Kitzsteinhorn Kaprun 20 t/m 25 April 2015

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kitzsteinhorn - Maiskogel

Kitzsteinhorn Kaprun 20-25 April 2015

‘’Leren skiën’’ stond als keuze 1 op mijn lijstje voor de excursieweek. Na een aantal maanden wachten ging ik dan ook leren skiën! Nu hoor ik jullie al meteen denken: ‘’Waarom niet snowboarden als je dat al sinds 2010 doet?’’ Het antwoord op deze vraag is simpel: dat was niet toegestaan! Ook waren gevorderde skiërs niet welkom omdat de gletsjer te weinig uitdaging zou bieden daarvoor.
Goed, geen man overboord, ik had toch nog nooit geskied.

Maandagochtend begon dan de busreis, de vertrektijd was nogal vreemd imo: 7 uur ’s ochtends vertrekken. Dat betekende dus dat we de hele dag in het licht, in de bus zouden zitten… Een lange, taaie busreis dus.

Na een voorspoedige reis van 13 uur kwamen we aan in Piesendorf, op 15 minuten rijden van de Kitzsteinhorn Gletscher. We verbleven in Gasthof Waidachhof voor 4 nachten.

Review gasthof: http://gyazo.com/56d2c903cced05ede1cbf2a1a9cfa171
Tldr: Verschrikkelijke Gasthof

Dinsdag 21-4-2015
Mijn eerste dag skiën, spanneund!
8.30 zaten we met de hele groep in de bus.
De groep bestond uit mavo 3, havo 4 en vwo 4 leerlingen. Ik hoor bij de middelste

Algemene informatie

Website
http://www.kitzsteinhorn.at/

Prijs skipas Jugendliche 4 dagen
110 euro

Pistenplan
http://www.skiresort.de/skigebiet/kaprunkitzsteinhorn/pisten…

Weer
De hele dag zon waarbij het nogal warm voelde. 5-11 graden volgens skitracker

Conditie pistes
Top! Strak geprepareerd, later in de middag wel papsneeuw onderin maar dat mocht de pret niet drukken. Ook reden er pistebully’s heen en weer naar het middelstation v/d Gletscherjet 3+4

Wachttijden
Soms een paar stoeltjes bij de Gratbahn

Gesloten pistes
Skiroute X2 en X5

Gesloten liften
Sonnenkar 6er, Panoramabahn, Gipfelbahn, Gletschershuttle en enkele sleepliften die parallel lopen aan een werkende
Al deze liften zouden de hele week gesloten blijven

Sneeuwhoogte
Langwied: 210 cm
Berg: 385 cm

De eerste ochtend hebben we besteed aan omhoog lopen en proberen met pizzapunt naar beneden te komen. Na een paar keer proberen ging dit al best, de basics van skiën krijg je imo veel sneller onder de knie dan die van het snowboarden. Toch werd het omhoog lopen op een gegeven moment wel erg vermoeiend, vooral met het warme weer. Gelukkig gingen we ’s middags met de lift omhoog.

’s Middags hebben dan ook velen van ons voor het eerst een stoeltjeslift genomen :). Aan het einde van de dag lukte het parallel bochten maken al iets en had ik al 20 keer zo veel bereikt dan met mijn eerste dag snowboarden. Ik kan bevestigen dat skiën inderdaad easy to learn is. Of het ook hard to master is… geen idee, daar ben ik (nog) niet achter gekomen.

Tijd voor wat plaatjes:

null

^Parkeerplaats bij onze Gasthof, direct aan de weg. Volgens een route op wePowder kun je door het rechterdal skiën als je een klein stukje hiked vanaf de Kristallbahn. http://wepowder.nl/playgrounds/kaprun-zellamsee/routes/5…

null

^Alpincenter, rondom dit gebouw zouden we de hele ochtend onze skikunsten verbeteren

null

^Liftpalen van de Gletscherjet 3 staan er al, exclusief wieltjes. Zo te zien breken ze de Gratbahn af als het seizoen voorbij is, zouden ze dit niet doen dan zouden de gondels/stoeltjes van Gletscherjet 3 dwars door het traject van de Gratbahn gaan…

