materiaal moeiheid, van skischoenen

Ieder jaar kom ik weer met de waarschuwing, voor materiaal moeiheid.
Omdat veel mensen dit niet weten, hoe gevaarlijk dit is. Ook al staan de schoenen bv op zolder, het proces gaat dan wel door.
Een zwager van ons, is daardoor al eens in het ziekenhuis beland. Hij was gevallen op een vrij vlak stuk piste, gevolg, skischoen totaal door midden gebroken. De reactie van de arts was, daar hebben we er weer een. Het is onwetendheid.
Dus pas op met oude skischoenen. Mensen kopen soms skischoenen bv via marktplaats, maar dan weet je niet hoe oud ze zijn, en het is met het blote oog niet te zien, dat is juist het probleem.

De vraag is natuurlijk wat is oud?
Weet wel dat bijvoorbeeld kunststof veel te leiden kan hebben van zonlicht. Daarom zet ik mijn ski schoenen altijd op zolder in de kast (volledig donker).
Daarnaast geloof ik direct dat het kunststof ook naar verloop van tijd verder uithard, en de flexibiliteit eruit gaat. Ik verwacht alleen wel dat de schoenen toch zeker een jaar of 10 mee zouden moeten kunnen gaan.

Goed naar je materiaal blijven kijken is dus belangrijk, en denk dat je tip op dat vlak zeker de moeite waard is.

Je doet jezelf bovendien vreselijk tekort als je ziet wat een vooruitgang er zit in moderne skischoenen!

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@Constant +1 Helemaal mee eens.

When life gets too complicated.... SKI

Ik lees en hoor weleens vaker van mensen die last krijgen van skischoenen die vanwege materiaalmoeheid zouden scheuren etc. met alle gevolgen van dien. Nu ben ik wel benieuwd hoe het materiaal dan gemiddeld is, ofwel @marie-louise --> hoe oud waren de schoenen en hoe intensief zijn ze gebruikt?

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Chonn@ ik weet niet hoe oud de schoenen waren, ik denk een jaar of 10, gebruik 1 week per jaar.
Oké, het materiaal is in der loop van de jaren verbeterd.
Heb mensen alleen maar willen waarschuwen, om voorzichtig te zijn, met skischoenen over te kopen van iemand bv via marktplaats. Dan wordt goedkoop koop duur koop.
Misschien kan ik met dit bericht 1 ongeluk verkomen.

Constant@ precies zo als je zegt,vooruitgang in moderne skischoenen. Maar er gaan veel mensen op pad, met oude ( ver overjarige) skischoenen. Daarom heb ik dit op dit forum gezet.

Eens, met onveilig verouderd materiaal doe je jezelf dubbel-tekort.

Idem dito met skihelmen, die hebben ook last van slijtage en beschadigingen, in geval van twijfel altijd vervangen.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Het is inderdaad waar dat de eigenschappen van (oudere) kunststoffen in de loop der tijd dusdanig veranderen, zodat deze makkelijker beschadigen. Dit effect valt alleen in het niets bij de invloed die oa. schoonmaakmiddelen, diesel van (indoor)pistenbully’s, pekel en zonlicht kunnen hebben op het kunststof.

Je schoenen afnemen met een vochtige doek, goed laten drogen en donker bewaren kan de leeftijd van de schoenen aanzienlijk verlegen en waarborgt dat het kunststof in optimale conditie blijft.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

De waarschuwing heb ik vorige jaren ook gelezen. Naar aanleiding daarvan heb ik het web afgestruind om een manier te kunnen vinden hoe je kunt nagaan of je schoenen aan het verslijten zijn. Want om lekker zittende dure schoenen zomaar te vervangen is ook al iets. Ik heb er niets concreets over kunnen vinden.
In skigebieden zie je ook regelmatig oudere locals met fluorescerende skipakken (van die overalls) uit de tijd van ver voor de carveski’s, met skischoenen uit dezelfde tijd. Dat werkt kennelijk ook nog allemaal.

Hoe kun je een indicatie krijgen of je schoenen het aan het begeven zijn?

