Slowakije/Polen Tour deel 1: Snowparadise Vel'ká Rača 24-01-'15

Zo’n 1,5 jaar geleden zat ik weer eens zoals zo vaak te zoeken naar een mooie bestemming voor een skitrip. Ik wilde heel graag een keer wat anders dan Oostenrijk, maar wat? Het liefste wilde ik een keer een trip maken die echt heel speciaal zou zijn. Na wat zoeken kwam ik er al snel achter dat ik het graag wat verder wilde zoeken dan de Alpen. Aangezien ik als student niet erg veel te besteden heb, vielen Noorwegen en Zweden ook al meteen af. Die komen nog wel een keer ;)

Toen heb ik me toch maar eens verder verdiept in het voor Nederlanders zeer onbekende wintersportersland Slowakije. Net zoals velen had ik wat vooroordelen over Slowakije:
De pistes zullen kort zijn, allemaal laag- en middelgebergtes zoals in Tsjechië, grauw, vervallen huizen, slechte wegen, veel criminaliteit en ga zo nog maar even door.

Na wat zoeken op internet kwam ik tot de conclusie dat het eigenlijk belachelijk was om zulke vooroordelen te hebben. Ik verbaasde me al snel over een aantal verrassend mooie skigebieden met moderne liften. Het land heeft zelfs verschillende gebergtes met als bekendste de Hoge Tatra. De Hoge Tatra is een van de kleinste hooggebergtes ter wereld. Met de Gerlachovský štít als hoogste punt (2655m) kun je absoluut niet zeggen dat het op Tsjechië lijkt. De hoge Tatra vormt voor een deel ook de grens tussen Polen en Slowakije. Aan de kant van Polen heb je de redelijk bekende stad Zakopane met veel verschillende wintersportmogelijkheden zoals het skispringen. Deze regio is vooral in trek bij de Poolse wintersporters en kan in de Poolse vakantieperiodes dus erg druk zijn. In Slowakije is alleen de 2 weken met kerst topdrukte. Over het algemeen is het in de andere weken van de winter goed te doen.
Echte sneeuwzekerheid is er ongeveer pas vanaf januari. In december kan er door het stevige landklimaat wat er heerst, nogal eens een gebrek aan sneeuw zijn. Vooral de maanden februari en maart zijn ideaal, dus als je na het lezen van deze verslagen zin hebt in een tripje naar Slowakije, het kan makkelijk! ;)

Naast de Hoge Tatra heb je nog een aantal andere gebergtes waar ook veel skigebieden te vinden zijn. In de Nízke Tatry (Lage Tatra) vind je het grootste en modernste skigebied van Slowakije: Jasná - Chopok. Over een aantal dagen ga ik dat gebied uitgebreid beschrijven.

In 2004 is Slowakije onderdeel geworden van de Europese Unie en vanaf 2009 gebruiken ze de Euro als betaalmiddel. Mede hierdoor ging het vanaf toen ook sterk vooruit in de ski-industrie. In de afgelopen jaren is er erg veel geïnvesteerd om het wegennet en de skigebieden te verbeteren. De skipassen zijn met de komst van de euro en de moderne liften ook wat gestegen, maar nog altijd goedkoper dan in bijvoorbeeld Oostenrijk.

@Frans en ik hebben uiteindelijk dus besloten om in de laatste week van januari naar Slowakije te gaan. Toen het begin januari er prima uitzag met de sneeuwcondities in Slowakije, hebben we besloten om een spotgoedkoop appartementje te boeken in Nová Lesná. Voor een geweldige prijs van 12.50 p.p.p.n. zaten we in een centrale accommodatie tussen Vysoké Tatry en Poprad. Een ideale locatie om een aantal skigebieden te bezoeken.

Vrijdag de 23ste was het dan eindelijk tijd om naar Slowakije te gaan. Zo rond 19:00u reed ik hier thuis weg richting het Sauerland. Vanuit daar zijn we om ongeveer 23:30u weggereden en om 8:15u stonden we al op de parkeerplaats van het skigebied dat we vandaag gingen bezoeken: Vel’ká Rača. Het gebiedje ligt nogal afgelegen van de rest van de skigebieden. Prima voor een eerste dag op doorreis dus. Je hebt op de weg hier naartoe geen problemen met enorme hoeveelheden vakantieverkeer. Je kunt lekker doorrijden zonder enig oponthoud en wegwerkzaamheden. Ook in Polen zijn de snel- en hoofdwegen mooi nieuw. De tol die je moet betalen tussen Wrocław en Katowice is omgerekend 4 euro en valt dus goed mee. Verder is ons opgevallen dat Polen de hoofdwegen heel goed sneeuwvrij houd.

