Autohuur Innsbruck ervaringen

Mijn vriendin en ik vliegen in februari voor een paar dagen naar Innsbruck. Ter plaatse willen we een auto huren en ik vroeg me af of er mensen zijn met praktijkervaring.

De goedkoopste optie is huren bij Megadrive (via tussenpersoon CarDelMar of AutoEurope), alleen lees ik daar niet alleen maar positieve reacties over. De voornaamste klacht is dat ze bij het afleveren van de auto opeens ergens een kleine schade (steenslag bijvoorbeeld) vinden en dit op je eigen risico inhouden.

We huren sowieso met een ‘no risk’ optie van de tussenpersoon, dat wil zeggen dat wanneer je schade hebt je dit eerst zelf moet betalen en je dit vervolgens kunt verhalen op de tussenpersoon. In principe zou het eigen risico dus gedekt moeten zijn, al moet je het nog wel van de tussenpersoon terug zien te krijgen.

Het prijsverschil tussen Megadrive en een internationale aanbieder zoals Europcar is fors: 150 euro voor 5 dagen tegen 250+ voor 5 dagen.

Wie heeft er ervaring met het huren van een auto (op vliegveld Innsbruck) en kan hier iets zinnigs over zeggen?

Ik had maart dit jaar ook een auto gereserveerd via zo’n tussenpersoon, ik meen dat het rentalcars was. Vrijwel onmiddellijk na aankomst in Inssbruck werd ik gebeld door deze club met de mededeling dat er geen auto’s meer beschikbaar waren tenzij ik 630 euro extra zou betalen want dan was er nog wel een klein BMW’tje te verkrijgen. Ik heb hem verteld dat ie dat ding in z’n kanaal kon parkeren en heb de trein genomen.

Staar je trouwens niet te veel blind op de “no risk” optie. Als er schade is moet jij bewijzen dat je niet de veroorzaker bent en dat kan behoorlijk lastig zijn dus veel foto’s met datum maken is noodzakelijk en iedere schade die je ziet aangeven op de overeenkomst. Maar zelfs dan is nog lastig want als je auto bijvoorbeeld s’avonds ophaalt dan zie je sommige schade’s gemakkelijk over het hoofd.

Ik weet niet waar je heen moet maar ik zou je adviseren de trein te pakken. De bus vanaf het vliegveld brengt je in 10 minuten naar het station.

Vorig jaar 6 dagen bij Hertz geboekt op Innsbruck Airport. Ik moet zeggen dat de service uitstekend was; geen rij bij de counter, vriendelijk personeel, zeer snelle service. Binnen 5 minuten konden we wegrijden, zelfs met een korte instructie van de werking van de auto en een rondje om de auto om te controleren op schade. En ik had een Focusje gehuurd, maar we kregen een Mercedes B. Die was bijna nieuw, goede winterbanden eronder. Bij het inleveren was er niemand, maar binnen 48 uur een mail met de afrekening, alles precies volgens het boekje. Hertz is wel wat duurder, maar ze hebben vaak acties via hun website. En via allerlei “lidmaatschappen” krijg je kortingscodes (CDP’s), bv ANWB, NSV, NS, Mastercard etc. Volgens mij betaalden we voor die 6 dagen €230.

@DeBob We gaan naar Mayrhofen, maar er zijn voldoende redenen om niet met de trein of bus te gaan: We willen niet alleen skiën en boarden in Zillertal 3000, maar ook in Zillertal Arena, Hochzillertal, etc. en om dat nou allemaal met de trein of skibus te doen zie ik niet zitten. Verder nemen we onze eigen spullen mee, dus ik wil zo weinig mogelijk sjouwen :) Ik weet dat de no-risk optie niet zaligmakend is, maar het zorgt in ieder geval een stukje extra gemoedsrust.
@77steve Die ervaring had ik afgelopen zomer ook met Europcar in Frankrijk. Ik zie bij MegaDrive veel positieve, maar ook vrij veel negatieve reacties, dus dat zorgt voor twijfel. Het prijsverschil is alleen zo fors en de auto wordt minimaal gebruikt, dus dat maakt het een lastige keuze.

Ik heb de afgelopen jaren in vele landen in Europa en de VS auto’s gehuurd en in het algemeen goede ervaringen. Zo had ik in september dit jaar een auto van SIXT in Bastia, Corsica, prima maatschappij en goedkoper dat al de maatschappijen waar Cardelmar en/of autoeurope mee werken. Blijf in ieder geval bij Goldcar vandaan want die rippen je waar je bij staat.

