Slowakije/Polen Tour deel 3: Rusín Ski (PL), Strednica - Ždiar, Ski Bachledova 26-01-'15

Vandaag staan er 3 kleine skigebiedjes op het programma. Lekker druk dus! Nu zullen er veel mensen misschien wel denken: Waarom naar zo’n kleine en totaal onbekende gebiedjes??

Een aantal weken voordat we op vakantie gingen, kwamen we er achter dat Rusín Ski, een klein gebiedje in de buurt van Zakopane, iets heel speciaals had. Ze hebben namelijk afgelopen zomer een nieuwe stoeltjeslift gebouwd. Niet zo maar een, maar een Porsche design stoeltjeslift van het Zwitserse BMF Bartholet! Ik wilde al erg graag een keer deze soort lift uitproberen. Maarja, daarvoor moet je naar het erg dure Laax of San Domenico. Dus waarom veel geld uitgeven als je ook voor omgerekend 9 euro een paar uur in een Pools skigebied kan skiën met een Porsche lift? ;) Daarom was Rusín Ski een must deze vakantie.

Aangezien het gebiedje niet groot was, zochten we er nog andere gebieden bij om de dag te vullen. Kasprowy Wierch (Zakopane) was helaas volgens de sneeuwberichten erg ijzig en viel dus af. Al snel kwamen we uit bij Strednica Ždiar. Perfect op de weg richting Polen! Frans was hier al een keer in de zomer langsgereden en ik had er wat op internet over gelezen. Het leek ons allebei een interessant gebiedje en de keuze was dus snel gemaakt.

Nouja, als we dan toch al een keer switchen van gebied, waarom niet nog een keer? ;) Bachledova wilden we ook graag meepikken. Aangezien het ook niet ver van de route afwijkt was het helemaal geen probleem om hier ook nog een paar uur te skiën.

Na een snel ontbijt (met broodjes van maarliefst 3 eurocent, een rib uit m’n lijf) vertrokken we mooi vroeg vanuit Nová Lesná via Tatranská Lomnica en Ždiar naar Rusín Ski in Bukowina Tatranska.

Site skigebied:
http://www.rusin-ski.pl/

Pistekaart:

null

Prijs 2 uur pas student:
40 Zloty, omgerekend €9,60

Prijs dagpas volwassenen:
80 Zloty, omgerekend € 19,20

Weer/Temperatuur:
Af en toe wat sneeuwval. Het aparte was dat het vaak óf boven óf beneden aan het sneeuwen was. De temperatuur was net iets onder 0 graden.

Geopend/Gesloten:
Alles open

Sneeuwcondities:
De pistes waren prima geprepareerd. Verder geen bijzonderheden.

Wachttijden:
In het begin niets, na een uur werd het ineens erg druk! Polen had ineens vakantie en de wachttijden werden steeds langer. Maximaal een minuut of 2, dus het viel allemaal nog wel mee.

Beste piste:
Rode 4

Slechtste piste:
/

+/-:

  • Porsche lift!
  • Goedkoop skiën
  • Na een tijdje werd het te druk
  • Afdalingen zijn wat saai

GPS:

null

^iSkitracker

Gemiddelde snelheid incl. liften: 18 km/h
maximale snelheid: 63 km/h
Hoogste punt: 940m
Aantal hoogtemeters geskied: 2378 hm
Aantal liften: 14
Pistekilometers: 16.04 km

Foto’s:

null

^In Nová Lesná. Eindelijk uitzicht op de machtige Hoge Tatra!

null

^Met al enkele bergtoppen in de zon. Helaas wordt het voor ons vandaag niet in de zon skiën.

null

^Het skigebied van Tatranská Lomnica. Over een aantal dagen meer hierover :)

null

^Net buiten Tatranská Lomnica

null

^In Ždiar. Het dorpje heeft een aantal aparte skigebiedjes en skiliften. Dit is het gebiedje Ždiar Strachan.

null

^Even snel gestopt bij het skigebiedje van Strednica, die we een paar uur later gaan bezoeken. Nu was er nog een redelijk uitzicht op de oostkant van de Hoge Tatra. Ždiar is zo’n beetje de grens van het hooggebergte en het middelgebergte.