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Hoe kun je een indicatie krijgen of je schoenen het aan het begeven zijn?

Frank op 22 nov 2014 00:57

Dat kan je niet krijgen.

Je zou kunnen kijken naar verkleuringen, haarscheurtjes of verharding van het materiaal (bij warme en koude temperaturen), maar dat is eigenlijk allemaal al een ontbindingsstadium te ver.
Het is alleen een gegeven dat kunststoffen in de loop der jaren onzichtbaar verouderen. Dat dit verouderen een dusdanig effect heeft dat de schoenen onbruikbaar worden, zal niet snel zo zijn. Bij een ongeval, zoals hierboven beschreven, kan het materiaal een significante factor zijn geweest bij het ongeval of de daaruit voortgevloeide verwondingen; wat mij betreft genoeg motivatie de leeftijdsgrens van je materiaal niet op te gaan zoeken.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik ben trouwens erg benieuwd naar wetenschappelijk onderbouwde theorie en/of onderzoeken specifiek gericht op skischoenen. Naast een hoop theorie en één praktijkvoorbeeld van de topicstarter zonder werkelijke onderbouwing, weten we eigenlijk niets zeker.

Een stukje uit een onderzoek:

[quote]*
The impact resistance of the classes of materials used for ski-boots can be strongly decreased by UV degradation or hydrolysis, since the degradation produces a decrease of the molecular weight of the polymer backbone. Below a certain threshold molecular weight the materials become brittle at low temperature. For this reason, UV and hydrolysis stabilizers are added to the materials used for ski-boots. Old models without stabilizers suffered from unexpected brittle failures. However, up until now no data have been reported in the literature regarding the effect of aging on impact resistance of ski-boots.*[quote]

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@Sneeuwbaard Ik heb wel tientallen gebroken schoenen gezien toen ik nog in de skiwinkel stond. Wel allemaal oud spul, jaren 80 schoenen. De schoenen uit vanaf de jaren 90 lijken het allemaal veel beter te houden…

Click. Click. Peace

Jaren 80, da’s 30 jaar geleden…
Vorig jaar mijn tien jaar oude schoenen vervangen. Intensief gebruikt, maar voldeden nog wel. Ik wilde vooral iets nieuws. Wel denk ik dat de schoen slapper is geworden door de tijd. Ik merk dat vooral door het verschil met mn nieuwe schoenen die qua specs ongeveer gelijk zou moeten zijn met mn oude schoen.
Veel verschil in techniek is er niet met de huidige schoenen en die van tien jaar terug, ook toen was bootfitting al normaal. Dat mn oude schoenen zouden breken zie ik niet zo snel gebeuren.

Mits goed opgeslagen zou ik me bij skischoenen tot 10jaar zeker geen zorgen maken, misschien wel 15 jaar.

Ik denk dat die oude skischoenen met achterinstap,( jaren 80) gelukkig nergens meer in de handel zijn of op bv marktplaats te krijgen zijn. Ik denk als je skischoenen niet oude zijn dan 10 ‘a 15 jaar, mits goed donker opgeborgen, dat er dan niets aan de hand is… maar is het speekwoord niet ‘’ een gewaarschuwd mens telt voor twee’':-):-)

Ik werk al een aantal jaar bij een skiverhuur en heb toch al jaarlijks wat mensen zien komen met verouderde skischoenen. Een aantal schoenen heb ik bij het verstellen van de binding al kapot gedrukt, andere mensen kwamen van de piste af met een spoor van plastic achter zich. Meestal is het de zool die het het eerst begeeft, maar een aantal keer was ook gewoon de schoen doormidden.
Over het algemeen gaat het hier, zoals Rogier al zei, om modellen uit de jaren 80 (meestal van die achterinstap schoenen).
De nieuwere skischoenen gaan langer mee aangezien ze van een ander soort kuntstof gemaakt zijn. De meeste skischoenen worden tegenwoordig vervangen wanneer de binnenschoen op is of wanneer de schaal slapper wordt. Kortom, wanneer je je schoenen goed opbergt kunnen ze toch 5-10 jaar mee.

