A3 of A61 naar Oostenrijk

Dus vanaf de 61 neem je dan de 6 naar Nürnberg?

Inderdaad richting Nürnberg, maar dan wel ter hoogte van Schnelldorf de A7 op richting Ulm.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat wel uit naar A3 -> A7 ;)

Ik heb afgelopen donderdag nog een stuk A3 gehad tussen Keulen en Duisburg, hier zijn op dit moment veel werkzaamheden en dat leverde ons op dat stukje al 30min vertraging op… Het was beide kanten op veel filerijden.

Born to Ride

Ik heb afgelopen donderdag nog een stuk A3 gehad tussen Keulen en Duisburg, hier zijn op dit moment veel werkzaamheden en dat leverde ons op dat stukje al 30min vertraging op… Het was beide kanten op veel filerijden.

Dat zou kunnen, ik kom pas de A3 op vanaf Keulen richting Frankfurt. Je hebt dan vlak na Keulen nog wel een 2-tal werven, maar doorgaans zijn de problemen daar beperkt.

Wat @skiwi zegt is inderdaad van belang. Het stuk tussen Stuttgart en Ulm op de 8 is over 40km een grote bouwput. Hoewel het grootste deel af is wordt er nog gewerkt dus langzaam rijden over versmalde banen wat tot serieuze files kan leiden. Afgelopen week heen via A61 gereden, geen enkele vertraging noch baustelle gehad. Terug op aanraden TomTom en GoogleMaps via A3. Ging goed tot net voor Keulen, toen groot ongeluk en 40 minuten vertraging. Op de 3 staan een stuk meer Baustelle en dito snelheidsbeperkingen. Als je 's nachts rijdt zal het geen probleem zijn maar zaterdag overdag vond ik het echt druk. Maar niet te vergelijken met het vakantieverkeer richting Oostenrijk…wow…
Ongeloofelijk dat er zoveel mensen vrijwillig in 30km file voor en op de Fernpas gaan staan. Dat moet toch anders kunnen qua timing.

Opmerkelijk dat niemand via de Sauerlandbahn rijdt. De 45. Dat doe ik eigenlijk standaard al jaren en daar heb ik nog nooit een file gehad. Het is geloof ik iets van 20 km om, maar de winst is dat je heel relaxed kan rijden. Nadeel is wel dat je voor Wurzburg op de 3 komt en dan vaak de drukte inrijdt.
Overigens valt het me al jaren op dat het 's nachts veel minder druk is dan in het verleden. Heb toen wel eens gezien dat er een rij van anderhalve kilometer voor een benzinepomp stond. Veel mensen gaan vrijdag al, of pas zaterdagmorgen weg.

Peter Pos

@peterpos, het is nogal afhankelijk waar je vandaan komt, en natuurlijk, naar toe gaat. Als ik de 45 doorreken rij ik 40 minuten langer. Maar inderdaad, als je bij Passau de grens over gaat kan het zeker interessant zijn. Terug ook wel eens gedaan en inderdaad, geen files.

Zojuist heb ik in een ander topic beschreven dat de A45 juist een afrader is vanwege diverse wegwerkzaamheden aan dalviaducten, plus (nog te vervangen) viaducten met schade. Bovendien kan je je er in geval van sneeuw compleet vast rijden en is het sowieso een stop-and-go snelweg. Continu wisselende Vmaxen. Goed opletten is nodig, aangezien mobiele snelheidscontroles er regelmatig voorkomen.

Voorts is de A45 ook lang niet altijd filevrij. Zeker op doordeweekse dagen staat het graag vast rond Hagen en Dortmund, en soms ook nabij Siegen of Gießen.

P.S. Voor de onbekenden: De A45 is natuurlijk niet te verwisselen met de B45, welke deels als snelweg, deels als normale hoofdweg tussen de A66 bij Hanau en de A6 bij Sinsheim ligt. Ook in Duitsland hebben alle wegen een prefix.

