 16:10

Hehe - De titel is gewoon aan de titel van het artikel afgeleid. ;)

Winterberg is helemaal niet duur, passen zijn substantieel goedkoper dan de Alpen. Als je naar de Alpen gaat pak je over het algemeen een kaart voor de hele week. Naarmate je meer dagen neemt wordt het per dag goedkoper. Voor Winterberg is het vaak maar een paar dagen, en dan betaal verhoudingsgewijs iets meer per dag. Misschien is het een overweging om een skikaart te kunnen kopen voor bijv. 6 dagen, die je dan de hele winter kunt gebruiken. Komen mensen vaker een weekendje terug. Is natuurlijk voor het hele toerisme beter. En voor de avondopenstelling moet je separaat betalen, dat maakt het wel wat duurder. Je zou natuurlijk ook kunnen zeggen als je minimaal 2 dagen boekt, dat er 1 avond bij zit. Maakt de kaart wel een stuk voordeliger. Vorige week waren we nog bij Landal Winterberg. Ik zie nu wel veel meer Duitse kentekens, in vergelijking met 3 jaar geleden toen het park open ging. Kennelijk weten Duitsers de weg ook steeds beter te vinden richting dit park. Dus toch een extra doelgroep. Gezien slechte winter vorig jaar zullen mensen veel meer last-minute boeken.

Ik denk dat het ook met het prijsniveau te maken heeft, zoals Userd ook al aangeeft. Dat, in combinatie met dat het skigebied niet bijzonder groot is. Een 25km piste waarvan je altijd een deel schrapt omdat je het niet zo interessant vindt…laat zeggen dat er 18km overblijft. Dat heb ik na een dagje echt wel gezien. En dan is de skipas van 30 euro goed te doen. Ga je met een paar man, dan ben je voor een dagretourtje zo’n 80 euro kwijt (skipas, brandstof, skihuur (indien nodig, anders -15 euro), eten). Dat is nog te overzien voor een dagje. Ga je meerdere dagen, dan telt het met een hotel en je skipas hard op. En ja, dat heb je in de Alpen ook, maar dan heb je wel 100km piste en het ‘echte’ wintersportgevoel. Daar geef ik dan liever nog 100 euro extra voor uit.

Winterberg is leuk voor een dagje, maar is wat mij betreft niet meer dan een tussendoortje of een opwarmertje. Ik zie het niet als volwaardig gebied om me een weekend te vermaken.

Ik denk dat het “te duur” argument niet zo zeer zit in de prijs van de skipas maar in de prijzen van de overnachtingen.

Ik moet zeggen ben nu twee keer een dag in winterberg wezen skien maar persoonlijk heb ik geen behoefte aan om te overnachten in Winterberg, mede omdat het van ons max 3u rijden is en daarom makkelijk om een dagje te gaan. Het voordeel vind ik dan dat je alla minute kan beslissen als de sneeuw goed is en ik ben niet afhankelijk van weekenden dus door de weeks is erg fijn en nooit zo druk.

Maar ik snap dat families achter blijf als ze een weekend zullen gaan, ivm. de prijzen van overnachten met zn allen en vooral in de weekend als de sneeuw goed is, is het vaak erg druk op de pistes en in liften. Steeds meer mensen weten dat ook dat ze dan eigenlijk niet naar Winterberg moeten in die tijd vanwege de drukte…

@Frans, Zwarte Woud, Härz e.d. is niet meer ‘even’ ergens heengaan voor NLers. Misschien volgens jou eenheidsworst maar dat is dan nog een reden om niet verder te rijden dan nodig.
Vwb paard en Dld, je zal vast ook daar prima kunnen rijden maar voor een tripje naar Dld met paard heb je exportdocumenten en gezondheidsverklaringen nodig, dat is lastig en prijzig. Net over de grens wil men het er nog wel eens op wagen en BE heeft dat soort eisen helemaal niet.

Ga je meerdere dagen, dan telt het met een hotel en je skipas hard op.

Mike123 op 30 sep 2014 21:14

Je kan het ook zo zien: Ga je twee dagen, dan is eén overnachting goedkoper dan twee keer heen en terug rijden. Je zou dan de ene dag in Winterberg kunnen gaan skiën en de andere dag in Willingen.

