Slowakije/Polen Tour deel 7: Malinô Brdo Ružomberok 30-01-'15 en Oświęcim/Auschwitz 31-1-'15

Tja, deel 7 alweer. Dat betekent helaas dan ook meteen het laatste deel van deze serie reisverslagen van onze trip naar Slowakije en Polen. De week vloog weer om, maar toch hebben we erg veel gezien zo in 1 week!

Gelukkig hadden we nog een mooie volle dag om nog wat gebiedjes te bezoeken, maar welke? We hadden nog een enorme lijst met mogelijkheden. Vrátna, Kubínska hoľa, Martinky, Mýto, Telgárt, Bačova Roveň, Čertovica, Malinô Brdo Ružomberok, Donovaly en Turecká. Je snapt dus wel dat ik graag nog een keer terug ga om deze gebiedjes allemaal te bezoeken.

Al de hele week hebben we de site van Turecká in de gaten gehouden. Er bleef helaas de hele tijd die verschrikkelijke melding van ‘‘We zullen zo spoedig mogelijk openen wanneer het sneeuwdek aangegroeid is’’ staan. Enorm balen dat ook op de laatste dag Turecká nog steeds niet open ging. het gebied leek ons namelijk echt een geheimtip! Een aantal koppelbare sleepliften met totaal een hoogteverschil van bijna 750 meter!! (650 - 1400 meter). Om een beeld te krijgen van het gebiedje, hier wat foto’s op de site:
http://skiturecka.sk/index.php?page=galeria

Turecká viel dus af. Het plan werd nu dus Donovaly en Malinô Brdo Ružomberok. Na een lekker goed(koop) ontbijtje vertrokken we mooi op tijd naar Donovaly. Vanuit Nová Lesná was het ongeveer 1 uur en 20 minuten rijden tot boven aan de Donovalypas.

null

^Zo wordt er op de wegen in Nová Lesná gestrooid. 2 oude mannetjes worden de weg op gestuurd. Eentje rijdt, de andere schept steentjes uit de laadbak en verspreid ze geleidelijk over de weg. ;)

Site skigebied:
http://www.parksnow.sk/zima/

Pistekaart:
http://www.parksnow.sk/zima/mapy-zimna_mapa_full.php…

Zoals je kunt zien een redelijk groot en interessant gebied! Vooral de combibaan links naar de Nová Hola heeft een aantal vrij lange en uitdagende pistes. Toen we uiteindelijk na een vrij intensieve rit met sneeuwval onder aan de combibaan stonden, kwam onze grootste angst uit :( De combibaan was gesloten door de wind! Boven in het gebied waaide het blijkbaar te hard om de lift te laten lopen. Enorm balen! :( Na een snelle blik op de pistekaart zagen we dat er nog meer liften dicht waren…

We hadden allebei eigenlijk geen zin om voor die paar sleepliften die open waren een skipas te kopen. We waren het met elkaar eens en reden weer snel naar beneden, op naar Ružomberok dan maar! Het was inmiddels al 10:00u geweest en hadden geen zin om te haasten en daardoor 2 gebieden maar half te zien. Dan maar iets langer in Ružomberok, wat natuurlijk ook geen straf was :) Maar nu we er toch waren, even wat foto’s van Donovaly:

null

^Dalstation combibaan

null

^Combibaan

null

^Combibaan met een geopende sleeplift

null

^Zoom

null

^Op de weg naar Ružomberok, erg glad!

Site skigebied:
http://www.skipark.sk/sk/Zima

Pistekaart:

null

Toch wel apart dat er 2 sleepliften in het oefengebied niet eens op de pistekaart staan.

Prijs dagpas volwassenen:
€25,50
Let op! Ook hier studentenkorting!

Weer/Temperatuur:
Een echte poederdag! Wat een geweldig weertje. De hele dag matige sneeuwval met af en toe echt extreem harde sneeuwval er tussen. Zo’n enorme sneeuwval heb ik nog maar zelden gezien. Het dumpte! :D En dat was ook wel zeker nodig voor de Slowaakse skigebieden.