@HN65 Ik ga altijd bij Arnhem de grens over. Vanuit het zuiden zou ik denk ik ook de 61 pakken. Vorig jaar toen ik naar Val Thorens ging heb ik die ook genomen. Beviel goed.
Maar toen we naar Montafon gingen heb ik heen en terug de 45 gepakt en had geen files. Terwijl de twee andere auto’s van onze groep wel vast kwamen te staan op de 3. Die was gewoon een stuk drukker.
@Frans zijn ze die werkzaamheden op de 45 net begonnen? Met kerst ben ik er ook langs gekomen richting Ladis en kon heen en terug zo doorrijden. Nergens oponthoud gehad toen (alleen op het stuk voor Oberhausen waar ze aan het werk waren en op de 3 voor Wurzburg toen er aan de andere kant een ernstig ongeluk was gebeurd en iedereen remde om te kijken). Terug was wel op kerstavond, toen was er geen Duitser op de weg. Dus dat telde eigenlijk niet…
Ik ga je andere topic even lezen.

En wat betreft snelheid. Ik rijd met een dakkoffer erop nooit harder dan zo’n 115 km p/u. Dus heb daardoor niet zoveel last van wisselende maximum snelheden. Voordeel is op de 45 weer dat je niet vaak voorbij geraasd wordt door iemand die tegen de 200 rijdt.

Peter Pos

@peterpos: Ik neem aan dat je steeds de A-wegen bedoeld? Zoals in m’n laatste reactie geschreven heeft Duitsland (net als diverse andere landen) de eigenschap om de prefix niet op de borden weer te geven, terwijl die er feitelijk wel is, aangezien je meerdere routes hebt met hetzelfde nummer. Zo heb je naast de A45 ook de B45, L45 en K45. De laatste twee komen zelfs vaker voor, aangezien dit per deelstaat/kreis afhankelijk is. De “45” bestaat daarom niet en kan van alles aanduiden. ;)

De A45 is inderdaad geen snelweg voor hoge snelheden, mede dankzij de vele bochten die het hardrijden min of meer onmogelijk maken, maar ook dankzij de steeds wisselende Vmax. Als je je beperkt tot 115 km/u rijdt het inderdaad geheel anders als voor iemand die al wel 130 km/u wil aanhouden.

Over het algemeen gaat de snelheid op meerdere dalviaducten van de A45 regelmatig terug naar 80 km/u, omdat vele viaducten marode verklaard zijn. Deze moeten binnen afzienbare tijd vervangen worden, maar geld of bouwvergunningen ontbreken deels nog. Deels is men al gestart met wegwerkzaamheden en dan liggen de maximumsnelheden uiteraard ook nog een stuk lager.

Zeker op doordeweekse dagen is de A45 een afrader. Dan staat er zoals in m’n eerdere reactie beschreven erg regelmatig file rond Dortmund en Hagen, en zo af en toe ook langs Siegen of Gießen/Herborn. Verder is de weg dan vaak fors beladen met vrachtverkeer. Op zaterdagen moet je geluk of pech hebben, alleen de zondag is rustig, mede dankzij het ontbrekende vrachtverkeer dat op zondag niet mag rijden. En op kerstavond was het natuurlijk ook overal rustig geweest.

Zijn er ook reizigers die de 61 pakken en dan bij Mannheim de 6 op gaan naar Heilbronn en dan door naar Nurnberg en dan richting Munchen? De 3 hoeft dan niet maar heb geen idee of het erg om is en of dat deze weg veel werkzaamheden heeft of zoiezo lekker loopt.

Zijn er ook reizigers die de 61 pakken en dan bij Mannheim de 6 op gaan naar Heilbronn en dan door naar Nurnberg en dan richting Munchen? De 3 hoeft dan niet maar heb geen idee of het erg om is en of dat deze weg veel werkzaamheden heeft of zoiezo lekker loopt.

