Nieuwe liften 2015-2016

Ook in de zomer van 2015 gaan veel skigebieden weer bouwen. Net als in voorgaande jaren lijkt een overzicht me wel handig.

Ik trap af met een van de belangrijkste projecten voor komende winter: de vervanging van de Hartkaiserbahn, a.k.a. het treintje, in Ellmau. De laatste update hierover: http://www.skiweltbrixental.nl/de-nieuwe-hartkaiserbahn-ellm…

Nog zo’n groot project, ook in de Kitzbüheler Alpen, is de bouw van GletscherJets 3 en 4 in Kaprun. (http://www.kitzsteinhorn.at/en/about-us/cable-cars-lifts/new…).

En het derde grote project in deze streek is de verbinding tussen Fieberbrunn en Saalbach-Hinterglemm-Leogang. (https://www.bergbahnen-fieberbrunn.at/neues-aus-kitzbuehel-t… en https://www.bergbahnen-fieberbrunn.at/zusammenschluss-fieber…).

❄️

Nieuw project in Hochgurgl. Tegelijk met nieuw restaurant, motormuseum en tolstation bij Timmelsjochpas. Een 10- persoons gondellift (Kirchenkarbahn) ter vervanging van huidige sleeplift. Jammer @Snowjan maar het gaat toch gebeuren.

null

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@peter30 Aan de ene kant jammer zal er zeker drukker worden, maar bij slecht weer is de sleper ook geen pretje

@ruudsan

Ik denk dat die drukte in de winter wel mee zal vallen. Wellicht wat meer mensen die nu ook de afdalingen naar deze hoek gaan maken omdat het comfortabeler terugkeren is naar hoogte. Daar zal de eigenaar van de Kirchenkarhütte ook wel blij mee zijn. Ik vond de sleeplift overigens zeker niet vervelend maar bij sneeuwval en sterke wind kan het inderdaad geen pretje zijn.

Ik verwacht wel meer drukte in voorjaar en zomer over de pas. Zeker voor motorrijders zal het museum extra aantrekkingskracht hebben.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@peter30 Klopt wat je zegt denk ik Obergurgl is zo wie zo niet enorm druk maar ik hoop dat het motor museum ook in de winter open zal zijn als skiër en fervent motorrijder twee vliegen in 1 klap. Of in de zomer de Timmelsjoch over ook geen straf

De Bernkogel 2-sleeplift zou komende winter niet alleen de verbinding van Saalbach naar Hinterglemm, maar ook die van Saalbach naar Fieberbrunn worden. Daarom gaat men deze winter vervangen.

http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=792…
(Ik kan de foto niet plakken)

❄️

De nieuwe dorfbahn (10 persoonsgondel) in Gerlos en de 8 persoons stoeltjeslift brunn in Kirchberg wil ik hier toch ook niet onvernoemd laten.

Ook wordt de Penkenbahn in Mayrhofen vervangen.

Geinig, wist nog niet dat er een nieuwe kabelbahn in Gerlos komt. Flinke verbetering als ik het allemaal zo lees, scheelt veel reistijd naar de lift. Ideale plek voor de bahn, lekker midden in het centrum.

Goed dat die cabine er komt in Hochgurgl. Ik vraag me alleen of t niet wat overkill is…zo aan de zijkant van 't gebied…en je kan zeggen wat je wil, maar dat was wel een bijzonder sleepliftje :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Na de nieuwe 6KSB Waldkopf van dit jaar (waar ik in het topic voor 2014-2015 over berichtte) is dit jaar volgens planning de Sudelfeldkopflift aan de beurt. En ook daarna bouwt Bayrischzell door: http://www.sudelfeld.de/modernisierung/

❄️

Aan de ene kant erg jammer voor het mooie authentieke Sudelfeld. Ik moet er nog maar snel een keer naartoe voordat de ESL weg gaat.
Aan de andere kant goed dat ze moderniseren en misschien wat bekender worden bij het groter publiek in Duitsland/België/Nederland. De Duitse gebiedjes hebben het al vrij moeilijk met Oostenrijk als gigantische concurrent met veel meer geld en mogelijkheden.

Aan de ene kant erg jammer voor het mooie authentieke Sudelfeld. Ik moet er nog maar snel een keer naartoe voordat de ESL weg gaat.
Aan de andere kant goed dat ze moderniseren en misschien wat bekender worden bij het groter publiek in Duitsland/België/Nederland. De Duitse gebiedjes hebben het al vrij moeilijk met Oostenrijk als gigantische concurrent met veel meer geld en mogelijkheden.