Gesloten:
Stoeltjeslift B en sleeplift D waren dicht. Gelukkig konden we met de sleeplift C bijna heel het gebied bereiken. Alleen het bovenste gedeelte van
de pistes bij sleeplift D waren niet te bereiken.
De stoeltjeslift was vandaag gesloten omdat het erg rustig was. De sleeplift D was helaas dicht door sneeuwgebrek. We hebben de pistes bij die lift gedaan, wat overigens heerlijk poederskiën was :D Helaas kwam hier het hele lange gras nog wel door het sneeuwdek heen, waardoor er nog wat meer sneeuw moest vallen.

Geopende pistes:
Rode 1a: de ‘drukste’ piste met af en toe een bultje. Helemaal niet erg, en de piste kon je nog steeds lekker af knallen.
Rode/blauwe 1b: Onderin werd de sneeuw merkbaar zwaarder, logisch, want je skiet op een hoogte tot 550 meter.
Rode 2: Gedeeltelijk ook geopend en prima te doen.

Gesloten pistes:
Zwarte 7, helaas niet kunnen doen.
Rode 6/Rode 7: Heerlijke poeder met bijna overal een goede harde ondergrond. Helaas nog gesloten omdat niet overal de piste genoeg sneeuw had, vooral in het onderste gedeelte. Een voordeel van het gesloten zijn is dan wel weer de poeder die je krijgt :)
Rode 3/5 en Zwarte 4/5: Geniale poeder op de privé pistes. Doordat de onderlaag van de pistes al een keer geprepareerd was, kwam je helemaal niet op de grond met je ski. De sneeuwlaag was zo’n 50 à 60 cm dik. Optisch was de piste niet zo best, er staken nog heel wat grassprieten uit. Een enkele keer zelfs een takje, wat @Frans nog wel weet hè ;)

Wachttijden:
Niets opvallends. Af en toe bij de sleeplift een keer een minuutje wachten, maar ach, daar gaan we niet over mopperen :)

Beste piste:
Als ik dan toch moet kiezen: de zwarte 4.

Slechtste piste:
/

+/-:

  • Poeder :)
  • Leuk overzichtelijk gebiedje
  • Zware sneeuwval
  • Helaas wat vlakke dalafdaling

GPS:

null

^Hoofdgebied Ružomberok

null

^iSki Malinô Brdo Ružomberok inclusief dalafdaling.

Gemiddelde snelheid incl. liften: 17 km/h
maximale snelheid: 60 km/h
Hoogste punt: 1154m
Aantal hoogtemeters geskied: 6053hm
Aantal liften: 26
Pistekilometers: 31.98km

Skiline:
http://www.skiline.cc/skiline?slc=t9nh353u7c&stats=14e16…

Foto’s:

null

^Boven aan de gondel, met normaal een mooi uitzicht op het gebied. In plaats daarvan nu zware sneeuwval :)

null

^Een van de 2 oefenliftjes die niet eens op het pistekaartje staan. Bij deze lift hebben ze een leuk funparkje gemaakt met wat sprongetjes en dergelijke.

null

^Bergstation van de 8-MGD Hrabovo-Malinô uit 2001

null

^Dalstation van de Zalomená Poma H210 (sleeplift C). En kijk die flinke sneeuwval :) De 4-CLF Malinô is bijna niet meer zichtbaar.

null

^De hoofdpiste (Rode 1a/Rode 2)

null

^Rode 3/Zwarte 4. Vanuit hier leek het ons geen goed plan om daar te gaan skiën. Toch hebben we het maar gedaan :)

null

^Hotel Malina

null

^De 3 sleepliften bij de oefenweide en het funpark

null

^Boven aan de sleeplift C

null

^Winterwonderland :)

null

^Bergstation sleeplift C en daarachter de 4-CLF Malinô, die iets verder omhoog loopt.

null

^Bergstation sleeplift C

null

^Vanuit hier kun je alle kanten op, wanneer je helemaal rechts aanhoudt, kom je bij de leuke poederpistes uit.

