Slowakije/Polen Tour deel 5: Tatranská Lomnica 28-01-'15

Dit onderwerp gaat over de bestemming Tatranská Lomnica

Het einde van de Slowakije/Polen trip nadert alweer, nouja, nog 3 hele dagen! Maar wat ging het weer snel voorbij! Gelukkig stond Tatranská Lomnica vandaag op het programma. Een keer niet zo ver rijden (10 minuutjes) en er was heerlijk weer voorspeld.

We hadden Tatranská Lomnica speciaal voor deze dag gereserveerd, want we moesten kosten wat het kost hier met mooi weer skiën. Daarbij wilden we allebei ook erg graag met het speciale gondeltje helemaal naar de top van de Lomnický Štít. Met zijn 2632 meter de één-na hoogste berg van de Tatra, Slowakije en de gehele Karpaten. Het zou een prachtig uitzicht moeten zijn daarboven. Een ticket om hier een klein uurtje boven te zijn kostte ons €22,-. Het lijkt erg veel (dat vond ik zelf ook in het begin), maar het was zo geweldig boven dat het die 22 euro zeker waard was.

Tatranská Lomnica ligt aan de voet van de Hoge Tatra en midden in het Tatra Nationaal Park. Een goede tien jaar geleden, op 19 november 2004, werd de Hoge Tatra getroffen door een ongekend verwoestende storm. De bossen van het prachtige gebied werden binnen een korte tijd vernietigd door de storm met windsnelheden tot wel 173 km/h. De bomen werden als luciferhoutjes meegenomen door de wind, huizen waren verwoest en wegen waren compleet geblokkeerd.

null

De storm heeft totaal maar liefst 13000 hectare bos(van de totale 46000 hectare in het hele Park) verwoest. Na 10 jaar is de schade nog steeds goed te zien. Je kan bijna niet beseffen met wat voor een kracht dit is gebeurd. Het verwoestte terrein is gigantisch groot. Gelukkig zijn de bomen wel weer goed aan het groeien, al gaat het nog een tijd duren voordat er nog maar weinig van te zien is.
Op internet zijn er verschillende filmpjes die je op kan zoeken, ik zal nu verder gaan met wat leukers, het verslag van de 28ste ;)

Het gebied van Tatranská Lomnica kun je opdelen in 3 stukken. Het onderste gedeelte is voor de echte beginners. Een aantal mooie blauwe pistes bij moderne liften. Het middenstuk zijn redelijk lastige en lange rode pistes. Het bovenste gedeelte bestaat uit 1 lift en 1 zwarte piste. Een geweldige zwarte piste! Steil, breed, lang en een prachtig uitzicht. Je kunt in 1 afdaling vanaf de Lomnické Sedlo tot Tatranská Lomnica 1300 hoogtemeters maken! Probeer dat maar eens zonder stoppen te doen, en je bovenbenen staan te trillen beneden. ;) Heerlijk!

Site skigebied:
http://www.vt.sk/de/urlaub/skifahren/tatranska-lomnica/…

Pistekaart:
http://www.vt.sk/de/urlaub/landkarten/

Prijs dagpas volwassenen:
€31,-
Ook hier krijgen studenten korting!

Weer/Temperatuur:
Geweldig weer vandaag! Op ongeveer 1600-1700 meter hing de hele dag wat bewolking, maar daaronder of daarboven was het mooi helder met een heerlijk zonnetje. Op de Lomnický Štít was het uit de wind en in de zon zelfs best warm!

Gesloten:
Alleen het eerste gedeelte van de rode 5 gesloten. De rest allemaal geopend!

Sneeuwcondities:
Ik heb er niets over te klagen. Gewoon alweer top geprepareerde pistes, dat kunnen ze hier goed! Zeker op de zwarte piste bleven de condities heerlijk. Redelijke harde pistes waar je goed grip op had, zoals het hoort :)

Wachttijden:
's Ochtends vroeg wilde iedereen heel graag snel naar het hoogste punt boven aan de zwarte piste. Dit zorgde even voor wachttijden van ongeveer 3 à 5 minuten aan de stoeltjeslift. Deze hebben we gewoon omzeild. Verder nergens last van wachtrijen gehad en overal door kunnen lopen. Af en toe even een paar stoeltjes wachten, meer niet.

Beste piste:
Zonder twijfel de zwarte 7. Misschien wel de beste piste die ik ooit heb gedaan.