Na een erg lang stuk snelweg zo midden in de nacht kwamen we steeds dichter bij ons doel. Helaas kunnen de binnendoor wegen in Polen plotseling erg slecht zijn. Dat hebben we mooi mogen ervaren net voor de Slowaakse grens in Koniaków. In een onoverzichtelijke bocht veranderde het redelijk slechte wegdek ineens in een halve klinker- en zandweg. Op de binnenwegen van Polen (en ook Slowakije) moet je dus wel goed opletten. Een stukje verderop net voorbij Skalité merkten we ook dat in Slowakije de smalle wegen soms erg slecht kunnen zijn, zelfs de toegangswegen naar het skigebied! Overal erg veel diepe gaten in het wegdek. Dit geldt echter gelukkig niet voor heel Slowakije. De meeste gebieden zijn gewoon goed te bereiken via de gewone bredere wegen. Vel’ká Rača is dus een uitzondering ;)

Het skigebied ligt dan wel afgelegen, maar de liften zijn opvallend modern. Wij hadden onderaan de kombibaan geparkeerd, nouja, kombibaan. Het was meer een koppelbare 6-persoons stoeltjeslift met totaal iets van 5 gondels er aan. :p

Ik zal even hier van tevoren waarschuwen. Het weer was vandaag niet ideaal om foto’s te maken. Ook de pistes zien er soms slechter uit dan dat ze eigenlijk waren. Ik ben erg enthousiast over deze skidag, terwijl de foto’s er helaas maar wat saai uitzien. Hopelijk kan ik toch goed laten zien hoe het gebied is. :)

Pistekaart:

null

Prijs dagpas:
€ 20,-

Weer/Temperatuur:
Zoals ik al aangegeven had, was het weer niet echt optimaal om foto’s te maken. Bovenin was het bijna de hele tijd mistig en onderin grijs. Voor het skiën was het prima. Helaas had je door het weer maar weinig uitzicht.

Gesloten:
Zwarte 3, zwarte 11, rode 2, rode 9 en rode 10.

Sneeuwcondities:
Op de geopende pistes waren de sneeuwcondities verrassend goed. De zwarte 11/rode 10 was ook prima, al zag het middenstuk er slecht uit. Er lag vooral in het midden wat ijs en wat stenen, maar wanneer je in het middenstuk aan de zijkanten bleef, was de piste prima. Op de gesloten rode 2 waren ze aan het besneeuwen en lagen er nog wat stenen.

Wachttijden:
Voor de stoeltjeslift bij de kombibaan niets, gondel moest je wel een paar minuutjes op wachten. De stoeltjeslift vanuit Dedovka moest je af en toe een paar stoeltjes wachten. Het viel dus goed mee. Op de pistes was het de blauwe 1 die redelijk druk was, maar waar je nog steeds goed kon skiën. Aan de kant van de kombibaan was het lekker rustig.

Beste piste:
Onderste gedeelte van de rode 10

Slechtste piste:
Middelste gedeelte van de rode 10

+/-:

  • Vrij moderne liften
  • Best lange pistes
  • Goede pistecondities van de geopende pistes
  • Helaas niet echt een mooi uitzicht
  • Slechte weg naar het skigebied

GPS:

null

^iSkitracker
gemiddelde snelheid incl. liften: 19 km/h
maximale snelheid: 75 km/h
Hoogste punt: 1012m
Aantal hoogtemeters geskied: 8691 hm
Aantal liften: 28
Pistekilometers: 41.36 km

Skiline:
http://www.skiline.cc/skiline?slc=18ce0ssed3k&stats=14e1…

Foto’s:

null

^Onder aan de parkeerplaats bij de kombibaan bij de blauwe 12. Je ziet dat er hier in deze hoek van Slowakije helaas weinig sneeuw ligt.

null

^Net hier rechts om de hoek ligt het dalstation

null

^Vanuit de kombibaan (Laliky Sky Express) gekeken op de gesloten rode 10. Dit stuk was heerlijk om lekker wat vaart te maken.

null

^De ‘‘kombibaan’’, nergens is een gondel te zien ;)

null

^Uitzicht op de toegangsweg tot het skigebied

null

^Het middenstuk van de rode 10, hier zie je dat daar de piste niet echt goed is.

null

^En net voor het steilstuk al helemaal niet. Gelukkig zijn deze problematische stukjes wel goed te ontwijken :)

null

^Ah! Daar hebben we een gondel!

