Hulp nodig bij het kopen van ski's!

Beste wintersport liefhebbers,

Na vorig jaar mijn eigen paar ski schoenen gekocht te hebben wil ik mijn materiaal dit jaar uitbreiden met een paar ski’s. Ik ben op dit moment nog een beetje zoekende maar weet in ieder geval al het type ski zeker, een all mountain ski. Verder ben ik nog niet echt gekomen.

Wat gegevens;

  • Ik ski op dit moment zo’n 13 jaar, minimaal één week per jaar
  • Ik ben 1.87 en weeg zo’n 79 kg
  • On-piste / off-piste verhouding is zo’n 75% / 25%
  • Ik ski in een vrij hoog tempo, met afwisselend korte bochten en lange bochten (hangt af van hoe stijl de piste is)

Ben vorige winter ook al naar een aantal ski winkels gegaan en kreeg daar deze suggesties:

  • Elan Amphibio 78
  • Elan Amphibio 78 TI
  • Nordica Hell & Back
  • Rossignol Persuit 14

Mijn voorkeur gaat naar de Nordica Hell & Back ski’s, maar misschien hebben jullie nog betere opties? Ski’s hoeven niet per se van dit jaar te zijn, want ik ben niet van plan om 500 euro er aan uit te geven.

Hebben jullie misschien een aantal echte aanraders voor mij? En welke lengte en breedte van zou de ski moeten hebben die jullie mij adviseren?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Niet dat mijn bericht je verder gaat helpen maar ik dacht ook meteen aan de Hell & Back serie voor je. Overigens is dat dit jaar veranderd in Nrgy serie. (Helaas op deze website geen review van de nieuwe ski’s van Nordica).

''Powder to the people''

Met de Elans en die Rossignol kan je dan 25% van de tijd niet zo veel. Dat zijn allemaal pisteski’s wat mij betreft. Wie heeft je die geadviseerd? Ikzelf heb de Hell & Back en het is een heerlijke ski, maar er zijn letterlijk wel 20 suggesties te geven. Nog wat meer info is wel handig dus.

Ski je met kracht, of meer uit souplesse? Voor een echt krachtmens is namelijk een ski met wat meer stijfheid en metaal een goed idee; voor een meer souplesse-skiër (ikzelf val in die categorie, al zou ik mijn skistijl eerder ‘lui’ dan ‘souplesse’ als predicaat geven) zou ik dat juist niet doen. Er zijn erg goede all-mountainski’s die licht en relatief flexibel zijn, maar toch zeer stabiel op snelheid, in verspoorde sneeuw en met goede grip.

Vind je het fijn als de ski je veel energie teruggeeft, of ben je meer op zoek naar een soort ‘Rolls Royce’?

Zijn er ski’s waar je op heb geskied in het verleden die je heel fijn vond (of eigenschappen ervan) of juist niet? Dat kan ook helpen.

Met de Elans en die Rossignol kan je dan 25% van de tijd niet zo veel. Dat zijn allemaal pisteski’s wat mij betreft. Wie heeft je die geadviseerd? Ikzelf heb de Hell & Back en het is een heerlijke ski, maar er zijn letterlijk wel 20 suggesties te geven. Nog wat meer info is wel handig dus.

Ik ben naar de plaatselijke Intersport geweest en die kwamen met deze types aanzetten.

Ski je met kracht, of meer uit souplesse? Voor een echt krachtmens is namelijk een ski met wat meer stijfheid en metaal een goed idee; voor een meer souplesse-skiër (ikzelf val in die categorie, al zou ik mijn skistijl eerder ‘lui’ dan ‘souplesse’ als predicaat geven) zou ik dat juist niet doen. Er zijn erg goede all-mountainski’s die licht en relatief flexibel zijn, maar toch zeer stabiel op snelheid, in verspoorde sneeuw en met goede grip.

Lastig om te zeggen, ik let er eigenlijk niet heel veel op. Als het nodig is gebruik ik kracht wel, maar aangezien ik 10 jaar in een klasje heb geskied denk ik dat ik meer op techniek ski. Pistes met meters hoge bulten probeer ik in ieder geval wel altijd zoveel mogelijk op techniek te doen.

Vind je het fijn als de ski je veel energie teruggeeft, of ben je meer op zoek naar een soort ‘Rolls Royce’?

