Ski's om klassiek te wedelen

Hallo,
Mijn Atomic 11:18 blijken opeens 14 jaar oud dus had zin om wat nieuws te kopen. Mijn stijl is vooral wat agressief wedelen. De Atomic zijn erg levendig en zodra je diep in de bocht zit kun je heel snel, met veel grip, al de volgende bocht in). Hun radius is 18 meter…beetje carven gaat prima maar niet extreem.

Het gaat nu niet om carve ski’s maar om ski’s om te wedelen:
Ik heb proefgeskied op Atomic Temper met Rocker maar vond ik helemaal niks. Alsof je maar een stuk van de lengte van de zki gebruik en extra ballast in de punt dat je mee moet zien te krijgen.

Toen heb ik nog geskied op Atomic Redsters D2 SL met radius van 12m. Zowel 165cm als 173cm. Die vond ik best fijn, levendig en heel veel grip. Moest wel wat zorgvuldiger doseren dan bij mijn huidige 9:18.

Uit de reviews kwamen Fischer RC4 Worldcup SC iets beter uit de test (vergevingsgezinder). Die heb ik op marktplaats gevonden met radius van 14m. Leek me ook een mooie compromis…en 170cm. Prachtige ski’s om te zien en in goede staat.

Net terug van avondje skien maar nu blijkt dat het wedelen ermee erg lastig is. Alsof je de punten mee moet duwen ipv dat de punten voorop de bocht in duiken (beetje moeilijk uitleggen). Carven gaat er wel mooi mee.

Maar ik vraag me nu dus af waar het door komt? Het voelt ook alsof ze lang zijn maar ze zijn 170cm, net als wat ik nu heb en maar 5cm langer dan die Redsters…De Redsters van 173 vond ik destijds ook iets minder fijn. Of komt het door de taillering/brede voor- en achterkant? Maar hij is minder getaillerd dan die Redster lijkt mij (radius van 14 vs 12 meter).

Moet ik dan gewoon maar op mijn Atomic 11:18’s blijven skien?

Gevoelsmatig koop ik het liefste Fischer ski’s of eventueel weer Atomics…maar ik weet nu even niet meer wat voor ski geschikt is.

Iemand een idee??

Dank!

When life gets too complicated.... SKI

Je vind geen niet-carve ski’s meer hoor ;) Btw, hetgeen je beschrijft in het begin is, geloof het of niet, carven met korte radius! (erg levendig en zodra je diep in de bocht zit kun je heel snel, met veel grip, al de volgende bocht in). Jij zoekt dus iets als ik dit lees, naar een ski die op het einde van een stuurfase een mooie drukreactie geeft. In de volksmond: rebound.

Je bent dus op zoek naar een slalom ski, liefst naar iets met enkel of zelfs dubbele titanium sheets voor de rebound. daar hoef je je neus maar op te draaien en de ski’s zijn ook gedraaid.

De Fischer WC SC is een prima ski, ik heb die getest naast de Dynastar, Nordica en de Elan SLX, allemaal de top uit de segmenten en vond die heel lekker skiën.

Het verschil in radius komt gewoon door het verschil in lengte, beide zijn slalom ski’s. Een slalom ski neem je 15 tot 20cm korter dan je lichaamslengte. Mijn slalom is een 165cm en ik ben 182cm groot.

De reden waarom de tip zwaar voelt kan zijn dat je achterop zit op de ski, wat helemaal geen schande is als je van een oude ski komt. Een minimale hoeveelheid sleutelen aan de techniek en dit is opgelost. Als ik het zo lees zal je hoog-diep beweging al vrij goed zitten aangezien je blijkbaar al een drukreactie verkrijgt van je oude ski’s. Alleen zal je moeten leren pendelen rondom het middenpunt van de ski. Je hebt 3 fases in een bocht, de voorbereiding, de inzet en de stuurfase. In de stuurfase wordt je altijd achterop gedrukt, de kunst zit er hem in om met een goede voorbereiding (voorbereiding van de stokinzet) terug in de neutrale skihouding te komen bij de inzet (het moment waarbij je hoog komt en dus ook voorwaarts. De stokinzet gebeurt tijdens het hoog komen. Als je dit niet doet blijf je dus achterop en gaan je ski’s zwaarder voelen en meer uitbreken (de achterkant slipt). Dit noemt het ruitenwisser-effect.

Concreet: zet je stok ver genoeg voor je, hou je handen altijd goed voor je.