Ik heb geen ervaring met autohuur in Innsbruck maar wel op andere plaatsen in Europa (Portugal, Kroatië, Italië, …) en heb net zoals DeBob eigenlijk alleen maar positieve ervaringen. Ik boek altijd bij de goedkoopste aanbieder met vol-vol tank beleid en zonder extra verzekeringen, niet via de tussenpersoon en niet bij de verhuurder zelf maar neem een losse verzekering via https://www.huurautoverzekering.com . In mijn ogen zijn alle huurautoverzekeringen even goed (of slecht, is maar hoe je het bekijkt) geregeld dus dan maar beter zo goedkoop mogelijk ;)
Verder ook opletten dat als je geen verzekering bij de verhuurder zelf pakt er wel eens een (extreem) hoge waarborg geblokkeerd kan worden op je credit card. Afgelopen zomer in Portugal was dit iets van een 2100€. Heb je dit saldo niet meer beschikbaar dan moet je een extra verzekering bij hun pakken om de waarborg te laten zakken. Je kunt ook vragen of je de waarborg op 2 kaarten kunt laten zetten, is meestal geen probleem.
En zoals al gezegd bij het afhalen samen met de verhuurder de auto rondgaan en alle krasjes en blutsjes laten noteren.
Punten om op te letten:

  • Velgranden
  • Onderzijde van de lip vooraan
  • Vraag ook om de sleutel in de deur (en eventueel koffer) te proberen, gaan de sloten niet helemaal vlot, laat dat ook noteren

Ik hoop dat je er iets aan hebt, en wat betreft de positieve en vooral negatieve ervaringen, dit heb je altijd en zegt verder niet veel. Ook komen voornamelijk de negatieve dingen online, mensen klagen nu eenmaal alleen als het tegenvalt ;)

Waarom ga je eigenlijk vliegen, als je daar ook nog een auto wilt huren?
Ga dan vanuit NL met de auto naar Oostenrijk, is net zo snel, of sneller, en goedkoper dan
met de auto van huis naar het vliegveld+parkeerkosten, vliegticket, en autohuur in Oostenrijk.

Goede ervaring met Megadrive, vorig jaar geboekt via aanbieding (middag googelen) bij aankomst blijkt dat er een rij staat. Bij Megadrive en de andere Maatschappijen geen klanten.
Via creditcard € 500 borg netjes terug gestort nadien. Ingeleverd terwijl het kantoor gesloten is op zondag sleutels via dropbox afgegeven.
Goedkoopste klasse gekozen bij aankomst bleek het een Skoda stationwagens te zijn. Voor 2e bestuurder moet men wel extra betalen.

@Ronald14 We gaan maar 4 nachtjes en daar wil ik geen twee keer 11 uur voor in de auto zitten, dat kost gewoon volle dagen. De tickets (incl. kosten voor vervoer eigen ski’s en board) kosten evenveel als ik aan benzine kwijt zou zijn. De extra kosten zijn het parkeren en het huren van een auto. We zitten op dit moment in een situatie dat we helaas niet zo lang weg kunnen, dus dan is het keuzes maken.

Nu landen we op zondag tegen 09:00 uur en dan staan we hopelijk rond 12:00 uur op de piste. Op donderdag vliegen we rond 19:00 uur, dus dan hebben we ook nog een hele dag op de piste, maar zijn we wel weer om 21:00 uur thuis bij ons zoontje van dan 16 maanden die bij oma blijft ;-) Dat is me de extra kosten wel waard.
@FJH70 Thanks! Er stond dus een rij bij MegaDrive? Moest je lang wachten?

Ik ben bang dat je te positief bent over de vliegreis, het gaat je meer tijd kosten dan je denkt.
In de afgelopen jaren heb ik wel eens mensen gesproken die ook vlogen, en toch even lang onderweg waren als met de auto.
Een paar jaar terug trof ik een groep waarvan 4 met het vliegtuig waren gegaan, en er langer over deden, dan de rest die per auto waren gekomen.
Maar goed, het heeft voordelen dat vliegen, je blijft uitgerust, dat autorijden vermoeid.
Succes.

