Welke gebieden hebben goede nederlandse skiles (kinderen)

Kunnen jullie aangeven waar jullie goede ervaringen hebben met Nederlandse les en dan specifiek voor kinderen.

Mijn eigen ervaring tot nu toe is dat mijn zoons vooral bij Nederlandse les het beste leren skiën.

Ik hoorde van vrienden dat er in Lofer veel Nederlandse skileraren zijn. Klein plaatsje, gemoedelijk, overzichtelijk, ideaal.

Onze kids hebben nog nooit NL skiles gehad. Vanaf 5 jaar op de latten, en lekker achter de juf aanglijden, en goed de kunst eraf kijken. Overigens vooral in Zwitserland geweest, waar sowieso al minder NL op de piste is, en zeker minder après ski. Dan heb je dus ook groepjes met meer GER en CH kids, en ligt het gemiddelde niveau een stuk hoger. NL skileraren zijn vaak bijklussende studenten die een aantal maanden per jaar op de ski’s staan, terwijl die Zwitserse jongens met ski’s aan zijn geboren.

Eerlijk gezegd ben ik het met Heinz eens. Ik zou zelf (als ik kinderen zou hebben) ze nooit op les zetten bij Nederlandse skileraren in het buitenland. De meeste van de skileraren uit NL zijn inderdaad studenten van het CIOS of ROC die binnen een aantal maanden worden klaargestoomd om in Oostenrijk les te moeten geven (als stage zijnde).
Ikzelf heb vanaf 3-jarige leeftijd altijd privéles gehad van Oostenrijkse skileraren. Later nog in een klasje gezeten met 2 Oostenrijkse vriendinnetjes. Zover ik mij kan herinneren heb ik als kind nooit problemen gehad met een taalbarriere…mijn Duits was later op school dan ook beter dan die van de meeste klasgenoten. Dus dat is ook weer mooi meegenomen.
En ja, als je een beetje in een gebied zit waar veel Nederlanders komen, dan begrijpen en spreken veel Oostenrijkse (of Duitse of Zwitserse) leraren ook wel een beetje Nederlands.

Helemaal eens met Jesse en Heinz. Onze kinderen hebben skiles in het Frans en Duits gehad. Geen enkel probleem, vooral de Franse skileraren waren fantastisch.

Ik denk wel dat het zo is dat kinderen die meer plezier hebben in de les, en ook echt begrijpen wat je bedoelt meer leren (misschien minimaal, maar wel meer) dan kinderen die vanwege het feit dat ze je niet verstaan (Duits oké, maar Frans voor 5-jarigen?) niet precies weten wat er gevraagd wordt en daarnaast ook geen lol kunnen maken met hun klasgenoten…

Als kinderen van 5 jaar geen plezier met elkaar kunnen hebben omdat ze niet dezelfde taal spreken dan hebben een autistische afwijking is mijn opinie.

Ben het zeker niet eens met Heinz,heb zelf de hoogste oostenijkse lerarenopleiding en praat dus uit ervaring.
Het klopt dat de lokale leraren goed kunnen skien maar er zit wel degelijk verschil tussen goed kunnen skien en goed kunnen les geven. Didactisch zijn veel lokale leraren niet geweldig. Ondanks dat kinderen visueel leren is het toch wel handig dat ze didactisch en communicatief goed zijn.
Het belangrijkste blijft dat kinderen plezier hebben en dan komen de prestaties vanzelf

@Lars: Denk dat Serfaus en Fiss het walhalla is voor de kinderen. Andere gebieden waar je aan kunt denken zijn Gerlos en Scheffau. Van Lofer heb ik ook goede verhalen gehoord

Onze kinderen (4 en 6)hebben het eerste jaar in het oostenrijks/ duits les gehad. Veel huilen, ze snapten er niks van. En veel te grote groepen ( 11 kinderen in januari) Na 3 dagen maar gestopt en zelf met ze gaan skien. dit ging wel goed. Het jaar daarop naar brixen geweest. Een nederlandse skijuf die al 10 jaar lesgaf in brixen. Geweldig !! Er zitten hier meer nederlandse skileraren.kleine groepjes 3/4 kinderen. Ze begrepen alles, en voelden zich niet meer buitengesloten tijdens de grapjes en spelletjes en liedjes zingen. Ze hebben daar heel veel geleerd. Het jaar daarop weer naar brixen geweest, weer dezelfde juf (Bianca)Geweldig. Nu 4 jaar later skien ze beter als ons parallel van de harikiri(pikzwart) Ze hebben in het totaal 4 jaar les gehad en 2 jaar met ons meegeskied.
Dus als je kind wat verlegen is of zich dingen gauw aantrekt, neem dan aub een nederlandse skileraar.