null

^ Het langgerekte dorpje Ždiar

null

^Op de weg naar Polen

null

^De grens met Polen. Je kunt zien dat Polen de wegen veel beter sneeuwvrij houdt.

null

^De toegangsweg naar Rusín Ski was dan weer een beetje apart en smal.

null

^Daar is ie!

null

null

null

null

^Ook hebben ze hier erg moderne besneeuwingsinstallaties.

null

^Het gesloten linker gedeelte van de rode 6

null

null

^Interessante techniek

null

^De panoramafunctie is vandaag helaas niet in werking

null

null

^Bergstation

null

^Niet alles loopt meteen helemaal goed hier. 2 poortjes waren niet te gebruiken en de kap bleef bij het bergstation niet goed open. Het heeft even tijd nodig, de lift was amper een week geopend.

null

^De rode 6, niet echt rood en niet echt interessant. Het gaat hier in dit gebiedje om de lift ;)

null

^Helmplicht voor kinderen tot 16 jaar!

null

^Wat een luxe, en dat voor 9,60 ;)

null

null

^De lift loopt mooi snel waardoor het gebied niet zo snel verveelt. Maar na 10x op en neer heb je het wel gezien hier op deze piste.

null

null

^Zoals je kunt zien is de piste vlak. Het heeft gelukkig wel genoeg helling om nog een beetje vaart te maken.

null

null

null

null

^Nu was het nog redelijk rustig. Net voordat we vertrokken stond de hele parkeerplaats vol!

null

^Aan de rechterkant waren ze flink aan het besneeuwen.

null

null

^Bergstation

null

null

^De lift maakt 176 hoogtemeters, niet erg veel dus.
null

Een snelle switch naar de andere lift voor wat afwisseling:

null

^Een slome 4-persoons stoeltjeslift. De piste is daarentegen wel interessanter, maar niet speciaal.

null

^Ideaal beginnersterrein

null

^Terugblik

null

null

^Een leuk hutje waar je wat kunt eten en drinken

null

null

^Bergstation met nog een restaurant + Kassa en een beginnersgebied.

null

^Bergstation
null

null

^Een inmiddels goed gevulde parkeerplaats. Nog een paar rondjes met de Porsche lift en dan snel verder!

null

^Zicht op een ander klein skigebiedje waarvan ik de naam even niet kan vinden. Het viel ons meteen op dat ze hier erg veel skiliften en aparte skigebiedjes hebben. Weinig met elkaar verbonden dus allemaal niet echt interessant.

null

^Porsche lift met daarachter Bialka Tatrzanska. Dat dorp heeft nog een redelijk aaneengesloten skigebied: Kotelnica.

Zo, het was genoeg geweest. Een gebiedje dat leuk was om even te doen, maar ik hoef er niet snel terug te komen. De pistes zijn helaas niet interessant. Jammer, want die Porsche lift heeft wel wat. Toch erg leuk om er even geskied te hebben!

null

^Op naar Slowakije!

null

^Het inmiddels overvolle skigebied bij Jurgów, Hawran. Gelukkig was de drukte vanaf Slowakije helemaal weg.

null

^Grensovergang

null

^Een eerste blik op de nieuwe stoeltjeslift in het gebiedje Strednica

null

^En de vele (koppelbare) sleepliften

Strednica - Ždiar:

Site skigebied:
http://www.strednica.sk/

Pistekaart:

null

Prijs skipas 1 uur:
€ 10,00
Prijs dagpas:
€ 16,00
We hadden een pas voor 1 uur gekocht, aangezien we Bachledova ook nog wilden zien. Helaas wat kort dus.

Weer/Temperatuur:
Droog en de temperatuur iets onder nul

Gesloten:
Lift E, G en H waren dicht

Sneeuwcondities:
Niets op aan te merken. Goed geprepareerd, geen buckels en prima sneeuw.