@ronald14 Nou ben ik de laatste 7 jaar ik denk een keer of 20/25 richting Innsbruck gevlogen, en heb ik een keer een tussenlanding op Munchen meegemaakt omdat er te veel sneeuw lag in Innsbruck.
Als je vanaf schiphol vliegt dan kom je een uur te vroeg bij je vlucht, 1.20 m in de lucht .
Dus dat is 2.20 uur onderweg.
Ik ben dan nog ongeveer 2 uur onderweg om in het zillertal te komen.
Uurtje met de trein naar Jenbach.
Uurtje met de trein naar Zell am Ziller en mayrhofen is 1 halte verder.
Ik denk niet dat iemand het in deze tijd kan rijden.
Als je dan ipv de 2 uur met de trein een auto huurt ben je vanaf Innsbruck 1 uur aan het rijden.
Ik denk dat niemand met de auto het in 4 uurtjes doet.

Als we er van deur tot deur 6 uur over doen ben ik tevreden, maar we gaan het zien :)

Max half uur moeten wachten, ondanks dat je digitaal alles ingevuld en betaald heb moet je toch ook nog wel het een en ander invullen dat kost tijd ( onnodig)
Luchthaven Innsbruck heeft in de winter niet de beste reputatie je moet er een beetje geluk bij hebben.
Afgelopen jaar liep het super 7.00 uur Amsterdam en ruim voor elven in selva ( Dolomieten) dat was wel voor ons het record.
Het jaar ervoor dezelfde vlucht en geland om 15.00 uur, eerst ruim een uur rondjes boven Innnsbruck niet geland wegens mist vervolgens naar München. Wachten tot de mist uit het dal weg is en dan weer d lucht in naar Innsbruck.
Als je alleen of met zijn tweeën gaat dan is het als je vroeg boekt en de dagen een beetje uitzoekt niet veel duurder als zelf rijden.

On topic:
Meerdere malen een auto gehuurd in Innsbruck via AutoEurope. Hierbij gebruik gemaakt van verschillende maatschappijen van Avis tot Buchbinder. Allemaal prima verlopen en tot nu toe geen klachten.

Off topic:

Ik ben bang dat je te positief bent over de vliegreis, het gaat je meer tijd kosten dan je denkt.
In de afgelopen jaren heb ik wel eens mensen gesproken die ook vlogen, en toch even lang onderweg waren als met de auto.
Een paar jaar terug trof ik een groep waarvan 4 met het vliegtuig waren gegaan, en er langer over deden, dan de rest die per auto waren gekomen.

Ronald14 op 5 dec 2014 12:11
  1. het is off topic
  2. Je hebt zelf geen ervaring met een vliegreis naar Innsbruck
  3. En dan geef je twee voorbeelden aan cq dat is een goede representatie van alle vluchten!
  4. Daarbij weet je niet waar de topic starter woont. Maakt nogal een verschil of je in bv Luik woont of Groningen

Hieronder mijn ervaringen:
Acht keer gevlogen naar Innsbruck. 1 keer behoorlijke vertraging vanwege sneeuw op Schiphol (ongeveer drie uur vertraging). De rest van de vluchten waren op schema.
Wonend in Amsterdam doe ik er van deur tot deur op heenweg met vliegtuig naar bv Solden 5uur over. Terugweg 5.5uur. Rijdend met auto gemiddeld van deur tot deur 8.5 uur (en dan rijd ik ook nog vaak s’nachts)

Bedankt voor de info @Rogier3! Heb je nog noemenswaardige verschillen gemerkt tussen de verhuurders? Bijvoorbeeld bij de kwaliteit van de auto’s?

@VanRoyal alle auto’s vrijwel nieuw. Een keer bij Buchbinder een auto met wat meer km’s op de teller dan gebruikelijk, maar auto verder prima.

Off-topic
Door een ongeluk en sneeuw een keer mijn terugvlucht gemist. Dit was begin november. Dus nog geen dagelijkse vluchten. Normaal huur je auto alleen voor gebruik in Oostenrijk. Ik had toevallig een huurauto met Duits kenteken. Hierdoor mocht ik auto zonder meerkosten overal in Duitsland afleveren. Uiteindelijk naar Aken gereden. Grens overgaan naar Nederland zou €800 kosten. Auto had 850km op teller toen ik hem kreeg. Huurprijs was iets van €80. Daar zal de verhuurder niet veel op verdiend hebben… Al met geluk bij een ongeluk.