Heb zelf mijn 2 kinderen (4 en 6 jaar) al naar volle tevredenheid in Saalbach op les gehad. Persoonlijk vond ik het heel fijn dat er Nederlandse skileraren waren. Dus ik kan Saalbach echt aanraden voor je kinderen.

Lars, als jij als ouder de ervaring hebt dat je zoontjes zich het prettigst voelen bij een goed NL-sprekende leraar moet je dat natuurlijk vooral doen. Als zij zich fijn voelen, hebben jullie het ook naar je zin en kan jullie hele gezin zonder zorgen allemaal genieten van de vakantie. Het is natuurlijk wèl de bedoeling dat het hele gezin het leuk heeft. Helaas kan ik je niets aanraden; mijn dochtertje heeft 1x in een oostenrijkse skiklas gezeten en was daar zó ongelukkig dat ze nog steeds in het buitenland niet in een skiklas wil (in NL geen enkel probleem). Op dit forum wel veel Serfaus en Fiss langs zien komen als zijnde superkindvriendelijk.

mama on a mission in the snow

Een Nederlandse skileraar hoeft beslist niet minder te zijn dan een oostenrijkse collega. Wij hebben vele leraren die al jaren lesgeven, waarvan de meesten het hele seizoen.
Wat betreft Lofer: daar loopt bij Skischule Herbst een oud-collega van mij rond, Dion Adams. Hij is Staatlich Ausbilder en Bergführer en daarmee de opleider van ook oostenrijkse skileraren.

Bij die skischool (Georg Herbst, de eigenaar is chef van het hele skischoolgebeuren in het Salzburgerland) hoeft je je geen enkele zorg te maken over het niveau van de nederlandse leraren, bij de kerst zitten er ook vaak een paar leraren die de rest van het seizoen bij ons in Winterberg weekendjes draaien.

Voor kinderen is het absoluut prettig wanneer de leraar nederlands spreekt, ook wanneer het een native oostenrijker is.

Ja jou geloof ik niet meer na je flater over de sneeuwconditie in Winterberg, Harry!

@johan487: dat is geen flater, dat heet perceptie. Als mijn kleine meid van 4 met haar ski’s van 80cm moeiteloos op de pistes kan skiën, zonder te blijven haken in sneeuwdrek, is er bij mij sprake van op zijn minst redelijke sneeuwkwaliteit.

Als bij mij de sneeuw schraapt onder de ski’s en ik denk om 9 uur 's ochtends, #@x## ik had toch moeten slijpen, dan praat je bij mij niet over papsneeuw. Ik heb het idee dat hier enkelen de situatie in Neu- en Altastenberg 1 op 1 verwarren met Winterberg. Het scheelt nogal of je een dikke ijskoude onderlaag hebt (Winterberg) of niet (overige gebiedjes).

Als je de sneeuw van afgelopen zaterdag (m.u.v. onderkant oefenweide en deel van de piste brabander-quickJet, dat was wel drek) combineert met het prachtige weer, dan spreek ik van een heerlijke vakantiedag. Voorjaarsskiën op firn in optima forma. Zondagmiddag: dat was dreksneeuw

wij zijn vorige week in Lofer geweest. De kinderen hebben les gehad bij Sturm. Inderdaad veel NL leraren. Onze oudste 2 zaten in een grotere groep van ongeveer 15 kindjes, met 2 leraren, een Oostenrijker en een NL. De Oostenrijkse docent was naar onze inschatting veel beter, maar als de jongens iets kwijt wilden deden ze dat toch tegen de Nederlandse skilerares.

Ik wil Harry ook zeker bijvallen, Dion is een topskileraar en wordt 99 van de 100 keer aangezien voor Oostenrijker aangezien hij vloeiend Duits en dialect spreekt en daarnaast zeer goed weet hoe alles werkt. Daarnaast heeft Herbst zeker een groei doorgemaakt nadat iedereen Google gebruikt voor het zoeken naar een skischool (Herbst heet ook wel Skischule Lofer). Maar ook Sturm misstaat niet naast Herbst, is inmiddels bijna 2x zo groot als Herbst en heeft relatief veel goede Nederlandse skileraren, zeker voor de hogere kindergroepen, die didactisch sterk staan en daarnaast ervoor zorgen dat de kinderen een hele leuke vakantie beleven.
Wat Koen zegt: Oostenrijkers die hun hele leven al op de ski’s staan en daarnaast meerdere opleidingen hebben doorlopen zijn vanzelfsprekend beter dan een gemiddelde Nederlandse skilerares/skileraar. Als de combinatie Oostenrijks-skiles/Nederlands-vermaak prima werkt voor de kids, dan denk ik dat je een geslaagde vakantie hebt gehad!

