HELP - Eerste keer wintersport

Wij willen Feb 2016 voor het eerst op wintersport, wij zijn een gezin met twee kids (beide 7 jaar). Allemaal beginners.

Graag advies/tips over welk gebied geschikt is.
Liefst niet verder dan 800km
Gezellig/knus dorpje (apres ski echt geen vereisten)
Is het handig om accomodatie dichtbij lift en/of piste te hebben?

En verder alles wat handig is om te weten…

*bericht bewerkt door moderator op 16 mrt 2015 18:23: verhuisd naar het juiste subforum

Wij willen Feb 2016 voor het eerst op wintersport, wij zijn een gezin met twee kids (beide 7 jaar). Allemaal beginners.

Graag advies/tips over welk gebied geschikt is.
Liefst niet verder dan 800km
Gezellig/knus dorpje (apres ski echt geen vereisten)
Is het handig om accomodatie dichtbij lift en/of piste te hebben?

En verder alles wat handig is om te weten…

TwinMama op 16 mrt 2015 18:23

800km, van waar te vertrekken?

Tuurlijk is het handig om dicht bij de piste en/of lift te liggen, kweet natuurlijk niet wat het budget is.

Heb je wat de kosten betreft ook de rekening gemaakt voor zaken die je in Be/Nl misschien niet hebt? (winterbanden, sneeuwkettingen, reisbijstandsverzekering)

Aangezien jullie allemaal voor het eerst gaan, hoef je niet per sé naar de Alpen (Sauerland en de Vogezen kunnen dan zat goed zijn voor een paar dagen, goede sneeuw op die plaatsen is wel minder zeker, met de krokus zou ik die plaatsen wel mijden)

Zijn jullie van plan op voorhand skilessen te nemen op een indoor-skibaan? Of ineens ter plekke?

Kijk eens naar Lofer, goede skischolen, leuk dorpje, klein gebied, gemakkelijk bereikbaar en zeer kindvriendelijk.

Een accommodatie dicht bij lift of piste is natuurlijk wel prettig, maar een stukje lopen vind ik ook nooit zo’n probleem, misschien dat 2 kinderen van 7 jaar daar na een drukke skidag anders over denken ;). Je zou natuurlijk ook een onderkomen kunnen boeken buiten Lofer zelf, in Unken bijvoorbeeld, scheelt enorm in de prijs en het is hooguit een kwartiertje rijden.

Succes en alvast veel plezier :)

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Ja handig om te zeggen waar wij van vertrekken. Omgeving Utrecht dus

[quote]Ja handig om te zeggen waar wij van vertrekken. Omgeving Utrecht dus

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

@TwinMama

Gezien de gewenste afstand zou je je eens in Vorarlberg kunnen oriënteren. Persoonlijk zou ik Kleinwalsertal kunnen aanbevelen gezien de samenstelling en niveau.

Veel voorpret gewenst!

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Doet me denken aan mijn eerste wintersport paar jaar terug :P
Wij gingen toen naar Tsjechië, goedkoop en je hebt er genoeg te doen als beginner.

In het geval dat je Tsjechië overweegt zou ik naar Splinderuv Mlyn gaan, dit is nog best een gezellig dorp als ik het me goed herinner.

Als je dan erachter komt dat wintersport niks voor jullie is heb je ook geen fortuin uitgegeven.

Afstand kan misschien tegenvallen, 938 km vanuit Utrecht naar Spindleruv Mlyn

Gang is alles

Dit is een terugkerende vraag, misschien moeten we wel eens een soort beste skigebieden voor diverse situaties bloggen oid ;). Ik help graag :).

Ik denk dat ik in dit geval ook Berwang op t lijstje wil zetten. Dichtbij, heel overzichtelijk, niet echt druk en zeer betaalbaar. Eventueel kun je zelfs de laatste dag naar Ehrwald op dezelfde skipas. Ehrwald zelf is ook een hele goede optie. Beiden dus redelijk klein, veel blauw en ik denk ook Nederlandse skiles.

