Zo groen als gras

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

Noodkreet vanuit een nu nog groen Châtel. Na het zien van alle mooie beelden uit november dachten wij het zal wel goed komen, en de PDS zal de week voor de kerst ook al wel open gaan. Het weer dacht daar echter anders over en nu zitten wij in een vrij groen dorp. Nu heb ik begrepen dat er in Avoriaz wel liften open zijn een aangezien wij vlogen op Geneve en met de bus naar Châtel zijn gekomen, kunnen wij niet zelf die kant op rijden. Zijn er nog meer mensen die nu in Châtel en omgeving zitten en ons een lift willen geven, wij rijden graag mee!
@Alke heb jij nog andere suggesties om in Avoriaz te komen?

Probeer via facebook op deze pagina een oproep te zetten, misschien heb je geluk en kan je mee.

https://www.facebook.com/groups/569247736471915/?ref=ts&…

en anders tourskis huren en zelf omhoog lopen bij pré-la-joux, dat schijnt nog ent mogelijk te zijn

Life is fun, so enjoy it

Worden er geen bussen ingezet?
Geen autohuur in de buurt?

Click. Click. Peace

@Alke bedankt voor de tip. We gaan met de tourski’s onder naar Avoriaz en blijven dan maar daar. Ook bedankt voor de facebook groep, nog even op toestemmign wachten. Voor Chatel zelf kon ik al geen groepen vinden op facebook.

@MartinTraas kan je een update geven? Heb je nog de enkele pistes gepakt bij SuperChatel en Pre la Joux of toch maar naar Avoriaz gegaan?

''Powder to the people''

Jazeker, uiteindelijk vorige week met de tourski’s naar Avoriaz gelopen, en daar vervolgens overnacht. Afgelopen zaterdag zijn er een aantal liften in châtel open gegaan. Hier kan je nu een aantal afdalingen doen, je merkt wel dat er steeds meer stenen door het sneeuw dek heen komen. Ik hoop dus ook dat er met de kerst dagen weer het een en ander bij komt.

Inmiddels is er ook wat meer familie en vrienden met de auto hier, dus vandaag zijn we naar Avoriaz gereden (ongeveer een uurtje rijden). Daar kan je beter uit de voeten, en zijn veel meer pistes open. Maar ook hier komen op de zonnige hellingen de stenen langzaam maar zeker door het sneeuw dek heen.

Wat ik verrassend vind is dat beide verbinding liften inmiddels draaien tussen châtel en Avoriaz maar de verbinding officieel niet open is. Via via heb ik begrepen dat Avoriaz de mensen massa uit Châtel er (nog) niet bij wil hebben.

Al met al mijn complimenten voor de mannen van de PDS, met de sneeuwkanonnen en bully’s weten ze het toch elke dag weer mogelijk te maken.

Zuur voor de Chatel-gangers natuurlijk, maar ik kan me zomaar voorstellen dat wanneer die zich allemaal in Avioraz melden, de boel binnen no-time kapot is en de omstandigheden erbarmelijk worden.

Ik denk dat het openen van de verbinding een aanzuigende werking gaat hebben. Dat kunnen de pistes zeker niet hebben nu.
Chatel is nu aardig, al komen er wel steeds meer stenen doorheen. Afkoeling en nieuwe (kunst)sneeuw is hard nodig. Persoonlijk vind ik de drukte in chatel nu meevallen.

Avoriaz was maandag wel heel erg druk en pistes afgeschraapt of met stenen. Veel ongelukken ook.

Boven was de verbinding met Chatel afgezet en stond ook “bewaking” bij.

@MartinTraas dank voor de update! En je wachten zal beloond worden; totale transformatie komende dagen. Tot 60cm sneeuw mogelijk in PdS.

''Powder to the people''

Ik zit alvast klaar voor de webcams, maar mochten er nog mensen middenin de dump komen met een camera dan houd ik me ook van harte aanbevolen om de beelden toegestuurd te krijgen! :D

@Tiny-M zo zie je maar het was even verdomd spannend maar als dit witte goud valt hoeven wij ons eigen geen zorgen meer te maken in Frankrijk, of het nog nog 2 of 3 weken is maakt dan niets meer uit;)!!
Ik ga ook zeker superhard genieten als het sneeuw gaat vallen op de webcams!

