Triple crash Harakiri Mayrhofen

I lol’d

Gang is alles

Wat een niveau zeg. Snap echt niet waarom dit soort mensen zo nodig een zwarte afdaling moeten doen. Voor de meeste die ik op dit filmpje zie is rood nog te moeilijk.

Übung macht den meister!!!

TJa inderdaad wat doen al die mensen daar?
Maar tje ze willen lekker stoer van de zwarte harakiri afgaan …

Kansloos!!!

Qua ‘steilheid’; hoeveel procent is de Harakiri? En hoeveel graden is dat dan?

Volgens internet heeft deze helling een gemiddeld percentage van 78%, dit is ongeveer 38%

En dan verwonderd zijn …

dat is voor mij zo’n prachtig voorbeeld van “mijn vrijheid eindigt waar die van jouw begint, EN OMGEKEERD”. Als je het niet kan, blijf er dan weg, en anders moet er inderdaad maar eens gedacht worden aan het intrekken van skipassen, (beperkte?) bewaking bij risicozones, etc. Vrijheid blijheid, my ass.

PS: en die harakiri is 90% vd tijd nog niet eens “heftig” te noemen …

Haha als je deze piste doet als beginner heb je natuurlijk een heel verhaal om mee thuis te komen hè! “Ja ik was zo in Oostenrijk voor de eerste keer en toen deed ik de steilste piste van het hele land! Wel 1 x gevallen maar dat kan gebeuren toch ?”

Gang is alles

Blaat blaat blaat in de après ski: “mooi dat ik die zwarte af geweest ben”.
Die mafkezen hebben daar niets te zoeken. Gaat nergens over.

mama on a mission in the snow

Eén foutje wordt hier direct afgestraft en in lig je beneden.
Je zou toch enige ervaring moeten hebben op zwarte pisten, voordat je deze neemt.
Als beginner blijf je nog beter hier weg.

Heb ze ook al als gevorderde gedaan. Eerste stuk is wel het ergste.
Grootste probleem voor mij is hier mijn hoogtevrees.
Het beste is dat je deze vlot neemt, maar wel 100% gecontroleerd.

Ik vind die Harakarie trouwens echt overroepen! Hij heeft wel een stijl stukje maar zo speciaal is die niet, in de namiddag als hij wat ijziger wordt is het wel een ander verhaal. Maar dat neemt niet weg dat je er gewoon moet wegblijven als je de ervaring niet hebt je brengt jezelf en andere er met in gevaar!

Ik heb veel herinneringen aan die lift die er net naast loopt… Ontelbare keren al mensen gezien die dachten dat ze het even makkelijk doen maar dan toch beginners lijken te zijn en lekker een stuk naar beneden glijden.

"Ik heb ook de Harakiri gedaan!

Of moet je er ook bij zeggen hoe je naar beneden bent gekomen? Ik hoef ze toch niet te vertellen dat ik lopend ben gegaan? Nadat ik 75% al glijdend reeds was gedaald? Mijn skies nog steeds bovenaan liggen? Ik niet meer terug ga, zeg wel tegen de verhuurder en politie dat ze gestolen zijn…"

:D

Hahaha, vooral die kerel die er nog achteraan komt glijen :P

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Hier bestaat maar een woord voor: losers…

Carnas on Tour

Als beginner na vijf dagen de zwarte van de Aiguille Rouge in Les Arcs genomen, dat was een prachtige puzzel. In Mauterndorf de ’ Totenhang’ (als die nog bestaat) en dat ging net goed. Als relatief beginner ook eens per ongeluk de Gamsleiten 2 in Obertauern gedaan, gelukt maar wel lang over gedaan. Ook de Lazid X dream daarna; in opperste concentratie prachtig gelukt. Dan heb je wel verhalen te vertellen natuurlijk.
En ik zal jullie voor zijn, met een gipsvlucht naar huis is dan ook een verhaal, maar wel een andere…

Als beginner na vijf dagen de zwarte van de Aiguille Rouge in Les Arcs genomen, dat was een prachtige puzzel. In Mauterndorf de ’ Totenhang’ (als die nog bestaat) en dat ging net goed. Als relatief beginner ook eens per ongeluk de Gamsleiten 2 in Obertauern gedaan, gelukt maar wel lang over gedaan. Ook de Lazid X dream daarna; in opperste concentratie prachtig gelukt. Dan heb je wel verhalen te vertellen natuurlijk.
En ik zal jullie voor zijn, met een gipsvlucht naar huis is dan ook een verhaal, maar wel een andere…

