skien vs snowboarden

hey,
ik had een vraagje ik ben bijna 18 en zeg maar verslaafd aan skien maar ook aan snowboarden ik doe ze beide heel erg graag alleen is er een probleem ik wil doorgroeien en dan liefst zo ver mogelijk en ik realiseer meer me dat ik een keuze ga moeten maken tussen snowboarden en skien alleen weet ik totaal niet wat ik moet kiezen.
ik vroeg me dan ook af of jullie me geen raad konden geven

alvast bedankt

Dat kan niemand voor jou bepalen, anders dan jij zelf… Ik snap derhalve de vraag ook niet zo… Gewoon doen wat je goed dunkt en waarvan JIJ denkt dat je er (veel) beter in kunt worden…

Succes… :D

hey harm
het is eigelijk vrij simpel ik heb de vraag misschien gewoon slecht verwoord. ik vroeg me gewoon af wat zou jij kiezen en waarom :D

maar het gaat niet om ons Dries, het gaat om jou. wat vind je de leukste dingen om te doen?

en dan niet het coolst en wat de meeste van je vrienden doen. Maar waar wordt je het blijst van!

De reden dat ik dat zeg is omdat ik vrij veel mensen ken die van ski’s naar snowboard gingen en een aantal jaren later weer terug. Als het was toch niet helemaal hun ding.

Zoals Liefhebber al zegt, daar gaat het niet om… JIJ moet een keuze maken, niet wij… ;)

Is dit Dries Roelvink jr.?

Ik snap je wel dries, ik herken het bij mezelf ook.
Ik denk dat je die keuze vanzelf een keer gaat maken. Als je nou ‘geforceerd’ gaat kiezen, kan het goed zijn dat je steeds blijft denken, ‘Wat als ik nou toch op de ander had gestaan’.

Ik zelf vind boarden bv nog leuker dan skiën omdat ik daar voor mn gevoel nog elke dag in blijf groeien. Dat gevoel heb ik bij skiën minder.

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Voor mij persoonlijk is het skiën een leukere uitdaging, omdat daar technisch iets meer bij komt kijken (met deze opmerking stoot ik waarschijnlijk weer enkele mensen tegen het zere been, maar zo zie ik het). Snowboarden vind ik leuk vanwege de attitude en lifestyle die erbij hoort, dus voor beide wat te zeggen. Zelf kies ik voor de uitdaging van het skiën waarin nog zoveel nieuws te leren is op het gebied van freestyle enzo, terwijl ik het bij snowboarden meer van hetzelfde vind.

Maar je geeft aan echt ver te willen komen, daar ben je inmiddels te oud voor, dan had je heel vroeger al een keuze moeten maken en ook nooit een switch moeten maken. Daarbij is echt goed worden alleen weggelegd voor mensen die minstens weken aaneengesloten in de sneeuw zijn.

Persoonlijk prefereer ik skiën, met snowboarden zit je toch vaak op de grond en bovendien kan je je toch wel erg bezeren.
Maar wat jij het liefst doet moet je zelf uitmaken!
Gr

Snowboarders maken de pistes meer onveilig dan skiërs, en ze vernielen de pistes ook meer met hun geschraap, dus vanuit dat standpunt is de keuze wel duidelijk lijkt me

"…ik wil doorgroeien en dan liefst zo ver mogelijk…"

Gedurende die ene week een paar dagen skieën alswel snowboarden is dus niet echt een optie?

Wat is eigenlijk precies het doel. Je ski of board kunsten maximaal ontwikkelen en daar de voldoening uithalen. Of zit er wat meer achter? Bij de ‘toplaag’ van skieërs/boarders willen horen, welke de recreanten in een skigebied de skills & tricks van de next level kunnen laten zien?

Met snowboarden kun je eigenlijk niet een verkeerde keuze maken. Een crack op ski’s worden daarentegen is naar mijn mening niet voor velen weggelegd.

Maar goed, ik zeg… Rodelen! :) of nog beter… een opgeblazen binnenband van een trekker. Kont erin (ik neem aan dat 'ie past) en gaan met die banaan! :)

Erg kortzichtig standpunt heb je Ikski

@ Liefhebber

Vind ik niet hoor, ik vind dat hij helemaal gelijk heeft. Als er 1 snowboarder achter je aan het snowboarden is, dan lijkt het wel alsof er 28 vallende skiërs van een ijzige piste afroetsjen. Zeer irritant.

ja maar daarom niet gelijk gevaarlijker…

bovendien krijg je op sommige pistes een en al hopen(waar ik vorig jaar was al na 12.00 uur), die worden echt niet door snowboarders gemaakt hoor… het is maar net wat je vernielen noemt.