Hoe oefenen: 1) ski’s dwars op de hellingslijn in stilstand, neem een diepe positie aan alsof je op het einde van en stuurfase zit. Daarna ga je hoog en voorwaarts komen. Het hoog komen gebeurt vanuit je berg been. Je zal merken dat de skipunten vanzelf dalwaarts gaan (ik neem aan dat je niveau al gevorderd genoeg is, dat je weet dat je hier dus ook moet ontkanten). De bedoeling hiervan is de inzet uit stilstand te oefenen. De ski’s moeten vanzelf hun weg naar het dal vinden. Geen stapjes zetten en geen rotaties.

  1. Doe een kangoeroe-bocht, let wel op dat je niet over je ski’s vliegt :p. Hef de hielen lichtjes op, kleine sprongetjes dus. De skipunten komen niet van de sneeuw. Dit is ook een goede oefening voor de inzet, hierdoor zit je voldoende voorop.

Dank je wel Niels!

De Rebound is inderdaad wat ik zoek…dat maakt voor mij een ski levendig. Mijn wedelen is toch niet hetzelfde als carven volgens mij. Ik carve ook wel en dan is de beweging heel anders en loopt de ski zonder slippen. Bij mijn wedelen slip ik wel steeds maar op een gegeven moment krijg ik veel grip en kun je van daaruit meteen de volgende bocht inzetten.

Met mijn huidige ski’s lijkt het alsof ik de bocht een klein beetje inzet en zij zelf de bocht verder ingaan waardoor ik met veel rebound naar de volgende bocht kan.

Ik ben ook 182cm en de ski’s 170… zou dus ook 165 kunnen zijn maar kan me niet voorstellen dat die par cm zo’n groot verschil maakt.

Het voelt echt alsof ik de ski (vooral de punten) mee moet slepen de bocht door ipv dat ze mee werken…terwijl ik hetzelfde ski als op mijn 18m radius ski’s van 170.

Ik heb gisteren zelfs de ski’s geruild voor de huurski’s bij snowworld… Volkls met 17m radius. Die skieden weer zoals ik gewend was (alleen minder levendig dan mijn atomics).

Met de Atomic Redster D2 kon ik ook prima wedelen met 165 en die hebben een radius van 12m.

De meeste mensen zijn onder de indruk van mijn skitechiek als ik wedel. Ik zeg dit normaal nooit over mijzelf en na 30 jaar skien mag het ook wel goed zijn. Met de andere ski’s die ik tot nu toe geprobeerd heb lukt dat ook allemaal prima (behalve de Atomic temper met rocker).

Wat betreft achterop zitten herken ik er wel wat van. Ze reageren inderdaad een beetje aan alsof ik te ver achterop hang maar volgens mij is dit niet zo. Ik zit altijd vrij diep en mijn hoog-laag beweging zit ook wel goed. Ik kan ze natuurlijk nog een kans geven en hier nog een extra op letten…

Had ook al gekeken of de bindingen niet verder naar achteren staan, maar ze staan op een cm na misschien vergelijkbaar met mijn Atomics.

Maar mooi dat jij ook op de SC’s geskied hebt. Kun jij hier met klassieke techniek op wedelen? Voor carven zijn ze wel erg fijn…ook heel snel en kort carven…maar klassiek wedelen vind ik juist het leukste en ga vaak over op carven als ik wat moe ben of als de piste niet steil genoeg is om lekker te wedelen.

Nogmaals dank!

Kijk van deze teksten wordt ik nou vrolijk!
NielsDq je kan wel merken dat je leraar bvsi bent. (Positief bedoeld).goed beschreven.
En medervee een echt technische skiër die het ook nog eens goed kan formuleren wat hij doet.
Sorry jongens dat moest ik even kwijt.

Klassiek wedeln heb ik nooit gedaan, ik ben maar 25 jaar. Ik heb nog leren skiën op de tandenstokers, maar nog voor ik iets of wat goed werd, werd er al gesproken van carve-ski’s, carve kousen, carve onderbroeken, etc. :D

De Rebound is inderdaad wat ik zoek…dat maakt voor mij een ski levendig. Mijn wedelen is toch niet hetzelfde als carven volgens mij. Ik carve ook wel en dan is de beweging heel anders en loopt de ski zonder slippen. Bij mijn wedelen slip ik wel steeds maar op een gegeven moment krijg ik veel grip en kun je van daaruit meteen de volgende bocht inzetten.