Shorty op 10 feb 2016 21:02

De A6 is mijn standaard uitwijkroute als t druk is op de 3. Vind het een prettige route, terwijl het voor mij nog wat meer omrijden is omdat de 61 ongunstig is omdat ik wat noordelijker in NL woon.
Op de 6 kun je plankgas rijden (als je dat zou willen) terwijl je op de radio hoort dat de 3 tjokvol staat

Zijn er ook reizigers die de 61 pakken en dan bij Mannheim de 6 op gaan naar Heilbronn en dan door naar Nurnberg en dan richting Munchen? De 3 hoeft dan niet maar heb geen idee of het erg om is en of dat deze weg veel werkzaamheden heeft of zoiezo lekker loopt.

Shorty op 10 feb 2016 21:02

Ja noodgedwongen vorig jaar op de terugweg.
Achteraf zeker geen domme keuze, want het is maar 37 km om. Er zitten wat langzame stukken in de A8 (los van werkzaamheden) dus de A6 is per saldo maar 5 minuten extra en rijdt inderdaad prima door!
Op de kaart lijkt het overigens veel meer om.

Dit jaar niet via München, maar ik ga vanaf de A61 wel een stuk via A6 en dan A7 naar Ulm om de A8 (Stuttgart - Ulm) te vermijden.

@Frans Ik bedoelde idd de A45, de Sauerlandbahn. Ik ben namelijk ‘principieel’ tegenstander van over Stuttgart rijden. Kan me namelijk niet herinneren dat ik daar ooit normaal door heb kunnen rijden in een druk weekeinde. Daarom is het voor mij altijd de A3 en A7, of als het druk is de Sauerlandbahn, A3 en A7. Vorig jaar reed ik die route als enige van onze groep op de terugweg. Wij bleven op vrijdag 2 uur langer skiën dan de rest en waren veel eerder thuis, omdat de anderen eerst bij Stuttgart de file in doken en daarna op de A3 zelfs helemaal vast kwamen te staan en wij nergens echt file hadden. Alleen bij Wurzburg even stilgestaan…

Nou ja, ik ben wel blij met je informatie. Ga alles nog even goed bekijken, dat we alternatieven hebben mocht het druk worden op de weg. De meeste mensen volgen dan blind hun navigatie, dan kun je beter een stukje omrijden op een weg die rustiger is…

Peter Pos

@peterpos: Helemaal mee eens, Stuttgart is vaak een problematisch punt. Ook wil het graag tussen Walldorf en Karlsruhe (A5) vast staan en eveneens op de A8 rond Pforzheim. Wat dat betreft ben je inderdaad het beste met de A3-A7 route bediend, waarbij je weliswaar wat vast kunt staan, maar het in vergelijk met de route langs Stuttgart vaak aardig meevalt.

Een laatste alternatief is de route via Kassel (A44-A7), maar dat is voor veruit de meeste Nederlanders te ver omrijden en op de beruchte “Kasseler Berge” (A7) wil je ook liever niet in de sneeuw terechtkomen. Maar voor wie bijv. in Enschede woont is het zeker een nuttig alternatief als het verder geen winterse omstandigheden rond Kassel heersen.

Af gelopen zaterdag terug gekeerd uit het Zillertal om 5 uur s,morgens weg gereden gewoon de de 3 genomen geen oponthoud gehad bij de baustellen gewoon 80 met de vrachtwagens mee sjokken . 9 uur later thuis. Wel een tip is misschien wat wij ook hebben gedaan terug via Tegernsee naar Holzkirchen. Vooral s,morgens vroeg geen kip te zien en geen grens controle.En ook geen vignet nodig . Bij sneeuwval zou ik de de snelweg nemen.

Beste, aangezien wij volgende week [krokus] op vrijdag gaan rijden, ben ik mij aan het orienteren. Zoals ik het hier lees, is het wijsheid om de route Karlsruhe - Stuttgart - Ulm te mijden. Ipv daarvan om via Heilbronn [6] en via de 7 naar Augsburg te rijden? Wij hebben naar namelijk een overnachting.