Slechtste piste:
Rode 6 was wat ijzig op het vlakkere stuk

+/-:

  • 1300 hoogtemeters in 1 afdaling
  • De hele dag super weer
  • Fenomenaal uitzicht in heel het gebied
  • Moderne liften
  • Goed geprepareerde en uitdagende pistes
  • Lomnický Štít

GPS:

null

Gemiddelde snelheid incl. liften: 17 km/h
maximale snelheid: 89 km/h
Hoogste punt: 2632m
Aantal hoogtemeters geskied: 7821hm
Aantal liften: 20
Pistekilometers: 35.03km

Foto’s:

null

^'s Ochtends vroeg bij Dolný Smokovec

null

^Op de parkeerplaats met zicht op de in 2011 gebouwde 8-CLD/B Buková Hora. We zijn echter na het kopen van de liftpassen voor de Lomnický Štít eerst met de oude Girak gondel omhoog gegaan.

null

^Nog een mooi lege parkeerplaats

null

^Een deel van Tatranská Lomnica

null

^6-CLD/B Štart uit 2010

null

^Deze lift en de 8-CLD/B Buková Hora zijn de liften voor de beginnerspistes.

null

^Daarachter zie je de 8-persoons stoeltjeslift

null

^Maar wij nemen eerst de mooie oude Girak gondel ‘‘Tatranská Lomnica - Štart’’ :)

null

^Interessant beginnersgebiedje hier. Leuke verschillende mogelijkheden om af te dalen. (Ook hier zijn de enorme verwoestingen van 2004 nog steeds te zien)

null

^Besneeuwingsmeer

null

Na de Girak gondel zijn we meteen doorgegaan met de vrij nieuwe 15-MGD Štart - Skalnaté Pleso. Een gondel uit 2013. Ook hier is er dus weer veel geïnvesteerd in de liften.

null

^Lomnický Štít vanaf Skalnaté Pleso (1750 meter).

null

^Uitgezoomd. Links de geweldige zwarte piste

null

^15-AT Lomnický Štít

null

^Skalnaté Pleso met het bergstation van de gondel en het restaurant Skalnaté Pleso

null

^Hier zie je de pluk wolken tegen de bergen net onder Skalnaté Pleso liggen.

null

^Dalstation Lomnické sedlo. Tot 1976 stond hier een eenpersoons stoeltjeslift

null

null

null

^Een oude lift van Poma

null

^De geweldige zwarte piste

null

^Erg interessant ‘‘Freeride-Zone’’

null

^Rechts de Kezmarsky Štít (2558m)

null

^Het ziet er absoluut niet steil uit, maar dat is het wel echt. Je kunt wel aan de stoeltjes zien rechts dat het flink schuin loopt

null

^Natuurlijk begint nu het echt mooie uitzicht te komen. Eén van onze grote redenen om naar Slowakije te gaan. Deze lift, deze piste, dit uitzicht. :)

null

^Zoals je aan de sneeuwwolkjes kunt zien, perfecte sneeuwcondities

null

null

^Vlak voor het bergstation

null

^De laatste paal voor het bergstation. Hier maakt de lift een hoek van bijna 45 graden!

null

null

^Lomnické Sedlo. Als je iets naar boven liep, had je daar ook nog een prachtig uitzicht in een zijdalletje, dit hebben we later nog gedaan. Let ook op hoe steil de piste begint! Niet eerst een stukje vlak, nee, meteen knallen! ;)

null

^En wat een uitzicht!

null

^De vrije val ;)

null

^Richting Poprad. Rechts zijn er 2 mensen aan het skiën in de Freeride-Zone

null

^Apart licht zo in de vroege ochtend

null

^Met nog een waterig zonnetje

null

^In het dal achterin ligt Spišská Belá

null

^Skalnaté Pleso.

null

^Het liftje naar de Lomnický Štít maakt een goeie 850 hoogtemeters zonder enige paal!

null

^Skalnaté Pleso Observatory

null

^Door het smalle en dunne wolkendek heen is het liftstation Štart ook even te zien.

null

null

^15-AT Lomnický Štít

null

Nu was het toch echt tijd om naar boven te gaan :) Samen ongeveer 10 andere mensen stonden we in de wachtruimte te wachten. Na een tijdje mochten we de skispullen in een hoekje neerzetten en konden we dan eindelijk naar boven. Het paste allemaal net precies in het gondeltje. De camera had ik nog in de tas zitten en daarom kon ik dus in de gondel geen foto’s maken, de terugweg wel. Het uitzicht werd met de meter beter en eenmaal boven aangekomen wilde ik bijna naar buiten rennen ;) Ik was heel erg benieuwd naar het uitzicht. Ik heb zo’n 250 foto’s gemaakt hierboven. ;) Het was lastig om de foto’s te selecteren, maar het is toch enigszins gelukt :P

null

null

^Een fenomenaal uitzicht op het vlakke land, de lage Tatra en eigenlijk bijna heel Slowakije :)

null

^Zoom naar Poprad, 2000 meter lager gelegen

null

null

^Rechts Stará Lesná

null

^Linksvoor ‘ons’ dorpje Nová Lesná. Rechts daarvan Dolný Smokovec. Daarboven Vel’ký Slavkov en daarachter Poprad

null

^Blik naar het oosten. Achterin ligt Polen met het redelijk bekende skigebied Jaworzyna Krynicka.

