In Krokusvakantie via Frankrijk of via Duitsland rijden?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

Hallo allemaal! Ik heb dit hele forum al doorgespit op de beste route naar PDS (wij gaan naar Les Gets). Ik zie een voorkeur voor de route via Duitsland en Basel, maar ik vraag me af of het via de Franse wegen niet veel rustiger rijdt. Vooral met de voorjaarsvakantie. Wij willen morgen weg (vrijdag op zaterdag) en twijfelen. Iemand ervaring? Bedankt!

Laura

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 27 aug 2020 15:47

Ik ben nu een paar keer, weliswaar buiten de vakanties, via Duitsland en via Frankrijk naar PDS en Grand Massif gereden: conclusie is dat Frankrijk echt veel rustiger is. Bovendien zijn er minder wegwerkzaamheden! Nadeel is natuurlijk dat je rekening moet houden met de peage (vandaar waarschijnlijk de rust). Ik kies voortaan in elk geval voor de route over Frankrijk.

Succes en bon voyage!

Vanaf waar vertrek je? Dat kan een hoop uitmaken.

Omgeving Amsterdam.

Hallo allemaal! Ik heb dit hele forum al doorgespit op de beste route naar PDS (wij gaan naar Les Gets). Ik zie een voorkeur voor de route via Duitsland en Basel, maar ik vraag me af of het via de Franse wegen niet veel rustiger rijdt. Vooral met de voorjaarsvakantie. Wij willen morgen weg (vrijdag op zaterdag) en twijfelen. Iemand ervaring? Bedankt!

Laura

Lauraatje op 19 feb 2015 14:38

Verschil tussen vrijdag en zaterdag is anders ook belangrijk, het uur van vertrek… Als je over Basel gaat zal je ook Zwitsers wegvignet moeten kopen…

We willen 03:00 uur zaterdagochtend vertrekken, maar houden ons aanbevolen voor andere strategieeën ;-)…Kosten maken niet uit, tol of vignet. Het gaat ons om de snelste route met het minste oponthoud. Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Ik heb beide routes gereden, weliswaar niet naar pds maar waar het om gaat komt op hetzelfde neer. Op het stuk door Duitsland voor Basel waren enorm veel werkzaamheden die ophielden. Ik weet niet of die er nu nog zijn, de snelweg werd daar verbreed. Zwitserland zelf is een groot deel maximum snelheid 100, dat schiet echt niet op en als je een ding niet wilt is het te hard rijden in Zwitserland. Deze route is wel iets korter en goedkoper in vergelijking met de Franse peage. In Frankrijk is alleen het tolvrije stuk bij Nancy en Metz vervelend, voor de rest goed doorrijden. De Franse route was bij mijn ervaring veel sneller.

Ik moet daar wel bij zeggen dat dit 2 jaar geleden was en ik vertrek uit Zuid Limburg dus over het eerste deel van je route kan ik niks zeggen.

Ben de afgelopen weken heen en weer gereden via Frankrijk, vanuit Amsterdam 10 uur over gedaan inclusief 3 a 4 stops voor tanken/koffie/overig. Zodra je op de peage zit gaat het heerlijk snel echter bedenk wel dat dit weekend de 2e vakantie periode van Frankrijk terug gaat en de 3e vertrekt. Ik weet niet precies welke regio nu vakantie gaat krijgen maar afgelopen weekend was het heel erg druk richting de bergen. Iemand anders uit onze groep wil graag via Duitsland/Zwitserland rijden wegens minder tol kosten. Vind de drukte in Duitsland en het eventuele oponthoud aan de Zwitserse grens (2x) minder. In praktijk ontloopt het elkaar niet veel qua tijd. Laatste keer via die route heeft het me 10 uur 30 minuten gekost. Ik reis normaal gesproken vrijwel altijd buiten vakantie periode.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Vorige zaterdag om 3u 's nachts in België (tussen Gent en Brussel) vertrokken en over de 800km precies 8u gedaan inclusief stops. We reden via Luxemburg-Metz-Straatsburg-Basel-Bern-… Nergens last gehad van file, was nochthans de drukste zaterdag van de winter. Ik zou niet twijfelen. Overigens iets voor Straatsburg de autosnelweg verlaten en stukje binnendoor op goede banen. Péage was maar ± €10.

Vorige zaterdag om 3u 's nachts in België (tussen Gent en Brussel) vertrokken en over de 800km precies 8u gedaan inclusief stops. We reden via Luxemburg-Metz-Straatsburg-Basel-Bern-… Nergens last gehad van file, was nochthans de drukste zaterdag van de winter. Ik zou niet twijfelen. Overigens iets voor Straatsburg de autosnelweg verlaten en stukje binnendoor op goede banen. Péage was maar ± €10.

steven9 op 19 feb 2015 21:35

Eeuwige dilemma voor mij blijft, als ik van Straatsburg naar Bazel rij, “gaan we over Duitsland of gaan we over Frankrijk?”

A35 - (Frankrijk-route) is korter, maar A5 - Duitsland-route is doorgaans toch sneller, alleen het verkeer in Straatsburg zelf moet dan meezitten…

Hoe zijn jullie gereden?

wat maakt het uit?? Half uur of 1 uur? je hebt vakantie en volg Tomtom!!

wat maakt het uit?? Half uur of 1 uur? je hebt vakantie en volg Tomtom!!

deborah op 20 feb 2015 00:11

Vakantie is niet het enige moment dat ik over Straatsburg moet, professioneel moet ik er ook geregeld langs en dan maakt dat soms wel uit :)

Ik heb sowieso een hekel aan files, en dat om verschillende redenen :)

Vorig jaar via Duitsland gereden voor het eerst, veel vertraging, files, drukte (we reden op vrijdag). We konden dus niet goed doorrijden. Voorheen reden we wel via Frankrijk, veel rustiger, daardoor kun je ook lekker doorrijden, geen baustelles. Dit jaar dus weer lekker door FR.

Frankrijk is ook veel meer driebaans, dat scheelt.
Duitsland kan prima, is goedkoper qua tol, maar je moet je reis wat beter plannen. Bijtijds in de ochtend vertrekken dus, en niet op primetime.

Veel Duitsers werken door de week ver weg van hun huis en hebben dan een hotel/appartement in de buurt van het werk. Dus die rijden op vrijdag na de lunch terug naar huis om de rest van hun gezin weer te zien. Vrijdagmiddag is dus altijd een drama op de wegen daar.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Plaats een reactie