null

null

^Sleeplift C

null

^Gesloten sleeplift D

null

^Rode 5/Zwarte 5, zoals je ziet prima om te skiën, alleen wat gras er tussendoor :)

null

^Klaar voor een mooie afdaling

null

^Het bovenste gedeelte van deze afdaling konden we dus niet doen, of we moesten naar boven lopen…

null

^Flink steile helling!

null

^Verbinding Rode 5 -> Zwarte 4

null

^Zwarte 5 met daarachter Hotel Malina en een aantal vakantiehuisjes. Deze piste moet vers geprepareerd een hemel zijn. Nu was hij trouwens ook gewoon erg leuk om te doen :)

null

^@Frans in actie. En jullie zullen mij moeten geloven: het was goed te skiën, ook al ziet het er misschien niet zo uit.

null

^Daar komt ie

null

^Oh jee, dit ziet er niet goed uit…

null

^@Frans gaat even een duik in de poeder nemen zo te zien ;)

null

^PLOF!

null

^Gelukkig niets aan de hand, kan gebeuren :) En het staat wel mooi op de foto ;)

null

^Dit was de boosdoener, hij bleef er met 1 ski achter haken. Dit was ook het enige dat vandaag gebeurd was. Verder was het hier op deze poederpistes goed te skiën.

null

^Natuurlijk moet de dalafdaling ook een paar keer meegenomen worden. Het begon weer gigantisch hard te sneeuwen!

null

Na de dalafdaling meteen weer naar boven! Op naar de poeder! Inmiddels lag er boven duidelijk meer sneeuw dan in het begin.

null

^In hoge kwaliteit mijn huidige bureaublad achtergrond. :) Heerlijk winters!

null

^En ook Frans vind het hier geweldig :)

null

^In de oefenweide zagen we iets aparts. Liftpersoneel die in een oude gondel zitten! Geweldig ;) Toch lijkt mij een mooi hutje wel wat beter.

null

^Detský Vlek LVP3.

Conclusie:
Na de tegenvallers toen de gebieden van Turecká en Donovaly gesloten waren, had Malinô Brdo Ružomberok ons compleet positief verrast. Een leuk en compact gebiedje wat een geweldige tip is om te doen als je in Slowakije je vakantie doorbrengt. Ook al ligt het gebiedje tegen de redelijk grote stad Ružomberok, het was erg rustig. Wellicht door de flinke sneeuwval, maar ik heb het idee dat het buiten de kerstvakantie hier vaak lekker rustig is. Ook zie je dat je de hoogte van het gebied niet moet vergelijken met de Alpen. Zo konden we nu in een slechte winter hier moeiteloos met prima condities tot de 550 meter skiën. Iets wat in de Alpen dan erg lastig zou zijn. Het enige minpuntje is de dalafdaling die wat vlak is.

De terugweg naar het appartement was vermoeiend. Zware sneeuwval op de snelweg die inmiddels ook helemaal vol lag met sneeuw. Niet ideaal om te rijden dus. We reden nog even via Poprad om wat spulletjes te halen voor de terugweg en voor thuis. O.a. een aantal voor mij onbekende Slowaakse biertjes en een reep Studenská kers/pinda chocola gingen mee naar huis.

null

Verrassend lekkere chocolade :)

Tussen Poprad en Nová Lesná scheelde het niet veel of we moesten de sneeuwkettingen er op leggen voor de laatste kilometer. Gelukkig kwamen we uiteindelijk goed de helling op en konden we zonder de kettingen bij onze accommodatie komen. Dat scheelt weer een hoop gedoe :)
Helaas moesten we weer alles gaan inpakken en weer vroeg gaan slapen. Morgen werd het weer een intensieve dag, een lange reis met een tussenstop in Auschwitz. Aangezien ik daar ook een aantal foto’s heb gemaakt, wil ik ze graag hier even delen, ook al heeft het niets te maken met wintersport. Het laat (hopelijk) wel zien dat je er een keer naartoe moet, en als je dan toch een keer in Slowakije gaat skiën, kun je er meteen langs gaan.