Wachttijden:
Niets

Beste piste:
Rode 1b

Slechtste piste:
/

+/-:

  • Sfeervol en compact gebiedje
  • Verrassend divers
  • Nieuwe stoeltjeslift is een super toevoeging aan het gebied
  • Goedkope skipas
  • Uitzicht op de Hoge Tatra
  • Afdalingen wat kort

GPS:

null

Gemiddelde snelheid incl. liften: 18 km/h
maximale snelheid: 70 km/h
Hoogste punt: 1063m
Aantal hoogtemeters geskied: 1017 hm
Aantal liften: 13
Pistekilometers: 8.15 km

Foto’s:

null

^Meteen snel naar de nieuwe stoeltjeslift. Niet koppelbaar, maar dat is niet nodig bij zo’n korte lengte.

null

null

^Van Tatralift (voormalig Tatrapoma)

null

^Ruimte genoeg voor nog meer uitbreiding :)

null

^De lift met de rode 1b erachter. Een verrassend goede piste!

null

^1a heeft helaas nog veel sneeuw nodig

null

null

^Normaal hier dus een prachtig uitzicht op de Tatra, nu helaas niet

null

^Bergstation

null

^Het dal bij Zdiar

null

^Het hele gebied in 1 overzicht, klein maar heel erg fijn! :)

null

^De rode 1b lag er erg goed bij

null

^Terugblik

null

^Steilstuk

null

^Dalstation

null

null

null

^De dubbel koppelbare sleeplift, ook niet iets wat je elke dag ziet ;)

null

null

^Korte maar fijne piste

null

^Een mooie helling, maar ik vrees dat het gedaan is met deze sleeplift

null

null

null

null

^Uitzicht op de stoeltjeslift
null

null

^Bergstation van de dubbele sleeplift

null

^Aparte liftpaal

null

^Met uitzicht op de helling er tegenover en de parkeerplaats

null

^Je bent helaas wel erg snel weer beneden. Met de koppelbare sleeplift gelukkig ook weer snel omhoog

null

null

null

null

^Mooie beginnerspistes!
null

null

^De sleepliften daarachter hebben we helaas niet gedaan. Niet koppelbaar en verder niet echt interessant

null

null

^Het restaurant

null

^Bergstation direct bij de parkeerplaats

null

^Nog een laatste overzicht op het gebied.

Dat was skigebied nummer 2! Ook al ziet het er misschien niet erg interessant uit. We vonden het allebei erg leuk en wilden er eigenlijk nog wel een paar uur langer skiën. De stoeltjeslift zorgt voor een mooie uitbreiding met interessante pistes. Een echte goede toevoeging!
Hier kom ik nog wel een keer terug! :)

Ski Bachledova:

Het laatste gebiedje voor vandaag. Snel de lift in om de laatste anderhalf uur goed te benutten! Het gebiedje heeft wat langere afdalingen dan de andere 2. Op het eerste gezicht zag het er allemaal goed uit.

Site skigebied:
http://www.skibachledova.sk/

Pistekaart:

null

Prijs 2 uur skipas:
€ 15,00

Prijs dagpas:
€ 22,00

Gesloten:
Sleepliften C en D waren gesloten met daarbij de pistes 5, 6, 8 en 10.

Wachttijden:
Alweer niets :)

Beste piste:
Rode 9! Heerlijke piste

Slechtste piste:
Gesloten rode 10, veel stenen. Goed dat hij gesloten is :p

+/-:

  • Wat langere afdalingen
  • Afwisseling in pistes
  • Leukste gedeelte dicht

GPS:

null

Gemiddelde snelheid incl. liften: 18 km/h
maximale snelheid:77 km/h
Hoogste punt: 1139m
Aantal hoogtemeters geskied: 1538 hm
Aantal liften: 7
Pistekilometers: 9.57 km

Foto’s:

null

^Dalstation 3-persoons stoeltjeslift, de lange en slome lift die je naar het gebied brengt

null

^Apart liftgebouw

null

^Een klein beetje après ski is hier te vinden, maar uitbundig is het zeker niet ;)

null

^Kinderland

null

^Bachledova Dolina

null

^Blauwe 1, de ‘dalafdaling’

null

^terugblik. Met mooi weer moet je hier ook een geniaal uitzicht op de Hoge Tatra hebben. Helaas hebben wij dat geluk niet.

null

^Had ik al gezegd dat het een lange en vooral slome lift was? :p

null

^De voorganger van Tatralift

null

null

^Het liftje voor de zomerrodelbaan

null

^Zomerrodelbaan

null

null

^Helemaal in het oosten schijnt te zon :(

null

^Bijna boven!