Met dit soort shit staat MP helemaal vol. Dit is een link op de eerste pagina van het onderdeel skieen en dan keuze skischoenen.
Als je dit verkoopt, maar dan bedoel ik ook al die anderen die dit soort museale sloffen aanbied, dan verkoop je een risico.

http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/skien-en-langla…

Hier nog zo’n stokoud apparaat: http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/skien-en-langla…

Heb ongeveer 18 jaar geleden skieschoenen geleend van m’n oom. Hij had ze nog op zolder staan en gebruikte ze niet meer. We gingen een avondje oefenen in Rucphen en de eerste of 2e afdaling hoor ik wat gekraak en breekt de voorkant dan de schoen af. Gelukkig ging het niet hard maar je staat toch raar te kijken als je je tenen uit je schoen ziet komen. Moet er niet aan denken dit mee te maken tijdens een rode afdaling in de alpen.

Übung macht den meister!!!

Met grote verbazing zie ik dat die sh… nog steeds aangeboden wordt, kan iemand daar iets aan doen, om die verkoop van die oude botjes te verbieden…
Er waren in 2013 nog een paar kinderen in onze skigroep en zag dat ze die oude botjes kregen, met achter in stap .ik heb mijn tong er bijna af moeten bijten om er niets van te zeggen. Had ik wel moeten doen. Gelukkig is het goed gegaan.

Pffff, en dan nog 25 euro vragen voor 100 jaar oude skischoenen… Gratis zou ik ze nog niet willen!

Winter is coming

@marie-louise Het verbieden van zulk aanbod op MP gaat hem niet worden. Het enige wat je als community kunt doen is mensen wijzen op de risico’s die ze lopen. Of hier iets mee gedaan wordt is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de mensen zelf.

When life gets too complicated.... SKI

@Sneeuwbaard Ik heb wel tientallen gebroken schoenen gezien toen ik nog in de skiwinkel stond. Wel allemaal oud spul, jaren 80 schoenen. De schoenen uit vanaf de jaren 90 lijken het allemaal veel beter te houden…

Rogier op 22 nov 2014 08:04

De kunststoffen zijn in de loop der jaren aanzienlijk verbeterd, maak ook de eigenschappen die wij willen in ons materiaal is veranderd. Vroeger was alles bewust(?) stugger, en zal het sneller scheuren, ondanks dat er niet of nauwelijks oa. uv-beschermers in verwerkt zaten.

Het is nog steeds geen bewijs dat materiaalmoeheid of veroudering werkelijk een rol speelt bij scheuren, tenzij er nu véél meer jaren '80 schoenen (zonder invloed van buitenaf) scheuren, dan ze in de jaren '80 of begin '90 deden.

Overigens denk ik dat je je met het hedendaagse kwalitatief goede materiaal geen zorgen hoeft te maken over materiaalmoeheid, zelfs al zou je je schoenen “mishandelen”. De fabrikanten zijn dusdanig bezig met het ontwikkelen van materiaal dat juist zijn eigenschappen gedurende lange tijd en onder grote temperatuurwisselingen behoudt, dat het kunststof de schoen met twee vingers in de neus zal overleven.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@marie-louise Het verbieden van zulk aanbod op MP gaat hem niet worden. Het enige wat je als community kunt doen is mensen wijzen op de risico’s die ze lopen. Of hier iets mee gedaan wordt is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de mensen zelf.

Alex op 23 nov 2014 00:33

Precies, als je niet weet wat je moet hebben, moet je het misschien gewoon niet op die manier kopen. Maar het is wel zo lekker goedkoop zo, dat wel…
Het advies is goed bedoeld maar je hebt er geen barst aan als er niet concreet valt te maken waar je op moet letten. Daarbij denk ik dat het breken zich vooral voor zal doen bij die hardplastic skischoenen, idd die jaren 80 exemplaren. Mensen die dergelijke schoenen nog kopen hebben waarschijnlijk wel meer wintersportproblemen.

Plaats een reactie