Beste strategie om zo vroeg mogelijk op de latten staan

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

Wij gaan in maart met groepje collega’s skiën in SFL.
Aangezien we geen kids mee hebben en we zoveel mogelijk kilometers willen maken trachten we steeds zo vroeg mogelijk op de piste te staan.
Welke (dal)liften zijn 's ochtends het vroegst open en nemen we, ook rekening houdend met mogelijke drukte, het best om zo snel mogelijk op de piste te staan?
Ons hotel is in de vallei in Ried, we kunnen dus aan eender welke dallift waar er parking is starten.

Op de tweede pagina van deze pistekaart (PDF) staan rechts de openingstijden van de verschillende liften:

https://www.serfaus-fiss-ladis.at/pdf/pistenplan_en.pdf…

Tx, maar die had ik eigenlijk ook al gevonden ;)

Ik was in feite op zoek naar “insider information” van mensen die regelmatig naar SFL gaan.
In Ischgl, waar we wel al dikwijls geweest zijn, gaat de dallift aan de Kuhstahl regelmatig vroeger open dan officieel aangekondigd en ik vroeg me af of dit in SFL ook gebeurt.

Gaat die lift echt vroeger open of lijkt dat zo omdat ze hem vaak al eerder opstarten, bv om “in te lopen” of om personeel naar boven te brengen.

Rob

Neenee, effectief vroeger open, we hebben zelf al een paar keer 10 minuten voor de officiële opening op de lift gezeten.
Daar moet ik wel bij zeggen dat dat altijd in het voorjaar (meestal april) is geweest.

Ik heb een topic gelezen op alpinforum dat je de meeste kans hebt in Serfaus dat de liften eerder open gaan. Ervaring was dat men in Fiss echt van de klok is. Nogmaals, gelezen, niet zelf ervaren.

Vanuit Ried met de gratis skibus naar Fiss. Je kunt zelfs kiezen of je de Waldbahn of Fiss-centrum neemt met de bus. Met een beetje goede wil kun je voor 09:15 uur omhoog met de liften en das ruim voor de grote drukte begint.
Regel dan wel een skikluis boven in Fiss. Scheelt een hoop gesjouw ed. in de bus.
Ga je met de auto omhoog naar Fiss is de parkeerplaats bij de Waldbahn het dichtste bij de lift en is deze ook bij veel sneeuw op de weg goed te bereiken in tegenstelling tot de parkeerplaats in Fiss zelf. Daar kan het soms behoorlijk dicht zitten om de parkeerplaats te bereiken. Lunch pas na 13:00 uur doen ivm de drukte in de restaurants. Na 13:00 uur scheelt het enorm in wachttijd en zitplaatsen.
Probeer je ski-routes zo te plannen dat je Fiss/Serfaus vermijdt rond 09:45 en 10:15 uur. Dan beginnen de skiklassen en iedereen wil dan omhoog.
Voorbeeld: 09:15 uur omhoog noordkant Fiss… Daar lekker skien en rond 11 uur koffie op de Frommesalm. Daarna door naar Fiss… en richting Serfauss. Lunch rond 13:00 uur en via allerlei pistes terug naar Fiss.

Aanraders: Tegen betaling al om 7 uur mee onder begeleiding van een gids het zg. eerste spoor trekken met als afsluiting rond 10:00 uur een ontbijt en de Nightflow in Fiss of Serfauss waarbij je over verlichte piste;s van 18:00 t/m 23:00 uur kan skien/snowboarden. Veel plezier

In maart denk ik dat je je niet teveel zorgen moet maken over de drukte. En zoals eerder gezegd, maar dat is niet meer dan logisch, mijdt de dorpen/dalliften tussen 9u45 en 10u15. Wat wel zeker de moeite waard kan zijn is om 's morgens als je de kans hebt om wat vroeger te zijn meteen de frommes te doen. Als je deze als eerste kan doen met een vers laagje sneeuw … De noordkant van fiss ligt er 's morgens vaak zeer rustig bij.

Ook een keertje in serfaus starten, auto buiten het dorp plaatsen en met de dorfbahn naar de komperdell. Snelste weg kiezen naar het masner gebied (maar dat is wat velen willen natuurlijk).

De Komperdellbahn gaat meestal wel iets eerder open dan 8:45, maar veel meer dan 5 of 10 minuten eerder is het niet. De rest van de dalliften zijn volgens mij allemaal stipt, dus volgens de tijden in de link van GiGi. De meeste winst kun je volgens mij vooral aan het eind van de skidag pakken: de Königleithebahn, Sattelbahn, Rastbahn en Puinzbahn blijven het langste open. Als je om 15:55 op Komperdell staat, is een mooi afsluitend rondje: Planseggbahn - Malfristabfahrt - Laustalbahn - Südabfahrt - Königsleithebahn - Harbalob/Gristabfahrt - Sunliner - en dan Puinzbahn als je terug wilt naar Serfaus of Rastbahn voor Fiss. Je skiet dan over pistes die niet zoveel beskied worden, dus ook aan het einde van de dag nog prima te doen.

En verder voor veel kilometers: inderdaad 's ochtends zsm naar Masner of de Nordseite en dan om een uur of 11 naar het “hart” van het skigebied (rond Komperdell en Möseralm).

Veel plezier alvast!

Ik zal starten bij de Waldbahn, met de auto er naar toe en daar instappen en vanuit daar snel door met de Sattelbahn en vanuit daar doorsteken het gebied verder in… dan zit je centraal en kun je overal snel komen, dus doorsteken naar Fiss Nord of Serfaus Masner/Lazid/Pezid…

of je legt wat centen neer en je doet mee aan erste Spur in fiss

Plaats een reactie