Wij gaan vanuit de regio Utrecht naar het altijd zonnige Krimml in het Zillertal, we vertrekken zaterdag 20-2 om 4:00u en we zullen om diezelfde tijd 27-2 huiswaarts gaan. Wat is de beste route om naar Krimml te rijden. We hadden de route A12- -> A3 -> A9 -> A99 -> A8 -> AS Holzkirchen/A93 -> AS Zillertal(AT) -> Gerlospaß in gedachten, weet niet of dit goed is en hoe het zit met de “tijdelijke” grenscontroles?

Nou in Krimml is het niet altijd zonnig hoor, weet ik uit ervaring!

Wij gaan vanuit de regio Utrecht naar het altijd zonnige Krimml in het Zillertal, we vertrekken zaterdag 20-2 om 4:00u en we zullen om diezelfde tijd 27-2 huiswaarts gaan. Wat is de beste route om naar Krimml te rijden. We hadden de route A12- -> A3 -> A9 -> A99 -> A8 -> AS Holzkirchen/A93 -> AS Zillertal(AT) -> Gerlospaß in gedachten, weet niet of dit goed is en hoe het zit met de “tijdelijke” grenscontroles?

WesselKiens op 11 feb 2016 22:31

Op de heenweg heb je sowieso geen last van grenscontroles, dan rij je “tegen de vluchtelingenstroom in”. Op de terugweg kom je waarschijnlijk wel even in de file voor de grens AT-DE, tenzij je een binnendoor weggetje gaat nemen.

Ik rij straks weg om vlak bij de chiemsee te overnachten. Ben van plan om gewoon de A3 te volgen, wish me luck…

Heel veel succes, een goede rit en veel skiplezier !!

Wij vetrekken morgenochtend rond 05u vanuit Gent naar Obertauern.

Google maps stuurt me via Luik langs de A1, dan A8 langs Kalsruhe-Stuttgart-Ulm over Munchen en dan aan Salzburg de grens over. Ik heb deze route al gedaan, echter nu met de baustellen tussen Kalsruhe en Ulm denk ik eraan een andere route te nemen.

Zou de A3 tot Nurnberg nemen en dan daar beslissen om of via Munchen (bij weinig verkeer en/of slecht weer) of via Passau (bij veel verkeer en/of mooi weer) te rijden. Blijkbaar vooral voor Wurzburg een grote baustelle, mar minder erg dan die voor Ulm vermoed ik?

Via Passau heb ik wel geen ervaring, ga je er beter af bij Straubing en vandaar loodrecht naar beneden tot Freilassing, of beter door tot Passau en van daar doorsteken naar de Oostenrijkse A1 richting Salzburg? Hoe zijn deze routes bij sneeuwval?

Voor de terugreis zou ik eventueel voor de grens de A10 afrijden en erna de A8 weer op rijden, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat ze enkel aan de autosnelwegen controles uitvoeren en niet op de secundaire wegen?

Wij vetrekken morgenochtend rond 05u vanuit Gent naar Obertauern.

Google maps stuurt me via Luik langs de A1, dan A8 langs Kalsruhe-Stuttgart-Ulm over Munchen en dan aan Salzburg de grens over. Ik heb deze route al gedaan, echter nu met de baustellen tussen Kalsruhe en Ulm denk ik eraan een andere route te nemen.

Zou de A3 tot Nurnberg nemen en dan daar beslissen om of via Munchen (bij weinig verkeer en/of slecht weer) of via Passau (bij veel verkeer en/of mooi weer) te rijden. Blijkbaar vooral voor Wurzburg een grote baustelle, mar minder erg dan die voor Ulm vermoed ik?

Via Passau heb ik wel geen ervaring, ga je er beter af bij Straubing en vandaar loodrecht naar beneden tot Freilassing, of beter door tot Passau en van daar doorsteken naar de Oostenrijkse A1 richting Salzburg? Hoe zijn deze routes bij sneeuwval?

Voor de terugreis zou ik eventueel voor de grens de A10 afrijden en erna de A8 weer op rijden, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat ze enkel aan de autosnelwegen controles uitvoeren en niet op de secundaire wegen?