Met mijn huidige ski’s lijkt het alsof ik de bocht een klein beetje inzet en zij zelf de bocht verder ingaan waardoor ik met veel rebound naar de volgende bocht kan.

medervee op 15 dec 2014 11:39

tegenwoordig noemt dat niet meer wedelen, maar Carven met korte radius (Carven kurze Radien). Omdat, zoals je zelf aangeeft, gebruikt maar van de taillering van de ski. Een geheimpje, eigenlijk heeft praktisch elke bocht die iemand maakt, van beginner tot expert, een carve gedeelte. Zelfs in ploeg. Vanaf iemand zijn kanten kan doseren, maak je gebruik van de radius van je ski. Laat dus even je gedacht over wat carven is, varen :)

Hetgeen jij hier beschrijft is een techniek genaamd ‘skid and carve’. Ik doe dit ook bij korte radius skiën. Hetgeen jij verstaat onder carven is gewoon gesneden bochten maken, racecarven. Waar zit het verschil hem nu net in? in kurze radien ga je met een stabiel bovenlichaam gaan werken en draaien de ski’s onder je lichaam door. Je hebt dissociatie van onder- en bovenlichaam. Je skiet ook meer op beide voeten hier.

Ik heb hier een cursusboek naast mij liggen, zodat ik zeker geen leugens vertel, bovenstaand quote is praktisch het bewegingsverloop van Carven kurze Radien uitgelegd :) Dus als je dit plezierig vind, maak je daar meester in! Ik hou er ook van!

Even citeren: “Beim aufkanten ensteht durch die richtige Ausnützung der Taillierung des Skis viel Energie und durch schnelles Lösen der Kanten ensteht ein RückstoB (Rebound) der die Entlastung und die neue Kurven einleitet.” dixit Ausbildungsprogramm van het Niederösterreichischer Skischulverband.

Ik ben ook 182cm en de ski’s 170… zou dus ook 165 kunnen zijn maar kan me niet voorstellen dat die par cm zo’n groot verschil maakt.

medervee op 15 dec 2014 11:39

Oh jawel :) Voor de FIS de minimumlengtes vastgesteld heeft, bleven de slalommers maar verkorten, 165cm is nu de gangbare lengte voor mannelijke wedstrijdskiërs als ik mij niet vergis. Als je techniek Kurze Radien niet optimaal is, ga je die 5cm extra grip zeker voelen, eigenlijk een beetje zoals je nu ervaart, ze worden ‘zwaarder’. Er moet harder gewerkt worden.

Het voelt echt alsof ik de ski (vooral de punten) mee moet slepen de bocht door ipv dat ze mee werken…terwijl ik hetzelfde ski als op mijn 18m radius ski’s van 170.

Ik heb gisteren zelfs de ski’s geruild voor de huurski’s bij snowworld… Volkls met 17m radius. Die skieden weer zoals ik gewend was (alleen minder levendig dan mijn atomics).

Met de Atomic Redster D2 kon ik ook prima wedelen met 165 en die hebben een radius van 12m.

medervee op 15 dec 2014 11:39

uitleg zie hierboven, ivm extra grip. De reden waarom de huurski’s wel zo makkelijk indraaien: waarschijnlijk niet zo scherp, dus makkelijk in te draaien. zelfde voor je oude ski’s: de vormspanning zal reeds geminderd zijn, resulteert in minder kantengrip => makkelijker in te draaien. Zo zie je, de uitleg is niet altijd zo ingewikkeld :) Waarom je de Redster makkelijker vond? O ja, die 5cm minder grip :)

Dat je die rocker minder vond, ben ik volledig mee eens, je krijgt plots meer swing weight, de enige keer dat ik voorstander ben voor rocker technologie, is off-piste.

Dan nog snel even op je laatste opmerkingen:

  • Kom nooit aan die bindingen! een ski heeft een streepje staan wat het ‘midden’ is van de ski, de binding hoort daar perfect mee overeen te komen, anders sta je altijd verkeerd op een ski. Die voorspanning dient voor iets en daarvoor hoort een binding perfect te staan :)

  • Zoals eerder gezegd twijfel ik zeker niet aan uw techniek, ook niet uw hoog-laag beweging, alleen heb ik sterk vermoedens dat je je liet verrassen door de ski met sterke rebound en je je achterop liet duwen. Ik zou oefenen op het mooi voorop blijven.

