Op weg naar Puy-Saint-Vincent (en Serre Chevalier)

Dag Iedereen,

Bij deze stel ik een vraag i.v.m. de weg naar de bovengenoemde skigebieden. Met de sneeuw die als bakken uit de lucht zal vallen dit weekend, lijkt het mij dat de weg naar Puy Saint Vincent vanuit Grenoble dicht gesneeuwd kan geraken.
Wanneer ik echter Google Maps en de weermodellen vergelijk, lijkt het mij echter ook mogelijk om Puy Saint Vincent te bereiken via een andere weg, nl van Grenoble naar beneden en dan via Veyne en Embrun tot de bestemming. Het is dan wel een omweg van 80 km, maar er lijkt in elk geval veel minder sneeuw te vallen.
Nu vroeg ik mij af wat jullie aanraden? Ik ga voor mijn eerste keer skiën in dat gebied dus ik weet niet goed wat ik moet verwachten. Kan ik toch gewoon beter de normale weg Grenoble-Briancon pakken, of een omweg maken? Ik vertrek vrijdagnacht om 24u, en zal dus (als alles goed gaat) rond 9/10u in de bergen zitten. @Rogier, wonende in dit gebied, heb jij hier misschien enkele tips?

Groeten,
Arne

Ik ben enkele keren naar Serre Chevalier gegaan, heb het er altijd erg leuk gevonden. De snelste route normaal gesproken is over de col langs La Grave. Maar die wil nog wel eens dicht gaan met slecht weer. Ben ook een keer met een busreis gegaan, die zijn wegens slecht weer omgereden via Italie (via E70) , dan hoef je weinig passen te rijden maar wel eerder je route aanpassen.
Ook nog een keer via Gap gereden, wel een hele mooie route maar is beduidend langer dan via Italie.

Succes!

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Je kunt er op 4 manieren komen. Via de Lautaret, de N85 (route napoleon, langs Corps), nog verder westelijk de A51 (Monestier de Clermont) en via de Frejus tunnel en dan Montgenevre.

De route napoleon staat (denk ik) in de top-10 mooiste wegen van europa. Je moet wel van bochten houden en geen haast hebben. Het laatste stukje voor Gap gaat over een pas van 1200, en de afdaling richting Gap is extreem steil. Je moet dus geen haast hebben.

Die andere route verder westelijk heb ik nog nooit gereden, is langer maar minder steil, caravans pakken die weg in de zomer, voor een personen auto zonder aanhanger is dat niet logisch.

Je kunt ook nog via de Frejus tunnel. Dat lijkt om, maar is vrijwel helemaal snelweg. Je moet op het laatst wel omhoog tot Montgenevre 1800.

Advies: als de Lautaret open is, gewoon die pakken, dat rijdt het snelst. Als hij dicht is heb je geen keuze, en moet je via N85 Gap. Als de Lautaret dicht zit, zal via Frejus Montgenevre ook wel sneeuwkettingen werk zijn.

The older I get, the better I was

Enkel ervaring via de Frejus tunnel. Er was toen aangeraden om deze te nemen aangezien de drukte en sneeuwval op de Lautaret. Hij is duur maar rijdt zeer goed en daarna de col de Montgenevre is goed sneeuwvrij gehouden en kalm, ook vond ik het beprekt in haarspeldbochten.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

De sneltse route is via de Frejus, maar dat maakt niet heel veel uit met de Lautaret. Dus daarom geef ik de voorkeur aan de col. als deze dicht is ga dan niet (echt niet) via Gap, daar rijden helaas maar weinig mensen met winterbanden en dat levert altijd problemen op.
Ik lees uit je bericht dat je Zaterdag gaat rijden? Dan zou ik via waarschijnlijk via de Frejus gaan, en zeker geen omweg via het westen kiezen. Route informatie vind je op: http://www.inforoute05.fr/wir3/index.html

Click. Click. Peace

@Rogier, we rijden zaterdag inderdaad. We vetrekken om middernacht en hopen zaterdagochtend in de bergen te zitten. (We rijden met een busje met 8 personen) Wat is je mening i.v.m. de sneeuwval? Kan de weg naar de Frejus-tunnel hier grote hinder van ondervinden?

Dat kan zeker, maar de sneeuw komt uit het westen, dus de Montgenevre zal minder sneeuw vangen dan de Lautaret en de bergen boven Gap. De snelweg van de Maurienne wordt goed sneeuwvrij gehouden. Je kunt trouwens vrijdagavond (grooste deel van de sneeuwval is dan gevallen) een goed beeld krijgen van de verwachtte rij-condities. Mention mij desnoods vrijdagavond nog even in een post en dan kijk ik nog even mee.

Click. Click. Peace

Hartelijk bedankt, dat zal ik zeker doen!

Momenteel is de Lautaret gesloten, er is een lawine over de weg geschoven. Ook wordt er voor morgen veel wind (altijd een probleem op de col) voorspeld. Hoe het er nu naar uitziet zou ik als ik jullie was zou ik Maurienne-Frejus-Montgenevre-Puy rijden.

Wel een mooi pak vers gevallen in Puy ;-)

null

Click. Click. Peace

Hoi! Gooi het maar in hetzelfde topic… wij rijden ook vanavond laat die kant op, maar dan richting Val Thorens. Vanuit Amsterdam. Heb je daar nog tips voor @Rogier? Of is gewoon lekker doortuffen, genieten van de sneeuw, hopen dat de Fransen goed hun werk doen en ons vooral niet teveel zorgen maken?

We komen tenslotte voor de sneeuw :D

@Reljem voor val tho zijn er weinig andere opties. Dus inderdaad gewoon rustig doorrijden ;-)

Click. Click. Peace

Hoe schat je de vertraging in? Of is daar echt geen zinnig woord over te zeggen?

Hoe vroeger je voorbij Albertville bent hoe beter…

Click. Click. Peace

@Arne_Br De lautaret blijft naar alle waarschijnlijkheid tot morgenmiddag gesloten. Dus mijn aanrader rij om via de Frejus.

Click. Click. Peace

@Rogier hartelijk bedankt! En wie weet zien we elkaar op de piste!

Een goede app om dit tijdens de reis op te checken is, op de iphone werkt ie goed in ieder geval: http://www.inforoute05.fr/wir3/mobile.html

Click. Click. Peace

Plaats een reactie