null

^Bergstation

null

^Oefenlift (G)

null

^Een uitkijktoren. Geen tijd om een kijkje te nemen, want over een uur sluit het gebied al!

null

^De blauwe 7, hiermee kun je het steilstuk bij de rode 4 vermijden

null

^Rode 4 met de 4-persoons stoeltjeslift

null

^Uitzicht richting het noorden (Polen)

null

^Blauwe 7, niet onaardig

null

^De lift ontsluit 3 pistes, waarvan er 2 erg leuk zijn om een aantal keer te herhalen.

null

^Terugblik

null

^De helaas gesloten sleeplift D

null

^Veel gekapt hier, wellicht een nieuwe brede piste volgend jaar?

null

^Jammer, moest een mooie helling zijn daar…

null

null

^Rode 4

null

^Rode 4

null

^Bergstation

null

null

^Bergstation van de ‘‘Double Max’’-sleeplift, wat een naam voor een doodnormale sleeplift ;) De piste daarbij is wel echt heerlijk. Helaas is de sleeplift niet koppelbaar, dus iets te sloom.

null

^Hier ook flink wat besneeuwingsinstallaties.

null

^Rechts de gesloten 10 en rechtdoor ga je richting de dalafdaling. Op de rode 10 helaas erg veel stenen geraakt. Even dacht ik dat m’n ski’s total loss waren. Gelukkig viel het uiteindelijk nog mee en kon ik de volgende dag gewoon weer skiën. De ski’s zijn nu tijdens het schrijven van dit verslag inmiddels veilig bij de skiservice, en het komt helemaal goed. :)

null

^Oefenweide

null

^Bergstation 3-persoons stoeltjeslift

null

^Met ook hier helaas het ontbrekende uitzicht op de Hoge Tatra

Gelukkig komen die mooie plaatjes nog wel ;)

Bachledova vond ik leuk om een keer te doen, maar niet leuk genoeg om er per se nog een keer naartoe te willen. Er zijn een aantal mooie pistes, maar het gebied heeft niet echt een leuk sfeertje zoals in Strednica. Er ontbreekt iets, waarschijnlijk die mooie helling die dicht was en het mooie uitzicht op de Hoge Tatra ;)

Verder hou ik het hierbij voor vandaag. Sorry voor het misschien wel iets te lange verslag :p Misschien heeft @Frans nog wel iets toe te voegen wat ik vergeten ben. Ik kan er in ieder geval niet opkomen. Op naar het volgende verslag!!

>>> Jasná Chopok 27-01-'15 >>>

Blijf maar doorkomen met die verslagen. Heb 23 jaar geleden veel van deze gebieden ook bezocht.
Grappig dat de grensovergang nog exact zo in mijn herinnering zat.

Verslagen zijn nooit te lang!
Mooi verslag weer :)

Gang is alles

Misschien tijd voor een mooi (weer) verslag.

Volgens mij zag ik een van @Frans zijn Raad de skilift foto in Strednica Ždiar ?

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp klopt! Dat is al weer een tijdje geleden, die had hij inderdaad geplaatst :)

Morgen komt er een aantal mooi weer foto’s aan!

Pfoe… nog een aanvulling op het verslag… Ik kan me ook hier weer geheel bij de mening van @Henri aansluiten en denk dat hij wel het gehele plaatje heeft laten zien. Het was weer een topdag met drie leuke gebiedjes, allemaal met hun eigen flair en reden voor bezoek, met tussendoor steeds een stukje autorijden. Gelukkig hadden mijn ski’s de gesloten afdaling in Bachledova wat beter doorstaan, zodat de schade tot het minimum beperkt kon worden. Henri had net pech wat meer stenen te raken die allemaal onder een vers laagje sneeuw verstopt zaten.

Natuurlijk volgt er van mij nog een samenvattende video over de vakantie. En verder schrijf ik het Duitstalige verslag op alpinforum en sommerschi. Eventuele minuscule aanvullingen zullen daar wel te zien zijn, maar dan praten we over piepkleine details.

Volgens mij zag ik een van @Frans zijn Raad de skilift foto in Strednica Ždiar ?