Denis op 12 feb 2016 13:57

check dit topic even, daar wordt de route via Freilassing besproken en heb ik ook een sluiproute voor de grensovergang AU-DLD vermeld

https://www.wintersport.nl/forum/topic/225708

vanmiddag om 12.15 vertrokken in antwerpen en om 21.45 aangekomen in lofer. Beetje vertraging voor de wegenwerken bij wurzburg maar niks erg. Dat erge kwam pas vlak voor munchen, ongeluk en uur verloren. Maar zolang er geen ongelukken zijn vind ik de a3 prima te doen!

Handig topic, vandaag van 06.00 tot 12.00 de cruisecontrol op 140kmh gehad op de 61, wat een relaxte weg zeg.

Had ik alleen even niet goed opgelet en werd t de Fernpas, kwam er alsnog 1,5 uur vertraging op ons pad. Even kijken hoe ik dat op de terugweg vanuit Val Gardena doe

Beide routes recent gereden, vrijdag van de kerstvakantie via Kassel en dan A3 naar Obertauern en nu met Carnaval (wederom op Vrijdag) via A61 naar Nauders. Beide routes eigenlijk goed te doen met de volgende opmerkingen, wij rijden vanuit Nijmegen en gaan op de heenweg rond half drie weg. De spits begint op vrijdagen erg vroeg in Duitsland en onze ervaring is inmiddels dat half drie veel beter is dan rond 12.00h wegrijden. We reden in beide gevallen zo’n beetje achter de files aan. De route richting Obertauern hebben we in de buurt van Chiemsee overnacht en naar Nauders zijn we in 1 keer doorgereden. Zeker na vijf uur half 6 wordt het steeds rustiger op de weg en kan je goed doorrijden. In het laatste geval van Nauders was ook de fernpass uitstekend te rijden, nagenoeg geen verkeer meer op het tijdstip dat je daar bent. Op de terugweg in beide gevallen in de avond gaan rijden en dat is zowieso perfect maar dat moet je maar net zien zitten na een dag skieën. Overall heeft de Kassel en A3 route mijn voorkeur als je die kant op gaat, als je zoals gezegd het juiste tijdstip kan uitkiezen dan kan je veel beter doorrijden. Ook bij de bouwstelles gingen wij inderdaad nog met een vaartje van 80km. Overigens wel een kwartier stilgestaan bij de grensovergang op de terugweg uit Obertauern, terug uit Nauders geen controle gehad. Afgelopen Zaterdag begreep ik via de radio dat de wachttijden waren opgelopen tot 30-45min. Dit kwartier bij ons was dus wederom op Vrijdagavond met weinig verkeersaanbod.

@Peterpos

Opmerkelijk dat niemand via de Sauerlandbahn rijdt. De 45. Dat doe ik eigenlijk standaard al jaren en daar heb ik nog nooit een file gehad. Het is geloof ik iets van 20 km om, maar de winst is dat je heel relaxed kan rijden. Nadeel is wel dat je voor Wurzburg op de 3 komt en dan vaak de drukte inrijdt.
Overigens valt het me al jaren op dat het 's nachts veel minder druk is dan in het verleden. Heb toen wel eens gezien dat er een rij van anderhalve kilometer voor een benzinepomp stond. Veel mensen gaan vrijdag al, of pas zaterdagmorgen weg.

peterpos op 10 feb 2016 10:47

Ik heb die ook eens gedaan, jaren geleden, en uitgerekend op die dag, is er behoorlijke sneeuwval. Ben vanaf ongeveer Dortmund naar Frankfurt gereden, dat kostte volgens de Tomtom zo’n 2 uur reistijd, maar door die sneeuw kostte het me 4 uur. Ik ben toen diezelfde avond nog teruggereden naar huis (ik ging bij een vriend langs in Frankfurt) over de A3, en die was helemaal schoon, alsof het daar helemaal niet gesneeuwd had! Ik heb er zelfs nog een filmpje van.


