2 maal ontsnapt aan MEGA LAWINE in Les Sybelles

Hierbij een kort filmpje van onze skireis naar Les Sybelles in februari.
Veeel poeder en prachtig weer! Skip naar 1:11 voor de betere actie en naar de grootste lawine van dit seizoen in het gebied op 3:02! Ik dook samen met mijn snowboardbuddy een te steile helling in en veroorzaakten een lawine waarbij het sneeuwdek (met dikte van 1m) in de hele kom onder ons wegschoof. Wat later volgt er nog een kleine lawine. We hebben geluk gehad, want enkel ik was uitgerust met de drie-eenheid.

Dit is ook mijn eerste filmpje dat ik heb gemaakt,
dus alle tips/opmerkingen zijn welkom!

*bericht bewerkt door moderator op 28 mrt 2015 12:49: Video link gefixed

JanDS

Gelukkig zijn jullie er heelhuids af gekomen ,voor de rest leuk indrukwekkend filmpje.

filmpjes kan je poste in https://www.wintersport.nl/forum/topic/172520?page=5#last…

Verder zou ik niet al te trots zijn op een MEGA lawine

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp, dat is niets om trots op te zijn. Het was mijn eerste (en hopelijk laatste) lawine van die omvang en wou enkel de grootte benadrukken. Eens je zoiets meemaakt, denk je wel twee keer na met welke risico’s je te maken hebt.

JanDS

Er gaat wel heel veel mis in dit filmpje. Schoolvoorbeeld hoe het niet moet! Ik zou zeggen doe een cursus Snowsafety, want zonder veiligheids materiaal off-piste, slechte afdaaltactiek en julie maken duidelijke foute terrein keuzes (2 keer… De lawine schudde jullie niet wakker).

http://www.wepowderacademy.com/nl/

Click. Click. Peace

Ik had ook even een wtf momentje, volgens mij heb je echt geen idee waar je mee bezig bent.

Het ontbreekt er nog maar aan dat de lawine die Jan en zijn maten veroorzaakten, de piste op ging en daar slachtoffers maakte.

The older I get, the better I was

@Rogier, wat gaat er nog mis buiten het stuk lawine? Die twee lawines zijn trouwens in dezelfde run vlak na elkaar, dus ja ze hebben ons wakker geschud. Ik ben vrij goed geschoold en heb veel ervaring (in tegenstelling tot mijn vriend met blauwe jas). Je mag mij ook wel eens uitleggen wat er mis is met mijn techniek (ik draag de rode broek) en laat hierbij de stukjes waar we gewoon wat id poeder spelen buiten beschouwing.

JanDS

Ik onthoud me maar van commentaar!!!

When life gets too complicated.... SKI

Zo, heb je daar ff twee keer ontzettend veel geluk gehad. O_o Hoe groot waren die, in meters? Mooie illustratie ook dat je geen steile helling nodig hebt om een lawine te veroorzaken en dat vooral de structuur van de onderlaag, waarvoor rond die tijd op deze site veel gewaarschuwd werd, van belang is.

Oke, zo even uit het filmpje

  • Je gaat off-piste met iemand zonder veiligheidsmateriaal. Dit zegt al genoeg eerlijk gezegd.
  • Ik heb niets tegen je techniek, maar wel wat tegen jullie tactiek. Jullie boarden TEGELIJK in een potentieel gevaarlijke helling. Dit zet veel druk op het sneeuwdek en maakt de kans dat jullie samen in een lawine zitten veel groter. Zeker dit jaar werd daar veel voor gewaarschuwd met de kans op grote lawines. En na de lawine blijven jullie daarmee doorgaan… Dit is basiskennis!
  • Bij de instap kun je zien dat er sneeuw de helling in is gewaaid.
  • Als de lawine los komt boarden jullie ‘vrolijk’ door een vergelijkbare helling naar beneden. Dit is een zeer gevaarlijke optie. Waarom ben je niet door de reeds losgetrapte lawine gaan skiën. Of over een veel vlakker deel? De kans op een tweede lawine in het lawinespoor is klein.