zaterdag 31 januari
Het was weer erg vroeg opstaan. En wanneer je dan geen skidag hebt, blijf je liever gewoon lekker liggen, maar helaas. Het was toch echt tijd om Slowakije te verlaten. Toch maar m’n bed uit gesprongen en meteen even naar buiten gelopen.

null

^Wat een verse sneeuw zeg! Een goeie 30 cm. 's Nachts had het dus blijkbaar nog flink doorgesneeuwd.

null

^Aan de voorkant van onze accommodatie zag het er ook weer mooi wit uit.

null

^Allemaal verse sneeuw! Een mooi afscheidscadeautje voor ons :) Al had ik liever nu op de ski’s gestaan met lekkere verse poedersneeuw op de pistes…

We waren mooi op schema vertrokken. Dat moest ook wel, want volgens Google Maps was het een goeie 3 uur rijden. We hadden al wat gerekend met wat vertraging door de besneeuwde wegen in Slowakije. Helaas was het in Polen vanaf Białka Tatrzańska -> Nowy Targ -> Myślenice -> Kraków vrij druk. Het schoot niet echt op.

null

^Net voor Tatranská Lomnica zag het er ook diep winters uit.

null

null

^Tatranská Lomnica

null

^Ždiar, een typisch Slowaaks dorpje.

null

^Nu zijn de bergen van de Hoge Tatra wel te zien vanuit Ždiar

null

^Ždiar

null

^Strachan ski centrum bij Ždiar

null

^Strednica Ždiar, waar we de 3de dag waren.

null

^Ook vandaag is het verschil tussen de wegen van Slowakije en Polen weer goed zichtbaar ;)

null

^De grens met Polen

null

^Jurgów-Ski

null

^Net voor Białka Tatrzańska

null

^Tussen Białka Tatrzańska en Nowy Targ. Voorbij Nowy Targ is het landschap ook nog verrassend mooi. Dat had ik niet verwacht van Polen! Helaas heb ik vanaf daar geen foto’s meer gemaakt.
Door de file’s hadden we bijna 1 uur tijd verloren. Helaas ging dit allemaal van onze tijd in Auschwitz af, aangezien we toch een beetje op een normale tijd thuis moesten zijn. Hierdoor hebben we een beetje gehaast rondgelopen, niet echt fijn, maar helaas is het niet anders. We waren in ieder geval blij dat we het toch nog even hebben kunnen zien.

null

^Net na de ingang van het museum.

null

^Plattegrond van Auschwitz I, het basiskamp.

null

^Het weer was dan wel prachtig, de sfeer is heel apart.

null

null

null

null

null

null

null

null

^De gaskamer en het crematorium

null

^In een barak werd het hele Nederlandse verhaal van de oorlog duidelijk gemaakt met een hele zaal vol met foto’s, krantenartikelen en dergelijke.

null

^Misschien wel een van de meest indrukwekkende momenten. De wand met alle Nederlanders die om zijn gekomen in de Tweede Wereldoorlog.

null

^En zo bijna 10 meter lang hing die wand helemaal vol.

null

null

null

^De slaapplaatsen voor de gevangenen tijdens de eerste paar weken.

null

^Tot 1941 sliepen de gevangenen hier op deze matjes, bijna op elkaar.

We zijn hierna snel nog even naar Auschwitz II-Birkenau gereden. Dit was het enorm grote vernietigingskamp net buiten Auschwitz.

null

null

null

null

null

^Het verwoeste deel van Auschwitz II-Birkenau

null

^De bekende ingang van Auschwitz II-Birkenau. Die tent er omheen was voor de herdenking van de bevrijding van Auschwitz II-Birkenau op 27 januari 1945, 70 jaar geleden.