Dus kort gezegd, bij droog weer, de A45, en bij sneeuw, de A3 aanhouden.

Maar even in het algemeen, als je vroeg genoeg gaat rijden, dan heb je de minste kans op files of drukte op de weg. Zorg dat als je bijv. door de weeks rijdt, je voor 07:00 uur het Ruhrgebiet voorbij bent. En soms op zaterdag gaat dat ook wel op.

Ski or Die

@WesselKiens

Wij gaan vanuit de regio Utrecht naar het altijd zonnige Krimml in het Zillertal, we vertrekken zaterdag 20-2 om 4:00u en we zullen om diezelfde tijd 27-2 huiswaarts gaan. Wat is de beste route om naar Krimml te rijden. We hadden de route A12- -> A3 -> A9 -> A99 -> A8 -> AS Holzkirchen/A93 -> AS Zillertal(AT) -> Gerlospaß in gedachten, weet niet of dit goed is en hoe het zit met de “tijdelijke” grenscontroles?

WesselKiens op 11 feb 2016 22:31

Op de heenweg heb je geen last.
Op de terugweg kun je het beste bij Kufstein de snelweg afgaan, en binnendoor richting Walchsee Kossen rijden, en dan richting Niederndorf aanhouden. Vervolgens ga je weer richting Oberaudorf, waar je de snelweg naar Muenchen weer pakt.
Volgens mij kun je ook de drukke weg door het Zillertal vermijden door andersom te rijden langs Pass Thurn. Ik heb dat ook 1 keer gedaan, maar dat is wel een steile weg omhoog en je moet tol betalen. (tenzij je kunt aantonen dat je gaat skien!) Dan kun je ook het Autobahn vignet vermijden, door ook de heenweg bij Oberaudorf eraf te gaan en dan binnendoor langs Kufstein, richting Skiwelt, Kitzbuhel, Pass Thurn te gaan. Ik wens je alvast een fijne vakantie met veel sneeuw!

Ski or Die

@WesselKiens

Wij gaan vanuit de regio Utrecht naar het altijd zonnige Krimml in het Zillertal, we vertrekken zaterdag 20-2 om 4:00u en we zullen om diezelfde tijd 27-2 huiswaarts gaan. Wat is de beste route om naar Krimml te rijden. We hadden de route A12- -> A3 -> A9 -> A99 -> A8 -> AS Holzkirchen/A93 -> AS Zillertal(AT) -> Gerlospaß in gedachten, weet niet of dit goed is en hoe het zit met de “tijdelijke” grenscontroles?

WesselKiens op 11 feb 2016 22:31

Op de heenweg heb je geen last.
Op de terugweg kun je het beste bij Kufstein de snelweg afgaan, en binnendoor richting Walchsee Kossen rijden, en dan richting Niederndorf aanhouden. Vervolgens ga je weer richting Oberaudorf, waar je de snelweg naar Muenchen weer pakt.
Volgens mij kun je ook de drukke weg door het Zillertal vermijden door andersom te rijden langs Pass Thurn. Ik heb dat ook 1 keer gedaan, maar dat is wel een steile weg omhoog en je moet tol betalen. (tenzij je kunt aantonen dat je gaat skien!) Dan kun je ook het Autobahn vignet vermijden, door ook de heenweg bij Oberaudorf eraf te gaan en dan binnendoor langs Kufstein, richting Skiwelt, Kitzbuhel, Pass Thurn te gaan. Ik wens je alvast een fijne vakantie met veel sneeuw!

kokkieAmiga op 19 feb 2016 23:18

Komt goed, we gaan zo weg!

@kokkieAmiga Dank voor de info. Weer iets om mee rekening te houden. Had van de week bedacht dat als wij gaan (voorjaarsvakantie Noord) dat het misschien toch weer het handigst om de 3 gewoon te pakken, want vanuit Midden en Zuid Nederland zullen er niet heel veel mensen juist die week op wintersport gaan.

Je reed trouwens nog best hard over die besneeuwde snelweg ;-)

Peter Pos

Plaats een reactie