Ik heb leren skien in Berwang en zou t echt aanraden. Enige nadeel is dat er amper apresski is, dat is in Ehrwald iets meer aanwezig.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zou ook zeggen de Zugspits Arena.
En dan ook vooral Berwang als uitvalbasis, makkelijk skieën daar en pistes tot in het dorp incl skischool.
Bichlbach ook goeie optie, vandaar ook combilift cabine stoeltjes het gebied in.
Eventueel later in de week idd naar Ehrwald of Lermoos.

Voor die afstand zou ik inderdaad voor Ehrwald gaan, van alles wat en niet zo massa-toeristisch als bijvoorbeeld een SFL…

Certified ski-boy, glijbewijs

Met 800 km als maximum valt er gelijk veel af. Ikzelf heb zeer goede ervaringen met Kaprun (is iets verder). Als absolute beginner zal je je eerste dag(en) hebben op de Lechnerberg. Als je eenmaal goed van deze oefenpiste af komt, zijn er de beginnersvriendelijke afdalingen op de Maiskogel. En op de gletsjer is er ook veel geschikte voor beginners. Tussen de Lechnerberg en de Maiskogel is het een kwartiertje lopen, maar er rijdt een skibus. Om op de gletsjer te komen heb je sowieso auto of bus nodig. Omdat je sowieso de bus of auto nodig hebt is accomodatie aan de piste niet al te belangrijk, dit scheelt ook in je budget.

En dan nog een algemene tip: jijzelf en je kinderen gaan veel sneller vooruit als jullie 5 of 6 hele dagen les nemen (dit is van 10-12 en 13-15) in plaats van alleen in de ochtend lessen. Zeker op de twee eerste skivakanties wil je zo veel mogelijk les nemen, daarvoor ben je veroordeeld tot de makkelijkste pistes indien je vrij wilt skiën. Maak je ook niet al te druk om je kinderen, daar worden ze zelf alleen maar zenuwachtig van (en er is niets vervelender voor een skileraar of lessende kinderen dan een ouder die de hele dag bij het kind blijft).

❄️

Met kaprun ben ik het niet helemaal eens, als je nog nooit op wintersport bent geweest zou ik beginnen aan een oefenweide dichtbij de auto/accommodatie. daarbij zou ik, als het budget toereikend is, privéles nemen, en dan kan drie dagen prima, daar leer je veel meer van omdat dan de hele dag de aandacht op jou is gericht ipv op het klasje.

Maak je ook niet al te druk om je kinderen, daar worden ze zelf alleen maar zenuwachtig van (en er is niets vervelender voor een skileraar of lessende kinderen dan een ouder die de hele dag bij het kind blijft).

David23 op 16 mrt 2015 20:29

lijkt me niet echt mogelijk aangezien ze zelf ook op les willen…

Certified ski-boy, glijbewijs

Met kaprun ben ik het niet helemaal eens, als je nog nooit op wintersport bent geweest zou ik beginnen aan een oefenweide dichtbij de auto/accommodatie. daarbij zou ik, als het budget toereikend is, privéles nemen, en dan kan drie dagen prima, daar leer je veel meer van omdat dan de hele dag de aandacht op jou is gericht ipv op het klasje.

Maak je ook niet al te druk om je kinderen, daar worden ze zelf alleen maar zenuwachtig van (en er is niets vervelender voor een skileraar of lessende kinderen dan een ouder die de hele dag bij het kind blijft).

David23 op 16 mrt 2015 20:29

lijkt me niet echt mogelijk aangezien ze zelf ook op les willen…

Jorian op 16 mrt 2015 20:34

Na die 3 dagen kan je sowieso nog niet al te veel doen als je zelf op pad bent. Je bent dus toch al in principe bijna de hele week op les en privéles is dan al snel echt duur.

Wat betreft Kaprun: ik heb echt goede ervaringen met dit gebied voor beginners, de opbouw van het gebied zorgt ervoor dat je niet voorbij wordt geknald door betere wintersporters en toch heb je veel mogelijkheden als je aan makkelijke pistes gebonden bent.

