A3 of A61 naar Oostenrijk

@Peterpos

@kokkieAmiga Dank voor de info. Weer iets om mee rekening te houden. Had van de week bedacht dat als wij gaan (voorjaarsvakantie Noord) dat het misschien toch weer het handigst om de 3 gewoon te pakken, want vanuit Midden en Zuid Nederland zullen er niet heel veel mensen juist die week op wintersport gaan.

Je reed trouwens nog best hard over die besneeuwde snelweg ;-)

peterpos op 20 feb 2016 10:23

Ik reed en durfde daar niet harder dan 80, maar werd wel door dikke Duitse auto’s met hogere snelheden ingehaald. Na een tijdje durfde ik ook iets sneller toen ik de Winterdienst ging inhalen. Het reed op zich best op zeker in de verse sneeuw, en heb er eigenlijk ook geen hekel aan gehad, ondanks dat ik pas zoveel later aankwam.

Ski or Die

Net terug gekomen uit saalbach, vertrokken om 7u. Tot nurnberg druk met denen en zweden daarna goed te dan. Afgezien de constante sneeuwbuien dan… Ben gewoon via de 3 gereden dus.

En de Oostenrijkse Grenscontroles???

Ik ben via lofer en inzell gereden en daar was niks te zien. Op de radio zeiden ze dat aan de grens een file was tussen de 45-60min sochtends.

Om de grens controle bij kufstein te vermijden zijn wij gisteren binnendoor via worgl naar kufstein en vanuit daar naar kiefersvelden gereden. Daar de snelweg op gegaan en dat scheelde 1 uur vertraging. Werd in het dorp ook echt aangeraden om het zo te doen.

Vrijdag om 19:00 uur vertrokken, over de A3 gereden, minimale vertraging. Ging prima!

Nog even een foto van internet van de betreffende blitzer:

null
null

Connaisseur op 23 jan 2016 11:59

Vrijdag avond op de terugweg de Blitzer zien staan langs de A3 bij een baustelle na Wurzburg ergens. Waar Precies weet ik niet meer maar ik was blij dat ik op dat moment niet harder dan 90 reed.

De reden dat ik em zag was omdat ie om de paar seconden stond te flitsen heel kort. Goeie geldmachine gok ik zo. Voornamelijk Nederlanders op de terugweg die volluit doorscheurden.

Member of global cooling initiative

Zaterdag om 15:00 vertrokken vanuit Warth, Vorarlberg. Op de A3 stond file dus via de A61 gereden, probleemloos

Heenweg op vrijdag 10:30 vertrokken, ook via de A61. Kort over de grens even stilgestaan en bij Heilbronn was het langzaam rijden. Op overige wegen was het druk maar geen file

Gang is alles

Vrijdagmiddag/avond heb ik de A3 gereden. 20 minuten file bij Oberhausen en 15 minuten tussen Wurzberg en Neurgenberg. In Neurenberg overnacht. Zaterdagochtend probleemloos de A3 verder kunnen rijden tot aan Straubing en daar heb ik de B20 gepakt.

Wij hebben exact hetzelfde gereden Anki, perfect alternatief. Ik las over 12 km file bij Mûnchen gister dus goede keuze geweest.

Overigens hebben wij het Rührgebied (Oberhausen dus) grotendeels vermeden door bij Venlo de grens over te gaan.

Zaterdag om 12:00 vertrokken uit Heemskerk, Noord-Holland.
Over de 61 gereden naar Schwarzenberg, Vorarlberg.
Maar 3 Baustelles gehad die geen problemen gaven. Aankomst om 21:00 uur. Stoptijd voor plassen/uitgebreid eten totaal 1,5 uur.
Werkelijk niets tégen gehad.

mama on a mission in the snow

Wij zijn gisteren via Kassel teruggereden (vanuit Zillertal). Andere auto reed wel over de 3. Kwamen bijna gelijktijdig in NL aan, alleen reden wij veel relaxter. Ik vond het een aanrader, geen files bij Würzburg :-)

Peter Pos

Aangezien het hoofdseizoen voorbij is; iemand die weet hoe druk het is bij de grensovergang bij Salzburg (wij gaan vrijdag op zaterdag naar Wagrain).