Deze zin snap ik niet? Hoe bedoel je dat de ski mij veel energie terug geeft?

Zijn er ski’s waar je op heb geskied in het verleden die je heel fijn vond (of eigenschappen ervan) of juist niet? Dat kan ook helpen.

GiGi op 24 okt 2014 13:50

Ik huur al 13 jaar lang ski’s en daar deed ik het mee, het waren de laatste jaren wel altijd all mountain ski’s. Welk model durf ik niet te zeggen.

Zeg maar sportauto vering. Die geeft je een zetje als je van de ene bocht omkant naar de volgende. Vooral performance-gerichte ski’s hebben dit.

Zeg maar sportauto vering. Die geeft je een zetje als je van de ene bocht omkant naar de volgende. Vooral performance-gerichte ski’s hebben dit.

GiGi op 24 okt 2014 14:06

Als je het zo zegt klinkt het heerlijk om mee te skiën, maar ben er niet bekend mee.

De Rossignol Pursuit 14 begin dit jaar geskied is een piste ski (zoals @GiGi ook al zegt), dus die zou ik zeker laten schieten.

Volkl RTM (ride the mountain) serie is wellicht ook iets voor jou?

Als je tijd hebt (en er is nog plek) http://www.snowworld.com/nl/Skitest

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

De Rossignol Pursuit 14 begin dit jaar geskied is een piste ski (zoals @GiGi ook al zegt), dus die zou ik zeker laten schieten.

Volkl RTM (ride the mountain) serie is wellicht ook iets voor jou?

Als je tijd hebt (en er is nog plek) http://www.snowworld.com/nl/Skitest

Chonn op 24 okt 2014 14:25

Bedankt voor de tip! Zal er naar kijken. Die skitest kan wel eens handig zijn ja, maar moet even kijken of het in de planning past.

Heb op dit moment een lijstje met eisen waar mijn perfectie ski (ongeveer) aan moet voldoen.

  • Lengte: 1.85 (ben zelf dus 1.87)
  • Breedte: tussen de 85mm en 95mm
  • Radius: 19m
  • Stijfheid: gemiddeld tot stijf
  • Rocker: vind ik lastig in te schatten, maar ik denk minimaal 10% van de lengte van de ski of meer.

Iemand nog ski’s die hij/zij mij aanraad of nog andere tips?

@Chonn

Ik heb de Völkl RTM modellen even nagekeken, maar de maximale lengte ervan is maar 1.81 en dat is te kort voor mij… Toch bedankt!

Weet je zeker dat je ze zo lang (lengte) wilt hebben? Aangezien je aangeeft 75% on-piste gaat. Met een breedte van rond de 90mm en die lengte ga je al snel richting de wat meer op freeride gerichte skies dan de echte all-mountains ski’s.

''Powder to the people''

Zou ik de lengte dan wel bijvoorbeeld 1.81 moeten nemen?

Je raadde als eerste reactie mij de Nordia Hell & Back serie aan en die heeft ook een breedte van 85mm. Moet ik anders de breedte nemen van 75mm tot 85mm?

Hoi,

Ikzelf heb net de Fischer motive 80 gekocht,misschien ook iets voor jou.
Model 13/14 voor 279,- excl. verzendkosten

peet3972

Ik vraag me af of je wel een allmountainski wil i.v.m. " ik ski in een vrij hoog tempo, afwisselend lange en korte bochten". Dit klinkt meer als een pisteski, eventueel iets breder onder de voet.

Niet echt iets voor offpiste, wel voor je overige 75%.

Ik heb een uurtje op de Hell&Back’s van @GiGi geskiet, op de piste presteerden ze beter dan verwacht, redelijk makkelijk te skiën, koersvast tot redelijke snelheid en je ragt letterlijk overal doorheen(buckels, sneeuwhopen etc.). Ze zijn echter ook log(grote radius), langzame kantenwissel, weinig rebound en niet geschikt voor echt hoog tempo. Je kunt ze wel lui skiën, dat kan ook een voordeel zijn. Het is voral een offpisteski die boven verwachting goed presteert op de piste. Wat dat betreft een goede ski.

Als pure pisteskiër is het niks voor mij, ik wil een speelse, agressieve ski met veel rebound en feedback.