Dump een beetje tegengevallen, ook veel verschil door het buiige karakter (vooral op zondag). op 1800 meter in Avoriaz is dit weekend 30cm vers gevallen, in Châtel op 1200 meter 33 cm en hogerop boven de 40. In Morgins op 1350 meter is ook de 40 cm gehaald. Helaas nergens de 60-70 gehaald, maar al met al een welkome lading. Wellicht komend weekend weer sneeuwval van betekenis.

King of the hill

@MarkM, hierboven bij La Chapelle toch echt wel een 50cm (dit was zelfs bij het hotel op 1000m al gevallen), dus denk dat andere gebieden het ook gehad hebben, echter door de wind veel verplaatst en door de kou hele licht sneeuw die snel inzakt als je er eenmaal over skied.

Life is fun, so enjoy it

@Alke centimeters komen uit verschillende bronnen; oa van chatelweb.com en kennis in Morgins. Goed te horen dat in La Chapelle wat meer is gevallen!

King of the hill

We zitten sinds gisteren in PdS voor een tripje langs Les Gets, Morzine en Chatel.

Vandaag eerste pistekilometers boven Les Gets. Afgelopen nacht een hele nacht regen en ook deze voormiddag was er tot een 1600m regen. Erboven viel het als sneeuw.

Vele pistes zijn dan ook een ramp geworden en andere zijn afgesloten.
Gelukkig zorgt de gespoten sneeuw toch voor wat goede pistes en ook de hogere pistes zijn best top en vooral volledig leeg (http://instagram.com/p/xcF5WuHcN8).

Vanop de hoge top van de Chamossière is enkel de zwarte piste open. Deze lag er goed bij. We hebben hem 2maal gedaan en wel 2maal een accident met skiër gezien, die diende afgevoerd te worden. Het is namelijk natte/zware sneeuw (ik gelukkig met snowboard minder last van).

De dalpistes verschillen heel hard. De Gentiane piste ligt er goed bij, maar de Bruyère piste is een drama, waarbij je snelheid nodig hebt om door het smeltwater te “surfen”.

Vanavond is heel Les Gets wel spekglad en is het een open en koude nacht. Benieuwd of de sneeuwkanonnen aan kunnen. De volgende dagen meer updates. ;-)

Bedankt voor de update! Goed te horen dat er meer updates volgen

"respect the mountains"

Hopen inderdaad dat er nog een goede dump gaat komen, maar aangezien het nog vooraan in het seizoen zit, komt het vast goed :)

Bedankt voor de update @Hermandailybits! De weerkaarten geven nu een herhaling van afgelopen weekend voor komend weekend. Hopelijk ligt de sneeuwgrens dan iets lager. Jij hebt in ieder geval wel wat zonnige dagen in het vooruitzicht, dat is dan het positieve aan deze week. Enjoy!

King of the hill

@Hermandailybits dank voor de updates. Ben heel benieuwd naar de toestanden van de pistes in de verschillende dorpen.

''Powder to the people''

Vandaag langsheen vele pistes vanuit Les Gets naar Morzine gegaan. Wat ervaringen:

  • minder pistes open dan gisteren (ook de zwarte vanop Chamossière is nu dicht)
  • staalblauwe hemel met zon
  • de sneeuwkanonnen worden 's nachts voluit gebruikt, waardoor de pistes met sneeuwkanonnen er goed bijliggen.
  • op pistes zonder kanonnen heel wat ijs tegengekomen
  • leuker skiën voor mijn vrouw nu met de harde sneeuw, dan gisteren met de zware/natte sneeuw (wat dan weer ideaal voor mijn snowboard was)
  • dalafdaling naar Morzine vanuit Les Gets ligt er perfect bij (de blauwe pistes, de rode zijn gesloten)
  • weinig volk op de pistes en nog geen enkele minuut moeten aanschuiven bij 1 van de vele liften, die we nu al gedaan hebben.