Ik zou je toch de Fischer durven aanraden. 170cm is iets meer allround dan 165cm en kan je skitechnisch alleen maar doen verbeteren. Neem eens even een landes leraar bij de kraag, ik vermoed sterk dat hij zal vertellen dat je iets meer voorop moet blijven. Nogmaals, ik twijfel niet aan je kunnen, het is de rebound die wel eens durft verrassen :)

Laat je ook niets wijsmaken, het is ook een leuke cruize-ski. Ik cruize in de namiddag op een SL of een GS even hard als op een all-mountain lat die middelmatig is in alles, maar niet super in 1 iets specifieks. Enkel opletten bij een echte piste-ski die meer naar het race-segment toe gaat: Let op op vlakkere stukken; een slalom ski zet je namelijk niet plat en ga je lekker mee schuss skiën :) Zet hem telkens lichtjes op z’n kant. Je zou niet willen dat je linker en je rechter ski plots kan nemen in een hobbeltje en elk de andere richting uit willen :p zeg maar dag tegen je broek (zelf reeds meegemaakt ;) ).

Sorry voor het lange antwoord :) Als je wil bezorg ik wat foto’s uit mijn cursussen. Je kan kiezen: Duits of Nederlands. Duits is van het NOSSV en Nederlands is van het BVSI

Ik ben alleen maar blij met jouw uitgebreide reacties…en hoop natuurlijk dat ik straks heel blij ben met mijn mooie Fischers…Maar ik heb er wel sterke twijfels over of het opeens wel goed gaat als ik nog meer let op voorover staan. Heb nl ook een paar afdalingen heel beheerst en technisch perfect proberen te skien en dan nog kreeg ik ze haast niet de bocht ingestuurd…Misschien beetje alsof ze aan de voorkant heel veel grip hebben aan de verkeerde kant, aan de bergkant zeg maar. Alsof de punten niet mee komen en ik alleen de achterkant naar buiten druk. Weet niet of het er zo duidelijker van wordt.

Ik heb zo’n 30 jaar geleden alle skiklassen doorlopen en na school veel op een borstelbaan geskied achter ons huis…dus ben wel klassieker ‘geschoold’ dan jij vrees ik.

Carven met korte radius gaat prima op de Fischers…waar het bij mij mis gaat is denk ik inderdaad het ‘Skid and carve’. Ik zal er nog even op googelen want die term is voor mij nieuw. Ik maak zeker altijd gebruik van de taillering, ook al noem ik het niet altijd Carven… daarom zijn carve ski’s ook zo fijn. Daarvoor had ik Fischer RC4 Vacuum race ski’s van 200cm…zat stuk minder leven in en ik moest alles zelf doen.

Maar als ik wedel staat mijn bovenlichaam ook stil en gaat recht naar beneden…alleen mijn benen bewegen… dat is bij carven met korte radius toch hetzelfde? Behalve dan natuurlijk dat je anders beweegt met je benen en je gewicht anders verdeelt.

Ik zou best nog wat beter willen leren carven. Als ik eenmaal het ritme te pakken heb gaat het vrij goed maar vind de eerste slag nog lastig vaak. Maar wil toch voornamelijk wat agressief blijven wedelen…met carven ben je vaak wel heel snel beneden en ik vind het eigenlijk een beetje ‘te makkelijk’…misschien wat ongelukkig uitgedrukt…dus mijn ski’s moeten vooral klassiek kunnen wedelen en ik vind het leuk als ze ook kunnen carven…met iets kortere radius dan de 18 meter van mijn Atomics.

Denk dat ik die Redsters nog maar een keer leen bij Snowworld en dan mijn huidige Atomic en Fischers meeneem om te vergelijken. Ik snap dat 50cm wel iets uit kan maken maar dit verschil voelt echt wel extreem.

Of er is iets anders met de Fischers ski’s aan de hand…ze zijn 7 jaar oud en aardig wat mee geskied. Maar volgens de winkel die de bindingen heeft afgesteld waren de ski’s nog goed.

Het voelt een beetje alsof ik inderdaad met Rocker ski…waar we het dus over eens zijn.

Voor mijn gevoel ben ik nog helemaal niet aan de rebound toegekomen bij de Fischers omdat het in de fase daarvoor voor mijn gevoel juist mis gaat. Maar ik ga ze zeker nog een kans geven…

Interessante kwestie.

Ben zeker geïnteresseerd in materiaal over skien… maar kan ook naar mijn gewone mailadres… medervee en dan Yahoo.

Nogmaals dank!

Stukje techniek uitgelegd is nooit verkeerd! Interessant stuk om te lezen met deze reacties op dit antwoord. Ik heb zelf al 15 jr niet meer geskied, dus kan hier weinig aan toevoegen behalve dat het wellicht zinvol kan zijn om eens een uurtje, of meer, les te nemen om de techniek bij te spijkeren.
En nieuw materiaal zal altijd weer anders reageren dan je eigen oude materiaal. Oude skies, en snowboards, worden na verloop van tijd wat slapper. Nieuw materiaal is natuurlijk nog lekker stijf waardoor je de hierboven genoemde rebound ook beter zal voelen. Succes en lekker genieten van het wedelen, of Carven met korte radius!