null

^Vrouwenbarak

null

^Wasruimte

null

null

null

null

Dat waren de foto’s van Auschwitz. Ook al heb ik er niet veel tekst bij geschreven (omdat het geen geschiedenis forum is ;) ) is het hopelijk toch wel interessant om te zien. Ik vond het zelf echt enorm indrukwekkend. Na heel wat interessante lessen geschiedenis op de middelbare heb ik hier pas echt het besef kunnen krijgen van de enorme omvang van de concentratiekampen, al het leed, de verschrikkelijke leefomstandigheden en de enorme angst die de mensen hadden. Als laatste zou ik willen zeggen dat het echt de moeite is om hier een keer langs te gaan. Je moet er zeker een keer geweest zijn. Het is dan niet echt een leuke afsluiter van een geweldige wintersporttrip, maar het is heel interessant.

De terugweg van Auschwitz naar het Sauerland ging in tegenstelling tot de reis naar Auschwitz erg goed. Zo rond 23:30u arriveerden we bij Frans thuis en konden we de spullen van de uitpakken. Alleen heb ik wel nog een kwartier moeten krabben. De sneeuw die er aan het begin van de week was gevallen was nu een 15 cm dikke laag ijs op de ruit. Sta je daar om 0:00u je ruit te krabben na een vermoeiende reis… :p
Mijn terugreis zat er nog niet op, ik moest nog even naar Gemert rijden. Uiteindelijk zo rond 3:00u aangekomen en meteen naar bed gegaan. Het was een geweldige trip :D

Even alles op een rijtje:

Dag 1 Vel’ká Rača: https://www.wintersport.nl/forum/topic/185324

null

null

Dag 2 Roháče - Spálená: https://www.wintersport.nl/forum/topic/185417

null

null

Dag 3 Rusín (PL), Strednica Ždiar en Bachledova: https://www.wintersport.nl/forum/topic/185845

null

null

null

Dag 4 Jasná Chopok: https://www.wintersport.nl/forum/topic/186955

null

null

null

Dag 5 Tatranská Lomnica: https://www.wintersport.nl/forum/topic/187910

null

null

null

null

Dag 6 Štrbské Pleso: https://www.wintersport.nl/forum/topic/191333

null

null

Dag 7 Malinô Brdo Ružomberok

null

null

  • 9 skigebieden in 2 landen in 7 dagen
  • 50830 hoogtemeters
  • 253,95 km piste geskied
  • 154 liftritten

Deze skiweek heeft onze verwachtingen vol overtroffen. De vooroordelen over Slowakije waren (zoals je in de vorige verslagen kon lezen) al heel snel weg. Het gedeelte van het land dat wij hebben gezien is prachtig. Je merkt erg goed dat je niet in de Alpen bent, wat het weer zo speciaal maakt. Het gebergte, het landschap, de skigebieden, de mensen, de dorpjes, de taal, allemaal anders dan in de Alpen.
Natuurlijk merk je dat het land armer is dan de Alpenlanden, maar je ziet tegelijkertijd ook dat o.a. het toerisme flink aantrekt. Er wordt sinds een kleine 10 jaar flink geïnvesteerd in wintersportfaciliteiten zoals moderne skiliften en nieuwe hotels. De gebieden breiden steeds meer uit. Ook het snelwegennet, een heel belangrijk punt om toeristen te lokken, wordt aangelegd en is waarschijnlijk in 2019 helemaal klaar. Ze doen er dus alles aan. Een minpunt is dan wel weer dat de landwegen niet altijd in een even goede staat zijn. Je kunt nogal eens een flink gat in het wegdek tegenkomen.

Verrassend is ook dat ze echt een groot skigebied hebben dat nog steeds helemaal onbekend is bij de Nederlanders. Jasná kun je gerust vergelijken met een middelgroot gebied in Oostenrijk, alleen dan goedkoper. Je hebt dus eigenlijk voor elke type skiër wel leuke skigebieden.

Wat mij verder nog opviel: de mensen zijn enorm gastvrij en aardig. Ze zijn overal en altijd bereid om te helpen en zijn altijd vrolijk. Geen agressiviteit of irritatie op de piste, maar een heerlijk ontspannen sfeertje. Dat is in veel gebieden in de Alpen toch ook wel vaak anders.