Zwarte Woud, Härz e.d. is niet meer ‘even’ ergens heengaan voor NLers. Misschien volgens jou eenheidsworst maar dat is dan nog een reden om niet verder te rijden dan nodig.

Userd op 1 okt 2014 10:41

Nou ja, die ‘eenheidsworst’ is er gewoon. Is zeker niet negatief bedoeld, want er zitten overal mooie stukken tussen, maar je kan zo een diagonale lijn van Luxemburg tot Hannover trekken wat betreft de typisch Duitse middelgebergtes. En voor wat betreft de Nederlanders uit het noorden is de Harz bijna net zo makkelijk en snel te bereiken als het Sauerland of de Eifel. ;)

Vwb paard en Dld, je zal vast ook daar prima kunnen rijden maar voor een tripje naar Dld met paard heb je exportdocumenten en gezondheidsverklaringen nodig, dat is lastig en prijzig.

Userd op 1 okt 2014 10:41

Ah, OK. Daarvan was ik niet op de hoogte.

Ik vind de reacties op Winterberg wel erg negatief. Door de ligging relatief dichtbij en de goede voorzieningen heeft het als skigebied niet echt concurrentie. De gebiedjes in de Eifel en Ardennen zijn echt niks ten opzichte van het Sauerland.

Ik zou er zeker geen week op wintersport gaan maar een paar dagen is echt heel leuk. De omstandigheden moeten wel goed zijn natuurlijk. Voor de afwisseling zou je naar de andere deelgebieden kunnen gaan. Binnen zo’n korte afstand kun je nergens beter terecht om te skiën of boarden en met een indoorhal is het al helemaal niet te vergelijken.

Binnen zo’n korte afstand kun je nergens beter terecht om te skiën of boarden en met een indoorhal is het al helemaal niet te vergelijken.

Frank9 op 1 okt 2014 14:09

precies goedkoop is het niet, wel dichtbij, that’s all folks…

Seriously snow addicted family!

Ik ga wegens omstandigheden komende winter een week met de voorjaarsvakantie naar winterberg. Ligt er sneeuw dan neem ik m’n snowboard mee, ligt er geen sneeuw dan gaat de zwembroek mee.
Dat we voor winterberg hebben gekozen is een soort compromis voor ons. We willen niet naar de alpen rijden met onze dochter van een paar maandjes oud maar toch lekker een weekje op vakantie.
Overigens ga ik in januari al een week naar de alpen met vrienden dus m’n meters zal ik toch wel maken.

Übung macht den meister!!!

Ga je meerdere dagen, dan telt het met een hotel en je skipas hard op.

Mike123 op 30 sep 2014 21:14

Je kan het ook zo zien: Ga je twee dagen, dan is eén overnachting goedkoper dan twee keer heen en terug rijden. Je zou dan de ene dag in Winterberg kunnen gaan skiën en de andere dag in Willingen.

Frans op 1 okt 2014 13:11

Dat zou inderdaad wel leuk zijn, Willingen ben ik nog nooit geweest. Als je niet al te ver van de grens woont en je gaat met minimaal twee personen, kan extra heen en weer rijden prima uit hoor (op diesel al helemaal).

Ik vind Winterberg leuk voor een dagje, twee of drie keer per seizoen; echter geen meerdere dagen achter elkaar. Dat zit 'm voor mij eigenlijk niet eens in de kosten, maar meer in de pistekm’s en het totaalplaatje qua gevoel. Dan rij ik voor twee of drie dagen liever naar Kleinwalslertal ofzo, waarbij ik wel het voordeel heb dat ik iemand ben die makkelijk snelwegkm’s maakt en 's nachts doorrijdt, dus dat maakt de drempel wat lager om dat te doen. Wil je dat niet en geef je niet veel om pistekm’s, is Winterberg een prima alternatief. Maar in de goede weekenden met topsneeuw is het wel prijzig volgens mij. Wat ik prima snap, maar wat ik er niet voor uit wil geven.

Winterberg is echt niet te duur, wij gaan er altijd graag heen en dan liefst vrijdag t/m zondag lekker eten drinken
En feest vieren.
Alleen dit jaar maar twee keer en dat komt toch echt doordat er geen sneeuw lag.