HenriS op 9 feb 2015 20:07

Daarnaast heeft Bayrischzell ook nog het Wendelsteingebied, inclusief afdaling waarbij je vanaf een middelstation van de tandradbaan terug omhoog moet.

❄️

Komend jaar wordt een groot jaar voor Kaprun. Niet alleen met de GletscherJets, maar ook op de Maiskogel wordt gebouwd. De oude pendelbaan Maiskogelbahn is sinds deze herfst gesloten (in 2012 zat ik er nog in, een aftandse lift, maar had wel zijn charme). Vanaf komende winter komt de gondel Kaprun Süd. Waar de oude lift net buiten het dorp vertrok, komt deze meer in de plaats te liggen. Het bergstation komt lager, namelijk bij het centrale punt: bergstation van de ene stoeltjeslift, dalstation van de ander, oefenlift. Het wordt een 10-mans lift, naar mijn mening overkill voor een betrekkelijk klein gebied. Bij de bestaande stoeltjeslift vanuit het dal zijn de wachttijden goed te doen. Bron: http://www.maiskogel.at/de/aktuell/detailansicht/item//Maisk…

❄️

Wendelstein staat natuurlijk ook bij mij op de to-do list ;) Dat moet een geweldig gebiedje zijn met een erg mooi uitzicht. Wellicht moet ik maar een keer een Zuid-Duitsland tourtje maken. Jenner, Hochfelln, Kampenwand, Wendelstein, Brauneck, Sudelfeld. Allemaal erg mooie gebiedjes, en er zijn er nog veel meer.

De nieuwe Penkenbahn in Mayrhofen. Twee weken geleden zijn we er acht dagen in Mayrhofen geweest. Ze waren druk bezig met de bouw van de nieuwe lift.

null

null

null

null

null

null

null

The mountains shall bring peace to the people

fijn, weer zo’n topic, blijven we een beetje op de hoogte :)

Certified ski-boy, glijbewijs

Nog een afbeelding van de nieuwe lift in Mayrhofen gevonden.

null

null

The mountains shall bring peace to the people

Goed dat die cabine er komt in Hochgurgl. Ik vraag me alleen of t niet wat overkill is…zo aan de zijkant van 't gebied…en je kan zeggen wat je wil, maar dat was wel een bijzonder sleepliftje :).

Roy83 op 9 feb 2015 19:45

Zo mee eens… mooi hoor al die nieuwe hightech liften met futuristische gebouwen eraan vast… Maar zelf vond ik het altijd fantastisch om de sleper… vooral in een sneeuwstorm … te nemen en dan de Kirchenkarhutte in te stappen met de lucht van de haard… Die je al van veraf ruikt… Het heeft … in mijn ogen… echt iets nostalgisch. Ik krijg altijd het gevoel dat ik daar nog steeds met m’n planken van 2.10 kan binnenlopen.

Wat vinden jullie daar eigenlijk van… dat de ‘hutjes’ wellicht allemaal langzaam verdreven worden door futuristische gebouwen die zijn ingesteld op mensen zo snel mogelijk te voorzien van culinaire hoogstandjes met passend glas wijn erbij?

Maakt die nieuwe lift in Mayrhofen nog een bocht over de eerste paal of gaat de lift nu helemaal recht omhoog?

Goed dat die cabine er komt in Hochgurgl. Ik vraag me alleen of t niet wat overkill is…zo aan de zijkant van 't gebied…en je kan zeggen wat je wil, maar dat was wel een bijzonder sleepliftje :).

Roy83 op 9 feb 2015 19:45

Zo mee eens… mooi hoor al die nieuwe hightech liften met futuristische gebouwen eraan vast… Maar zelf vond ik het altijd fantastisch om de sleper… vooral in een sneeuwstorm … te nemen en dan de Kirchenkarhutte in te stappen met de lucht van de haard… Die je al van veraf ruikt… Het heeft … in mijn ogen… echt iets nostalgisch. Ik krijg altijd het gevoel dat ik daar nog steeds met m’n planken van 2.10 kan binnenlopen.

