Breuil Cervinia, 8-3-2015 - 15-3-2015

Dit onderwerp gaat over de bestemming Breuil - Cervinia

De tweede week van maart ben ik wezen skiën in Breuil Cervinia. Op dit forum een redelijk vaak genoemd gebied, maar eigenlijk erg onbekend bij de grote massa van de lage landen. Het gebied is redelijk groot (ca 150 km), maar kan uitgebreid worden met een skipas voor Zermatt waarmee je boven de 300 km uitkomt. Wij zijn niet echt gevorderde skiërs, en hebben het dus bij Breuil Cervinia gehouden (maar wel inclusief een uitstapje naar Valtournenche).

Er is veel blauw en rood, waarbij het rood over het algemeen niet erg moeilijk is, al zitten er soms wel wat pittigere stukken tussen. Ze zijn echter alleen pittig door de steilheid en doordat je vaak vlakke uitloop hebt, toch voor minder geoefende skiërs goed te doen. De liften zijn modern aan de Cervinia kant, in Valtournenche iets minder (niet koppelbaar) en om van Cervinia naar Valtournenche te komen heb je een hele oude 3-persoonsstoeltjes lift nodig. Sleepliften zijn er amper.

Het gebied zit erg slim en goed in elkaar, je kan hele lange afdaling maken, waarbij je weinig in de lift zit. Mooi voorbeeld is de afdaling bij de Cretaz lift: een blauwe piste van ruim 3km, waar je slechts een paar minuten voor in de lift hoeft te zitten!

Ook de horeca is prima! Niet echt spotgoedkoop (gemiddelde Oostenrijkse prijzen), maar wel veel betere kwaliteit. Het aanbod aan restaurants op de piste is erg groot, maar bij de populaire plekken (zoals Chalet Etoile) heb je na 13 uur gewoon wachtrijen (en het was niet eens hoogseizoen). Je wordt netjes naar een tafeltje gebracht, dus de bezet houdt activiteiten die je van sommige Oostenrijkse resort misschien kent, zijn afwezig.

Het weer was fantastisch, 5 dagen zon, 1 dag wat sneeuw en minder zicht. De sneeuw hield zich, mede doordat het dal op 2000m ligt, erg goed. Bovenin (je kon toch 3450m komen) was de sneeuw echt perfect, ook helemaal aan het einde van de dag.

Site skigebied: http://www.cervinia.it
Pistekaart: http://cervinia.it/documents/SKIRAMA_2014_2015_PDF?ixDownloa…
Prijs skipas volwassene voor 6 dagen (excl Zermatt): € 216,-

Tijdens onze reis was de oude stoeltjeslift (Z op de kaart) richting Valtournenche 1 dag gesloten, verder was alles open.

Wachtrijen waren en eigenlijk niet. Rond 10 uur alleen wat bij de Pancheron lift, maar niet veel langer dan een minuut of 5. Verder overal hooguit 2 of 3 stoeltjes.

Wij hebben overnacht in Baita Cretaz, wat aan de piste ligt. Erg lekker eten, schone kamers en skiscooterservice vanaf de parkeerplaats :).

+/-

  • Groot gebied (helemaal met Zermatt erbij)
  • Lekker rustig
  • Hele lange pistes, dus lange afdalingen mogelijk! Gelijk ook veel hoogteverschil mogelijk (tot 1450 meter)
  • Fantastisch eten en drinken op de pistes
  • Weinig liften, dus relatief overzichtelijk
  • Superduidelijke markeringen, je kan elke piste heel goed zien en de bewegwijzering is dik in orde
  • Rood is over het algemeen goed te doen, dus ook al intermediate kan je makkelijk het hele gebied door
  • Voor ervaren skiërs wellicht te weinig uitdaging (voor ons geen probleem)
  • Lange reis vanuit Nederland (via grote st Bernardtunnel)
  • Niet overal echte wc’s, maar soms Franse hurktoiletten (vooral voor dames wat onhandig)

In de volgende posts de foto’s :). Mocht je meer willen weten over het gebied, laat maar weten. Ik ben groot fan!

En nu heb ik hem alleen onder skigebieden gepost, ipv reisverslagen…hopelijk kan dat aangepast worden?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

null
^^Opgehaald worden met de sneeuwscooter is erg leuk :)

null
^^Door de kleuren wat lastig te zien, maar hele mooie brede blauwe pistes!

null
^^De gondel naar Plateau Rosa (op 3450m), hier begint de 22km lange (rode) afdaling naar Valtournenche

null
^^Het uitzicht vanaf Plateau Rosa

null
^^Een stuk van de blauwe afdaling bij de Cretaz lift. De afdaling is ruim 3 km lang

null
^^Het hotel, Baita Cretaz, met 7 prima kamers en een superterras

null
^^Het laatste stukje van de rode dalafdaling naar de Cretaz lift

null
^^Uitstekende bewegwijzering!

null
^^Rode piste 24, bovenin bij de Pancheron lift

null
^^Rode afdaling bij Plan Maison, let ook op de duidelijke markering van de piste!

null
^^Hier zie je goed hoe breed de pistes zijn!

null
^^Blauwe piste in Valtournenche, helemaal leeg! Valtournenche is nog rustiger dan Breuil Cervinia

null
^^Dalstation van de Cretaz lift

null
^^Deze foto hoort er natuurlijk bij :)

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het ligt er fantastisch bij daar zo te zien!

❄️

Ziet er goed uit daar!