Ik denk dat @Frans aan deze conclusie nog een heleboel kan toevoegen. :)

En als je mij vraagt wat het hoogtepunt was van de vakantie? Heel simpel. Alles. Ik heb elke dag volop kunnen genieten van het avontuur en de leuke skigebieden. Het complete plaatje van de reis was gewoon geweldig, een nieuw onbekend land verkennen waar ik nog maar weinig van heb gehoord. Ik wil nu als laatste @Frans even bedanken voor alles, de geweldige vakantie, het rijden en alle informatie over het land/liften/enz die je hebt verteld :) Waar gaat de trip van volgend jaar naartoe? ;)

Voor de lezers: bedankt voor het lezen en de leuke reacties!!! Dat blijft toch een goede motivatie om de verslagen te schrijven :) Er komen nog ongeveer 10 verslagen van mijn kant, omdat ik tussen de trip naar Slowakije en het moment van schrijven ook alweer 2 weken op vakantie ben geweest. Dus er komt nog genoeg om te lezen ;)

Bedankt voor alle geweldige verslagen! Ik verheug me nu al op dat nieuwe leesvoer :)

❄️

Het ziet er weer prachtig uit hoor Henri.

Wat ik wel merk is dat de foto’s op de site van het skigebied lang niet zo mooi zijn als sommige foto’s die jij hebt gemaakt. Misschien een nieuwe baan? ;)

Ook is Auschwitz er indrukwekkend, zeker als je van tevoren meneer Arts had die er vast wel een keer over verteld heeft ;).

Bedankt voor alle verslagen Henri, 't waar wir SKON(@Jesper :P)

Next trip… Hintertuxer? :P

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Ik vond de hoogtepunten de val van @Frans en het lift personeel in de oude cabine

May the ski force be with you !!

Mooi verslag weer! En heb genoten van deze hele verslagen reeks :)
Een zeer geslaagde trip als ik het zo hoor!
@thijsmeeusen flauw hoor

Gang is alles

heerlijk hoor, die laatste trip, jammer van dat gesloten gebied, zag er inderdaad interessant uit!
ziet eruit als lekker veel verse sneeuw :)
Erg indrukwekkend, die foto’s van Auschwitz…

Al met al een prachtige vakantie met veel exotische plaatjes! fijn nog ff die recap van alle dagen aan het eind ! good job!

Certified ski-boy, glijbewijs

Wat een mooie foto, die je nu als bureaublad hebt! De foto’s van Auschwitz zijn ook indrukwekkend.
Het was leuk om al je verslagen te lezen en ik ben blij dat je voorlopig nog niet klaar bent. Ik zie uit naar je volgende verslagen.

Het ziet er weer prachtig uit hoor Henri.

Wat ik wel merk is dat de foto’s op de site van het skigebied lang niet zo mooi zijn als sommige foto’s die jij hebt gemaakt. Misschien een nieuwe baan? ;)

Ook is Auschwitz er indrukwekkend, zeker als je van tevoren meneer Arts had die er vast wel een keer over verteld heeft ;).

Bedankt voor alle verslagen Henri, 't waar wir SKON(@Jesper :P)

Next trip… Hintertuxer? :P

ThijsMeeusen op 13 mrt 2015 17:51

Lekker skiën en foto’s maken is wel een lekker baantje ja ;)

Hopelijk zit er nog wel een tripje er tussen, helemaal tot juni/juli wachten hou ik niet vol.

Mooi hoor! Prachtig gedaan! Echt jammer van Donovaly…

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Een toevoeging tot het verslag wordt me ook dit keer knap lastig gemaakt. @Henri heeft alles goed gedocumenteerd waarin ik me helemaal kan vinden. Zelfs de val werd duidelijk in beeld gebracht inclusief de nietige boosdoener. :P

Mijn absolute hoogtepunt van de reis was zonder meer het uitzicht bovenop de Lomnický štít (2633,8 m), de op één na hoogste berg van de Hoge Tatra en de gehele Karpaten. Een wel heel erg bijzonder en speciaal uitzicht! Maar ook de “Champagne-powder” die je in de Alpen tevergeefs zoekt, was een unieke ervaring. Verder de zwarte piste van Lomnické sedlo niet te vergeten en het verassende aanbod van Jasná.