Wij gaan met Kerst weer (center parcs), maar uitgenodigd door mijn ouders, dus kost ons (qua accomodatie) niets. Wij gaan dan ongeveer 3 ochtendjes skiën en ik moet zeggen dat ik me er altijd wel vermaak. Nadeel is dat het in de weekenden altijd veel te druk is met ook nog eens een substantieel gedeelte kamikaze piloten. Wij mijden de weekenden en juist door de weeks valt me het hogere niveau van ski/board techniek op.

Ik vind de kosten in Winterberg mee vallen, maar heb de laatste jaren nooit de accomodatie moeten betalen. Bovendien speelt bij ons (tweeverdieners met 2 kinderen) niet zozeer de factor geld mee, maar vooral de factor tijd. Er is een tijd geweest dat we voor een weekend naar de Alpen reden, we zijn zelfs eens voor 2 dagen skiën naar Val Thorens gereden. Maar het 's nachts rijden wordt moeilijker als je ouder wordt, een nachtje doorhalen is makkelijker in als je eind twintig bent dan eind dertig is mijn ervaring. Bovendien wil ik voor een weekend niet met mijn kinderen naar de Alpen rijden, naar Winterberg is dan een prima alternatief. Bovendien vind ik het daar minder erg dat ik niet de hele dag kan skiën; 'ochtends de kinderen op les en wij skiën, daarna even samen skiën en 's middags andere dingen doen.

Maar ja, dan moet er wel sneeuw liggen…

Het prijsniveau van Winterberg is echt niet hoog en de Brabander is dan ook niet het eerste de beste Hotel. Je moet dit dan wel met een Hotel vergelijken van hetzelfde niveau! Je kunt in Winterberg ook kiezen voor een eenvoudige pension.
Wat betreft het eten en de skipas is het ook echt aantrekkelijk. Ik vind de prijs kwaliteit verhouding nog steeds in orde en ga er dus ook meerdere malen per winter een paar dagen skiën.
Het is een geweldig leuk en gezellig gebied wat ons echt het wintersport gevoel geeft waarbij skiën, een terrasje en lekker eten het plaatje compleet maken.
Ik heb in ieder geval niet het gevoel dat het rustiger wordt en zeker niet in de weekenden. Dat is niet alleen hier het geval. Dit merk je in de alpen ook alleen zijn dan de dagjes mensen geen Nederlanders.
Ik denk altijd maar dat het maar goed is dat het er zo druk is anders zouden de investeringen snel ophouden en het gebied een stuk minder interessant zijn. Wat mijn betreft zijn er geen betere alternatieven voor een wintersport vakantie zo dicht bij Nederland. Maar ja dat moet ieder voor zichzelf bepalen.

Na een zeer matige winter (2013/2014) zie je vaker een teruggang in de boekingen

Op http://www.winterberg.de kun je genoeg zeer goedkope accommodaties vinden. soms beland je dan in 1972, zoals ik de afgelopen kerstvakantie, maar dan zit je in een appartement met 4 personen voor 6 tientjes per nacht.

Der Brabander is van een andere orde en 120 euro per nacht in de duurste weekenden, inclusief ontbijt en diner, met nieuw zwembadje strak aan de piste is geen heel rare prijs.

Je kunt ook voor 35 euro in Hostel Kappe terecht, met 2 maaltijden inbegrepen en op loopafstand van de piste.

Ik merk weinig van minder toeristen, zeker niet in Winterberg. Wij hadden op 2 weken vanaf de kerstdagen na eigenlijk een bijzonder goed seizoen met goede sneeuw en een bizar goede Pasen. De skischool had opnieuw een recordomzet, ondanks niet gestegen prijzen en toegenomen concurrentie. Mijn vermoeden is dat de pijn meer in de kleinere gebieden zit.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik zie dat het topic vorig jaar geopend is. Met de waardeloze winter van 2013/2014 die toen van toepassing was, valt die paar procent nog geweldig mee. Dit jaar was voor grote delen van het Sauerland een topjaar, zeker vanaf rond 20 januari

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Wees eerlijk: de skipas is niet overdreven duur en als je een beetje zoekt zit je in het dorp in een betaalbaar hotel, B&B, pension o.i.d… Het is leuk voor een dagje skiën (buiten het weekend) om te genieten van de sneeuw en het wintergevoel. En ja, gevorderden zullen weinig uitdaging vinden. Als we gaan, gaan we voor de gezelligheid en ‘het weer even op de ski’s staan’.
Ik vraag mij écht af of Nederlanders Winterberg (of Sauerland) te duur vinden. Als we er zijn lijkt het wel een Nederlandse enclave. Valt best mee denk ik. Misschien dat door het aantrekken van de economie er ook weer meer mensen zijn die een langere wintersportvakantie kunnen betalen en dan naar Oostenrijk, Frankrijk etc. gaan.