CJAHulskamp op 4 feb 2015 22:56

Die notabene @Henri toen nog correct geraden had. Het was niet de trigger om naar Slowakije te gaan, maar wel grappig dat het uiteindelijk zo is samengekomen.

Ligt het aan mij of kloppen de tekstjes niet met de foto’s vanaf ongeveer halverwege het verslag?

❄️

Jammer genoeg kan ik niet alle foto’s zien, maar wat ik wel kon zien, vind ik heel apart!

@David23 Maak is een screenshot? Ik zie niks opvallends
@joepiedepoepie hmm misschien andere browser/cookies verwijderen?

Gang is alles

@Jesper waarschijnlijk ligt het aan mijn browser, nu kloppen ze weer geloof ik…

❄️

Mooi verslag weer! Ik lees ze ook erg graag, heb een voorliefde voor het oosten van midden Europa.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Nu heb ik ook alle foto’s kunnen zien. Nog steeds dezelfde mening…heel apart!

Blijf maar doorkomen met die verslagen. Heb 23 jaar geleden veel van deze gebieden ook bezocht.
Grappig dat de grensovergang nog exact zo in mijn herinnering zat.

SPAM op 4 feb 2015 22:40

@SPAM, hoe was je er opgekomen om daar toen naartoe te gaan? Gewoon net zoals wij, een keer interesse in iets anders? Of kennissen die daar wonen?
@joepiedepoepie, en is dat ‘apart’ positief of negatief? ;)
Ik vond het ook apart, maar wel een erg leuke dag. 3 van zo’n heel onbekende skigebiedjes die weer totaal anders zijn dan in de Alpen.

Tijdens mijn studie was het een sport om zo goedkoop mogelijke wintersport te scoren. Zo vonden wij een uitprobeer reis van Sneeuwbal wintersport reizen. Met de bus naar Bratislava, vervolgens met het vliegtuig van bratislava naar Poprad. Vervolgens met de bus naar een vakbondsklasse B hotel in Tatranska Lomnica. Vervolgens hadden we een prive bus en 3 leraren tot onze beschikking. We hebben elke dag een ander gebied aangedaan waaronder Jasna, Tatranska Lomnica, Zakopane en nog drie of viertal gebiedjes. Een studie vriendin van ons sprak Tjechisch en dat was een hele hulp. Dat weekje kostte destijds iets van 340 gulden:-)

@HenriS Ik bedoel het in positieve zin. Het ziet er zó heel anders uit dan dat je gewend bent van de Alpen. Wel héél mooi ook! Iets meer het idee van Het Beierse Woud maar toch ook weer niet…Apart dus:-)

Denk dat @SPAM bij het volgende bericht dan wel een shock zal krijgen hoe men in bijv. Jasná de zaak heeft gemoderniseerd na 23 jaar. :P

Opvallend overigens dat je destijds met de bus naar Bratislava was gereden en vervolgens die laatste 300 km per vliegtuig hebt afgelegd. Je zou eerder zeggen: Dat doe je precies andersom. Wel leuk dat je daar dan kort na de val van de muur bent geweest. Het was vroeger voor Oost-Duitsers nl. dé regio om op vakantie te gaan als je bergen wilde zien, aangezien de Alpen voor hun tot de val van het ijzeren gordijn onbereikbaar waren. Tegenwoordig zie je er eigenlijk zo goed als geen ‘westerling’ meer. Alleen op de terugweg rondom Zakopane hebben we een paar Duitsers gezien en in Slowakije een paar Britten gezien/gehoord.

Tatranska had destijds nog een antieke houten gondel!
Van Jasna kan ik me nog herinneren dat de Chopok destijds een grote ijskoel was na een flinke ijzel periode. Verder vond ik het verreweg het minste gebied. De rest was veel kleiner maar veel spannender/authentieker. Alle dalen vol smog van de bruinkool en veel groente in zuur en slecht gepaneerd vlees als maaltijd.

Top was absoluut het bittere bier in grote flessen voor 0,70 gulden.