null

^Blik naar het oosten/zuidoosten. Bij goed zicht kun je zelfs Oekraïne zien!

null

null

null

^Blik naar het noorden, Polen in de mist

null

^Het gaat hier erg steil naar beneden!

null

^Kezmarský Štít

null

^De laatste bergrug van de Hoge Tatra, daarachter begint Zdiar met het gebiedje Strednica wat we 2 dagen eerder hadden bezocht.

null

^Zoom naar het oosten

null

^Levočské vrchy (Leutschauer Berge) met het hoogste punt Čierna hora Levočská (1289m).

null

^Bergstation

null

^Dit is een serieuze vrije val ;)

null

^Het lijkt net alsof je boven het skigebied zweeft

null

^En de zwarte piste lijkt ineens erg vlak ;)

null

null

^Wat een weertje :)

null

^Heel Polen in de bewolking

null

^Je hebt hier mooi de ruimte om van verschillende uitzichten te genieten

null

^Even als bewijs dat ik er ben geweest ;)

null

^Bijna de complete Hoge Tatra op 1 foto. Links de hoogste berg is de Gerlachovský štít (2655m)

null

^Frans is er ook ;)

null

Veľká Studená dolina, een prachtig dal!

null

null

null

Ľadový štít (Eistaler Spitze) met zijn 2627 meter hoogte de 3de hoogste berg van Slowakije

null

^Achterin zie je de West-Tatra

null

^Uitzicht op de Kráľova hoľa (1946m) bij Telgárt. Het meest oostelijkste puntje van de Lage Tatra.

null

^Zoekplaatje, waar is de hoogste berg van de Lage Tatra, de Ďumbier? Rechtsachter, net langs de wolken en boven de bergkam van de Hoge Tatra is de Ďumbier net te zien. de Ďumbier ligt net langs de Chopok bij het skigebied van Jasná, waar we de dag van tevoren zijn geweest:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/186955

null

^Terýho Chata (Berghut)

null

null

^Het gebouw op de berg.
null

^Met nog steeds een geweldig uitzicht ;)

null

null

null

null

^Even is het onderste gedeelte van het skigebied van Tatranská Lomnica zichtbaar!

null

null

^Achter Poprad ligt al weer een dikke laag bewolking

Het was weer bijna tijd om naar beneden te gaan helaas. Ik kon er wel uren blijven staan om te genieten van het uitzicht. Het is niet zo maar een standaard uitzicht. Ik kan in ieder geval geen plek noemen in de Alpen waar ik ooit zo’n geweldig uitzicht heb gehad. 2000 meter boven het vlakke land aan de ene kant, aan de andere kant middelgebergtes en aan de andere kant een klein hooggebergte, geniaal!

null

^Maar eerst! Tijd voor een heerlijke verfrissing, dit maakt het compleet!
Binnen hebben ze overigens een mooi cafeetje met wat souvenirs en leuke boekjes met allerlei informatie.

null

^Proost! :)

null

^Wie vind het skigebiedje bij Levočská Dolina? ;)

null

^Het wolkendek tegen de Hoge Tatra wordt wat groter

null

^Bergstation

null

null

^Er kwamen natuurlijk ook weer mensen mee naar boven

null

^Proppen!

null

^In het gondeltje naar beneden

null

null

^Apart gezicht om die lift zo vanuit hier te zien

null

^@Rogier, ik zie hier wel een paar mooie couloirs voor jou ;)

null

^Niet slecht he? ;) Er waren hier een paar mensen onderweg

null

^Nog meer off-piste terrein

null

Na een prachtige rit met het gondeltje wilden we natuurlijk meteen weer een aantal keer de zwarte piste skiën. Na de eerste keer waren we even naar het uitzichtspunt gelopen.

null

null

^Links de top van de Lomnické Sedlo

null

null

^Geweldig off-piste terrein. Met verse poeder een droom!

null

Nu was het nog een keer tijd om beneden de boel te gaan verkennen. Op naar het beginnersgedeelte!