Voor offpiste gebruik zou ik dan ook kijken voor een tweede paar, de perfecte ski voor beide bestaat gewoon.

Wat betreft de lengte: denk eraan dat praktisch elke all-mountain ski tegenwoordig wat rocker heeft, wat maakt dat de effectieve contactlengte wat korter is. Vandaar dat ik denk dat je best een wat langere ski kan nemen.

En inderdaad, de Hell&Back heeft niet de rebound of energie van een pisteski. En zoals @RR al aangeeft: dat is het ook niet. De Nordica Steadfast is dan denk iets wat meer in de richting komt. Nog mooie aanbiedingen ook: http://www.duijvestein-wintersport.nl/nordica-steadfast-2.ht…

Na weer een aantal bezoekjes aan skiwinkels ben ik beetje twijfelachtig over de Nordica Hell & Back. Ik ben bang dat hij niet goed genoeg is op de piste en de hoge snelheden niet aankan. Na weer een hele avond zoeken op het internet ben ik tot de conclusie gekomen dat de Elan Amphibio 78 TI toch best een geschikte ski voor mij is, omdat zijn piste prestaties sowieso goed zijn, ondanks zijn 78mm onder de schoen.

Daarnaast vind ik de Rossignol Experience 80 Xelium en de Rossignol Experience 77 Xelium ook een goede indruk maken.

Iemand nog aanmerkingen op mijn keuzes? Want hoe meer advies des te beter de uiteindelijke keuze zal passen denk ik.

Ik denk dat je op de piste heel erg blij wordt van je keuze. Off-piste ben ik daar niet zo zeker van, zeker als het wat poeder betreft en je niet wil dat je ski’s gaan duiken (dat had ik zelf met de Elan Amphibio 88 XTI, nog breder dus). Bovendien wil niet zeggen dat een bredere ski automatisch mindere pistekwaliteiten heeft. Een verschil is er zeker tussen een ~78 mm en een ~110 mm, maar dat heeft minstens zo veel te maken met andere constructieverschillen tussen die ski’s (die voor een heel ander doel ontworpen zijn) dan alleen de breedte. Breedte doet vooral wat met de snelheid van omkanten, maar niet per se met de grip of stabiliteit.

Ik denk dat je met een Steadfast, Nordica Burner, Blizzard Brahma, Kästle MX 88 betere pistekwaliteiten vindt dan met menig pisteski, en zeker betere kwaliteiten buiten de piste.

Kijk ook zeker naar de NRGY 90 en 100. Net even een hele stap pittiger dan de Hell & Back en daarmee nog beter geschikt voor op de piste. Hier is ook de 90 stijver met meer rebound dan de 100. Maar dit zijn allebei ski’s die ik het heel erg goed vind doen op de piste.

Click. Click. Peace

Ski’s die jullie noemen zijn allemaal rond 90mm onder de schoen en daar ben ik vrij huiverig voor dus denk dat geen van de hierboven genoemde ski’s het wordt. Hebben jullie misschien nog advies voor een ski onder de 85mm?

Ik kreeg in de Intersport de Nordica Hell & Back Fuel aangewezen als ‘mijn perfecte ski’ met een lengte van 176, maar dat vind ik denk ik sowieso wat te kort. Hebben jullie een reden waarom jullie die niet noemen, maar de Burner en Steadfast wel?

Ik volg dit onderwerp met veel interesse. Ik probeer ook nog een goede ski te vinden voor deze winter. Valt niet mee. Hier kopen en dan hopen dat het goed uitpakt in de sneeuw…

Ski’s die jullie noemen zijn allemaal rond 90mm onder de schoen en daar ben ik vrij huiverig voor dus denk dat geen van de hierboven genoemde ski’s het wordt. Hebben jullie misschien nog advies voor een ski onder de 85mm?

Waarom ben je huiverig voor ski’s rond de 90mm? Draait het minder makkelijk? Maken die paar mm zoveel uit denk je?

Waarom worden er van die brede ski’s geadviseerd, terwijl de TS zegt 75% op de piste te skiën en op hoog tempo.
Neem dan een lekkere piste ski, niet al te breed die een snelle kantenwissel heeft.

Ik heb de Steadfast en mijn vrouw de Hell & Back. Naar aanleiding van @GiGi hebben we deze gekocht. Vooral mijn vrouw was behoorlijk geschrokken van de breedte van de ski. Ze dacht deze sloom zou zijn met de kantenwissel en zwaar zou skien door de breedte. Na een aantal keren skien gaat bij haar het roer volledig om. De skies laten zich juist makkelijk skien. Het is meer een gedachte dat ze zo breed zijn. Tegenwoordig moet ik niet meer denken aan mijn smalle skietjes van 20 jaar geleden.
Verschillende tests met deze skies geven ook aan dit juist een zeer goede piste ski is.

May the ski force be with you !!

Waarom worden er van die brede ski’s geadviseerd, terwijl de TS zegt 75% op de piste te skiën en op hoog tempo.
Neem dan een lekkere piste ski, niet al te breed die een snelle kantenwissel heeft.

MarceldeSkier op 30 okt 2014 08:27

Zoals ik in mijn eerste antwoord al aangeef: voor die 75% op de piste is een pisteski helemaal prima. Maar als je echt 25% van de tijd buiten de piste gaat (ik weet niet of dat echt zo is, dat wil dus zeggen 1 op 4 hele skidagen!), vind ikzelf een ski met wat meer breedte en rocker wel erg lekker. Met de pisteski die ik had kon ik in wat diepere, zachte sneeuw (verspoord of onverspoord) echt niet veel.
En ik merkte tijdens het testen van een groot aantal ski’s afgelopen jaar dat bredere ski’s dus niet per se mindere pistekwaliteiten hebben dan smalle ski’s (er zijn zo veelmeer factoren dan breedte die ‘pistekwaliteit’ bepalen). Als je inderdaad houdt van de supersnelle kantenwissel van een slalomski, dan moet je niet een ski van 98 mm onder de voet nemen. Maar als je graag (middel)grote bochten skiet op snelheid, dan zijn de genoemde ski’s allemaal hele goede opties, waarmee je dus ook buiten de piste echt lekker kan skiën.

Opties waar je nog naar kan kijken zijn bijvoorbeeld de K2 AMP Rictor 82 XTI of de Rossignol Exoerience 84 (niet zelf op geskied overigens, maar lijkt goed aan te sluiten bij wat je wil).

Ik heb de Steadfast en mijn vrouw de Hell & Back. Naar aanleiding van @GiGi hebben we deze gekocht. Vooral mijn vrouw was behoorlijk geschrokken van de breedte van de ski. Ze dacht deze sloom zou zijn met de kantenwissel en zwaar zou skien door de breedte. Na een aantal keren skien gaat bij haar het roer volledig om. De skies laten zich juist makkelijk skien. Het is meer een gedachte dat ze zo breed zijn. Tegenwoordig moet ik niet meer denken aan mijn smalle skietjes van 20 jaar geleden.
Verschillende tests met deze skies geven ook aan dit juist een zeer goede piste ski is.

CJAHulskamp op 30 okt 2014 08:48

Lees dit review maar eens (Engelstalig): http://blistergearreview.com/gear-reviews/2nd-look-2013-2014…

Uit eigen ervaring kan ik de ervaringen die in dat review zijn beschreven alleen maar bevestigen (vorig jaar na veel ski’s te hebben getest de Hell & Back gekocht en twee weken op geskied: één week met veel ijs en weinig sneeuw, alleen maar op de piste, en een week in hele diepe, zachte lentesneeuw met veel hopen en brokken).

@Laurankl

A: Tegenwoordig hoef je niet bang te zijn dat een ski van 85 a 90 mm het slecht doet op de piste (sommige wel). Er is veel veranderd in ski land in de afgelopen jaren. De gemiddelde Nederlandse skier kan prima uit de voeten met de meer piste gerichte ski’s in deze categorie, en zal niet snel door het plafond heen gaan.

Maar

B: Bedenk voor jezelf hoeveel je echt off piste skiet. Dit is niet lullig bedoeld, maar de meeste mensen die ik ken die zeggen 75/25 doen in werkelijkheid eerder 90%+ op de piste en minder dan 10 ernaast. Dit is een vraag die de forum members niet voor je kunnen beantwoorden.

