Tips zwitserse franc cq euro

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

Zijn er nog mensen die in PDS zitten of er net zijn geweest en tips hebben waar je nog betaalbaar terecht kunt (lunchen) aan de zwitserse kant. Ik hoorde van andere gebieden waar je met contante euro’s tegen oude koers kan betalen

Oeh, dit moet ik even volgen. Over een aantal weken zit ik daar ook en ik heb weinig trek in gekloot met wisselen. Evt is pinnen een optie natuurlijk, maar die wisselkoers zal dan vast niet in je voordeel zijn.

2 weken geleden daar geweest, in les croset kun je lekker lunchen en gwwn met de euro betalen. Niet echt duur voor de begrippen van daar. Als t goed gesneeuwd heeft wordt de piste er naar toe (vanuit avoriaz) niet geprepareerd en dan is die super om te doen met de tiefsneeuw… als je nog wat wil weten schrijf me maar…! Ik heb verbleven in avoriaz maar ook veel in chartel (frankrijk), morzine en dat gebied daar geweest! Top tijs gehad… apres ski en uitgaan is leuk bij shooter en bij de barretjes daarboven met live muziek:) En ga nachtrodellen 8 euro maar de moeite absoluut waard :))!

De beste tip is eens uit een andere topic naar voren gekomen (kan deze zo snel even niet terug vinden): De prijzen van de skipas wisselen per skigebiedje binnen PDS behoorlijk. Even uit het hoofd was de weekskipas In Chatel (F) een euro of 25 goedkoper was dan in Torgon (CH). De topic was al van even geleden, dus de koerswijziging van de franc zal het voordeel alleen maar groter hebben gemaakt.

De omrekening aan de Zwitserse kant van franc naar euro is eigenlijk nooit gunstig geweest. Omdat de prijzen per lunchtentje in PDS ook enorm wisselen, hoef je niet veel te merken van de wisseling in koers, ondanks dat je misschien op bepaalde plekken in Zwitserland toch wat meer zal betalen.

Het is overigens vrij eenvoudig om de Zwitserse tentjes te vermijden. Met een paar pistes zit je alweer in een Frans dorpje. En anders; een picknick aan de Zwitserse kant is ook prachtig, toch?! :P

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

En laten we wel wezen, op het hele wintersportbudget zijn de paar euro’s verschil op een lunch toch peanuts? Zit je in zo’n groot skigebied, dan ga je je skiroute toch niet laten bepalen door welk restaurant nou net een paar euro goedkoper is?

Bedankt voor reacties.
Skipas voor heel PDS heb ik al met korting kunnen boeken via verhuurder appartement
We zullen qua lunch dus wel zien waar we terecht komen. weervoorspelling lijkt voorlopig niet top dus picknick lzit er nog even niet in. (plus we zijn met 10 man; waarvan 1 pakezel en dat ben ik)

Vraagje over naar le gets gaan. Is het klunen door morzine de moeite waard en nog tips hoe zo snel mogelijk door morizne te komen (onze uitvalsbasis is Chatel)

@ joepert.
ik blijf een hollander, als een bier € 8 kost drink ik er geen, Als een bier € 1 kost drink ik er tien :-)
Maakt op hele vakantie niet uit; maar als je met 10 man bent en blijkt dat je met cash 20% goedkoper uitbent is dat toch leuk meegenomen.

@joepert: Een van de weinigen die zaken weet te relativeren …

Rob

Ik was 3 weken geleden in PdS. Lunchen aan de Zwitserse kant was al duurder, maar nu zijn de prijzen tov het Franse gedeelte onacceptabel duur. Wellicht dat de prijzen inmiddels wel enigszins zijn aangepast om klanten te behouden (de skipasprijzen zijn 2 weken geleden verlaagd in Zwitserland, omdat iedereen de auto nam om vanuit Chatel te starten). In les Crosets voor 2 pizza en 2 cola 56 euro betaald… daarna louter aan de Franse kant geluncht. Dus ik heb voor het eerst in mijn leven wel de routes bepaald aan de hand van de lunchtijden. Maar de prijzen zijn sowieso erg verschillend per barretje. Kleine tentjes in Chatel en Avoriaz hanteren andere prijzen dan de grote schuren bij Lindarets, Plain Dranse en Les Gets.

''Powder to the people''

@Leonski2 Dus jij bent de pakezel? Als ze niet bereid zijn om te sjouwen met flesjes drinken etc. dan zou ik zeggen dat ze ook niet moeten mauwen over de prijs van het restaurant waar gegeten wordt ;-)

En laten we wel wezen, op het hele wintersportbudget zijn de paar euro’s verschil op een lunch toch peanuts? Zit je in zo’n groot skigebied, dan ga je je skiroute toch niet laten bepalen door welk restaurant nou net een paar euro goedkoper is?

joepert op 10 feb 2015 09:26

Gelijk heb je… Alhoewel, als je voor een gezin moet betalen…
Alles is relatief, maar aan het eind van de maand zijn de bedragen absoluut. Je hebt 't of je hebt 't niet.
J

Naar les gets is denk ik het snelste om naar avoriaz te gaan, daar de gondel naar beneden en de skibus te pakken. Deze zet je meteen af aan de goede kant van morzine. Daar gondel omhoog en bordjes les gets volgen.

Wil je niet met de bus dan kun je ook door het dorp lopen of het ‘treintje’ door het dorp pakken, kost ongeveer 5 minuten.

Ik zou alleen niet de gondel naar beneden pakken vanaf avoriaz. Skien gaat sneller… en lijkt me leuker.

''Powder to the people''

Als je naar morzine door wil, ga je vooral over vlakke paden en dan moet je het laatste stuk alsnog een gondel naar het dorp van morzine pakken (en dus ook door het dorp heen). Denk dat het niet veel uitmaakt.

@Tiny-M Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt. Er zijn twee opties om in Morzine te komen.

  1. Vanuit Chatel kan je het beste de bus pakken naar Pre-La-Joux. Vanaf daar via Lindarets een van de liften naar Avoriaz pakken (Lindarets of Prolays). Door Avoriaz skien (onder de lift Plateau), en doorskien tot aan Prodains over een blauwe piste (die eventueel af te snijden is door te wisselen naar een zwarte piste). Daar kan je de bus pakken naar Morzine die je vervolgens afzet bij de nieuwe Pleney Lift.
  2. Zie boven. Alleen in plaats van door Avoriaz te skien, kan je skien naar SuperMorzine vanaf de top van de Lindarets of Prolays lift. Dit zijn geen paden maar zeer brede glooiende pistes, echte carvebanen. Vervolgens die gondel naar beneden pakken en vanaf daar door het dorp lopen (dikke 10 minuten), of het treintje pakken.

Optie 1 is wat sneller. De bussen van Prodains naar Morzine rijden zeer frequent. Vanuit Chatel is het prima om Les Gets te bezoeken. Is qua tijd heel goed te doen.

''Powder to the people''

Bedoelde dat die 1e sneller zou zijn dan de 2e. Pistes zijn inderdaad niet smal, wel aantal vlakke stukken. Als snowboarder minder prettig, maar mits goed gewaxt en als de pistes goed zijn geprepareerd red je het wel.

Wat mij betreft sluit deze topic.
Bedankt voor de reacties
Leon

Plaats een reactie