null

^Buková hora

null

^De piste hier onder de lift is leuk voor een paar keer
null

^Bergstation Buková hora

null

^Liftstation ‘Start’

null

^Verbindingspiste van ‘Start’ naar het bergstation van de 8-persoons stoeltjeslift. Vlak, maar je kunt nog je snelheid behouden.

null

^Uitzicht op het vlakke land

null

null

null

^Blauwe 11

null

^Inmiddels hier vrij druk op de piste, maar nog niet hinderlijk

null

null

^Blauwe 1

null

^‘Start’

null

^Dalstation 4-CLF Čučoriedky

null

^Rode 3 bij de Čučoriedky, het onderste gedeelte kon ook goed blauw zijn.

null

^Met de gondel over het bergstation

null

^En weer terug naar het mooiste gedeelte van het gebied ;)

null

^Steeds meer wolken

null

^Maar hierboven nog een heeeerlijk zonnetje :)

null

null

^Inmiddels ligt Skalnaté Pleso ook in de mist

null

^Pisteplan

null

^Lomnicky Stit vanaf het bergstation van de Lomnické Sedlo

null

^Heerlijk relaxed sfeertje hier in de late middagzon. Iedereen is aan het genieten

null

^Een gat in het wolkendek

null

^En dan gaat helaas de zon weer weg en wordt het erg koud hierboven. Tijd om de laatste afdaling naar beneden te pakken en nog even wat mooie foto’s te maken.

null

^Ook hier is weer goed zichtbaar dat de storm een enorme ravage heeft achtergelaten 10 jaar geleden.

null

^Tatranská Lomnica

null

^Verbindingspad van de rode 6, af en toe wat ijzig.

null

^Rode 6

null

^Rode 3/4

null

^Apart licht zo met de ondergaande zon

null

^Heel even zijn er nog wat bergen te zien

null

^Nová Lesná / Dolný Smokovec

null

^Rode 4, mooie afdaling!

null

^Zoom

null

^Best pittig, mooie helling!

null

^Terugblik

null

^‘Start’

null

null

null

null

^Ze zijn al bezig met het sluiten van de lift

null

^Oud liftgebouw van de pendelbaan

null

null

^6-CLD/B Štart

null

null

^Een prachtige dag komt tot zijn eind.

null

null

^Het is inmiddels helemaal uitgestorven in het gebied. De après ski tent zit goed gevuld beneden aan de lift ;)

null

^We hebben genoten vandaag :)

null

^Ze hebben hier trouwens een leuke funslope voor zowel kinderen als ouders. Leuk om wat sprongetjes te oefenen. Frans en ik gingen misschien wel iets te hard er van af, het ging maar net goed :p

Conclusie:
Wat moet ik er van zeggen. Een magische dag! Bijna onbeschrijfelijk. Een buitengewoon mooi uitzicht vanaf de Lomnický Štít, wat je maar zelden meemaakt. En we hebben er van genoten! Het maakt het toch extra speciaal wanneer dit de enige dag met zon is van de hele week. Zo hebben we misschien wel meer kunnen genieten van deze dag, dan dat het de hele week alleen maar zonnig was.

Het skigebied zelf ben ik ook erg positief over. Natuurlijk om even duidelijk te zijn, het is geen gebied waar je een hele week wilt skiën als gevorderde, maar zeker voor 1 à 2 dagen is het een dikke dikke aanrader, een must! Combineer het met Jasná en wellicht een dagje Strbske Pleso, en je hebt een geweldige vakantie :)
De zwarte piste beviel me natuurlijk wel erg goed vandaag. Niet alleen maar omdat het zwart is, maar omdat de condities ook echt perfect waren. Volle grip, lekker glijden en knallen maar! Dit in combinatie met de lekkere steile helling zorgt er voor dat het waarschijnlijk de beste piste is die ik ooit heb gedaan!
Het middelste gedeelte had ik dan misschien wat meer van verwacht. Dit komt wellicht ook omdat het eerste stuk van de rode 5 gesloten was, en het hier ook de hele dag mistig was. Het onderste gedeelte bij de rode 3 en 4 was dan wel weer super!
Het onderste gedeelte is prima voor beginners. Een mooie helling waar je goed kunt oefenen en vaart kan blijven houden. Niet dat je om de 10 meter weer moet langlaufen.

Conclusie van de conclusie: een aanrader! ;)

>>> Štrbské Pleso 29-01-'15 >>>
Dit verslag duurt wel een tijdje voordat het online komt. Ik ga namelijk morgenavond op vakantie.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 15:02

Is weer een top verslag. Tatranska Lomnica was ook in mijn herinnering verreweg het meest bijzondere gebied.