❄️

Bedankt allemaal voor de reacties. Ben nu alles op een rijtje aan het zetten.
Nog effe een vraagje, ik dacht meteen te kijken naar wat accomodaties, maar het ziet er na uit dat een heleboel al vol zit

Veel is nog niet boekbaar.
En met een beetje goed zoeken is er altijd wel wat te krijgen.
Probeer via de lokale sites van het dorp of skigebied., maar ook via b.v. Homeway e.d. kun je vaak wel wat geschikts vinden.

Het valt me op dat er bij de adviezen weinig aandacht wordt geschonken aan de hoogte ligging van
dorpen en in samenhang daarmee de sneeuwzekerheid. Berwang en Ehrwald die worden genoemd
waren rond de recente jaarwisseling nog volledig groen al had ze op de pistes in Ehrwald met
sneeuwkanonnen wel kleine wondertjes verricht. Het lijkt me vooral bij een eerste wintersport
bepaald niet leuk in een groen dorp terecht te komen en enkel met flinke verplaatsingen op de pistes
te kunnen komen. Voor de skilessen van de kinderen schijnt Ehrwald, aldus de ervaringen van mijn
zoon, erg goed te zijn. De aangrenzende Zugspitzarena vond hijzelf qua bereikbaarheid een crime.
Voor starters zullen de pistes in Ehrwald, die laag gelegen zijn wellicht voldoende zijn. Voor wat
meer ervaren skiërs heeft het zijn beperkingen. Er zijn prachtige boeken met beschrijvingen van
vrijwel alle skigebieden in Europa waarin het leuk grasduinen is. Ook met internet kom je een heel eind.
Ikzelf ben al 10 jaar lang een vaste bezoeker van de Trois Vallees. O.a. Les Menuires is voor alle niveaus
geschikt. Je rijdt weliswaar 1000 km. maar dan heb je ook wat. En absoluut sneeuwzeker. Maar goed
er zijn natuurlijk voldoende andere sneeuwzekere gebieden, ook in Oostenrijk. Die sneeuwzekerheid
is toch wel heel belangrijk.

Hen48

@Hulst Loool je gaat toch niet als complete beginner naar het grootste aaneengesloten gebied van de wereld?

Over de sneeuwzekerheid: Ze gaan in februari, dan kun je in praktisch elk gebied in de Alpen wel skiën/snowboarden met meestal een relatief wit landschap.
Als je nu echt een witte omgeving wil en niet ver van huis zou ik eens in gebieden als KWT, Warth Schröcken, Damüls gaan kijken, sneeuwzeker en niet ver van huis. (~800 km)

Gang is alles

Men zoekt een gezellig knus dorpje in Februari.
Ehrwald e.d. Liggen op 1000 meter en Berwang op ruim 1300 meter.
Dat mag geen probleem zijn.

Dus waarom langer rijden, wat niet gevraagd wordt en dan ook nog naar Frankrijk.
Groot gebied lijkt me niet aan de orde, knus en gezellig laten we dan nog maar even buiten beschouwing.

In Kaprun eerste skilessen gehad (de hele week) en is mij toen goed bevallen, het jaar daarop in Les Menuires ook de hele week skiles gehad, ook daar was het prima met als extra voordeel dat je met de skiklas het hele gebied kan intrekken (veel rode pistes zijn daar prima te doen voor licht gevorderden). Kortom positieve ervaringen bij beide gebieden.

Als absolute beginner kan ik mij voorstellen dat een gebied als het Trois Valleés wellicht wat overkill is aangezien je zeer waarschijnlijk maar een heel klein deel zal gaan gebruiken…

In die zin zijn de adviezen voor een kleiner, gemoedelijker en goedkoper gebied denk ik eerder aan te raden en wat betreft sneeuwzekerheid is februari wel een van de beste maanden.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Marie Louise of vlinder reageren misschien nog wel, en in dit geval ben ik het met ze eens: Landal park in Brand-Burserberg is heel geschikt voor beginnende families. Vlinder heeft daar ervaringen over geschreven hier.
Kaprun vind ik juist niet geschikt voor complete beginners. Je staat dan je eerste week alleen op de aangelegde plak sneeuw op de dorpswei en de lechnerheuvel, en misschien de laatste dag(en) op de maiskogel. Saai en geisoleerd, geen echt contact met het wintersportgevoel en je moet wel een dure skipas kopen. Als je pech hebt sta je ook nog in de regen want het het dorp ligt laag en de sneeuwgrens ligt heel vaak hoger dan dat.
Ik zou liever gaan voor een niet al te groot familiegebied dat wel wat hoger ligt , zoals al genoemd Brand, Berwang, Damuls e.a.