Vooral die tweede lawine wat heeft je maatje veel geluk gehad zeg. In een winter met meer dan 108 lawinedoden (gisteren weer twee). En waar dagelijks werd gewaarschuwd voor moeilijk inschatbare condities, waren jullie niet heel slim bezig.

Verder laat het duidelijk zijn, het is geweldig dat je deze beelden plaatst hier kunnen we allemaal van leren. Maar serieus doe die Safety Acedemy eens, ik denk dat je er heel wat van kunt leren. Want je hebt nu geleerd dat een ongeluk in een klein hoekje zit.

Click. Click. Peace

maxima zou zeggen: hij ies een beetje dom…

Verder wat was de datum van dit lawine ongeluk. Even het lawinebericht erbij zoeken.

Click. Click. Peace

@Rogier Sorry, dat had ik even te snel gelezen. Ik ben mij er zeer van bewust van de domme keuzes die we gemaakt hebben en heb achteraf dezelfde analyse gemaakt. Het moeilijkste in heel het verhaal blijft het ‘nee’ zeggen als het zo hard kriebelt.
Wat het verder boarden betreft, waren de opties heel beperkt. We zochten zo snel mogelijk vlakker terrein op. Via de losgetrapte sneeuw naar beneden zou ons in potentieel nog gevaarlijker terrein brengen, dus gingen we naar rechts naar de kam waar er meer rotsen bloot lagen (en de sneeuw dus niet in 1 plaat zou kunnen wegschuiven) om dan verder naar een vlakker stuk te boarden. Eenmaal voorbij de kam, dacht ik dat het wel ok ging zijn aangezien het al veel vlakker was en er verschillende sporen waren. Maar we moesten duidelijk nog meer afstand bewaren.
Ik weet niet meer precies welke dag het was. Het lawine gevaar stond al enkele dagen op 3 en was net gezakt naar 2. Er waren ook nergens anders (natuurlijke) verschuivingen te zien op even steile en steilere hellingen met dezelfde oriëntatie. We vroegen vooraf aan een piste controleur hoe de helling lag en hij zei dat het normaal gezien ok moest zijn. Achteraf zijn we de lawine ook meteen gaan melden aan de skipatrol.

We hebben geleerd uit onze fouten. Binnen twee weken doe ik een praktijkcursus (moest je dat geruststellen), die al vooraf vast lag, en ik zal blijven verder schaven aan mijn kennis. Uiteindelijk leer je nog het meest als je zo’n situatie van dichtbij hebt meegemaakt.

JanDS

Zeker bij de tweede lawine komt die boarder onderin erg goed weg…
Informatief en educatief filmpje.
@Rogier waar herken je in het filmpje de ingewaaide sneeuw aan? Zelf zie ik corniges die de helling inwijzen en een mooi glad sneeuwdek (met de wetenschap dat het over het algemeen goed heeft gewaaid tijdens sneeuwval). Zijn er nog andere punten van herkenning?

@Rogier dus gingen we naar rechts naar de kam waar er meer rotsen bloot lagen (en de sneeuw dus niet in 1 plaat zou kunnen wegschuiven) om dan verder naar een vlakker stuk te boarden.

Nog een levensgevaarlijke misvatting. Rotsen in terrein zijn vaak juist een punt van zwakte. De helling komt hier eerder los juist.

Maar goed dat je hiervan geleerd hebt, het ons na kunt vertellen en dat we dit met zijn allen kunnen bekijken. Zo leert iedereen hiervan.
@Hessel de punten die jij noemt. Maar dit hoeft niet per se gevaarlijk te zijn. En achteraf is dit altijd makkelijk aan te wijzen.

Click. Click. Peace


dus alle tips/opmerkingen zijn welkom!
12:49[/post]

Na heel veel wat hier door andere forum leden al is genoemd wellicht ook iets rustiger de lift benaderen en betreden…

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@Rogier
Ik weet niet meer precies welke dag het was. Het lawine gevaar stond al enkele dagen op 3 en was net gezakt naar 2. Er waren ook nergens anders (natuurlijke) verschuivingen te zien op even steile en steilere hellingen met dezelfde oriëntatie. We vroegen vooraf aan een piste controleur hoe de helling lag en hij zei dat het normaal gezien ok moest zijn. Achteraf zijn we de lawine ook meteen gaan melden aan de skipatrol.