…Je zegt " De enige keer dat ik voorstander ben voor Rocker technologie is off-piste.
Dat zeg ik ook vaak maar weinig mensen nemen dat van mij aan!
Ben ik nou blij dat er in Nederland tenminste 1 iemand is die het met me eens is!

…Je zegt " De enige keer dat ik voorstander ben voor Rocker technologie is off-piste.
Dat zeg ik ook vaak maar weinig mensen nemen dat van mij aan!
Ben ik nou blij dat er in Nederland tenminste 1 iemand is die het met me eens is!

Hooykaas op 15 dec 2014 15:27

Jammer, maar ik ben een Belg :p En hier zijn er meerdere!

Ik kijk zodadelijk naar je antwoord @medervee

Iedereen mag natuurlijk vinden wat hij/zij wil. Maar feit is wel dat zelfs FIS race ski’s tegenwoordig tip-rocker hebben (zij het minimaal). En die racers zie ik toch zelden off-piste (behalve onbedoeld)…

Wat ik daarmee wil zeggen: als dat niet een functie zou hebben en de prestaties zou verbeteren op de piste, zou men het dan in die ski’s verwerken?

Hoe je vast, hier komt nog een boek :) Ik heb vandaag toch wat tijd dankzij stakend België (Ik behoor tot de werkwilligen btw).

Ik ben alleen maar blij met jouw uitgebreide reacties…en hoop natuurlijk dat ik straks heel blij ben met mijn mooie Fischers…Maar ik heb er wel sterke twijfels over of het opeens wel goed gaat als ik nog meer let op voorover staan. Heb nl ook een paar afdalingen heel beheerst en technisch perfect proberen te skien en dan nog kreeg ik ze haast niet de bocht ingestuurd…Misschien beetje alsof ze aan de voorkant heel veel grip hebben aan de verkeerde kant, aan de bergkant zeg maar. Alsof de punten niet mee komen en ik alleen de achterkant naar buiten druk. Weet niet of het er zo duidelijker van wordt.

medervee op 15 dec 2014 14:33

Ik kan hier nog weinig aan toevoegen, dit is een typisch ‘gevoel’ voor reeds eerder genoemde ‘fout’. Dit is een klassieke beschrijving van het ruitenwisser-effect. Door de achterkant van een ski meer te belasten (rücklage), voelt de voorkant ‘zwaar’. Biomechanisch vrij logisch, wel minimale kennis van Fysica nodig.

  1. Bij een Vorlage is de krachtresultante van de skiër (ter hoogt van het bekken grijpt deze aan en werkt bocht-uitwaarts) verder verwijderd van het aangrijpingspunt van de reactiekrachten op de ski (bevindt zich rond de tippen van de skis en werken bocht-inwaarts). Hierdoor krijgen de ski’s en de skiër een draaimoment en draaien de ski’s makkelijk in.

  2. bij een Rücklage schuift het aangrijpingspunt van de reactiekrachten van de sneeuw op de latten verder naar achter (ter hoogte van de voeten). De afstand tussen de 2 tegenwerkende krachten verkleind, hierdoor verkleind het draaimoment en de ski’s draaien heel moeilijk in. Voelen dus zwaar in de tippen :) Dit kan je oplossen, met zoals je zelf al aangaf, spierkracht (je gaf dit aan met de achterkanten naar buiten te drukken.)

Carven met korte radius gaat prima op de Fischers…waar het bij mij mis gaat is denk ik inderdaad het ‘Skid and carve’. Ik zal er nog even op googelen want die term is voor mij nieuw. Ik maak zeker altijd gebruik van de taillering, ook al noem ik het niet altijd Carven… daarom zijn carve ski’s ook zo fijn. Daarvoor had ik Fischer RC4 Vacuum race ski’s van 200cm…zat stuk minder leven in en ik moest alles zelf doen.

Maar als ik wedel staat mijn bovenlichaam ook stil en gaat recht naar beneden…alleen mijn benen bewegen… dat is bij carven met korte radius toch hetzelfde? Behalve dan natuurlijk dat je anders beweegt met je benen en je gewicht anders verdeelt.

medervee op 15 dec 2014 14:33

Skid and carve heb ik gewoon even vernoemd, maar dit gebeurt eigenlijk altijd. Het is een wedstrijdtechniek, waar ze het bewust doen, maar vanaf het wat steiler wordt, doet iedereen het. De eerst die met volledige gesneden bochten van een zwarte piste komt, krijgt van elke leraar ter wereld een duim omhoog. Een skid en carve is gewoon gesneden of zelfs geslipt insturen en op een bepaald moment door kantendoseren de druk te gaan zoeken en gesneden uitsturen. Meer is dit niet.