Staar je vooral niet blind op de grote bekende gebieden. Veel pistekilometers is natuurlijk fantastisch, maar als beginner heb je weinig aan 200 km piste. Ik ben er zelf nooit geweest maar heb goede dingen gehoord over Damuls. Verder kan je kijken naar Filzmoos, maar dat is wel wat verder rijden.

Verder zijn veel accommodaties nog niet te boeken of zijn ze inderdaad al vol voor de volgende vakantie omdat mensen boeken voor komend jaar als ze vertrekken.

Of het handig is om een hotel aan de lift/piste te hebben? Het heeft wel altijd mijn persoonlijke voorkeur. Wintersportspullen zijn nog best zwaar en de schoenen natuurlijk niet gemaakt om te lopen dus dat vermijd ik altijd zo veel mogelijk. Ik kies dan ook altijd een hotel wat vlak bij of de bushalte, of de piste ligt. Je kan vaak parkeren onderaan de hoofdliften van de gebieden maar in grote gebieden is dat best een gedoe.
Voor jullie natuurlijk een toegevoegde moeilijkheid omdat je niet met elke willekeurige lift omhoog kan en dus een hotel dichtbij de oefenhelling/lift naar de oefenhelling zoekt.

Verder, huren kan in Nederland of ter plaatse. Lessen wellicht van te voren reserveren, in de voorjaarsvakantie is het vaak druk en het zou jammer zijn als er niets meer te krijgen is. Koop voor de eerste keer niet gelijk A merk kleding tegen volledige prijs maar koop dingen in de uitverkoop of kijk of je het een en ander kan lenen.
Voor de kids (en jullie eigenlijk ook) is een helm op z’n minst een vereiste en in grote delen van oostenrijk verplicht. Helmen kan je huren maar soms ook voor 2 tientjes in Nederland kopen.

Staar je vooral niet blind op de grote bekende gebieden. Veel pistekilometers is natuurlijk fantastisch, maar als beginner heb je weinig aan 200 km piste. Ik ben er zelf nooit geweest maar heb goede dingen gehoord over Damuls. Verder kan je kijken naar Filzmoos, maar dat is wel wat verder rijden.

Verder zijn veel accommodaties nog niet te boeken of zijn ze inderdaad al vol voor de volgende vakantie omdat mensen boeken voor komend jaar als ze vertrekken.

Of het handig is om een hotel aan de lift/piste te hebben? Het heeft wel altijd mijn persoonlijke voorkeur. Wintersportspullen zijn nog best zwaar en de schoenen natuurlijk niet gemaakt om te lopen dus dat vermijd ik altijd zo veel mogelijk. Ik kies dan ook altijd een hotel wat vlak bij of de bushalte, of de piste ligt. Je kan vaak parkeren onderaan de hoofdliften van de gebieden maar in grote gebieden is dat best een gedoe.
Voor jullie natuurlijk een toegevoegde moeilijkheid omdat je niet met elke willekeurige lift omhoog kan en dus een hotel dichtbij de oefenhelling/lift naar de oefenhelling zoekt.

Verder, huren kan in Nederland of ter plaatse. Lessen wellicht van te voren reserveren, in de voorjaarsvakantie is het vaak druk en het zou jammer zijn als er niets meer te krijgen is. Koop voor de eerste keer niet gelijk A merk kleding tegen volledige prijs maar koop dingen in de uitverkoop of kijk of je het een en ander kan lenen.
Voor de kids (en jullie eigenlijk ook) is een helm op z’n minst een vereiste en in grote delen van oostenrijk verplicht. Helmen kan je huren maar soms ook voor 2 tientjes in Nederland kopen.