Frank66 op 16 mrt 2015 16:24

Misschien moeten ze die, “Respektiere deine Grenzen” bordjes voortaan ook maar bovenaan pistes en onderaan liften zetten…

Ik vind het trouwens ontzettend knap dat je “per ongeluk” bovenaan de Gamsleiten 2 belandt. het enige wat er te zien is, is een steile 2-persoonsstoeltjeslift met links daarnaast een enorme steile bucklepiste, dan zou je misschien wel aan kunnen nemen dat er ook niet meer is…

Maar ach, als jij niet zuinig wil zijn op je lichaam, materiaal en geld, hou ik je niet tegen.

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Wel grappig om te zien dat iedereen een oordeel klaar heeft, maar kan zelf van geen enkele valpartij zien hoe ze precies ontstaan is. Op het filmpje zie ik enkel skiërs/boarders die of rechtstaan of aan het glijden zijn maar zie nergens hoe het komt dat ze zijn beginnen schuiven, behalve die ene dat zelf onderuit wordt gehaald.

Als beginner na vijf dagen de zwarte van de Aiguille Rouge in Les Arcs genomen, dat was een prachtige puzzel. In Mauterndorf de ’ Totenhang’ (als die nog bestaat) en dat ging net goed. Als relatief beginner ook eens per ongeluk de Gamsleiten 2 in Obertauern gedaan, gelukt maar wel lang over gedaan. Ook de Lazid X dream daarna; in opperste concentratie prachtig gelukt. Dan heb je wel verhalen te vertellen natuurlijk.

En ik zal jullie voor zijn, met een gipsvlucht naar huis is dan ook een verhaal, maar wel een andere…

Frank66 op 16 mrt 2015 16:24

Misschien moeten ze die, “Respektiere deine Grenzen” bordjes voortaan ook maar bovenaan pistes en onderaan liften zetten…

Ik vind het trouwens ontzettend knap dat je “per ongeluk” bovenaan de Gamsleiten 2 belandt. het enige wat er te zien is, is een steile 2-persoonsstoeltjeslift met links daarnaast een enorme steile bucklepiste, dan zou je misschien wel aan kunnen nemen dat er ook niet meer is…

Maar ach, als jij niet zuinig wil zijn op je lichaam, materiaal en geld, hou ik je niet tegen.

ThijsMeeusen op 16 mrt 2015 16:35

ach Thijs, niet zo belerend en zorgend maken om mij… ik vind het prima dat jij netjes binnen de lijnen blijft. T.a.v. Obertauern; het was ook nog met dichte mist…

Als beginner na vijf dagen de zwarte van de Aiguille Rouge in Les Arcs genomen, dat was een prachtige puzzel. In Mauterndorf de ’ Totenhang’ (als die nog bestaat) en dat ging net goed. Als relatief beginner ook eens per ongeluk de Gamsleiten 2 in Obertauern gedaan, gelukt maar wel lang over gedaan. Ook de Lazid X dream daarna; in opperste concentratie prachtig gelukt. Dan heb je wel verhalen te vertellen natuurlijk.

En ik zal jullie voor zijn, met een gipsvlucht naar huis is dan ook een verhaal, maar wel een andere…

Frank66 op 16 mrt 2015 16:24

Misschien moeten ze die, “Respektiere deine Grenzen” bordjes voortaan ook maar bovenaan pistes en onderaan liften zetten…

Ik vind het trouwens ontzettend knap dat je “per ongeluk” bovenaan de Gamsleiten 2 belandt. het enige wat er te zien is, is een steile 2-persoonsstoeltjeslift met links daarnaast een enorme steile bucklepiste, dan zou je misschien wel aan kunnen nemen dat er ook niet meer is…

Maar ach, als jij niet zuinig wil zijn op je lichaam, materiaal en geld, hou ik je niet tegen.

ThijsMeeusen op 16 mrt 2015 16:35

ach Thijs, niet zo belerend en zorgend maken om mij… ik vind het prima dat jij netjes binnen de lijnen blijft. T.a.v. Obertauern; het was ook nog met dichte mist…

Frank66 op 16 mrt 2015 17:17

Ik had mijn bericht beter moeten formuleren (jij het hierbovenstaande trouwens ook maar dat ter zijde), ik maak me namelijk zeer weinig zorgen om jou maar zoals je hierboven in het filmpje kan zien ben je als beginner op zo’n steile piste ook een gevaar voor anderen.