Wordt onder favorieten geplaatst!

Mooi!

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Ssst, dat Breuil-Cervinia het mooiste skigebied ter wereld is moet je wel een beetje geheim houden, anders is het straks gedaan met de rust

Gaaf hotel!
Op de piste en authentiek (geen blokkendoos) da’s best uniek

null

The older I get, the better I was

Tnx allemaal…hotel was echt heel leuk. Superklein (slechts 7 kamers) maar erg vriendelijk personeel, mooi terras en heerlijk eten!

En de Nederlandse massa zoekt toch iets op max 800km, veel apresski, Nederlandse skileraren en schnitzels. Dat heb je hier allemaal niet, dus ik denk dat t nog wel even rustig blijft hier :).

Overigens vond ik t hoofdstraatje best leuk. De hotels zijn niet allemaal even mooi van buiten, maar echt heel lelijk vond ik het absoluut niet…het hoofdgebouw bij Plan Maison is wel echt jaren 60…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dit jaar ook naar breuil-cervinia geweest (in krokusvakantie) en idd hoofdstraatje is best leuk ja, had er best wat negatieve verhalen over gelezen hier en daar.

… of zullen ze dat express gezegd hebben zodat niet iedereen naar bc gaat :-p

Misschien wel :). Hoe is het jullie bevallen @Mikeymike? Jullie waren echte beginners toch, is het gebied dan ook erg geschikt?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hey @Roy83

Ja vond het ook als beginner zijnde een top gebied, soms een stukje steil maar door de vlakke uitloop weer goed te doen.
De lange afdalingen zijn ideaal om te oefenen, waarbij ik soms helemaal alleen (met me zoontje ) op een afdaling was ) Ook de duidelijke borden en afzettingen op sommige gedeeltes zijn als beginner erg fijn.

Daarbij lekker eten op de piste, enkele dagen volop zon en bijna geen wachttijden tijdens de vakantie maken het voor mij een ideaal gebied op dit moment.

Heb alweer geboekt voor volgend jaar :-), zat heel erg te twijfelen tussen enkele gebieden in Oostenrijk, maar aangezien ik in een schoolvakantie moet gaan, ben ik bang dat het op de meeste plekken erg druk zal zijn, dus toch voor Breuil gekozen :-).

Lekker hoor!

Gang is alles

Vandaag volledig gesloten vanwege storm , torgnon ook dicht, pila was wel open … Wel veel verse sneeuw hier, gisteren 59 cm …

Yup dat is balen en natuurlijk wel een bekend verschijnsel in Breuil Cervinia…hopelijk morgen beter!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Staat op de planning voor volgend seizoen. Vraag me enkel af wat de beste periode gaat zijn. Tot 11 februari waarschijnlijk rustig, dan drukker omwille van de schoolvakanties. Vermits we met kerst ook weg zijn liever niet te vroeg.

Moeilijke keuze.

In maart gaan. Meer kans op mooi weer, sneeuw zat en iets minder kans op wind/gesloten liften. Dit jaar zijn we halverwege maart gegaan en we hadden prima weer, eerder nog aan de koude kant.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

De berg bij foto: “^^Rode piste 24, bovenin bij de Pancheron lift” is trouwens de Matterhorn vanuit een hoek waaruit de meeste mensen hem niet kennen. Jammer dat de top ontbreekt.

to ski or not to ski, thats no question

Ik zal eens zoeken of ik hem nog ergens heb met de kleine Matterhorn er helemaal op :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dit is de echte Matterhorn als ik me niet vergis. De kleine Matterhorn ligt vanaf Breuil (Plan Maison) bekeken achter Plateau Rosa in de richting van de Breithorn.

to ski or not to ski, thats no question

Rode 24, de berg op de achtergrond is de zuidkant van de Matterhorn, niet de kleine Matterhorn.

The older I get, the better I was

Ik zou komende winter graag naar dit gebied willen, echter willen een paar vrienden van me na het skiën graag ergens gezellig een biertje nuttigen. Geen apres ski zoals in Oostenrijk, maar ook weer niet dat we alleen met ons vijven binnen staan. Is dat daar mogelijk? Anders willen ze liever Oostenrijk, maar ik wil zo graag hierheen!

Na al die jaren skiën heb ik nog nooit echt ge-après-skied (hoe schrijf je dat?) dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar volgens mij moet een biertje drinken echt wel lukken in Cervinia! Bij Plan Torette, naast de lift, is een tentje waar een paar keer per week een DJ draait. Ook onderaan op het ‘pleintje’ bij deze lift zijn zat plekken om nog een biertje te doen en daar is het altijd druk dus jullie zullen echt niet de enige zijn. Hopelijk kun je ze overtuigen!

Lijkt mij best moeilijk om een gebied te vinden waar je ‘normale’ ski-liften aantreft en dan niet 1 bar vinden waar mensenvolk samenkomt om de dag af te sluiten met een biertje. ;-)
Daar zullen jullie met zijn vijfjes best nog bij passen.

Have fun!

't Kan, in Cervinia, wel volgens mij. Zeker beneden in 't dorp zijn er volgens mij wel wat barretjes langer open. Op de berg is het rond half vijf wel voorbij op de meeste plekken volgens mij. Maar ik heb dat dus nooit echt gedaan. Eerste jaar dronk ik wat biertjes (tot de zon achter de bergen ging) op t terras bij mijn hotel (op de piste), het 2e jaar was 't vaak 1 biertje op de berg en dan lekker de sauna in.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie