verbinding Lech-St.Anton komt in zicht

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ski Arlberg

Dat wat decennia lang al gepland is, begint langzamerhand echt in zicht te komen: De verbinding van St.Anton en Lech via Zürs.
Gepland is de vervanging van de Trittkopfbahn in Zürs door de nieuwe Flexenbahn, (what’s in a name? ;-) ) die via een afsplitsing (Ochsenkopf) gaat lopen richting Alpe Rauz in het gebied van St.Anton-Stuben.

Men verwacht geen problemen met milieuvergunningen, die vaak voor jarenlange vertragingen kunnen zorgen.

http://vorarlberg.orf.at/news/stories/2676733/

@Flexen,
Zou Warth dan uit de 3-tälerpass stappen en zich volledig aansluiten bij Lech enz.? Dan krijg je een flink aaneengesloten gebied en geen gehannes met dagpassen met limiet etc.

''Powder to the people''

@Userd. Nee, dat zie ik niet snel gebeuren, maar dan vooral om politieke redenen, verbonden aan de winterafsluiting van de weg tussen Lech en Warth. Die winterafsluiting is een doorn in het oog van het Lechtal, omdat ze daardoor heel ver verwijderd raken van de spoorlijn over de Arlberg, en sowieso geisoleerd. Maar voor Lech is die afsluiting essentieel ivm het vele doorgangsverkeer, dwars door het dorp.
De skiverbinding Lech-Warth is daarmee ook een zoethoudertje voor de Lechtalers, want die profiteren er natuurlijk ook van.
Dus ik denk dat Warth gewoon in 3T zal blijven. Houdt er ook rekening mee dat het skigebied Warth-Schrocken voor meer dan de helft al in handen is en was van de Lechers.

Ik zie overigens je punt niet helemaal. Skiers in Warth kiezen nu toch al of voor de 3T of voor de Arlbergpas, waarmee ze dat grote skigebied nu toch al te pakken hebben?
Overigens zal de verbinding naar St.Anton voor veruit de meeste Warther gasten echt te ver zijn.

Die Nederlandse vertaling is trouwens wel heel beroerd!

@Flexen, er is niet zoveel ‘punt’, meer een gedachte. Het lijkt me voor Warth logischer om mee te doen met Lech enz dan met die 3T, krijg je een beetje het 4 vallees idee. Die 3T pas gebruik je nu ook niet volledig; als je in Warth zou zitten, ga je misschien eens naar Damüls-Mellau, heel misschien naar Schoppernau maar dat is het dan ook wel zo’n beetje.

Als je nu in warth verblijft (of het lechtal) dan neem je meestal gewoon toch een ski arlberg pas? Die 3taeler pas kan je inderdaad ook nemen maar wie doet dit nu nog?

@ flexen, ik plan toch om deze winter een keer de doorsteek te maken vanuit warth naar st-anton. Wel met een taxi verbinding tussen lech en rauz.

*Warth doet dus gewoon allebei: Gasten in Warth kopen idd waarschijnlijk voor 99% de SkiArlbergpas, maar Warth blijft ook verbonden aan 3T, om historische redenen en om het Lechtal en het Bregenzerwoud te vriend te houden.

*Tussen Lech en Rauz is een uitstekende gratis busverbinding

*Voor die doorsteek vanuit Warth naar St.Anton moet je om er -in het hoogseizoen- 100% zeker van te zijn die te kunnen doen, wel al een SkiArlberg pas hebben, ivm het gevaar van afsluiting voor dagjeskiers van de gebieden van Warth en Lech bij hele grote drukte. Dit komt enkele keren per seizoen voor.

Wanneer die wordt gebouwd is dus nog niet zeker? In de Nederlandse versie staat namelijk dat er volgende zomer gebouwd gaat worden, maar dit kom ik nergens tegen in het artikel van ORF
De plannen komen wel eerder dan ik had gedacht!

Nee, dat zie ik niet snel gebeuren, maar
Overigens zal de verbinding naar St.Anton voor veruit de meeste Warther gasten echt te ver zijn.

Ik ga 't volgende winter proberen! Bus bij Rüfiplatz en dan uitstappen bij Valfagehr als ik jouw tips goed heb onthouden :)
@Userd Warth heeft het nu allebei. Ikzelf ga voor Ski Arlberg pas, omdat je dan een groter aaneengesloten gebied heb :)

Gang is alles

@jesper en @flexen, wist niet dat er in Warth die keuze al is, behalve de daguitbreiding. Ski wel eens in Warth maar verblijf er nooit, misschien toch maar eens doen ;)

Ik zou de verbinding heel anders bouwen:

http://www.mijnalbum.nl/Album=MDRNIBJP

❄️

@David23
Jouw plannen lijken op de plannen die al bestonden in de jaren '60
Maar er zijn drie belangrijke redenen dat dat niet doorgaat:

  1. Begin van Pazueltal is veel te steil voor 99% van de skiers
  2. Groot Lawinegevaar
  3. Nieuwe Pistes maken is qua milieuvergunningen veel moeilijker dan nieuwe liften. Dat lijkt voor ons plattelanders een beetje vreemd, maar is toch echt zo.
    De nu geplande Flexenbahn is ook zonder pistes, en ook bij de Auenfeldjet tussen Lech en Warth is het zonder pistes gedaan.

Lawinegevaar was ik al bang voor inderdaad. Dat het begin te steil is was wel op te lossen geweest door rots te verplaatsen (en dan heb ik het over 50 meter). Punt 3 is logisch, want voor een piste zijn vaak meer aanpassingen in de grond nodig. Als de Flexenbahn zonder pistes is, zal het wel direct een knelpunt worden, eigenlijk moet je dan een dubbele lift bouwen, of beide opties uitvoeren.

❄️

@Userd Aha, ja 't is zeker leuk in Warth :P
Afgezien van de soms onvermijdelijke blauwe paden :P

Gang is alles

Rots te verplaatsen…hahaha…jij bent optimistisch.
Zou in dit geval bovendien betekenen dat de top van de Valluga eraf moet want zo breed is het daarboven niet.

Ik had mijn lift naast de top van de Valluga neergezet, en inderdaad ik ben optimistischer dan jij :)

❄️

Ik snap je kaartje niet helemaal trouwens @David23 (zal wel aan mij liggen) maar wil je vanaf de top van vallugagrat een afdaling maken? Ik was er deze zomer en het is PITTIG stijl daar naar beneden :P

Gang is alles

In Kals en Matrei is het ze ook gelukt :)

❄️

Euh, naast de top van de Valluga is…lucht

En zonder geintje, dit is dus echt een luchtkasteel! ;-)

@David23 geen idee hoe de situatie er daar uit ziet :P
@Flexen lol

Gang is alles

Ik heb inmiddels ook wel door dat ik te optimistisch ben hoor! :P

❄️

Bijgaand de meest actuele tekening van de -heftige- plannen “am Arlberg”

http://www.vorarlbergernachrichten.at/lokal/vorarlberg/2014/…

@Flexen komen 1 & 2 nou bij elkaar en vormen die 1 lift op weg naar de Valfagehrbahn? Of hoe zit dat?

Gang is alles

Bijgaand de meest actuele tekening van de -heftige- plannen “am Arlberg”

http://www.vorarlbergernachrichten.at/lokal/vorarlberg/2014/…

Flexen op 17 nov 2014 23:09

Moet me registreren daar helaas.

@Jesper, duimpje omhoog voor jou ;)

Stevig projectje! En als dat een aaneengesloten lift gaat worden, is dat een behoorlijk stuk om te overbruggen.

@Flexen komen 1 & 2 nou bij elkaar en vormen die 1 lift op weg naar de Valfagehrbahn? Of hoe zit dat?

Jesper op 18 nov 2014 15:53

Mag hopen van wel anders wordt die lift meteen overbelast vrees ik.

❄️

Hoe het precies zit weet ik ook niet helemaal.
Mijn belangrijkste vraag is: blijft de oude Trittkopfbahn nu bestaan, of moet je in de toekomst via 1+2 vanuit Zürs naar de Trittkopf. Dit zou dan een forse achteruitgang betekenen omdat de huidige situatie veel sneller is (kortere afstand, en een pendelbaan is veel sneller dan de geplande kabinebaan)

Sowieso moet je dus bedenken dat er geen piste tussen Zürs/Ochsenkopf (dat is het Neue Mittelstation tussen 1-2-3) en Alpe Rauz komt. Het is een lift-only verbinding.

Misschien wordt het wel een soort doorlopende “driehoeks-lift”.
Met andere woorden: in Zürs opstappen, via (1, stijgend) Neue Mittelstation, blijven zitten (3, dalend) richting Alpe Rauz, vandaar blijven zitten, (4, stijgend) naar Albona.
En als je daar dan weer zou blijven zitten kom je vanzelf via (4, dalend) Alpe Rauz-(3, stijgend) Mittelstation-(2, stijgend) weer terug op Trittkopf. En als je daar ook zou blijven zitten weer via 2, dalend en 1, dalend terug in Zürs.
Dat ga je in werkelijkheid allemaal natuurlijk niet doen, maar even om de mogelijke (?) lift-situatie te schetsen.

Het geheel lijkt me eigenlijk nogal omslachtig. En dat allemaal omdat nieuwe pistes bouwen vergunningstechnisch zo moeilijk is.
Maar misschien hopen ze in de toekomst ook nog een piste te kunnen maken.

Ik hoop in ieder geval dat de oude Trittkopfbahn blijft, of dat de situatie vanuit Zürs op een andere wijze gelijkwaardig blijft.

Oude Albonabahn vanuit Stuben blijft ook bestaan, mag ik aannemen?

❄️

@flexen aha, ik denk wel dat de oude trittkopf lift blijft bestaan, anders zou het wel heel omslachtig worden om bij Bergstation oude trittkopf te komen :p
@david23 lijkt mij wel, zie geen rede om die te slopen

Gang is alles

Plaats een reactie