Wat wil je eigenlijk zeggen met de woorden “het was ook nog dichte mist,” vindt je het stoer dat je er bij dichte mist hebt geskied of kon je daardoor niet zien dat de piste zo steil was? Dat laatste is namelijk met een blik op het pisteplan verholpen.

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Ach, zie je tenminste in Oostenrijk ook nog eens Winterberg-weekend-tafferelen. Ik kan me er wel mee vermaken. :)

Ik vind die Harakarie trouwens echt overroepen!

Bruno op 16 mrt 2015 12:58

Mee eens, de Gamsleiten 2 is veel meer ‘zwart’ dan dit. Zulke korte steile stukjes àla Harakiri heb je in wel meer skigebieden. Zelfs aan de St. Georg Schanze in Winterberg. :P

Ach, zie je tenminste in Oostenrijk ook nog eens Winterberg-weekend-tafferelen. Ik kan me er wel mee vermaken. :)

Ik vind die Harakarie trouwens echt overroepen!

Bruno op 16 mrt 2015 12:58

Mee eens, de Gamsleiten 2 is veel meer ‘zwart’ dan dit. Zulke korte steile stukjes àla Harakiri heb je in wel meer skigebieden. Zelfs aan de St. Georg Schanze in Winterberg. :P

Frans op 16 mrt 2015 17:41

Ik vind het ook wel leuk om te zien :D

Gang is alles

Wel grappig om te zien dat iedereen een oordeel klaar heeft, maar kan zelf van geen enkele valpartij zien hoe ze precies ontstaan is. Op het filmpje zie ik enkel skiërs/boarders die of rechtstaan of aan het glijden zijn maar zie nergens hoe het komt dat ze zijn beginnen schuiven, behalve die ene dat zelf onderuit wordt gehaald.

DavidW op 16 mrt 2015 16:48

Nee, maar als ik ze naar beneden zie glijden doet dat ook niet vermoeden dat ze wel echt goed kunnen skiën… ;)

Wat is er overigens zo bijzonder aan Gamsleiten 2? Dan kun je je lol nog op in Champéry…

Wat is er overigens zo bijzonder aan Gamsleiten 2? Dan kun je je lol nog op in Champéry…

DSvier op 16 mrt 2015 18:23

Ach het is een nette piste, niets speciaals inderdaad, maar stelt wel heel wat meer voor dan de Harakiri. Hij is dan ook steiler dan de Le Mur Suisse, maar die is weer lastig vanwege de buckels, welke overigens de Gamsleiten 2 ook kan hebben, maar inderdaad minder spannend. Desalniettemin ligt voor mij de bijzonderste zwarte piste niet in de Alpen. 8-)

Wat is er overigens zo bijzonder aan Gamsleiten 2? Dan kun je je lol nog op in Champéry…

DSvier op 16 mrt 2015 18:23

Ach het is een nette piste, niets speciaals inderdaad, maar stelt wel heel wat meer voor dan de Harakiri. Hij is dan ook steiler dan de Le Mur Suisse, maar die is weer lastig vanwege de buckels, welke overigens de Gamsleiten 2 ook kan hebben, maar inderdaad minder spannend. Desalniettemin ligt voor mij de bijzonderste zwarte piste niet in de Alpen. 8-)

Frans op 16 mrt 2015 18:45

Ik weet wel waar wel :P

Hoe zit het eigenlijk met de steilheid van skiroute van Langerzug @Martin ? Past die ook in deze categorie thuis?

Gang is alles

Wel grappig om te zien dat iedereen een oordeel klaar heeft, maar kan zelf van geen enkele valpartij zien hoe ze precies ontstaan is. Op het filmpje zie ik enkel skiërs/boarders die of rechtstaan of aan het glijden zijn maar zie nergens hoe het komt dat ze zijn beginnen schuiven, behalve die ene dat zelf onderuit wordt gehaald.