Waar jij zo van houdt en we al heel de tijd over bezig waren, noemt nu simpel en gewoon: Bochten met korte radius, Carven kurze Radien. In het Nederlands is verloop:

"Kort bergwaarts wenden met progressief diep gaan en inkanten van de ski’s, het bovenlichaam blijft dalwaarts gericht. Stokinzet voor ritme

De actie van de skiër (dynamisch inkanten van de ski’s), de elasticiteit van de ski’s en het terrein veroorzaken een reactie: de drukreactie.

Deze drukreactie ondersteunt samen met de stokinzet de hoogbeweging, dit vergemakkelijkt de kanten- en belastingswissel. De ski’s pendelen onder het lichaam door". Dixit cursus trainer B van het BVSI. Dit is volgens mij wat jij bedoeld en wil doen.

Carven met kortere radius, om even te verduidelijken, is exact dezelfde beweging als lange gesneden bochten. Hier blijf het lichaam NIET dalwaarts. Waar zit hem dan het verschil met bovenstaand bewegingsverloop? => anguleren. We beweging veel meer lateraal bij wat jij onder carven verstaat. De lichaamsassen zijn altijd parallel, dit in tegenstelling tot het ‘wedelen’. Denk er maar aan, op het einde van je bocht is de as door je voeten, helemaal niet meer parallel met je schouders, je ben namelijk opgeschroefd. Bij de gesneden bochten zijn deze ten alle tijde parallel. Voor mocht je het grafisch beter vinden, snel even een afdalingetje met gesneden bochten gedaan. Dit is NIET bochten met korte radius, maar gewoon gesneden bochten. In de video ga ik alles snijden en zeker in mijn laatste 2 of 3 bochten zie je mijn schouder meedraaien. Geen perfect voorbeeld, maar je snapt het wel hiermee denk ik. Mijn benen pendelen ook niet onder mij door.

Als tip op de vraag, wil je iets dat zo dicht mogelijk bij het Nostalgische wedeln aanleunt, dan is een slalom wat je moet hebben. Je kan zelfs met een GS of afdalingslat korte bochten skiën, maar dan zal je heel hard mogen werken :p

Zoals eerder gezegd geloof ik nog in mijn eerste ‘vaststelling’, ook uw laatste toevoeging wijst in die richting. Geen rebound gevoeld? Je zat dus niet op de ‘sweet spot’ van de ski. Het waarom van het zwaar voelen ook heel kort biomechanisch toegelicht.

Ik denk dat er maar 1 iets op zit en dat is: eens proberen met een kangoeroe-bocht. Ik kreeg die lat op 165cm lekker ingestuurd, wel een veel recenter model.

Hier een afbeelding van de pagina’s in mijn Oostenrijkse cursus, over jouw Wedeln.

null

Iedereen mag natuurlijk vinden wat hij/zij wil. Maar feit is wel dat zelfs FIS race ski’s tegenwoordig tip-rocker hebben (zij het minimaal). En die racers zie ik toch zelden off-piste (behalve onbedoeld)…

Wat ik daarmee wil zeggen: als dat niet een functie zou hebben en de prestaties zou verbeteren op de piste, zou men het dan in die ski’s verwerken?

GiGi op 15 dec 2014 15:37

Klopt, Dynastar, Rossi en Nordica begonnen daar al jaren geleden mee. De redenen zijn soms onbekend, Ferrari laat ook niet alles los ;)

Maar in SL kan dat zijn: dit maakt de effectieve lengte van een 165 korter, in GS kan dat zijn voor extra edge grip bij een kortstondige belasting op het einde van de stuurfase met hoge edge angles, dan wordt de ski even ‘langer’, etc.

Ik spreek zelfs tegen mijn eigen collectie, want mijn SLX heeft zelfs een camber binnenkant en Rocker buitenkant.