Is er vaak vertraging van Duitsland naar Oostenrijk of is de terugreis eigenlijk de bottleneck?

Let it snow, let it snow, let it snow

De terugreis is eigenlijk de bottleneck. De Duitsers voeren steekproefsgewijs controles uit op het verkeer dat vanuit Oostenrijk komt.

Hoi, ik vond het een beetje onzin om een heel nieuw topic te open op een vraag die al een keer gesteld is.
Alleen we leven nu ietsjes later.

Ik vertrek zaterdag 10 maart naar het vorarlberg. Google maps geeft mij vanuit Rotterdam 2 opties.

Kan ik het beste via de A3 via Arnhem, Dusseldorf, Keulen, Wurzburg en dan de 7 naar beneden richting Ulm

Of de 61 via Venlo, Koblenz zo richting de 6 en dan de 8 langs Stuttgart naar Ulm?

Ik zou tegenwoordig altijd via de 61 rijden. De verbreding is nog niet overal af (december 2017) maar ik vind het fijner rijden. En mijn GPS (waze) geeft ook die route aan naar Oostenrijk.

Ik zou tegenwoordig altijd via de 61 rijden. De verbreding is nog niet overal af (december 2017) maar ik vind het fijner rijden. En mijn GPS (waze) geeft ook die route aan naar Oostenrijk.

Michaelh op 2 mrt 2018 10:44

Mja… nadeel met de A61 is dat je tussen Bonn en Ludwigshafen quasi nergens nog “freie fahrt” hebt. Tenzij je een auto met zelfrijdende functie hebt behoorlijk langdradig en slaapverwekkend…
Bovendien moet je daarna langs de A8, waar er tussen Stuttgart en Ulm wel nog wat punten zitten waar er regelmatig problemen zijn.

Op de A3 heb je wel nog vrij veel stukken waar je goed kan doorvlammen. Die paar stukjes baustellen (zijn er overigens een pak minder dan vorig jaar) neem ik er dan wel bij. Bovendien kan je dan in Würzburg de A7 op, die tot Ulm heel rustig is en ook voor het grootste deel onbeperkte snelheid heeft.

*bericht bewerkt door Skiwi op 02 mrt 2018 11:32

Ik zou tegenwoordig altijd via de 61 rijden. De verbreding is nog niet overal af (december 2017) maar ik vind het fijner rijden. En mijn GPS (waze) geeft ook die route aan naar Oostenrijk.

Michaelh op 2 mrt 2018 10:44

Mja… nadeel met de A61 is dat je tussen Bonn en Ludwigshafen quasi nergens nog “freie fahrt” hebt. Tenzij je een auto met zelfrijdende functie hebt behoorlijk langdradig en slaapverwekkend…
Bovendien moet je daarna langs de A8, waar er tussen Stuttgart en Ulm wel nog wat punten zitten waar er regelmatig problemen zijn.

Op de A3 heb je wel nog vrij veel stukken waar je goed kan doorvlammen. Die paar stukjes baustellen (zijn er overigens een pak minder dan vorig jaar) neem ik er dan wel bij. Bovendien kan je dan in Würzburg de A7 op, die tot Ulm heel rustig is en ook voor het grootste deel onbeperkte snelheid heeft.

Skiwi op 2 mrt 2018 11:31

Ik weet niet wat vervelender is. Dan weer 160 en dan weer 80 of continue 140 op de klok. Mijn voorkeur is toch het laatste.
Ik werd niet goed van alle beperkingen op de A3. We hebben er ook precies even lang over gedaan.

Hoi, ik vond het een beetje onzin om een heel nieuw topic te open op een vraag die al een keer gesteld is.
Alleen we leven nu ietsjes later.

Ik vertrek zaterdag 10 maart naar het vorarlberg. Google maps geeft mij vanuit Rotterdam 2 opties.

Kan ik het beste via de A3 via Arnhem, Dusseldorf, Keulen, Wurzburg en dan de 7 naar beneden richting Ulm

Of de 61 via Venlo, Koblenz zo richting de 6 en dan de 8 langs Stuttgart naar Ulm?