Carmina op 17 mrt 2015 09:20

Damüls lijkt me toch niet zo geschikt als beginner, is echt afhankelijk waar je accomodatie is denk ik. Filzmoos daarentegen zou ik echt aanraden als je wil starten met skien. Oefenweide vlak in het dorp, enkele liften zodat er toch nog voldoende afwisseling is. Die eerste week heb je echt niet veel kilometers nodig. Skischolen zijn relatief rustig en ook nederlandse lesgevers. Pisten zijn voor beginners echt ideaal. Is ook echt een leuk dorp. Als je de eerste keer gaat kan je best in zulk klein gebied blijven.

Ik zou voor Filzmoos gaan, ook al is het iets verder rijden. http://www.centralfilzmoos.at/ is zeer goed en betaalbaar, zou ze gewoon een mailtje sturen.

Het zal wel geen doorslag geven aan jullie keuze. Maar als je met 2 kleine kinderen gaat is een ski depot aan het bergstation een echte luxe.

Ik zou voor Filzmoos gaan, ook al is het iets verder rijden. [http://www.centralfilzmoos.at/](http://www.centralfilzmoos.at/ "http://www.centralfilzmoos.at/") is zeer goed en betaalbaar, zou ze gewoon een mailtje sturen.[post] GeensMaarten op 17 mrt 2015 10:13

Natuurlijk is Filzmoos één van de beste opties voor beginners. goede skischolen, betaalbaar. je kan de kinderen er hun gang laten gaan, het is immers lekker klein. nadeel is alleen dat het 1000 km rijden is, dus die optie valt af…

Certified ski-boy, glijbewijs

Marie Louise of vlinder reageren misschien nog wel, en in dit geval ben ik het met ze eens: Landal park in Brand-Burserberg is heel geschikt voor beginnende families. Vlinder heeft daar ervaringen over geschreven hier.
Kaprun vind ik juist niet geschikt voor complete beginners. Je staat dan je eerste week alleen op de aangelegde plak sneeuw op de dorpswei en de lechnerheuvel, en misschien de laatste dag(en) op de maiskogel. Saai en geisoleerd, geen echt contact met het wintersportgevoel en je moet wel een dure skipas kopen. Als je pech hebt sta je ook nog in de regen want het het dorp ligt laag en de sneeuwgrens ligt heel vaak hoger dan dat.
Ik zou liever gaan voor een niet al te groot familiegebied dat wel wat hoger ligt , zoals al genoemd Brand, Berwang, Damuls e.a.

Hannah op 17 mrt 2015 08:57

Zoals hier al aangegeven door Hannah is dit volgens ons het ideale gebied voor kinderen, en beginners, maar ook bevorderen kunnen daar goed uit de voeten, omdat het grotere Brand, dmv een gondel met elkaar verbonden is.
Vooral wanneer je bij Landal een app hebt, zit je direct op de piste, in and out skien. Vanaf je balkon zicht op de pistes en op de skiklas. Als je interresse hebt, wacht niet te lang met boeken, het is niet zo heel groot, en vol is vol. Veel mensen boeken, of nemen direct al weer optie voor het jaar er op. En vooral de voorjaarsvakanties/ carnaval, heel snel vol.
Misschien ook niet onbelangrijk, beginnende kinderen op les gaan, hoeven ze nog geen pas te kopen. Skipassen voor kinderen bepaalde leeftijd gratis, en anders 1 kind betalen, de ander bambini prijs.En meerdere aanbieding voor gezinnen. Zie http://www.brandnertal.at daar is alles op te vinden

@ Hulst,wij zaten met de jaarwisseling in Lermoos en hadden sneeuw met hopen.Ik neem aan dat dus Berwang en Ehrwald ook wel voldoende sneeuw hadden.De week van kerst niet,maar toen was er nergens sneeuw.
Als je in december gaat verwacht je je daar trouwens aan dat het kan tegenvallen.In februari moet je al echt pech hebben wil er geen sneeuw zijn.
Dat daar gelaten zou ik met twee kinderen van 7 toch echt een verblijf in de buurt van de piste aanraden of in ieder geval ergens naartoe gaan waar er een skidepot is aan de lift zodat je de wandeling tenminste niet op skischoenen moet doen.Ik zou met kinderen van die leeftijd ook weg blijven uit een groot gebied.Onze jongste heeft daardoor een schrik gepakt omdat ze altijd bang was om verkeerd te skiën.Zoek een gebied waar alle pistes op dezelfde plaats uitkomen,dan moeten ze zich daar al geen zorgen over maken.

