Webcambeeld als achtergrond smartphone: how to!

Helaas heb ik met geen van eerder genoemde foto widget apps een webcam aan de praat gekregen in het iOS notificatie centrum. Ik heb ook getracht pagina’s waar een webcam foto op staat om te zetten naar een RSS feed, maar ook dit is niet gelukt.

Het wachten is op een echte webcam widget.
Overigens had de maker van PhotoBar wel aangegeven mogelijk een dergelijke functie in te bouwen, maar wanneer is nog maar de vraag.

Het is me toch gelukt om d.m.v. een bestaande ‘Photo of the Day widget’ webcam beelden in het notificatie centrum te tonen op iOS8.1.1 echter zijn er enkele zaken die niet werken waaronder het belangrijkste: verversen van de afbeelding :(

Hier even de haken en ogen aan de manier:

  • De app en widget verversen de afbeelding niet automatisch in de app of in het notificatie centrum. Terwijl dezelfde feed wel ververst in mijn internet browser op bijv. desktop/laptop. Mogelijk is dit een beperking van de app/widget of mag dit niet van Apple? Alhoewel als een app als buienalarm d.m.v. GPS de data kan verversen in het notificatie centrum dan zou je zeggen dat een foto ook mag verversen als deze online staat. De app staat ook niet tussen de applicaties die op de achtergrond uberhaupt kunnen verversen (instellingen app > ververs op achtergrond) en ook in de instellingen van de app zelf vind ik een dergelijke instelling niet terug.

  • Ik heb zelf met enige moeite bestaande webcam beelden (JPG urls die verversen met dezelfde URL file naam) gepakt en vervolgens deze in een zelf gemaakte RSS feed gezet en deze op mijn eigen site gezet:
    Voorbeeld 1: http://funriders.net/webcams/seefelddorp.rss (deze ververst ook 's avonds / nacht)
    Voorbeeld 2: http://funriders.net/webcams/ladis.rss (deze lijkt sowieso 's avond niet te verversen)

  • Per webcam moet je zelf een RSS feed maken en uploaden, meerdere webcams in 1 feed lijkt niet te werken

Ik heb ook al contact gezocht met de ontwikkelaar van de eerder genoemde widget en tevens ook de developer van een andere widget genaamd ‘Photo Bar’ en beide gaven aan dat ze wel erover dachten om een dergelijke widget afzonderlijk te gaan maken echter binnen welke termijn konden ze niet zeggen.

Ik kreeg nog van de maker van Photo of the Day widget een reactie waarin hij aangaf dat het inderdaad niet gaat werken op de eerder genoemde manier echter gaf hij wel aan dat er mogelijkheden zijn met een PHP script (zelf niet zo in thuis) of dat hij/ik kon proberen met Yahoo Pipes wat te proberen.
Zodoende heb ik een paar test RSS feeds (Seefeld, Serfaus webcams) van mij gekoppeld met Yahoo Pipes > RSS Item Builder en daar heb ik '‘item.loop.fetch’ functie gebruikt i.s.m. mijn bestaande RSS feed en zo een Yahoo Pipes feed gemaakt die ik vanavond ga uit testen. Be my guest om het ook uit te proberen. Mocht het verversen van de webcams nu wel werken dan wil ik graag voor de liefhebber jullie favoriete webcams omzetten zodat je m ook kunt gebruiken met deze widget op je iOS device.

Serfaus dal: http://pipes.yahoo.com/pipes/pipe.run?_id=28d069135de57eca44…
Fiss dal: http://pipes.yahoo.com/pipes/pipe.run?_id=d93045ed4bd0e2e5b2…
Ladis dal: http://pipes.yahoo.com/pipes/pipe.run?_id=66e331aef339b48b48…
Seefeld dorp: http://pipes.yahoo.com/pipes/pipe.run?_id=b4bb1f1dfb440997f6…

null

De eerdere Yahoo Pipes verversen niet. Echter het is gelukt met deze Yahoo Pipe die de maker van de eerder genoemde widget (Photo of the Day) kun je je eigen koppeling maken naar een vaste webcam URL:
http://pipes.yahoo.com/pipes/pipe.info?_id=47f1c995595b78470…