Bovendien zijn de roekeloze kamikaze piloten vaker skiers dan snowboarders.

Het is gewoon zo dat skiers al snel een negatieve mening hebben over snowboarders, en andersom is dat net zo het geval, maar als ze er even langer over na gaan denken of het allebei gaan doen, dan blijkt het allemaal best wel mee te vallen.

Skiën vs. Snowboarden?
Skiën & Snowboarden! :D

Niet dat ik ook op de snowboard sta, maar ik kan prima gezellig met een vriend van mij wintersporten, terwijl ik ski en hij op de snowboard staat. Gezellig en niks geen waardeverschil.

Ik vind een snowboard maar een lastig apparaat omdat ik me niet lekker kan bewegen en hij vind ski’s niks omdat twee latten altijd de verkeerde kant op gaan. En toch gaan we gewoon gezellig ‘chillen’ op de piste!

Sommige snowboarders vinden skiërs noobs omdat ze niet op het ‘échte’ apparaat naar beneden durven te gaan en skiërs vinden snowboarders noobs omdat ze ongecontroleerd de berg af stormen zonder enige rekeningen met de ander te houden.

Naar mijn mening zijn beide vooroordelen ongegrond. Skiën kan ook net zo stoer zijn en als skiër kan je ook prima ongecontroleerd naar beneden stormen.

^^ Het bovenstaande had ik overigens geschreven. Om een bepaalde reden was ik ineens uitgelogd…

Overigens wat was er eerder? Het snowboard of de ski’s? Daarmee zou je eerder zeggen dat de ski’s het ‘échte’ werk is. :p

Hetzelfde hier Frans, ik ga ook heerlijk met m’n vrienden skien en boarden. Het zal me een worst wezen wat andere mensen doen, als ze maar plezier hebben op die berg.

snowboarders zijn toch vaak hele andere mensen als skiërs, het zijn vaak (niet altijd) van die figuren met het kruis op de knie en meer capriolenmakers dan serieuze skiers, er was laatst een artikel in een blad die ook beschreef dat men in een bepaald Oostenrijks dorpje de boarders hadproberen te weren, helaas was dat niet gelukt vlgs dat artikel

ik heb een vraag wat gaat sneller snowboarden of skiën?

ik heb namelijk een weddenschap met mijn broer maar dan moeten we het antwoord ergens kunnen vinden ik dagt meschien wel hier

Skien is sneller, simpelweg omdat iedereen zijn ski’s recht naar beneden kan laten gaan. Terwijl het bij een snowboard bijna onmogelijk is een 100% rechte lijn naar beneden te gaan.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Snowboarders maken de pistes meer onveilig dan skiërs, en ze vernielen de pistes ook meer met hun geschraap, dus vanuit dat standpunt is de keuze wel duidelijk lijkt me

Ikski op 4 mrt. 2011 20:15

ja maar daarom niet gelijk gevaarlijker…
bovendien krijg je op sommige pistes een en al hopen(waar ik vorig jaar was al na 12.00 uur), die worden echt niet door snowboarders gemaakt hoor… het is maar net wat je vernielen noemt.
Bovendien zijn de roekeloze kamikaze piloten vaker skiers dan snowboarders.
Het is gewoon zo dat skiers al snel een negatieve mening hebben over snowboarders, en andersom is dat net zo het geval, maar als ze er even langer over na gaan denken of het allebei gaan doen, dan blijkt het allemaal best wel mee te vallen.

Liefhebber op 5 mrt. 2011 00:04

Jullie hebben allebei gelijk. Maar het gaat in beide gevallen om roekeloze wintersporters… Alleen ik moet wel eerlijk toegeven dat ik het niet fijn vind om een snowboarder achter mij te hebben.

dankjewel bertus nu heb ik de weddenschap gewonnen

Ik heb liever een wintersporter vlak achter mij die zijn eigen kunnen goed inschat in de geldende omstandigheden. Ongelukken gebeuren vaak door een eenzijdig meestal lullige valpartij of iemand die zichzelf overschat en daardoor zichzelf en omgeving in gevaar brengt. Of daar nu 1 plank of 2 planken bij komt kijken maakt niet zoveel uit. Snowboarden wordt vaker gedaan door jongere mensen en die zijn nu eenmaal wat minder voorzichtig. Of dit nu op de wintersport is, of als autobestuurder, met alcohol, of … Heeft niks met snowboarden an sich te maken.