Yep. Landal brandnertal. Voldoet aan 2 uit 3. Direct aan de piste. Liften direct bij de accommodatie. Skischool is aanwezig. Een gezellig dorpje is er niet. Apres ski moet je ook naar zoeken maar er zijn wel een paar leuke restaurantjes op de piste. En je kan na aankomst je auto laten staan. Die zie je pas terug als je weer naar huis gaat. Afstand 850 kilometer. Wij zijn nu voor het derde jaar daar geweest. Drie jaar geleden begonnen wij ook als absolute beginners met skiën. Wij kwamen bij landal terecht omdat daar toevallig een appartement vrij kwam en ik wou iets met een zwembad en aan de piste. Want stel dat ik dat skiën nou echt niet leuk zou vinden dan konden ze mij met onze jongste van 3 jaar terugvinden bij het zwembad.

Wij zijn begonnen met privélessen. Gewoon met zijn vijven tegelijk. Wij als ouders + drie van onze kinderen van toen 10, 8 en 7 jaar. Ik heb echt nog nooit zo’n lol gehad. Na ongeveer drie dagen konden wij zelf met de sleeplift de blauwe piste doen. Dat jaar zijn wij ook niet veel verder gekomen.

Skilessen doen wij nu wel anders want ik leer erg langzaam :-). Mijn oudste zoon gaat als een tierelier. De rest heeft weer een ander niveau. Onze jongste heeft dit jaar ook leren skiën.

Dus als beginner kan ik burserberg/brandnertal zeker aanraden. Qua afstand ideaal. De liftbediendes zijn erg aardig en behulpzaam voor jonge kinderen. De skipassen zijn niet al te duur en het is groot genoeg om je er als beginner de komende jaren te vermaken.

En vind je skiën niet leuk dan kan je er ook heel mooi wandelenof iets met husky’s doen.

Super alle reacties. Bedankt!

Tsja, over de afstand 800km lijkt mij ver zat voor een week, maar als ik het zo lees dan gaan toch veel mensen verder voor een week. Is dan toch de moeite om naar de verdere gebieden te kijken…

Brandnertal lijkt mij wel wat, Landal hebben wij ook goede ervaringen mee.
@vlinder72
Weet jij vanaf wanneer ik bij Landal kan boeken voor volgend jaar? Volgens mij doen ze niet aan voorboekingen, of wel?
@elsvr @vsteven
Hoe weet ik of er een skidepot is? Staat dat dan bij de accomodatie vermeld?

Bedankt allemaal! Nu weer verder met deze info aan de slag

Je kan nu al een voorboeking maken maar volgens mij is de voorjaarsvakantie al vol. Maar geen paniek. In augustus worden de prijzen bekend en komen er genoeg appartementen vrij. Zo hebben wij ook de eerste twee jaar geboekt. Een vier persoonsappartement heeft maar een slaapkamer maar ze zijn wel heel ruim en volgens mij zijn vanaf dit jaar de slaapbanker verandert. De oude bank sliep heel slecht.

Landal heeft een skiruimte om je ski’s en eventueel schoenen neer te zetten.

@vlinder72
Gelukkig…geen paniek. Was al bang dat ik nu al te laat was

Het is ook maar net hoe jij en je partner lang achter het stuur zitten en je kinderen lang op de achterbank zitten verdragen.

Een optie is ook om de Skitrein of Alpenexpres naar Oostenrijk te nemen. Je rijdt dan in de nacht van vrijdag op zaterdag heen en in de nacht van zaterdag op zondag terug (je kan dus 7 dagen skiën in plaats van 6 of 6.5). De meeste gebieden in Oostenrijk (niet die in Vorarlberg) zijn op deze manier bereikbaar. Let wel dat dit natuurlijk behoorlijk wat extra geld kost.

❄️

Plaats een reactie