M’n dieptepunt van de reis, helaas heb je die ook, was m’n ziekte op de donderdag. En dan toch met koorts de piste op. Niet heel verstandig, maar ik moest en zou alle liften en pistes van Štrbské Pleso leren kennen. En bovendien wilde ik Henri ook niet teleurstellen. Desondanks de kou heb ik er toch nog van kunnen genieten. De rest hebben jullie allemaal al in deel 6 kunnen lezen. Gelukkig was ik de laatste skidag en zaterdag voor de terugreis weer helemaal gezond. Het griepje bleef gelukkig bij een kort intermezzo.

Persoonlijk baalde ik er ook wel flink van dat de combilift van Donovaly gesloten was, maar toen ik even later in Ružomberok van de Slowaakse poeder kon genieten was dat alweer snel vergeten. Wel bijzonder opzich om in een echte industriestad te skiën. Onderweg zijn we een paar keer een bepaalde fabriek voorbij gereden waar het ontzettend stonk, maar in het skigebied zat je voor je gevoel weer gewoon in de zuivere berglucht.

De terugweg met Auschwitz als tussenstop was overigens ook zeker niet verkeerd en maakte deze bijzondere reis compleet. Leuk was het bezoek niet, maar wel ontzettend indrukwekkend en de moeite waard. Vooral het gegeven dat je door een gaskamer en langs de ovens kon lopen was heel erg apart. Maar ook alle ‘experimentele’ doodstraffen in de “dodenbarak” of de zogenaamde ‘bedden’ in 't werkkamp van Auschwitz II-Birkenau waren hartverscheurend en mensonwaardig om te zien. En natuurlijk de heftige muurwand die Henri had gefotografeerd met alle Nederlanders die in Auschwitz omgekomen zijn. Verder vond ik ook het grondstuk van Auschwitz II-Birkenau ontzettend groot. Je kan er nu met de auto omheen rijden. Het idee dat het ooit een ware moordfabriek was, geeft je wel een hele rare smaak in de mond.

Slowakije gaat bij mij opnieuw met zeer bijzondere en mooie herinneringen de boeken in. In de zomer van 2013 vond ik het al een mooi land en deze skireis heeft dat idee niet alleen onderstreept, maar ook nog eens extra versterkt. Het land heeft zoveel te bieden van ongerepte natuur tot een hele eigen speciale cultuur. Alleen al voor Jasná en Tatranska Lomnica zou ik al graag willen terugkomen, maar met al die speciale gebiedjes die we nog helemaal niet hebben gered, bestaat er geen twijfel over of ik binnen afzienbare tijd weer in Slowakije ben. Tel daar de gunstige prijzen, de vriendelijke mensen, de ontspannen sfeer, en het goede eten en drinken bij op, dan is het hele plaatje compleet. Die paar slechte wegen neem ik graag op de koop toe. Zover ik weet heeft m’n auto er geen blijvende last van gehad. :)

En als laatste wil ik natuurlijk ook @Henri erg bedanken voor de gezellige en mooie dagen en de vele interessante onderwerpen waarover we gesproken hebben! Het doet mij deugd dat ook jij dat zo gezien hebt en je het erg naar je zin had! ;)

De volgende trip? Nou, misschien de Balkan met Turkije en Georgië? :P Of toch maar Oekraïne, Roemenië en Bulgarije? En als we wat meer gespaard hebben misschien een ronde Noorwegen, Zweden en Finland? Vast staat dat we nog genoeg te ontdekken hebben in Europa. :) Oh, wacht: Waarom meteen allemaal zo ver? Daar was nog iets met VR101, zelfbediening en waterballast?! ;)

To be continued!

Plaats een reactie