We hadden een leraar die in het nationale team had geskied en liet zich gek maken door ons een streepte de zwarte. Dat heeft wel indruk gemaakt.

Wat een prachtige foto’s! ik kan me voorstellen dat je daar boven op de top niet meer te stoppen was!

Allemachtig wat gaaf zeg. Jammer dat ik maar één keer op “thumbs up” kan klikken. Dank weer voor dit mooie verhaal met dito foto’s.

Tsja wat moet je zeggen !!!

Plezier de komende week.

May the ski force be with you !!

Wauw wat een geweldig mooie bergen zeg! En inderdaad gave hellingen. Leuk idee om daar een keer heen te gaan

Click. Click. Peace

Wauw wat een mooi gebied, en ook wederom een magistraal verslag!

❄️

Zoals @HenriS al bericht heeft was dit ook voor mij een fenomenale dag. Kan me weer helemaal bij hem aansluiten met dezelfde emoties. Het panorama, de zwarte piste, het weer, de sfeer… alles maakte het plaatje compleet. Goed, de verse ongespoorde poedersneeuw miste nog, maar zoals al vaker gezegd: Je moet altijd een reden hebben om nog een terug te komen. ;)

Zelf was ik in de zomer van 2013 al eens in Tatranská Lomnica en op de Lomnické sedlo en genoot al van het prachtige uitzicht dat toen helaas was heiig was. De kleine (enkele) pendelbaan naar de Lomnický štít was toen al uitverkocht, zodat ik dit keer daarboven ook - eindelijk - voor het eerst was. Het is daar overigens strikt verboden om de berg te beklimmen. De kabelbaan is dus de enigste optie om daar boven te komen. Sowieso mag je in de TANAP (nationaal park van de hoge Tatra) uitsluitend met een locale gids toerskiën. Zelfs in de zomer mag je niet zonder berggids de gemarkeerde wandel of klimroutes verlaten. Voor freeriders is er echter een officiële Freeride-Zone, naast de zwarte piste rondom Lomnické sedlo.

Om een plaats in de kabelbaan naar de Lomnický štít te kunnen bemachtigen moet je er 's ochtends erg vroeg bij zijn, anders is de hele dag al uitverkocht. Wij konden nog twee plaatsen om 10:00 uur bemachtigen. Tijdens de drukste vakantieperiodes en weekenden moet je zelfs er rekening mee houden dat je een paar dagen van te voren dient te reserveren. Het voordeel is wel dat het op de top lekker rustig is en je alle ruimte hebt om foto’s en video opnames te maken. In totaal heb je 50 minuten de tijd om van het uitzicht te genieten en eventueel wat in het cafeetje te drinken. Daarna wordt je opgeroepen om weer naar de kabelbaan te komen, waarna de volgende groep de berg mag gaan verkennen.

Heel apart is overigens de aankomst in het bergstation van de Lomnický štít. Je moet nog een heel aantal trappen omhoog lopen voordat je van de kabelbaan echt boven bent. Allemaal in jaren '70 en '80 stijl, alsof je bij mensen de huiskamer binnenloopt. Een lift of roltrap die je naar boven brengt is er verder niet. Allemaal lekker ouderwets! :)

Het gebergte is verder adembenemend mooi. Het is anders als de Alpen en vooral op een bepaalde manier eenzamer en meer ongerept. Verder is het publiek, zoals eerder al bericht, natuurlijk anders. Slowaken zijn aardige en erg rustige mensen, waar je absoluut geen last van hebt. Slowakije is wat dat betreft toch echt een andere wereld met deels andere standaards. Het lijkt me geweldig om hier weer eens terug te komen. En dankzij het voordelige prijskaartje zal dat wel niet zo heel lang op zich laten wachten! :) Alleen de reis, ja, de reis met de auto ernaartoe doe je helaas niet ‘zomaar’ eventjes.

Wauw… Ik heb echt met open mond zitten kijken, wat een uitzicht! Dit gebied zou ik graag een keer willen bezoeken, je hebt mij weten te overtuigen :P Prachte foto’s en een lekker weglezend verslag, hulde! Een erg prachtig gebied, vooral met mooi werk

Carnas on Tour

Heerlijke plaatjes weer! Kijk uit naar de rest!

Certified ski-boy, glijbewijs

Geweldig verslag wederom! Ik ga maar niet meedoen met die zoekplaatjes omdat ik de vorige keer enorm hard faalde hehe

Gang is alles

Prachtig!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Plaats een reactie