DavidW op 16 mrt 2015 16:48

Je ziet de val niet maar je kan tamelijk goed inschatten waar ze gevallen zijn (hetzij omdat je ze nog nét voor de val bovenaan ziet, hetzij de stem + tijd tot in beeld). Je praat hier niet over mensen die in de allerlaatste bocht onderaan de piste onderuitgaan maar zo te zien/horen eerder in de eerste 3, 4 bochten een voortbestaan als human bowlingball kiezen ;).

Niets mooier als leedvermaak zal ik maar zeggen…

Maar inderdaad jammer dat veel mensen vaak hun kunnen kennelijk schromelijk overschatten (op basis van de beelden die ik net zag, helaas geen beelden wat er aan vooraf ging dus ik kan een verkeerde aanname hebben gedaan) en niet alleen zichzelf maar ook anderen in gevaar brengen.

Maar goed door schade en schande wordt mijn wijs (hoop ik) en deze beelden zijn het bewijs van het eerste deel van het gezegde…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Wel mooi dan dat diegene die ook niet goed genoeg kon skieen voor deze piste, maar toevallig nog niet was gevallen, alsnog omver gekukeld wordt :D

Ik lees overigens steeds vaker dat deze piste zwaar overschat wordt… Maar welke pistes behoren dan wel tot de moeilijkse van de Alpen? Ik vond zelf de muur bij Avoriaz echt geniaal, lekker uitdagend door de grote buckels :)

Ik ben er dit jaar ook onder uitgegaan. Grip verloren op een ijsplaat. Het laatste stukje dan maar voor de helft op de buik en dan op de rug.
Shit happend…
Wel een beetje een pijnlijk moment als dat meisje van een jaar of 12 met een stok van mij aankwam geskied met een smile…

Ik wou ze doen, ik heb er voor gekozen, mijn probleem.

Volgend stukje zag ik vanuit de lift boven de harakiri.
Ik hoorde een kind erg hard krijsen en dacht al aan een pijnlijke val of dergelijke. Maar wat we te zien kregen tartte alle verbeelding.
Een verantwoordelijke papa met zoonlief van ong. 6. Hij schreeuwde zijn doodsangsten uit van tussen de knieën van zijn vader die waarschijnlijk zelf niet wist hoe hij zich daar uit kon werken.
Dit was nog maar het begin van het steile stuk.
De afloop ken ik niet maar heb wel een vermoeden dat het zoals in bovenstaand filmpje zal zijn.

Wel mooi dan dat diegene die ook niet goed genoeg kon skieen voor deze piste, maar toevallig nog niet was gevallen, alsnog omver gekukeld wordt :D

Ik lees overigens steeds vaker dat deze piste zwaar overschat wordt… Maar welke pistes behoren dan wel tot de moeilijkse van de Alpen? Ik vond zelf de muur bij Avoriaz echt geniaal, lekker uitdagend door de grote buckels :)

Nicky4 op 17 mrt 2015 09:13

Wat moeilijk is, is natuurlijk voor iedereen anders… Als je vaak op buckelpistes komt dan heb je een heel ander gevoel op De Muur, dan wanneer je zelden tot nooit op een buckelpiste komt. ;)

Zo ook met ijzige pistes. Er zijn toch veel mensen die daardoor gaan verkrampen. Nou, dan wordt het al snel moeilijk, zeker als het een beetje steil is.

Ik lees overigens steeds vaker dat deze piste zwaar overschat wordt… Maar welke pistes behoren dan wel tot de moeilijkse van de Alpen? Ik vond zelf de muur bij Avoriaz echt geniaal, lekker uitdagend door de grote buckels :)

Nicky4 op 17 mrt 2015 09:13

Dat is het hem net … wat “zwaar” is, is niet noodzakelijk kleurafhankelijk maar hangt nog van veel andere dingen af (ligging, drukte, sneeuwkwaliteit, geprapeerd of niet, gewoontes, etc.). Die harakiri is eigenlijk 200m relatief steil. Zelfs als je géén perfecte skier bent, kan je er op verschillende manieren zonder problemen afgeraken: (1) brede bochten, (2) gecontroleerd roetsjend, (3) kort bochte met beperkte stilstand, … De enige voorwaarde is dat je juist op je skies staat. Er zit meestal niet veel volk op die piste waardoor je relatief makkelijk en onafhankelijk je lijn kan kiezen. Frankly, het zou een leuk pistje moeten zijn om je technische oefeningen op steiler terrein te doen … niet meer, maar daar gaat het PR apparaat anders over.

Plaats een reactie