Morgen nog wat Morzine en eens naar boven richting Avoriaz, waar het afgelopen weekend nog wat heeft bijgesneeuwd.

Bedankt weer voor de update. Ben benieuwd hoe goed het houdt. Scheelt wel dat het nu rustig is.

@Hermandailybits thnx weer voor de update

"respect the mountains"

Thanks @Hermandailybits, zo te horen is er nog wel wat van te maken. Geniet van de zon!

King of the hill
If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Vandaag even in Morzine met een pisteur gepraat. In Morzine zijn er 50% van de pistes open. De vorige dagen is er vooral hard gewerkt aan de blauwe pistes (als familiegebied), sinds vandaag is bijvoorbeeld ook de zwarte van de Chamossière terug open (de rode ligt er vol in de zon en wacht op een nieuwe dump… ooit…).

Daarna een namiddag naar Avoriaz gegaan. Ipv. de super Morzine gewoon bus A richting Prodains genomen. In Avoriaz ligt het overal echt wel goed. Zeker de afdalingen vanop de Fornet en Dents Blanches liggen er goed bij en je ziet er evenveel personen op de pistes als op de freeride stukken tussen de vele pistes.

De Mur de Suisse is trouwens gesloten, maar ik zag er wel enkelingen af gaan. Morgen maar eens het liftje erover nemen om te kijken hoe het daar ligt.

Om 15u. stonden we trouwens nog bovenop de Fornet en iets na 16u. waren we terug in Morzine (afdalingen naar Avoriaz, klein liftje hogerop, dan naar Prodains, bus A naar Morzine en pendelbus binnen Morzine naar ons hotel). Met dank aan de afwezigheid van enige drukte ergens. ;-)

Mooi geregeld vanuit Morzine!

Vandaag ook weer even geskied in Pré-la-Joux en Lindarets. Pistes liggen er een stuk beter bij dan vorige week, geen stenen meer op de pistes en ook geen bruine plekken. Wel, zeker aan einde dag en in de schaduw, wat plekken waar het echt hard/glad is. Maar er is zeker nog veel goed te skiën en dan ben ik nog niet bij Avoriaz en Mossete boven geweest. Gaan we morgen ff checken :-)

Life is fun, so enjoy it

Stelt me weer een beetje gerust. @Alke :kijk uit naar je update morgen!

Schrik me rot. Zit de forums te checken zie ik staan:
“Groen als gras (Portes du Soleil)”

Gelukkig is het een oude post. :)

Ik vertrek deze vrijdag naar PdS en lees gelukkig redelijke positieve berichten. Bedankt @Hermandailybits en @Alke. Hopelijk valt dit weekend genoeg om de condities wat te verbeteren!

Vandaag via Super Morzine vanuit Morzine naar Avoriaz, met het liftje over de Mur de Suisse (gesloten, maar er kwamen wel mensen af, want er ligt genoeg sneeuw) en in de Zwitserse sector geweest.

Amper volk, best goede condities (als je wegblijft van de weinige zuidhellingen daar) en inderdaad de sectoren Pré-la-Joux en Lindarets liggen echt goed. Je zit daar inderdaad op het einde van de namiddag in de schaduw en wat hardere sneeuw, maar niet echt grote ijsplekken tegengekomen.

Nu zitten we voor een paar dagen in Chatel. ;-)

Beste pistes vandaag:

  • afdaling col du fornet (avoriaz)
  • afdaling chavanette (avoriaz)
  • afdalingen crosets (amper volk)
  • Vanaf de pointe des Mossettes de lange afdaling tot les Lindarets (weinig volk, goede sneeuw,…)

Als er zaterdag geen bak regen komt, mag je voor volgende week op je oren slapen. Die hele regio ligt echt goed!

@Hermandailybits hoewel ik pas de 17e mijn eerste skidag heb, en er dus nog veel kan veranderen ben ik gerust gesteld… dankjewel. Erg fijn dat er iemand updates blijft geven van PdS

''Powder to the people''

Plaats een reactie