Sturen op ijsplaten

Even een techniek vraagje.
Hoe ga je om met het sturen op ijsplaten?
Als de piste behoorlijk ijzig is, voel ik goed hoe ik druk moet houden op m’n kanten. Is de piste in goede conditie dan is bochtjes aan elkaar rijgen ook geen enkel probleem natuurlijk.
Maar hoe kun je (op snelheid) het beste omgaan met de overgang van sneeuw met goede grip naar een plotselinge ijsplaat, die je tegenkomt in je eerste bochtfase? Druk er licht afhalen en de plaat overdriften (wat je bocht dus veel lager doet uitkomen) en vervolgens je bocht opnieuw inzetten? Of juist even extra druk erop zetten en meer kanthoek zodat je de bocht houdt ? (om vervolgens wanneer je overgaat naar zachtere sneeuw de druk/hoek weer aan te passen zodat ik niet gelanceerd word door de rebound)

Met gewoon skiën met alle ruimte om je heen, dan is driften niet zo’n probleem. Maar wanneer de plaat ligt op een punt waar je instuurt naar de komende slalompaal, dan wil ik dus niet te laag uitkomen.

Meestal gaat het wel goed maar ik weet niet hoe en waarom (onbewust bekwaam heet dat geloof ik :)).
Iemand die een meer technisch/theoretisch inzicht hierin kan geven?

*bericht bewerkt door moderator op 21 nov 2014 17:18: Verhuisd naar juiste subfforum

Ik snowboard.
1 tip. Kanten moeten super scherp staan

Ik kies (snowboard) er soms voor de bocht juist goed te snijden, een andere keer probeer ik er juist recht overheen te glijden met zo min mogelijk druk op de kanten. Het resultaat ná de ijsplaat bepaalt dan of ik de juiste keuze gemaakt heb, of wederom een avond niet kan zitten. :P

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

of wederom een avond niet kan zitten. :P

Sneeuwbaard op 23 nov 2014 03:41

Daar hebben ze crashpants voor uitgevonden :D

Het is druk krijgen en niet druk nemen, daar begint het meer. Als het ijzig is krijg je meer druk door meer te kanten, dat is een skitechnisch lang verhaal want dat heeft met balans te maken. Bij het insturen zal je de ski’s naar achteren moeten trekken (pool back) . Hoe hoger de snelheid is hoe meer dit gedaan moet worden. Bij een ijzig stuk zal er daarom technisch beter geskied moeten worden. Dus geen extra druk maar betere druk op de ski’s krijgen. -SPAM-

Hoi Guus.

@Skifanat @Guusski Op je eindeloze gespam zit niemand te wachten. Lees onze forum en websiteregels nog even door. Reclame voor je eigen bedrijf is verboden op de website.

Geen reclame
Niemand zit te wachten op reclame of (verborgen) promotie voor jouw dienst of product. Zelfs bij een geringe verdenking gaan wij over tot direct verwijdering.
Ons forum is niet bedoeld voor bedrijven. Wil je als bedrijf toch je boodschap kwijt? Neem dan contact met ons op. Bedrijven die toch berichten plaatsen, betalen 500 euro per bericht.

Click. Click. Peace

Scherpe kanten is natuurlijk een voorwaarde.
Ik kan veel info vinden over skiën op ijzige pistes, maar weinig over overgang van sneeuw naar ijs. En juist daar ben ik benieuwd naar.
Iemand tips of tricks?

Hoi Guus.

Ralphie op 23 nov 2014 09:36

Ik had het ook al gezien, maar ik dacht laat maar gaan. Hij leert het toch nooit af. Er is overigens niks mis met de methodiek van Harald Harb, alleen zijn Guus en zijn zoon imo slechte ambassadeurs van het gedachtegoed. Oh ja, en ik spreek uit ervaring :-)

When life gets too complicated.... SKI

Scherpe kanten is natuurlijk een voorwaarde.
Ik kan veel info vinden over skiën op ijzige pistes, maar weinig over overgang van sneeuw naar ijs. En juist daar ben ik benieuwd naar.
Iemand tips of tricks?

Hessel op 23 nov 2014 12:48

Hoi Hessel,

Ben geen expert maar het begint met een stabiele houding op de ski’s. Centrale belasting en benen op Heupbreedte. Verder alles wat gezegt is over scherpe staalkanten en goed kanten. Met name dat laatste wordt onderschat. Men denk vaak dat men goed kant maar het kan dan vaak nog een tandje strakker.

Naar ik begrijp het je het over zo’n plak echt hard (vaak doorzichtig) ijs, dus niet over ijzige sneeuwcondities.
Het gaat er volgens mij in eerste instantie om om de door jou beschreven situatie te herkennen. Dus kijk goed vooruit en realiseer dat je, zoals jij aangeeft, op het ijs anders zult moeten skien. Als het zonder veel moeite mogelijk is ga ik overigens om het ijs heen.
Kan dat niet, dan probeer ik eigenlijk nooit om op ijs een bochtje te draaien. Voor mij is het eigenlijk hoofdzakelijk de balans zoeken via een afwisseling van slippen en snijden, wel met behoud van enige snelheid. Ik accepteer het ijs als een plaats waar ik geen bocht wil/kan maken en gebruik dan zoals jij aangeeft de eerste sneeuw na het ijs om de bocht alsnog te maken, lager dus.
Overigens maakt het voor mij wel verschil waar de ijsplaat ligt, op een vlakke of op een steile piste.