Maar toch, mijn mening, mede gevormd door mijn docenten, Rocker is leuk speelgoed voor buiten piste en maakt de boel heel wat vergevingsgezinder. Ik als piste-freak, geef mij maar camber en lekker veel grip

Wederom dank! Leuke informatie uitwisseling:-).
Ik kan mij goed voorstellen dat de voorkant zwaar aanvoelt je de druk teveel naar achter ligt. Ga ik zeker nog eens op letten binnenkort. Ben erg benieuwd. Is wel voor het eerst dat ik dit mee maak…

Waar ik zo van hou is volgens mij niet het carven met korte radius (ook leuk) maar skid and carve, zoals dit filmpje:

Het filmpje van jou ziet er goed uit maar dat is inderdaad in mijn beleving carven met korte radius…gewoon ski’s mooi laten snijden.

Net de ski’s even naast elkaar gelegd en met elkaar vergeleken…Ze verschillen erg in stijfheid…verder verschillen ze eigenlijk erg weinig. Lengte gelijk, positie schoenen gelijk, onder de voet beide 68mm en bij de punten is de Fischer een halve cm breder…maar scheelt ook maar weinig. De Fischers zijn wel scherper maar volgens de winkel moesten ze ook geslepen worden…dus niet extreem scherp. En dit fenomeen heb ik ook nog ervaren nadat mijn Atomics geslepen waren.

Ik ski ook met de benen aardig dicht bij elkaar in het dieptepunt van de bocht…echt klassiek geschoold…maar wel met veel grip. Niet ‘op zijn hollands’ zoals ik sommige mensen zag doen voor het carve tijdperk. Benen zo dicht mogelijk bij elkaar en zonder enige vorm van kanten/grip de ski’s een beetje draaien:-).

Kortom: het enige verschil lijkt de stijfheid…maar die Redsters zijn ook heel stijf…
Ben blij dat ze staken in België:-). Dank!!

Bij een slalomlat ligt het hart van de binding meestal verder naar achter dan het werkelijke midden. Skihouding blijft echter gelijk, dus niet naar voren achteren leunen, maar iets door je kniën en scheenbeen daardoor lichtjes tegen je schoen gedrukt.

Let ook op je basishouding, klassieke is verder rechtop en kniën dichter bij elkaar dan de huidige carvingstyle.

Wedelen doe je vanuit de hak carven vanuit de grote teen. Een moderne slalomlat laat je korte bochten draaien echter dat is geen wedelen. Wedelen is kort slippend gestuurde bochten draaien in de vallijn. Dat lukt het beste met een lat met een wat grotere radius en waarbij in de testen wordt aangegeven dat ze goed slippend te sturen zijn.

Bij een slalomlat ligt het hart van de binding meestal verder naar achter dan het werkelijke midden. Skihouding blijft echter gelijk, dus niet naar voren achteren leunen, maar iets door je kniën en scheenbeen daardoor lichtjes tegen je schoen gedrukt.

Let ook op je basishouding, klassieke is verder rechtop en kniën dichter bij elkaar dan de huidige carvingstyle.

RR op 15 dec 2014 17:23

Wat jij beschrijft is de neutrale houding. Deze houding neemt een skiër maar in een gedeelte van de bocht aan. Voor ploegbochten en oefeningen recht in de hellingslijn klopt deze. Hierna pendel je constant om deze neutrale positie. in de stuurfase zit je in lichte Rücklage, om hierna voor-hooginwaarts te kippen met je lichaam en daarna terug in de neutrale houding te komen tijdens de inzetfase.

Een skileraar die ‘scheendruk’ nog in de mond neemt bij gevorderden, geeft beter zijn jas af :)

@RR Die discussie is al ergens gevoerd, uiteraard gaan we de ski’s smaller voeren tijdens korte bochten. Knieën dichter brengen zeggen we niet, wel: smallere skivoering en behoud van parallelle onderbenen.

Ook dat meer rechtop komen is biomechanisch enorm slecht voor je techniek. Hoe meer verticale dynamiek, hoe beter je kantendosering (logisch, want door diep te komen creëer je ruimte in je lichaam en kan je meer inkanten) en hoe beter je stuurfase. Ook gebeuren kantenwissels makkelijker door een betere ontlasting van de ski’s op het hoogste punt, dankzij de eerste wet van Newton, ook wel de traagheidwet genoemd.

En tenslotte, een carvingstyle zou ik het niet echt noemen, zoals eerder gezegd: doe je een moderne lat aan, dan is zelfs iemand die aan zijn 2de uur skiën bezig is, aan het carven, namelijk de taillering van de ski gebruiken. In huidige skitermen wil carven eerder zeggen, volledig gesneden bochten. Maar dan nog, de stijl hier is exact hetzelfde als in een parallelbocht met angulatie, die volledig gegleden loopt. Sterker nog, die is zelfs hetzelfde in een basisparallelbocht, die nog volledig geslipt gebeurt.