Ook wij hebben slechte ervaring met anderstalige leerkrachten (Frans) De kindjes snapten er niks van en weenden, de leerkracht vergat zelfs aan ons te zeggen dat we de dag erop voor een skipas moesten zorgen voor de 4 jarige dochter (die dus zonder in de les stond, want ze begreep geen Frans) Toen vroeg de leerkracht ons wel of we niet zelf les konden geven, want dat ging toch niet met een kind dat niks begrijpt. De oudste zat in een andere groep en begreep ook niks maar had een iets betere leerkracht, beiden zijn elke dag wenend naar de les geweest en uiteindelijk gestopt na 4 dagen; Ze hebben zelfs helemaal geen zin meer om ooit nog te skiën.

Als kinderen van 5 jaar geen plezier met elkaar kunnen hebben omdat ze niet dezelfde taal spreken dan hebben een autistische afwijking is mijn opinie.

Johan487 op 15 mrt. 2011 10:03

Mijn zoon is autistisch en wilde hel toch het plezier geven van te leren skiën maar bij hem moest je niet afkomen met iemand die een andere taal spreekt als hem. Spijtig genoeg zijn niet al de kinderen in de wereld foutloos…

Zelf heb ik als kind altijd skiles gehad in een andere taal en daar nooit problemen mee gehad.

Maar elk kind is anders en om ze dan nog eens zo vroeg in vakjes te steken (duidend op reactie van autistische afwijking), vind ik toch wel heel grof.

Als ik kijk naar mijn twee neefjes (we hebben spijtig genoeg zelf geen kinderen) dan zie ik zo dat de oudste (heel introvert) nooit zal aarden bij een anderstalige docent en zelfs na een dag niet meer zou terug willen. Terwijl de jongste (heel extravert) hiermee totaal geen problemen zou hebben. Je kent je kinderen het best, dus als je vreest dat ze niet zullen aarden, gewoon in het nederlands doen. Wat dan nog dat ze iets minder goed skien, ze vinden het tenminste leuk!

En heeft iemand ervaringen in Zwitserland? Wij zitten nu in Nendaz en daar heeft de skischool Neige Aventure nederlandstalige skileraren (veel uit België) en die doen het echt geweldig. Maar heb het idee dat zij in Zwitserland de uitzondering zijn.

Neen, in heel veel gebieden zijn Nederlandstalige monitoren.
Maar ook ik én mijn kinderen zijn blij dat ze les namen van Oostenrijkers!
De jongste begon met 4 jaar! En was enigste NL-talig kind in de groep !

En heeft iemand ervaringen in Zwitserland? Wij zitten nu in Nendaz en daar heeft de skischool Neige Aventure nederlandstalige skileraren (veel uit België) en die doen het echt geweldig. Maar heb het idee dat zij in Zwitserland de uitzondering zijn.

Matthijs op 22 feb. 2012 17:38

In Wengen werken er ook nederlandstalige skileraren. Zelf nog een aantal jaar gewerkt…

graechen in Zwitserland heeft ook NL skilerearen in

Ik vind niet dat er zo gezeurd moet worden. Oostenrijkse mensen zijn over het algemeen veel vriendelijker dan Nederlandse. Dat zie je ook bij skileraren. Nederlandse zijn altijd zo heetgebakerd en hebben altijd hun woordje klaar liggen, waar ik zelf zeer slecht tegen kan. Bij een Oostenrijkse hebben ze meer begrip en gaat het dus ook vanzelf beter.

Dit zeggende vanuit het GroenLinks-partijcongress via de telefoon.