Anna86 op 2 mrt 2018 10:25

Via de 61, maar dan niet de 8 langs Stuttgart (druk en vaak file), maar bij Kreuz Walldorf richting Heilbronn en dan bij Feuchtwangen de 7 op richting het Zuiden. Is weliswaar wat verder, maar een stuk rustiger en minder bochtig dan langs Stuttgart en veel betrouwbaarder qua reistijd is onze ervaring na 10 jaar en tig keer die route gereden te hebben.

*bericht bewerkt door Paskal op 03 mrt 2018 21:07

Via de 61, maar dan niet de 8 langs Stuttgart (druk en vaak file), maar bij Kreuz Walldorf richting Heilbronn en dan bij Feuchtwangen de 7 op richting het Zuiden. Is weliswaar wat verder, maar een stuk rustiger en minder bochtig dan langs Stuttgart en veel betrouwbaarder qua reistijd is onze ervaring na 10 jaar en tig keer die route gereden te hebben.

Paskal op 3 mrt 2018 21:05

Dat ga ik de volgende keer proberen. Hoewel Heilbronn ook wel een berucht punt is. Vorig jaar stond daar ook een flinke file, dus toen zijn we toch via de 8 gegaan.

Stuk naar Heilbronn is nu grotendeels versmalde rijstroken.

May the ski force be with you !!

Stuk naar Heilbronn is nu grotendeels versmalde rijstroken.

CJAHulskamp op 5 mrt 2018 19:35

Dat werkte op de A4 (in NL) ook heel goed. Nu met normale rijstroken is er juist file.

Ik heb dit seizoen ondertussen al wat varianten gereden, maar moet zeggen dat ze alle wel stuk met Baustellen hebben. Weet nog niet welke route ik neem over een aantal weken.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 05 mrt 2018 21:11

May the ski force be with you !!

Ik pak de A61. Rijdt veel relaxter dan dat 180-80-180 gedoe.

Ik pak de A61. Rijdt veel relaxter dan dat 180-80-180 gedoe.

DrPhil op 5 mrt 2018 22:22

Knap lastig want de 61 stopt bij Hockenheim 😂

May the ski force be with you !!

?

vaak vertrek ik om een uur of 15:00, Ik pak dan meestal de A61 omdat ik anders dan rond 17:00 bij Köln rij waar dan vaak erg veel file staat.

A3 of A61? Het scheelt 3 km, en als het rustig is 15min. beide in het voordel via A3.

A3 of A61? Het scheelt 3 km, en als het rustig is 15min. beide in het voordel via A3.

Auke83 op 5 mrt 2018 23:27

Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf waar je de grens naar Duitsland passeert en waar in Oostenrijk je eindbestemming is. Rij je via Memmingen of via München naar Oostenrijk?

Zoals velen kom ik vanaf de A2 en verlaat ons land bij Heerlen. Als je route via Memmingen loopt, kun je bijvoorbeeld kiezen tussen A61/A8 of A3/A7. De laatste optie is 41 km omrijden, maar door de hogere gemiddelde snelheid meestal een stuk sneller. Alleen bij grotere verkeersdrukte gaat dit niet op. Dan kost A61/A8 minder tijd. Er zijn nog allerlei andere opties, die tussen deze twee routes in liggen, maar de mogelijke tijdsbesparing is hier meestal minimaal en wordt bepaald door baustellen, enz.

Via de 61, maar dan niet de 8 langs Stuttgart (druk en vaak file), maar bij Kreuz Walldorf richting Heilbronn en dan bij Feuchtwangen de 7 op richting het Zuiden. Is weliswaar wat verder, maar een stuk rustiger en minder bochtig dan langs Stuttgart en veel betrouwbaarder qua reistijd is onze ervaring na 10 jaar en tig keer die route gereden te hebben.

Dit doen wij nu ook al enkele jaren, bevalt goed. Over de versmalde rijstroken op de 6 richting heilbronn, was ik niet van op de hoogte maar we gaan overmorgen weer die kant op dus we gaan het zien.

*bericht bewerkt door SkiBroekie op 06 mrt 2018 13:12

Ik denk dat het de 61 ga nemen. Ik ga vrijdag einde middag al rijden en dan een hotelletje nemen ergens in het midden.

Plaats een reactie