Die vlucht van Bratislava naar Poprad was ook bizar. Met een tweemotorige Tupolev waar ongeveer alles los zat in 150 km naar 7500 meter klimmen om vervolgens in 150 km in een glijvlucht naar Poprad af te dalen. We kregen een lunch aan boord maar de meesten hadden geen trek:-) ik hen toen 4 lunches verorberd:-)

Ik ben een jaar of 8 geleden in Jasna geweest, maar volgens mij is het ook sindsdien al flink veranderd. Lager op de berg waren er toen prima liften, hogerop twee trage tweezitters (met houten plankjes als zittingen), en om naar de top te gaan een sleeplift die scheef weg liep, je moest dus de hele tijd bijsturen om een beetje in het spoor te blijven. Ik heb toen als beginnende snowboarder de top niet gehaald (en ben dus ook niet aan de zuidkant van de berg geweest). Wij zijn daar toen met een 9-persoons busje heen gereden, en zaten in een hotel onder aan de 6-persoons-lift. Kostte toen alles bij elkaar iets van 400 euro ofzo. Tussen de middag lunchen met voor-, hoofd- én nagerecht voor 5 euro ;)

Running against the wind

@SPAM: Geniaal! Ben stiekem wel een beetje jaloers die tijden niet meegemaakt te hebben, maar aan de andere kant is deze ‘moderne’ tijd ook zeker niet onprettig. Zo’n Tupolev zou ik niet zo heel erg vertrouwen. :P Heb je nog foto’s of videomateriaal van die vakantie?
@basso: Interessant! Wacht Henri z’n bericht maar rustig af. Jasná heeft zich echt enorm gemoderniseerd. De dag dat wij er waren was de zuidkant ook supergaaf om te skiën. Het skigebied is natuurlijk wel ietsje duurder geworden, voor Slowaken redelijk aan de prijs, maar voor ons nog steeds erg goed te doen (lees goedkoop). Wij waren voor onze vakantie ook ongeveer zo’n 400 euro per persoon kwijt voor alles.

@Frans, ik heb wel een paar foto’s maar dit was ver voor het digitale tijdperk. Ik zal eens graven. Als ik wat vind dan geef ik wel een gil.

Weer eens geweldig! Ik zou zo’n trip niet echt aankunnen. Ik ben denk ik toch echt gehecht aan de Alpen, maar dat betekend niet dat ik niet kan genieten van dit soort verslagen :) Mooie foto’s en een leuk verslag. Kan niet wachten tot de volgende :)

Carnas on Tour

prachtige gebiedjes weer. De natuur is ook erg verschillend, wat het allemaal nog bijzonderder maakt!
Jammer van de twee kleine gebiedjes, dat de afdalingen zo kort en niet echt uitdagend waren, wel vet die Porsche-lift!
Bachledova ziet er dan weer wel wat leuker uit, waar je je wel iets langer kunt vermaken. Jammer dat daar dan niet zoveel moderne liften zijn, die driestoeltjeslift lijkt op een typisch Frans ontwerp (Poma) qua dalstation en stoeltjes!
Mooi verslag!

Certified ski-boy, glijbewijs

@Jorian
Zdiar was ondanks de korte afdalingen echt verrassend leuk. Erg leuk om daar een half dagje te skiën.
Die 3-CLF is van Tatrapoma ;)

@HenriS ah, vandaar, ik neem aan dat Tatrapoma van poma is/was?

Certified ski-boy, glijbewijs

Ja, het Slowaakse Tatrapoma was onderdeel van Poma. Ze konden de naam ‘Poma’ niet gebruiken omdat Slowakije een Oostblokland was. In 2010 is de samenwerking van Tatrapoma en Poma gestopt en heeft Tatrapoma zijn naam veranderd naar Tatralift.
http://www.tatrapoma.sk/
http://www.tatralift.eu

ah, bedankt voor de info!

Certified ski-boy, glijbewijs

Even een kleine aanvulling op @HenriS: Tatrapoma was een zelfstandige liftproducent die een licentie van Poma had gekocht. Poma ging hiermee in zee, zodat ze hun type producten ook in oostbloklanden indirect konden ‘verkopen’ tijdens het communisme. Ik was persoonlijk tijdens de vakantie er ook nog niet helemaal juist van op de hoogte, maar dankzij een paar kenners ben ik hopelijk nu correct geïnformeerd. ;)

Plaats een reactie