null

^Een besneeuwingsinstallatie uit het jaar 0 :p

null

^Hier bovenin begint het mistiger te worden.

null

^De zwarte 11, aan de rechterkant was hij gewoon prima te skiën. Links zijn er wat stenen.

null

^Bergstation is in zicht

null

null

^Bergstation

null

^Verbindingspiste tussen de Laniky Sky Express en de sleeplift. Helaas een onscherpe foto.

null

^Bergstation Marguška stoeltjeslift. Alle pistes bij deze lift kun je ook met de kombibaan bereiken.

null

^Ook deze weer helaas onscherp. De blauwe 5 naast de verbindingssleeplift

null

^Het eerste gedeelte van de Dedovka stoeltjeslift. Voor 2002 stonden hier 2 sleepliften.

null

^Zicht op de blauwe 1

null

^Middelstation

null

^Die zo te zien al een tijdje niet meer gebruikt wordt

null

^Middenstuk van de lift tussen wat huizen door

null

^Een moderne pistenbully ;)

null

^Het kinderland naast de blauwe 1

null

^Dedovka met rechts de gesloten rode piste. Op sommige plekken waren ze daar ook aan het besneeuwen.

null

^Een oude gondel. Niet van hier lijkt mij

null

^Het middenstuk van de gesloten rode 10. Hier zie je dat je wel goed op moet letten. Links en rechts langs de was er niets aan de hand.

null

^Zoals je hier kunt zien liggen er in het midden wel een aantal stenen.

null

^Niet echt optimale pistecondities ;) Ziet er wel slechter uit dan dat het daadwerkelijk was

null

^Onder aan de kombibaan. Geen uitbundige après ski hier ;) Een simpel restaurantje en een container-WC.

null

^Laliky Sky Express

null

^Laatste gedeelte van de gesloten rode 10.

Conclusie:
Eigenlijk hebben we gewoon super kunnen skiën vandaag. Een mooie eerste dag met een aantal mooie pistes. Helaas heb ik nauwelijks foto’s gemaakt van de goeie pistes. Ook al ziet het er niet echt goed uit, het was een mooie dag.
Er zijn nog plannen om het gebied enorm uit te breiden. Het gebied zou meer dan 2x zo groot moeten worden. Wellicht wordt het dan nog interessanter om nog een keer langs te gaan. Voor nu hoef ik er niet per se snel terug, er zijn namelijk nog wel interessantere gebieden in Slowakije en Polen.

De foto’s van de komende verslagen worden gelukkig wel wat beter :)

>>> Roháče - Spálená dolina 25-01-'15 >>>

Ziet er mooi uit! Ben nu al benieuwd naar de andere verslagen :)

❄️

Ziet er mooi uit man! Precies wat ik verwachtte na wat je me gisteren vertelde :P

Heb je in Auschwitz ook nog foto’s gemaakt? Ga je die hier ook nog posten?

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Ziet er ‘armoedig’ uit qua pistes, maar wel moderne liften. Op naar je volgende verslagen, ik heb natuurlijk al foto’s gezien op Whatsapp. Eerlijk gezegd heb ik die vooroordelen ook, maar hierdoor verdwijnen die zekers te weten :P

Carnas on Tour

Ik moet toegeven het ziet er inderdaad een beetje triest uit :P
Gelukkig was het niet echt zo en heb je het naar je zin gehad :D

Gang is alles

Ik sluit me geheel bij @HenriS aan, hetgeen ook voor de komende verslagen zal gelden, waarbij ik er niet vanuit ga dat hij de volgende keer de grootste onzin zal schrijven. :p ;)

Na deze dag was ik wel he-le-maal kapot. De vrijdag dat we zijn vertrokken heb ik nog ‘normaal’ gewerkt en na een flinke rit met twee korte tankpauzes ging het bijna de hele dag de piste op. We zijn wel wat eerder gestopt, omdat we ook in Slowakije nog een behoorlijke rit voor de boeg hadden naar ons appartement in de hoge Tatra. Het is allemaal natuurlijk wel goed gekomen en hoe het in het Tatra-gebergte verder gaat zal Henri dan in het volgende verslag verraden. Stay tuned! ;)

Ben benieuwd naar de rest van de gebieden! Dit gebied vind ik overigens niet slecht uitzien, alleen de hoeveelheid sneeuw of beter gezegd het gebrek daaraan. Daar heeft zo’n gebied natuurlijk weinig invloed op.

@Frank9, precies :)

Hoe laat komt nou de volgende dan ?