JanDeSchaepdrijver op 28 mrt 2015 16:28

Ten eerste, gelukkig dat jullie er goed vanaf zijn gekomen. Maar dat het lawinegevaar gezakt is naar 2 wil nog niet meteen zeggen dat het meteen een stuk veiliger is. Het is natuurlijk wel veiliger, maar in het lawinebericht staat altijd waar het gevaarlijk is enzo. Plus als er 2 staat kan het zijn dat het tot 2200 meter 2 is en boven de 2200 3, dus daar moet je goed naar kijken. Goed dat jullie het gemeld hebben, dan kunnen ze het volgende lawinebericht er op baseren bijvoorbeeld.
Oja en ga nooit met een maat off piste als diegene geen safety materiaal heeft en jij wel bijvoorbeeld. Dan heb je vrijwel niets aan je pieper. Schep en sonde met geluk nog wel…

‘‘Wat later volgt was een kleinere lawine’’ Moet eerlijk zeggen dat ik die niet bepaald klein vind…

A winter without powder isn't a winter!

Weet je de datum nog? Waarschijnlijk te vinden op je gopro files, mocht je het niet meer weten. Het lawinebericht erbij zou erg interessant zijn!

Click. Click. Peace

Totaal onverantwoord! Of had iemand dat al gezegd?

Jeutje

Gang is alles

Beste Jan, Hou jij je in het vervolg maar bezig met het drijven van schaepen want dat is voor jou en andere mensen hun gezondheid veel beter. Idioterie!!!

En janken als er doden vallen zeker!
Sommige mensen hebben dus echt niks te zoeken in het hoog gebergte.

De combinatie van suïcidaal stunten met een jolig filmpje vol plezier is een beetje wrang in het filmpje (daar reageren mensen in dit topic terecht fel op, omdat dit het gevaar lijkt te bagatelliseren), maar buiten dat vind het filmpje een genot om naar te kijken. Goed passende muziek en een leuke mix van beelden, top!

Ga ergens een Alpine cursus volgen zodat je het lawine gevaar min of meer kan beordelen.En koop een pieper en alles wat erbij hoort.Zorg dat diegene die je meeneemt ook een pieper heeft.Je zal niet de eerste zijn waarbij een vriend sterft onder een lawine terwijl je er bij bent.Die ervaring moet je dan wel je hele leven meedragen. En de bergen maken geen verschil of je nu een nederlandse prins bent of de heer deschaepdrijver.Als je dat doet kunnen we nog vele leuke filmpje van je tegemoet zien hoop ik.

Volgens mij is het belangrijkste met off-piste rijden het nee durven zeggen. Zowel voor je eigen als voor anderen. Op 2.20 die griet op skies kan alleen maar in een pizzapunt skiën en heeft daar niks te zoeken. Hoop dat je hier van geleerd heb maar ben bang dat als je geen nee kunt zeggen je de volgende keer weer de zelfde fouten maakt. Dan kun je 20 cursussen volgen maar zal het er niet veiliger op worden voor jou en je vrienden.

Übung macht den meister!!!

Geloof dat het nu wel duidelijk is hoe de meeste bezoekers erover denken, nog meer reacties hoe onverantwoordelijk en suïcidaal deze actie was lijkt me niet constructief. Ik hoop dat dit topic dat niveau kan oversteigen en lezers een handvat kan geven wat er mis is gegaan en hoe men kan werken naar een stukje kennis om dit soort situaties te voorkomen en toch poeder te kunnen rijden. Het juiste lawinebericht is daarbij een goed startpunt. Dus als je de datum weet heel graag, daar kan iedereen wat van leren. Beetje ook uit eigenbelang, want die franse lawineberichten zijn stiekum erg lastig te interpreteren door een taalbarriere :(

Naast de opmerking over een gebroken sneeuwdek in de buurt van rotsen zeg je nog iets opvallends. “Eenmaal voorbij de kam, dacht ik dat het wel ok ging zijn aangezien het al veel vlakker was en er verschillende sporen waren.”