Let er wel op dat er zo’n 5 minuten tussen kan zitten dat je de webcam ook ziet verversen t.o.v. de laatst ververste datum /tijd.
Daarnaast houd er rekening mee dat er genoeg webcams zijn die eens per uur verversen i.pv. iedere 5/10 minuten. Ook worden sommige webcams rond 16.00 uur uitgezet om vervolgens pas weer te updaten de volgende ochtend. Na het invoeren van de naam van de webcam (vrije keuze), URL van de afbeelding en een URL van de site druk op ‘Run Pipe’ > Druk op ‘Get RSS’ en kopieer deze link naar de widget als custom RSS feed en het zou moeten werken. Soms doet ie het niet gelijk, maar moet je even op edit klikken en weer bewaren.

Zo instellen:

null

Zo ziet het resultaat eruit:

null

Voorbeelden van enkele (dorp) webcams hieronder. Kopieer de link (rechtermuisknop optie in o.a. Firefox browser - ‘Linkadres kopieren’) naar de widget.

Het klopt dat hieronder geen afbeelding toont.
Ik kreeg het helaas niet voor elkaar om de URL te tonen.

Solden dorp 1:

null

Ischgl dorp:

null

Ladis dal:

null

Fiss dall:

null

Zugspitze:

null

Seefeld dorp:

null

Is dit op iOS 7 ook mogelijk? (Iphone 4)

Is dit op iOS 7 ook mogelijk? (Iphone 4)

Frank15 op 15 dec 2014 11:39

Nee, helaas dit gaat niet werken op iOS7. Je kunt pas vanaf iOS8 widgets draaien in je Notificatie Centrum.

Let er overigens wel op dat je een vaste webcam URL pakt naar de JPG afbeelding zoals deze:

null

Dus niet een JPG naam met de tijd en datum erin want dan blijf je een oud beeld zien.

Er is overigens nog andere widget in de App Store inmiddels die wat makkelijker werkt dan eerder beschreven widget om webcams/websites te tonen in je notificatie centrum (en te verversen). Deze is wel wat prijziger. De widget heet Glimpse en kost 2,69 euro. Ik heb m geprobeerd en werkt ook prima en je kunt gewoon de URL van de foto invoeren of de pagina waar deze op staat. Link: https://itunes.apple.com/us/app/glimpse-webpages-in-today/id…

Ook las ik op Tweakers iOS8 topic dat er ook een Nederlander (naast hier op het forum een user) bezig is om zijn webcam app te voorzien van een update met widget functionaliteit.

Lukt me niet met de webcams hier op wintersporters.nl. Ga het morgen wel even op mijn gemak proberen.

Lukt me niet met de webcams hier op wintersporters.nl. Ga het morgen wel even op mijn gemak proberen.

chriskraima op 22 dec 2014 22:58

Met welke widget/app probeer je het en doel je op Android of iOS?
Ik heb wel gemerkt dat de Photo of the day (hoe omslachtig ook) methode stabieler werkt dan de makkelijke Glimpse widget.

Met welke widget/app probeer je het en doel je op Android of iOS?
Ik heb wel gemerkt dat de Photo of the day (hoe omslachtig ook) methode stabieler werkt dan de makkelijke Glimpse widget.

pacorob op 23 dec 2014 10:00

Ik heb de app HelloMundo op mijn Android gezet. Vervolgens via wintersporters.nl naar een webcam gegaan.

Is hier al een mooie update van?
Met ios9 voor iphone wellicht betere mogelijkheden?

Nu de winterplaatjes er weer aankomen wel benieuwd naar mooie app!

of een microsoft versie voor op de lumia phone’s? :D

@Mickm voor iPhone/iPad op iOS8/9 weinig verandering helaas. Helaas houd Yahoo Pipes ermee op en zodoende zal de Photo of the day oplossing er per 30 september mee op houden.

De enige optie is dan nog Glimpse (2,99 euro eenmalig) als widget in je notificatie centrum. Ik heb overigens deze optie vandaag nog even getest en deze werkt nog prima. Je kunt het verversen per x minuten ook instellen. Uiteraard afhankelijk hoevaak de webcam van zichzelf ook ververst. Dus heeft weinig zin deze onnodig vaak te laten verversen als de webcam zelf maar om het uur ververst.