Er zijn een aantal resorts in Amerika die skiers only zijn en vreemd genoeg ontstaan daar ook bulten op de pistes. Bulten ontstaan doordat er veel wintersporters over dezelfde piste gaan en door slippende bochten ontstaan kleine bultjes die langzaam steeds groter worden omdat iedereen er "tussen" een bocht draait. Heeft weinig te maken met het aantal planken onder je voeten. Enige advies wat ik mensen kan geven die last van deze bulten hebben, ga in het laagseizoen en/of doe wat aan je techniek. Kan je niet in het laagseizoen en voel je je te oud/goed om je techniek te verbeteren accepteer het dan, overbevolking is a bitch. Of ga naar een resort waar snowboarden niet toegestaan zijn.

Dries, ik ben ooit eens begonnen met skien maar op een gegeven moment was de lol er af en ben ik overgestapt op het snowboarden. Inmiddels 15 jaar later board ik nog steeds maar heb mij voorgenomen om aankomende zomer een abonnement te nemen in de lokale skihal en weer wat skilessen te nemen. Niet omdat boarden mij verveelt maar ik mij over 10 jaar nog wel op skies zie staan maar het fysiek minder goed op zie brengen om nog fanatiek te boarden. Boarden is fysiek zwaarder dan skieen. Er zijn genoeg voorbeelden van boarders die met 50 jaar nog steeds fanatiek lange dagen maken maar dat zie ik mij niet doen als kantoor klerk. Ook ben je met skies wat meer flexibel als je later ook wilt gaan touren of freeriden. Paar vellen en tourbindingen en je bent zo goed als klaar. Met snowboarden blijf je altijd kloten met ofwel een splitboard, stijgskies of sneeuwschoenen. Uiteindelijk komt het erop neer wat je zelf het leukste vind. Ik denk dat in beide disciplines er voldoende te leren is voor jaren in de sneeuw. Als je het echt fanatiek oppakt zal je ook andere zaken willen leren, zoals wat cursussen bij het snow safety center, maken van freeride tripjes of zelfs meerdaagse tochten via een hut.

Skiërs die last hebben van achterop komende snowboarders gaan gewoon niet hard genoeg.

Je moet zelf kiezen wat je het leukste vind. Haal je meer plezier uit techniek dan is skiën jouw ding. Haal je meer plezier uit sporten op gevoel dan is snowboarden jouw ding. Ikzelf ben geen snowboarden omdat ik skiën gewoon erg saai begon te vinden. Uit techniek haal ik geen plezier en op een gegeven moment was recht naar beneden van zwart ook niet meer spannend. Snowboarden geeft een veel grotere kick doordat je het totale lichaam omgooit en echt in de bocht kunt hangen. Het is meer alles of niets en dat maakt het voor mij veel spannender. Daarbij is offpiste met het snowboard ongeëvenaard, daar kan geen ski tegenop. Ook niet de obesitas variant.

snowboarders zijn toch vaak hele andere mensen als skiërs, het zijn vaak (niet altijd) van die figuren met het kruis op de knie en meer capriolenmakers dan serieuze skiers, er was laatst een artikel in een blad die ook beschreef dat men in een bepaald Oostenrijks dorpje de boarders hadproberen te weren, helaas was dat niet gelukt vlgs dat artikel

Ikski op 5 mrt. 2011 12:54

Hmm afgelopen week juist 4 skiërs in banaan afgevoerd gezien… Lage kruizen enkel bij pubers die denken dat ze hip zijn voor in tshirt door sneeuw te lopen blauwbekken en dat was toch wel in Engelsen jongeren walhalla Tignes…

Goede vriendin van me board en was enige die in mijn eerste jaar tijd nam om me mee te trekken…als skiër zijnde

euh... doen!?

Snowboarders… kwam er vandaag weer eentje erg hard tegen. Zat uitgebreid uit te rusten op de dalafdaling, midden op de piste. Beginners hebben dan echt moeite om er omheen te skièn, ik zou er met volle vaart tegenaan gaan!

Skiën. What else.

Plaats een reactie