Vertrouw nooit een helling op basis van sporen die er al in staan. Tegenwoordig is de opvatting dat een helling hotspots bevat. Raak je een hotspot dan ontstaat de initiele breuk waarover de lawine af breekt. Het kan prima zijn dat er talloze mensen vlak voor je een helling hebben gedaan en door stom toeval (deze hotspots zijn niet altijd te herkennen en door een leek vaak al helemaal niet) deze hotspots niet hebben geraakt. Als jij dit wel doet dan kan het helemaal mis gaan ondanks de talloze sporen die er al staan. Je beroepen op domme pech is dan wel erg kort door de bocht en doe je jezelf te kort mee.

De eerste stap om gezond oud te worden in een risicosport is het begrijpen van de risico’s zodat je acties kunt uitzetten om het risico te reduceren naar een voor jouw verantwoord niveau. En dat maakt het ook zo lastig in een groep. Iedereen heeft andere opvattingen over wat nog verantwoord is. En meestal zijn die ook nog eens afhankelijk van niveau, humeur, groepssamenstellig en sneeuwcondities. Ik denk dat je met me eens bent dat deze actie over je persoonlijke grens was van wat nog verantwoord is? Gelukkig geef je aan dat je al een cursus gaat volgen, dat zouden mee mensen mogen doen :)

Voor geinteresseerde, er zijn in Nederland veel goede mogelijkheden om kennis op te doen over het off-piste gebeuren. Bijvoorbeeld bij het snow safety center (theorie + praktijk) en via de wepowder academy (theorie). Wil je zelfstandig off-piste rijden dan zou ik stellig willen adviseren om naast een theorie cursus ook een praktijk cursus te doen en jezelf kwetsbaar op te stellen. Rogier schrijft in zijn laatste blog, “in de auto werd het lawinebericht besproken en spraken we over onze eigen ervaring met het sneeuwdek van afgelopen week”. Eigenlijk staat hij al 3-0 voor op de gemiddelde wintersporter door veel lokale ervaring van terrein en weer en toch wordt het expliciet besproken om van elkaar te leren om de risico’s goed mogelijk in kaart te brengen en acties te definieren om de risico’s te reduceren.

Ik hoop dus dat mensen iets minder met een vermanend vingertje gaan wijzen maar dat we een topic krijgen waarin het duidelijk is geworden wat er precies mis is gegaan en hoe je de kennis kunt opdoen om de volgende keer niet dit soort fouten te maken.

Eens met @bbbb
Ik heb het idee dat er diverse roeptoeters de topicstarter veroordelen maar zelf ook van toeten nog blazen weten…

Ik waardeer het dat topicstarter toch zijn filmpje durft te posten, openstaat voor kritiek die wel opbouwend is en hopelijk inzicht krijgt voor de toekomst. En ik denk dat deze close call zeker een goede waarschuwing is.

Nou nou nou. Beetje respect voor deze man mag best.
Het getuigd van veel lef om dit hier zo te posten.
Makkelijk praten allemaal van afstandje. Hoevaak zijn wij en dan bedoel ik iedereen. Weleens 1mtr buiten de piste te vinden zonder materiaal.
Juist ja…
Ook 1 mtr off piste is off piste.
Hopelijk leert iedereen hiervan.

60 cm buiten de geprepareerde piste is meer naast de piste volgens mij.Men vergeet hier erbij te vertellen dat het off-piste mits met de nodige kennes en apparatuur vaak veel veiliger is tegenwoordig dan op die geprepareerde ZEER drukke piste.Wat ik deze winter allemaal weer heb meegemaakt tjonge tjonge.

@Patrick076:
Dat “ook 1 meter off-piste” is vooral een verzekeringsverhaal. Je kan aan de ene kant niet stellen dat de piste absoluut lawinezeker is (In januari ging er nog een af op een piste in Hochkar) en van de andere kant is “1 meter” naast de piste niet ineens het lawinegevaar enorm. Voor de meeste verzekeraars maakt het ook niet uit of je wel of geen lawinekennis hebt of wat voor materiaal terwijl dat voor het risico dat je loopt natuurlijk een enorm effect heeft.

Plaats een reactie