Ik heb m geprobeerd en werkt ook prima en je kunt gewoon de URL van de foto invoeren of de pagina waar deze op staat. Uiteraard mag de directe link naar de foto ook echter houd er dan wel rekening mee dat je even nagaat of deze afbeeldingsnaam die constant veranderd anders blijf je naar een oud webcam beeld kijken.

De app heeft ook de mogelijkheid te verversen (per 30 minuten bijvoorbeeld).
De link: https://itunes.apple.com/nl/app/glimpse-webpages-in-today/id…

Door een foutmelding van de site bij plaatsen bericht helaas 3x geplaatst. Sorry. Kan deze dubbele berichten zelf niet wissen.

Door een foutmelding van de site bij plaatsen bericht helaas meerdere keren geplaatst. Sorry. Kan deze dubbele berichten zelf niet wissen.

Door een foutmelding van de site bij plaatsen bericht helaas aantal keren geplaatst. Sorry. Kan deze dubbele berichten zelf niet wissen.

Dan nu even voor de digitale analfabeten met een iPhone onder ons (ik dus) :
dit onderstaande lijstje gaarne aanvullen door mensen die het wel snappen ;)

stap 1: ga naar de app store
stap 2: download de “Glimpse” app
stap 3: … en dan ? :)

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

stap 1): ga naar de Apple App Store
stap 2): download/koop de “Glimpse” app van van Arno Appenzeller.
stap 3): zoek je favoriete webcam op en kopieer de website/URL naam waar een webcam op staat dus de complete pagina link of direct naar de afbeelding.

Voorbeeld pagina (de naam van de afbeelding wijzigt constant dus moet je wel naar website linken):
http://www.landhausweisl.at/landhaus-weisl/wetterbericht-liv…
in dit geval is namelijk ieder afbeelding verschillende qua naam bijv.: http dubbelepunt//

null

Voorbeeld directe link naar afbeelding (mits de naam van de afbeelding niet constant wijzigt):

null

stap 4) open de Glimpse app en druk op + en geef je webcam een naam en plak de website link of afbeeldings URL bij ‘page URL’ en druk op ‘Next’.
stap 5) je kunt nu aangeven op welk deel van de site/afbeelding je wilt kijken (je zou een voorbeeld moeten zien van de pagina/afbeelding en druk op ‘Done’ als je het goed vind.
stap 6) veeg je notificatie centrum naar beneden en klik op ‘Wijzig’
stap 7) scroll naar beneden en druk op het plusje om ‘Glimpse’ toe te voegen en druk op ‘Gereed’
stap 8) laat je notificatie centrum verversen. Je zou nu de webcam moeten zien

stap 9) je kunt nog specificeren hoe vaak iedere webcam in je notificatie centrum moet verversen (altijd, om de 5 minuten, enz. Het hangt ook af van hoe vaak een webcam beeld sowieso ververst. Vaak wordt dit aangegeven op de website waar je de webcam hebt gevonden.
Hoe doe je dit vraag je je af? Ga weer in de Glimpse app en druk op het ‘setting’ ikoontje links bovenin en selecteer de webcam waarbij je dit wilt aanpassen. Druk vervolgens op ‘Settings’ rechtsbovenin. Je kunt vervolgens bepalen hoevaak ie moet verversen op mobile netwerken (als je dit al toestaat) en hoevaak op WIFI.

Je kunt overigens meerdere webcams toevoegen.

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.

Ik heb trouwens wel gemerkt dat het erg lastig is om in het geval van het voorbeeld de webcams die helemaal onderaan op de pagina staan werkelijk te laten zien in de widget. Het meest ideale is toch een link naar de werkelijke webcam afbeelding. Mits deze dezelfde bestandsnaam blijft krijgen dus webcam.jpg en dus niet xsqwe432webcam.jpg en een half uur later anders heet iets als 234343swebcam.jpg.