Wat vinden jullie daar eigenlijk van… dat de ‘hutjes’ wellicht allemaal langzaam verdreven worden door futuristische gebouwen die zijn ingesteld op mensen zo snel mogelijk te voorzien van culinaire hoogstandjes met passend glas wijn erbij?

Farid op 24 feb 2015 10:01

Romantiek is er nog genoeg in de Alpen, maar dan moet je simpelweg naar de kleinere gebieden.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Of naar laaggelegen gebieden, omdat je daar sowieso veel authentieke hutten hebt.

❄️

null

geen nieuwe lift maar wel een nieuw dalstation voor bergkastel Nauders

Loat goan

null

Jochbahn wordt aankomend seizoen ook veranderd. En dan natuurlijk ook het treintje dat veranderd wordt in een 10er gondel… :(

Carnas on Tour

Daar is hij dan hoor, de nieuwe verbinding met Fieberbrunn! De pistekaart is al bekend. Ook nieuw in het Skicircus is dat de sleepliften op de Bernkogel vervangen worden voor een 6er van Doppelmayer. Scheelt weer 7,5 minuten je benen verzuren :) Per uur kunnen er 2600 personen vervoerd worden in de Bernkogel 6er. Een nieuw project is de blauwe afdaling naar de ‘nieuwe’ Steinbergbahn die in 2014/2015 is geopend.
!undefined

Dan nog even de beelden van de nieuwe Jochbahn in SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental. Het is de snelste 8er ter wereld (6 meter per seconde)! Deze afbeelding wordt elke 30 minuten automatisch geactualiseerd!
!undefined

Dan ook even de nieuwe gondel aan de andere kant van het gebied, Ellmau. Ook deze afbeelding wordt elke 30 minuten automatisch geactualiseerd!

http://wtvpano.feratel.com/pano/11/5526.jpeg

Carnas on Tour

Ik vraag me toch elke keer weer af waar halen ze toch elke keer het geld vandaan voor deze enorme projecten. Ik heb altijd begrepen dat je met een skilift geen geld kan verdienen.Behalve die in Ischgl dan.Weet iemand hier meer over?

Ik vraag me toch elke keer weer af waar halen ze toch elke keer het geld vandaan voor deze enorme projecten. Ik heb altijd begrepen dat je met een skilift geen geld kan verdienen.Behalve die in Ischgl dan.Weet iemand hier meer over?

Hooykaas op 5 mei 2015 13:52

Ze halen toch echt het grootste deel van het geld binnen door de skipassen. Een gemiddelde zeven dagen pas van €270. Doe dat een keer het aantal bezoekers. Natuurlijk ook de kosten eraf halen en dan kan je toch wel wat leuke investeringen doen hoor. Vergeet daarnaast niet dat sommige liften ook in de zomer open zijn ;)

Carnas on Tour

Ja maar @Svennoo vergeet al dat personeel niet en al die de piste voertuigen en sneeuwkanonnen. Dat moeten ze daar allemaal van betalen.De liften die we hier zien kosten toch ongeveer 22 miljoen euro als mijn vergelijkings materiaal goed is.

In Mellau wordt de oude cabinebaan eindelijk vervangen voor een nieuwe 10-zits cabinebaan. Capaciteit 3100 personen per uur. Doe je er in het hoogseizoen tenminste geen uur meer over om boven te komen.

null

@Svennoo , dit is idd wel wat duidelijker, mooie projecten! ik wil trouwens niet heel vervelend zijn, maar de achterjet in flachau gaat ook gewoon 6 m/s :p

Certified ski-boy, glijbewijs

Ja maar @Svennoo vergeet al dat personeel niet en al die de piste voertuigen en sneeuwkanonnen. Dat moeten ze daar allemaal van betalen.De liften die we hier zien kosten toch ongeveer 22 miljoen euro als mijn vergelijkings materiaal goed is.

Hooykaas op 5 mei 2015 16:36

De grote bergbahnen hebben geld, maar dan ook geld zat… voor die skipasprijzen kunnen ze echt wel nieuwe liften bouwen en de rest bekostigen… Want bezoekers komen er wel, heel veel zelfs…

@Hooykaas Hoeft ook niet per jaar zo te zijn. Kwestie van sparen. Het zijn net mensen :P
@Jorian Maar dat is Flachau he… Op de site van SkiWelt stond dat het de snelste lift is, bedoelen ze waarschijnlijk het type lift mee.

Carnas on Tour

Plaats een reactie