@Rogier3: Weet jij hoe het zit met de sneeuwkettingen ? Volgens mij ben je ook met winterbanden verplicht kettingen bij je te hebben. Worden die standaard meegeleverd bij een huurauto ?

Sneeuwkettingen kun je soms als extra optie huren. Is voor zover ik weet niet verplicht en erg duur, dus ik doe het niet.

Even opgezocht: bij Megadrive 20 euro per dag met een maximum van 100 euro.

Aangezien ik zelf om ervaringen vroeg zal ik ook mijn eigen ervaring posten.

Na een hoop wikken en wegen heb ik de auto via cardelmar.nl gehuur bij MegaDrive. Een Opel Astra Station klasse was daar beduidend goedkoper dan bij de overige aanbieders: Ongeveer 175 euro voor 5 dagen. Wel erg getwijfeld om de volgende redenen:

  • Slechte recensies over MegaDrive. Zo zouden ze achteraf (onterecht) schade claimen. Voor de zekerheid daarom maar een ‘eigen risico’ verzekering genomen via cardelmar. Je moet dan bij schade het eigen risico eerst voorschieten, waarna je het kunt verhalen op cardelmar. Hierdoor kwamen de totale kosten voor de auto op ongeveer 195 euro uit, ongeveer 100 euro goedkoper dan andere aanbieders.

  • Extreem hoge kosten voor sneeuwkettingen: incl. luchthavenbelasting 117 euro voor 5 dagen. Ik ging er maar vanuit dat we ze voor de rit Innsbruck - Mayrhofen niet nodig hadden.

Aangekomen op Innsbruck naar de parkeergarage gegaan waar de verhuurmaatschappijen zitten. Bij MegaDrive (zelfde kantoor als Buchbinder en Enterprise) stonden ongeveer 5 of 6 mensen te wachten, bij de andere maatschappijen hooguit 1 persoon. Erg snel ging het niet, ondanks dat er twee personen aan het werk waren: eentje voor invoeren van gegevens en de ander voor het papierwerk. Bij vrijwel iedereen voor me kwam er een discussie over het eigen risico en een borg die wel of niet gereserveerd zou moeten worden op een creditcard.

Na ik denk zo’n 40 minuten was ik eindelijk aan de beurt. Vervolgens ging het best snel: de pre-paid voucher ingeleverd, gegevens opgegeven, formulier gecontroleerd waar de bestaande schade op was aangegeven en handtekening zetten voor de borg / eigen risico. Eindelijk konden we naar de auto, wat uiteindelijk een vrij nieuwe Opel Zafira 2.0D bleek te zijn, met meer dan genoeg ruimte voor onze spullen. Geprobeerd de auto te controleren op schade, wat lastig is in een donkere garage met een zwarte auto die onder het vuil zat. Niks bijzonders geconstateerd, dus op naar onze bestemming!

Na 5 heerlijke dagen bij terugkomst op het vliegveld de auto geparkeerd op het inleverterrein en naar de balie gegaan, waarna er iemand met me mee liep om de auto te controleren, iets dat best nauwkeurig werd gedaan. Uiteindelijk geen problemen gevonden - dat leek me ook sterk want we hebben maar 250 km met de auto gereden - en ik kreeg netjes een kopie van het schadeformulier mee waarop stond dat hij zonder schade was ingeleverd. Ik was toch een beetje opgelucht, gezien de verhalen die ik had gelezen over MegaDrive.

Op de wachttijd na bij het ophalen was ik eigenlijk best tevreden, totdat ik gisteren mijn creditcardafschrift bekeek:

19-02-2015 - MegaDrive Autovermietung - debet - € 117,02

Ik heb uiteraard gelijk een email gestuurd om aan te geven dat de auto zonder schade was ingeleverd (kopie van het schadeformulier meegestuurd) en aangegeven dat we geen extra’s hadden bijgeboekt en ik dus niet akkoord ging met de afschrijving. Een uur of twee later kreeg ik een mail terug:

“as i can see on the invoice this amount was for the full insurance you booked at the airport for having 0.-- euro self excess in case of a damage. the price for this was 16,67 euros plus tax per day. all together for 5 days with 17% airport fee makes a total of 117,02 euros.”