Goede tips :)

Om hier nog even op terug te komen; ik heb vorig jaar gezegd hier mee bezig te zijn om zoiets te realiseren. Ben er mee bezig geweest maar dat project is even opgehouden. Ik ben nu weer volop bezig met deze webcam app en die update komt voor het seizoen in de App Store! Je kunt dan gewoon erg eenvoudig webcams selecteren en deze in je notificatie centrum instellen :)

Super!

Ga je app zeker downloaden!

@

Om hier nog even op terug te komen; ik heb vorig jaar gezegd hier mee bezig te zijn om zoiets te realiseren. Ben er mee bezig geweest maar dat project is even opgehouden. Ik ben nu weer volop bezig met deze webcam app en die update komt voor het seizoen in de App Store! Je kunt dan gewoon erg eenvoudig webcams selecteren en deze in je notificatie centrum instellen :)

EricH op 23 sep 2015 09:48

Goed nieuws. Laat maar hier weten als ie uit is!

Ik ben nu weer volop bezig met deze webcam app en die update komt voor het seizoen in de App Store! Je kunt dan gewoon erg eenvoudig webcams selecteren en deze in je notificatie centrum instellen :)

EricH op 23 sep 2015 09:48

Mocht je trouwens nog testers zoeken dan zou ik graag willen testen via bijvoorbeeld Apple’s TestFlight systeem.

De Photo of the Day developer heeft aangegeven dat onderstaande link oplossing werkt (mits je desktop/laptop) gebruikt nu Yahoo Pipes gestopt is om alsnog van je favoriete webcam een RSS feed te maken en die vervolgens te plakken in de widget: http://pacolabs.com/WebToRSS/

Mijn ervaring is overigens dat het verversen in de andere widget Glimpse traag werkt.

Zojuist de HelloMundo app maar weer geïnstalleerd!
Er is toch niks lekkerders om 's ochtends wakker te worden, je telefoon aan te zetten en te zien dat er eindelijk een dik pak verse sneeuw is gevallen in “jouw” skigebied!?

Vorig seizoen regelmatig met een big smile mijn bed uitgestapt!!!

Ben nog druk bezig met de app! Nog wat laatste bugjes eruit werken en wat testers uitnodigen en dan lever ik hem in. Screenshots:

null

null

null

null

Standaard wordt er willekeurig een webcam gekozen uit de lijst, als je een webcam kiest wordt die telkens getoond en ververst.

@EricH Ziet er super uit! Kan niet wachten om elke ochtend bij 't openen van m’n telefoon de webcambeelden langs te zien komen.

Enjoy life, love skiing

@EricH ziet er zeker goed uit. Ik kan niet wachten om te testen!

Kun je ook meerdere webcams tegelijk tonen (onder elkaar) of bij wijze van switchen met pijltjes (links/rechts).
Daarnaast ben ik benieuwd of je zelf kunt instellen hoe vaak de webcam moet verversen in de widget.
Kun je naast een vaste webcam url ook kiezen voor een website waar een webcam op staat waarbij de naam van de afbeeldingen constant veranderd?
@avaski Je kunt al Photo of the Day hiervoor gebruik i.s.m. http://pacolabs.com/WebToRSS/ of Glimpse zolang de app/widget van EricH nog niet af is.

Momenteel nog niet en kun je 1 webcam instellen die getoond wordt. Maar dat is inderdaad een goede toevoeging met meerdere webcams in de widget. Hoe dat het beste kan met de interface daar ga ik dit weekend even mee aan de gang!

De meeste webcams worden elke 5 tot 15 minuten ververst dus ik heb er momenteel een cache op staan van 5 minuten. In die tijd wordt de webcam niet ververst als je opnieuw het notificatie centrum opent. Voor WiFi maakt dat niet uit maar als je op een mobiel netwerk zit gaat het dan wel hard met de data. Ik ga ook even kijken hoe dit het beste opgelost kan worden. Die tijd zal ik ook in de instellingen verwerken.

Dat zijn die webcams die de tijd verwerken in de naam van de afbeelding? Die zijn heel irritant om toe te voegen :p Ik ben er een paar tegengekomen. Toch met wat veranderingen in de url heb ik altijd de meest recente kunnen pakken. Heb je een voorbeeldje van zo’n webcam/site?

Plaats een reactie