Voor dat ene doorsteekje tussen twee pistes, of die ene dag in 3 jaar dat er een meter vers ligt en je well echt off piste wilt zou ik geen speciale ski’s kopen. Dat doorsteekje lukt heus ook wel op slalom carvers van 65mm en dus zeker op een amphibio van 78, alleen wat minder gemakkelijk verwacht geen wonderen. FF omdenken: Je zakt dieper weg dus jou ski dag was dieper dan die van de rest op brede latten, je kunt het ook als voordeel zien :)

En als er toch een meter ligt huur je een gids die jou de echt mooie plekjes laat zien en huur je voor die ene dag een stel ski’s van 105mm.

My 2cents

to ski or not to ski, thats no question

Als je echt 75% piste skiet dan vind ik, zoals ik eerder aangaf, 90mm erg veel onder de voet. Ik zou met Rogier meegaan en misschien wel de Nrgy 80 aanbevelen? Ikzelf heb vorig jaar de Nordica Fuel ski’s gewonnen hier op de website, en ben erg echt supertevreden over. Een ski voor de beginnende allmountain skier (ook 70% piste). Review vind je hier: https://www.wintersport.nl/skigebieden/jungfrau/forum/topic/…
(Maar ik heb dus geen van de andere ski’s geskied, en kan dus moeilijk vergelijken).

Overigens las ik van de week in een oude VerseSneeuw (2012) een skitest dat zij bij de testen de volgende verdeling hanteren (zegt natuurlijk niets, maar ter indicatie:)

65% piste - Atomic Panic 87mm
50% piste - Dynystar legend 94mm
50% piste - Elan Apex 88mm
50% piste - Fischer Motive 90mm
35% piste - Head motorhead 94mm
25% piste - K2 Coomback 102mm
20% piste - Liberty Morphic 94mm
20% piste - Line Influence 105mm
40% piste - Nordica Hell&Back 98mm
70% piste - Rossignol Experience 83mm
60% piste - Salomon Enduro XT 850 85mm
50% piste - Scott Crusade 92mm
85% piste - Stockli VXL 87mm

Hier is natuurlijk wel een enigszins een verband aan te wijzen tussen het percentage pistegebruik en de breedte onder de voet. Bedenk dus in ieder geval goed hoe vaak je daadwerkelijk buiten de piste skiet, zoals @Simon zegt. Daar sluit ik me volledig bij aan.

''Powder to the people''

@Simon. +1

Click. Click. Peace

Waarom noemt niemand de salomon xt800? 80mm onder de voet. Een titanium kern als ik het goed zeg sinds 2013/2014 dus stevig genoeg voor de piste. Radius schat ik rond de 16 bij 180. Succes nog iig

@chriskraima ik denk dat die mm toch best wel wat uitmaken. 90mm onder de voet kan nooit hetzelfde skiën als 80mm en de kantenwissel kan dan niet even snel/soepel gaan.

CJAHulskamp dankjewel voor de tip, heb je ze ongeveer even lang als je lichaamslengte gekocht of korter?

Misschien dan toch mijn 75/25 verhouding wat naar beneden aanpassen, want het klopt dat ik niet 1 op de 4 dagen de hele dag buiten de piste ski. Daar tegenover staat dat de ski’s wel voor een x aantal jaar mee moeten en ik verwacht wel dat ik dan richting die verhouding ga.

Nordica NRGy 80 vind ik een goeie tip die ik wat verder ga bekijken, zag hem op internet staan voor zo’n 400 euro (http://www.wimjaquetsports.nl/nordica-ski-s-nrgy-80-flat_494…).

Had de Rossignol Experience serie ook al bekeken en vond daar ook de 77, de 80 en de 84 ook ski’s die op het lijstje gaan.

Ik heb mijn lichaamslengte aan gehouden. Bij http://www.duijvestein-wintersport.nl/ gekocht met bindingen 350 euro.

May the ski force be with you !!

Rossignol experience 84

Ik heb vorig jaar de Rossignol Experience 88 gekocht, dat zijn nmm hele prettige ski’s waarmee je bijna overal wel terecht kan. Zijn gekocht op mijn lengte (178cm, gewicht 79kg) en hebben dan een radius van 16m. Alleen op de echte ijspistes komen ze tekort en daar heb ik een set echte pisteski’s voor bij gekocht (k2 Ricochet). Met die laatste heb ik alleen een middagje geprobeerd in Bottrop, lijken veelbelovend.

Plaats een reactie