Mijn zoon heeft 1 jaar samen met zijn nichtje in een Franse groep kinderen les gehad en 2 jaar priveles in Frankrijk van een Franse skileraar…
Reden was wel het feit dat het een wat kleiner dorp is zonder Nederlandse leraren en zeer weinig Nederlandse kinderen. In een groep zet ik mijn zoon dan minder snel. Niet leuk als de Franse kinderen lekker met elkaar dollen en kletsen en hij er niets van volgt. Maar… de priveles was echt super!!! Na drie jaar (en dan bedoel ik dus eigenlijk 3 weken…) gaat hij keurig parallel naar beneden van de rode piste… (hij is 6). En een plezier dat hij heeft!
Op het moment dat het om de details gaat en puur nadoen niet meer helpt is er vooraf of achteraf aan de les gewoon even een momentje om e.e.a. door te nemen en te vertalen voor je kind. En dan kan hij weer lekker verder. De skileraren (Fransen) spraken bij deze school vloeiend Engels.
Aanrader dus: Ecole du Ski Internationale in La Toussuire (Frankrijk)

Gaat het om goed leren skiën of gaat het om plezier hebben…Bij mij gaat het vooral om beide. Ik geef zelf les in Sölden en heb daar vaak groep 3 (op een schaal van 10 waarbij groep 10 de echte beginners zijn en groep 1 dus de echt goede skiërs). Ouders hebben liever dat hun kind, welke makkelijk in groep 1 of 2 mee kan, bij een Nederlandstalige groep zijn ingedeeld ook al zijn ze vaak veel beter dan hun leeftijdsgenootjes.

Kinderen hebben dan vaak zoveel plezier dat ze dan nog eens 2 of 3 dagen bijboeken en de ouders meer vrijheid hebben om zelf te gaan skiën. Dan is het dus de kunst van een skileraar om op maat te doseren met de oefenstof.

Skiën. What else.

Wel grappig dat Harry hier reageert en Winterberg niet aanprijst… Want volgens mij kunnen je kinderen daar perfect leren skiën met Nederlandse leraren. Het gebied is misschien niet zo uitdagend voor jezelf al oostenrijk, maar al het gaat om leren is het perfect.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het weinig uitmaakt de taal. Mijn kinderen hebben les gehad in Noors, Duits, Frans, Engels en Nederlands (lol). Het gaat wie je treft als skileraar of lerares. Want ook daar zit verschil in. Mijn kinderen kunnen makkelijk contact maken met andere kinderen. Elk kind is verschilend en sommige zijn niet zo makkelijk met contact leggen. Dan is een Nederlandse taal wel makkelijk. Maar toch moet je het een beetje treffen. Betreft dat een skileraar uit Oostenrijk beter les zou kunnen geven zou kunnen. Maar die 3 a 4 keer per jaar dat je gemiddeld op de skies staat zullen we nooit een Hirscher, Kostelić of Stock (voor de oudere lezer) worden. Moet wel LOL blijven.

May the ski force be with you !!

In het Kleinwalsertal zijn heel wat Nederlandstalige skileraren, niet alleen jongeren maar ook ervaren mensen. Ik denk toch wel als kinderen voor de éérste keer op de latten staan het belangrijk is dat ze toch enigszins kunnen communiceren met de lesgever, ze zullen zich veel meer op hun gemak voelen. Mijn dochtertje vond de skileraar heel leuk, ook omdat ze er heel goed mee kon kletsen maar je moet het uiteraard ook treffen.

In het Kleinwalsertal zijn heel wat Nederlandstalige skileraren, niet alleen jongeren maar ook ervaren mensen. Ik denk toch wel als kinderen voor de éérste keer op de latten staan het belangrijk is dat ze toch enigszins kunnen communiceren met de lesgever, ze zullen zich veel meer op hun gemak voelen. Mijn dochtertje vond de skileraar heel leuk, ook omdat ze er heel goed mee kon kletsen maar je moet het uiteraard ook treffen.

jan22 op 11 mei 2013 15:45

uhm @jan22, wat is in jou ogen precies het verschil tussen jongeren en ervaren skiërs

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

@Thijs8, het ging over ervaren skileraren, hoe langer je iets doet hoe beter je het kan hè, dat geld voor alles zeker. Ik denk niet dat als je heel goed kan skiën, je daarom vanzelfsprekend een goede skileraar bent, er zal wel heel wat meer komen bij kijken. Daarmee wil ik niet zeggen dat de jonge mensen dat niet goed doen, integendeel, ze zijn meestal heel enthousiast en goed gemotiveerd maar ze moeten nog groeien wat normaal is. Als ouder let je daar soms wel eens op he! Zo te lezen ben jij een jonge maar ervaren skiër!

Plaats een reactie