Hoewel ik heel veel jaren ski-ervaring heb en een redelijke techniek heb ben ik overigens geen techniek-expert, misschien dat die een andere kijk hebben.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

gewoon in de goede houding volgas op je kanten. als je behoudend/afwachtend op een ijsplaatje afgaat ga je toch automatisch vaak iets rechter op staan. Hierdoor komt je gewicht verder achterop waardoor je het lastiger gaat krijgen om netjes voorop je ski’s te staan.

inderdaad zorgen dat de kanten scherp zijn, maar ook niet teveel naar achteren leunen (bang zijn zoals Remmie aangeeft) want dan verlies je grip en controle. En je skis zelf meer kantelen, zodat je meer snijdt ipv glijdt tov de berg

Klinkt misschien raar maar ik doe hetzelfde als altijd alleen veel meer kanten ipv glijden, eigenlijk is het meer schrapen. Dus zoals al meermalen gezegd gebruik je scherpe kanten goed!

Seriously snow addicted family!

Heren @Remmie en @Wouter8, de vraag van TS heeft niets met bang zijn of controle van doen, maar als ik het goed begrepen heb met de vraag wat je doet, rechtdoor over de ijsplaat glijden of op de ijsplaat je bocht proberen (af) te maken.
Jullie geven aan hoe jullie doen wat (zoals ik al aangaf) naar mijn mening aan de orde is, te weten het bewaren van je balans met het behoud van snelheid.

De vraag blijft echter: bochtje op het ijs of erna.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

@Frank. Bochtje op het ijs of erna is naar mijn mening dus niet van toepassing. Degenen die dit zo vragen zijn vaak banger ingesteld op dat moment waardoor er andere dingen (gewicht teveel naar achteren etc) fout gaan. Je moet altijd een bocht op ijs kunnen maken je kunt ook een grote ijsvlakte tegenkomen. Dan kun je niet altijd maar doorgaan tot je weer ‘sneeuw’ tegenkomt.

Dus, bocht maken waar nodig is ivm piste of andere mensen, en dan op ijs goed kantelen en druk ook op voorkant houden :)

@Wouter8
Bochtje op ijs is wel van toepassing als ik niet te laag wil uitkomen voor de volgende slalompoort.

Voor iedereen: mijn vraag gaat niet over “wat doe je op ijs in het algemeen”, maar “hoe zorg ik ervoor dat ik mijn bocht kan draaien precies daar waar de sneeuw overgaat in een ijsplaat, zonder dat ik te laag uitkom”

Mijn ideeën tot nu toe:

  • anticiperen: als ik de plaat kan zien liggen voordat ik de bocht draai, mijn eerdere bocht al zo proberen te richten dat ik de eerste bochtfase boven deze ijsplaat kan uitvoeren en zo over het ijs kan glijden (ik stuur de bocht dus eigenlijk te hoog in en heb op het ijs minder druk nodig, ik kan mijn bocht al meer uitglijden)
  • Alsnog op de ijsplaat sturen door meer kanthoek te nemen (daarvoor moet de ijsplaat denk ik groot genoeg zijn, zodat je wel de tijd hebt om je hoek aan te passen en ik moet hem ook van te voren kunnen zien zodat ik op tijd kan reageren)

Blijft over: de onverwachte plaat (met wat losse sneeuw erop of zo). Hoe vang ik dan alsnog mijn bocht op? (Zonder te veel schade :))

@Hessel, mijn reactie was op je topicvraag “hoe ga je om met sturen op ijsplaten”.
Ik bedoel niet dat een bocht op ijs niet van toepassing is, maar dat het niet zou moeten gaan om de keuze van wel of niet op ijs de bocht maken. Maar het tweede deel van je bericht had ik dan verkeerd geïnterpreteerd.

@Wouter8

Mijn vraag gaat inderdaad wat verder dan de basics van “hoe stuur ik op ijs?” en is dus wat technischer van aard.

Met ‘driften’ bedoel ik overigens niet zijdelings de berg af glijden/schrapen (rechtop), zoals je veel mensen ziet doen op het moment dat pistes ijzig zijn. Ik bedoel dat wanneer je in de bocht hangt, de bocht als het ware even bevriest (waarbij innenlage op de loer ligt) en weer oppakt op het moment dat je weer grip krijgt. Dit is slechts een van de opties, en ook een die mijn bocht (te) laag doet uitkomen. Laag uitkomen hoeft niet altijd een probleem te zijn (als er ruimte genoeg is voor de volgende bocht), maar soms wil je juist niet lager uitkomen (volgende poort moet alweer aangestuurd worden).
Dus vandaar mijn vervolgvraag: “hoe sturen op dat ene onverwachte ijsplaatje”

als je weet dat poortje 5 ijzig is moet je zorgen dat je 3-4 strak/netjes neemt zodat je jezelf wat extra tijd geeft bij 5. Het is verder natuurlijk heel erg afhankelijk welk deel van de bocht ijzig ligt. @frank altijd de bocht afmaken en volledige op je kanten staan Rechtdoor over ijs gaan gaat er bijna altijd voor zorgen dat je het volgende poortje mist en anders de daaropvolgende wel. Ik begrijp zeker wat de vraag is en het heeft absoluut wel met balans te maken. als je teveel naar binnen hangt terwijl je op je kanten langs een poortje wilt kun je voor de bijl gaan omdat je vanwege te weinig druk niet genoeg grip hebt

Plaats een reactie