Wat verschilt er dan in de bewegingsverlopen? Meer snelheid, meer anguleren en daaruit volgt: meer kant. De verschillen in lichaamshoudingen zijn minimaal. Dit zie je uiteraard best als een leraar alle bochten na elkaar in demo skiet, ook wel Schulefahren genoemd.

That’s it. Hoop dat het iet of wat duidelijk is :)

Ik kende de term niet maar schulefahren is dus mijn stijl:-).

Meestal ski ik gewoon zo…maar vaak nog iets korter en agressiever omdat ik dat lekker vind.
Skifahren Technik: Kurzschwung lernen - Tirol in …: http://youtu.be/CLySCdNKYH8

Het de fischers tweedehands gekocht oa omdat ze daar ook zo op skieden…

Ga ze binnenkort nog eens proberen en op vorlage letten… en ze dus ook proberen naar andere stijve ski’s zoals de Atomic redsters waar het wedelen vorige keer prima mee ging.

Wel schulefahren is gewoon het demo skiën door een skiteam of leraar :) dat is gewoon voortonen, meestal met sommige bewegingen erg uitvergroot.

Maar dacht wel dat jij op bovenstaande kurze schwüngen doelde en niet het ouderwetse Wedelen, door de drukreactie die je beschreef!

Veel plezier!

Dank allemaal! Wat klassiek wedelen is tov schulefahren weet ik niet…maar qua techiek fahr ich schule alleen dan snel en agressief in de vallijn…

Wedelen… Dat is toch jodelen met een fout kapsel en dito outfit (bij voorkeur stretch)? ;)

Heerlijk om naar te kijken! Der Hansi
Ja Hallo…Niet zomaar een zanger even een paar feiten.
1973 Oostenrijks kampioen reuzenslalom
1974 Zilver reuzenslalom wereldkampioenschap Sankt moritz
1976 Oostenrijks kampioen slalom
1982 Wereldkampioen afdaling
1983 Wereldkampioen afdaling

Die outfit in wit is zeer aantrekkelijk voor ski Hase denk ik zo!

Maar uit je rijtje blijkt 1 ding toch heel duidelijk: inmiddels leven we 30 jaar later! Nog meer uit de oude doos:

Erg leuk filmpje! Toen gingen de mensen nog 3 weken skien ipv 3 dagen nu .
Even een vraagje aan het eind van het filmpje is links onder een ander filmpje over Interski 2012 zou je dat hier kunnen plaatsen ik weet even niet hoe dat moet erg intresant .(gaat over ons onderwerp)
Hartelijk dank alvast!!

Ik geloof dat ik dichter bij de waarheid kom:-). Zo te lezen kan het zijn dat ze anders zijn geslepen of een membraam oid.
http://wepowder.nl/forum/topic/95579

Hey @Gigi : don’t mess with Hansi Hinterseëer!! Mijn held!! :-)

Hansi… Hans kan je ook zo goed wedelen en jodelen tegelijkertijd! Dan heb je het ook nu nog helemaal gemaakt bij de ski hase. (Serieus bedoeld hoor).

Heerlijke topic en goed om te weten dat er mensen zijn die er ook echt verstand van hebben. Ik ben zelf ook nog van de zgn. Alte Schule en geef vrijwel uitsluitend les om mensen aan het Wedeln te krijgen.

Skiën. What else.

Heb de kanten van de ski’s eens wat beter bekeken en gevoeld. Hoek kan ik zo niet zien maar ze zijn vooral onder de punt heel erg scherp en gaat laagje nagel er vanaf. Achteraan hetzelfde maar minder scherp. Onder de voet voelen ze bot. Precies verkeerd om lijkt het.

Kortom straks maar even naar de speciaalzaak om ze goed te laten slijpen/bot maken.

Ben erg blij dat de oorzaak bekend lijkt (en natuurlijk dat het niet aan mijn techniek ligt:-)). Onvoorstelbaar dat de scherpte/hoek van de kanten zoveel uitmaakt. Tegelijkertijd ski je natuurlijk vrijwel altijd voornamelijk juist op een kant…

Tip en tail blijven (al helemaal met rocker) langer scherp dan het midden van je ski.

Hoek kun je met het blote oog niet controleren, correcte hoek is ietsjes kleiner dan 90graden.

Medervee… Precies Ik vraag altijd bij het slijpen om 10 cm onder de punt niet te slijpen anders gaat de ski happen in de sneeuw. Het probleem is dat je het elke keer weer expliciet moet aangeven. Ik laat slijpen op 89 graden.

Plaats een reactie