Piste riderrrrr

Maar Harry, daarvoor hoef je onze site niet eens te verlaten, ook wij tonen voortaan de accommodaties heel gemakkelijk voor je hoor https://www.wintersport.nl/skigebieden/winterberg/accommodat… ;)

Ik denk zelf dat het meer een kwestie is van de hoeveelheid sneeuw en deels budgetten. Vele zullen toch echt de Alpen verkiezen boven Winterberg/Sauerland zodra ze 1x in de Alpen zijn geweest. Daar zullen de trouwe winterberg gangers me waarschijnlijk in gaan tegenspreken, maar even realistisch gezien klopt het gewoon. Zoals vorig jaar al aan is gegeven; voor ongeveer dezelfde prijs voor een week Sauerland kan ik ook budget in Frankrijk zitten. Ja budget, maar als ik moet kiezen tussen Winterberg of de Alpen voor relatief dezelfde prijs… peanuts ;)

Als redelijke wintersport freak, moet ik toch zeggen dat mijn weekendjes winterberg als zeer aangenaam gezien worden.
Wel merk ik dat mij er altijd voor moet verdedigen en dan vraag ik ben je er de laatste jaren nog geweest.
Als ik er dan vrienden meeneemt zijn ze zeer verrast en willen de volgende keer weer mee omdat het ze 100% meevalt.
Begrijp wel dat voor een week een hogere gebied veel uitdagender is.
Maar ik ga zeer zeker weer dit seizoen een paar keer naar winterberg om lekker te eten ,feestje bouwen en boarden en de prijzen zijn gewoon goed.

Hoe moeilijk kan het zijn? Winterberg is Winterberg … (of Willingen is Willingen), Alpen zijn Alpen.

Wil je op 2000m hoogte skiën, ga niet naar Winterberg/Willingen. Wil je een snel tussendoortje voor een dag of twee meepikken, ga naar Winterberg/Willingen.

Als je een 2PK koopt verwacht je toch ook niet dat het rijdt als een Bentley? … hmm … alhoewel …

Vorig jaar voor het eerst een weekendje naar Willingen geweest, voorheen elke winter wel 1 of meer dagtrips naar Winterberg. Weekendje Winterberg zou ik nog wel willen doen, wellicht aankomende winter. Maar voor langer dan 1 weekend ga ik toch echt liever naar de Alpen/Pyreneen. Ook al is het skigebied in Winterberg vergroot in de afgelopen jaren, na max 2 dagen heb ik het er toch wel weer gezien. Voor een korte trip is het zeker leuk om te gaan, voor 1 dag ideaal vind ik. Vanuit Twente 2:15 reistijd en dat is prima te doen.
Dat het minder druk zou zijn, weinig van gemerkt de afgelopen jaren. Vorig jaar op zondag volle bak in Willingen. Door de crisis zullen mensen minder makkelijk geld uitgeven en dat zullen ze voornl in de horeca merken, hotels in iets mindere mate. Was vorig jaar last minute lastig iets leuks nog te vinden voor dat weekend, hoezo crisis, haha!

@Frans … .Eh Crisis, nooit geweest in Ski Arlberg ze kijken je alleen maar raar aan als je het over een eventuele crisis hebt.
Er is nog nooit zoveel gebouwd.Huizen prijzen explosief gestegen de laatste jaren.Prijsniveau Amsterdam oud Zuid.Appartement kost tussen de 4000 en 6000 per viekante meter om te kopen.Er staat er nu 1 te koop vraagprijs 12000 euro de vierkante meter.
Luxueuze appartementen al maanden volgeboekt voor 7000 euro per week.
Daarentegen lopen goedkope accommodaties slecht.
30% meer Zwitsers. 15% meer Engelsen 10% meer Israëlisch en ga zomaar door en helaas inderdaad veel minder Nederlanders.Het geld zit buiten Europa.

Plaats een reactie