Gang is alles

@Jesper, ik ben er mee bezig, ik gok zo over een uurtje.

@HenriS Oke oke ik wacht in spanning af

Gang is alles

Mooi deze uitgebreide verslagen met niet alledaagse omstandigheden en faciliteiten. Waarschijnlijk een stuk goedkoper dan je favoriete land @Frans

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Gaaf topic en een hele toffe reis!
mooie verslagen ,fijne foto’s dit soort verslagen doet het mij kriebelen om zelf ook te gaan :)

Ben benieuwd of jullie Tatranska Lomnica nog aangedaan hebben. Dat vond ik destijds een pareltje.

@SPAM: Wacht maar rustig een paar berichten af. ;)

@Frans Ik denk dat je het nu dus verklapt hebt :P Ik ben ook benieuwd hoe jij het ervaren heb, zo naast jouw geliefde Winterberg :P

Carnas on Tour

@SPAM: Wacht maar rustig een paar berichten af. ;)

Frans op 2 feb 2015 23:18

Dus dan gaan we ook nog smokovec en strebske pleso voorbij zien komen samen met het circus van Zakopane. Ik hen destijds ook al die gebiedjes aangedaan en was blij verrast.

Toch heel interessant om over dit soort gebiedjes te lezen. Ik vind de foto’s trouwens prima hoor!

Leuk verslag en mooie foto’s!!
Ik ga over een aantal weken naar Zakopane, en wil dan ook de grens oversteken en is in Slowakije kijken.
De Kasprowy in Zakopane is een mooie afdaling. En ik denk dat Bialka Tatranska het grootste skigebied is daar in de regio, wat in de voorjaarsvakantie wel erg druk is.
Ik ga er voor de vijfde keer heen, net of je een beetje terug gaat in de tijd, erg mooie regio.
Je moet er idd van houden, dit is ook niet echt een skivakantie voor ons, dan gaan wij toch naar de Alpen,
maar omdat het zo goedkoop is kan je zo’n vakantie er makkelijker bij plakken

@Yokey: Kasprowy Wierch stond bij ons ook op de planning, alleen schenen de condities aldaar helaas niet echt goed te zijn. Des te meer een reden om nog eens terug te komen. ;) De skigebieden in Polen vonden wij wel beduidend drukker en voller als in Slowakije. Op de terugweg hebben we overigens in Bialka Tatranska mooi een poos in de file gestaan, die later in Nowy Targ op de hoofdweg naar Kraków verder ging (in beide rijrichtingen overigens). Meer daarover zal later nog wel volgen.
@Svennoo: Nah, er kan natuurlijk niets aan Winterberg tippen. Dat mocht toch wel duidelijk zijn… :P Zonder gekkigheid: Ik zou spontaan Winterberg voor Slowakije inwisselen, maar dan wel met het Duitse salaris die ik mee kan nemen.

Ziet er mooi uit man! Precies wat ik verwachtte na wat je me gisteren vertelde :P

Heb je in Auschwitz ook nog foto’s gemaakt? Ga je die hier ook nog posten?

ThijsMeeusen op 2 feb 2015 19:37

Jep, daar ook foto’s geplaatst, ik zal er wel een paar in het laatste reisverslag plaatsen.

@Frans Hahaha. Dat zou ik best begrijpen, dat je dat salaris mee wilt nemen :P

Carnas on Tour

Wow, echt gaaf @Frans @HenriS

Voor mij inderdaad totaal onbekend, de gebieden in Polen en Slowakije.

Het leest lekker weg @HenriS

Ga zo door!!!

@Ralphie
Dankjewel :) Hopelijk bevallen de andere verslagen ook goed. Er komen nog heel wat gebiedjes voorbij!

Deel 3 is bijna klaar.

ziet er lekker rustig uit! jammer van die gesloten piste, lijkt lekker lang op de pistekaart! ook jammer van het weer…

Certified ski-boy, glijbewijs

@Jorian, als de uitbreiding van het skigebied doorgaat, ga ik er nog een keer naartoe met mooi weer ;) Hopelijk zijn dan alle pistes open…

Jammer genoeg zie ik nu geen enkele foto… De voorbeschouwing was al wel leuk om te lezen:) Even wachten nog tot ze weer aan populariteit verliezen:p

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@SnowJan: Op het alpinforum kan je het verslag in het Duits met plaatjes lezen, aangezien ik daar op aanraden van Henri de afbeeldingen op m’n eigen server heb gezet. ;)

http://alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=56&t=52875…

@SnowJan, de foto’s zijn weer zichtbaar! :)

Plaats een reactie