Nou, niet dus. Ik heb gelijk teruggemaild dat ik géén extra verzekering heb afgesloten, dat dit ook niet is gevraagd, dat ik al een extra verzekering had afgesloten bij cardelmar en dat er ook nog eens 950 euro borg werd gereserveerd, wat niet logisch zou zijn als ik het eigen risico zou hebben afgekocht. Gelukkig heb ik een kopie van de huurovereenkomst waar duidelijk overal 0,00 euro staat, die heb ik ook meegestuurd.

Sindsdien is het stil, ik ga er maar even vanuit dat het komt doordat het weekend is, ook al werd mijn eerste mail op zaterdag wel snel beantwoord.

No way dat ze die € 117,02 van me krijgen, dus als ze het zelf niet terugstorten schakel ik de creditcardmaatschappij wel in. Wordt vervolgd!

Ik ben bang dat je te positief bent over de vliegreis, het gaat je meer tijd kosten dan je denkt.
In de afgelopen jaren heb ik wel eens mensen gesproken die ook vlogen, en toch even lang onderweg waren als met de auto.

Ronald14 op 5 dec 2014 12:11

@Ronald14

Heenreis: 5,5 uur van deur tot deur, inclusief ophalen huurauto en sneeuw onderweg.

Terugreis: 4,5 uur van deur tot deur.

Wat dat betreft is het wel ideaal dat vliegen.

Ik heb inmiddels een bevestiging van MegaDrive dat ze het bedrag crediteren, maar die kreeg ik pas nadat ik ging dreigen met een chargeback via de creditcardmaatschappij. Omdat er geen excuses of reden voor het in rekening brengen van de kosten kwamen heb ik toch nog maar gevraagd of het een eerlijke vergissing was of dat het een manier was om extra geld te verdienen. Daar hebben ze nog wel netjes op gereageerd:

“i am sure that it was a mistake. sometimes it is hard to find in the vouchers what is included and what not. and if the colleagues are very busy when people rent a car it can happen that something is not read correctly. we are all human beings and we all can make mistakes.”

Ik geef ze het voordeel van de twijfel, maar helemaal lekker voelt het niet. Als ze dit bij iedereen doen dan zijn er altijd wel mensen die hun creditcardafschrift niet goed bekijken, dat is natuurlijk lekker cashen.

Mijn advies zou dus zijn om, wanneer je bij MegaDrive huurt, alle formulieren goed te controleren en te bewaren en bij thuiskomst je creditcard afschrift goed te controleren.

Bedankt voor de tip,wij hebben tot nog toe nooit geen broblemen met hun gehad,maar laten we het afkloppen want we moeten de auto maandag inleveren.

Dank voor je update met je ervaring. Zou mooi zijn als alle wintersporters.nl deelnemers die om advies vragen, na afloop ook hun opgedane ervaring delen. Dan krijgen we een mooi beeld van wat er met onze adviezen gebeurd en wat het in de praktijk uiteindelijk oplevert :).

Je verhaal over Megadrive is natuurlijk ook maar 1 ervaring, maar ik denk wel heel treffend:

  • Je krijgt bij het ophalen nauwelijks de kans de auto goed op schade te controleren (in het donker en een huurauto onder het vuil, dat laatste zou voor mij sowieso al een reden zijn hem niet te accepteren - ook voor een scherpe prijs mag je een schone auto verwachten)
  • bij het inleveren is er alle tijd voor een zeer nauwkeurige inspectie. “Helaas” voor Megadrive konden ze je niet op een krasje betrappen.
  • dus wordt vervolgens je creditcard - achteraf!!! - belast met een verzekering die je zou hebben afgesloten. Althans: als datum staat er 19-2 - dat is volgens mij de donderdag dat je hem terugbracht en niet de zondag dat je hem ophaalde.
  • als je daar vervolgens over klaagt krijg je wel reactie, maar pas je geld terug als je dreigt met het inschakelen van je creditcard-maatschappij.
  • al met al: een boel gedoe met deze goedkope autoverhuurder.

De auto was de 12e ingeleverd, het bedrag werd de 19e geïncasseerd, de 21e werd het weer gecrediteerd. Blijkbaar hadden ze het gecrediteerd nadat ik mijn huurovereenkomst had opgestuurd, maar verzuimd om dit aan mij door te geven.

Uiteindelijk viel het gedoe dus wel mee, maar toch zit je hier niet op te wachten.

Plaats een reactie