null

^Blik richting het dal, de lift die je ziet is de Gletscherjet II

null

^Wat een gekkigheid

null

^Zoom op Zell am See, het oogt een beetje heiig in het dal

null

^Spannende rit in de Gratbahn

null

^Kristallbahn met piste 1 of 6

null

^Vlnr: Gratbahn, Sonnenkar 2er, Funpark, Halfpipe, Kristallbahn

null

^Nog maar een keer dan: Liftpaal Gipfelbahn, Schmiedingerlifte, Sonnenkar 6er, Kitz- &Keeslifte, Sonnenkar 2er, Maurerlifte, Gratbahn. Op de voorgrond zie je ook ‘’Ice Camp’’

null

null

^Zoom op de gigantische liftpaal

null

^Zoom op de Maurerlifte, die we later deze week nog zouden bezoeken

null

^Traject v/d Gletscherjet 3+4 is hier al goed te zien.
De liftpalen van Gletscherjet 4 zijn ook al zo gigantisch als die van de Gipfelbahn

null

^Blik op de sleepliften

null

^Hier hebben ze de liftpalen wel zo gebouwd dat de stoeltjes/gondels over de andere lift gaan.

null

^Bovenaan de Gratbahn

Om half 3 waren de lessen afgelopen en gingen we naar beneden met de gondels. Jammer, ik had liever nog 2 uur langer geskied :(

Natuurlijk moest de skitracker ook aan:

null

http://www.iskitracker.com/tracks/shared/CY9zZaCjyHw7DhcragH…
Niet spectaculair veel hoogtemeters gemaakt :P
Ik heb de skitracker halverwege de dalvaart met Gletscherjet I uitgezet dus er kunnen nog zo’n 1000 hoogtemeters af.

Conclusie
De eerste dag was niet heel erg speciaal, een beetje aanklooien met pizzapunt en uiteindelijk een klein beetje parallel. Les was zeker wel nodig maar het blijft vervelend om om de haverklap stil te staan. De Kitzsteinhorn Gletscher biedt genoeg mogelijkheden voor de absolute beginner, sommige pistes zijn erg vlak en daarom goed om je eerste bochten op te maken.
Ook heb ik nog beelden met de GoPro van @Snowjan geschoten, het editen wil alleen nog niet echt dus die zal ik later een keer posten.

Greotjes

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 14:26

Gang is alles

Kitzsteinhorn Kaprun 20-25 April 2015

‘’Leren skiën’’ stond als keuze 1 op mijn lijstje voor de excursieweek. Na een aantal maanden wachten ging ik dan ook leren skiën! Nu hoor ik jullie al meteen denken: ‘’Waarom niet snowboarden als je dat al sinds 2010 doet?’’ Het antwoord op deze vraag is simpel: dat was niet toegestaan! Ook waren gevorderde skiërs niet welkom omdat de gletsjer te weinig uitdaging zou bieden daarvoor.
Goed, geen man overboord, ik had toch nog nooit geskied.

Greotjes

Jesper op 27 apr 2015 01:33

Leuk verslag so far maar waarom mocht je niet snowboarden?? En niet uitdagend genoeg voor gevorderden?? Wat doen al die skiteams daar dan??

Übung macht den meister!!!

Blijft prachtig die foto’s met boven op de berg veel sneeuw en in het dal groen!

Leuk verslag, maar mis nog wat actiefoto’s ;)

Jammer dat snowboarden niet was toegestaan, maar zo leer je ook weer eens wat nieuws.

@RFKANGOO dat was bij skikamp bij mijn school vorig jaar ook, de jaren ervoor viel ongeveer 60% van de snowboarders uit door gebroken polsen enzo.

#proudtobepartofleswintersporters

Bij ons “maar” 4 van de 24 beginnende boarders… Valt toch wel mee? Ik denk dat er iets serieus mis gaat bij de les als 60% van de boarders een blessure oploopt.

❄️

Leuk verslag Jesper! En zo ziet de Mauerlift en -abfahrt dus uit. Weer eens iets anders dan met hevige sneeuwval. Hopelijk heb je het leuk gehad en gaan we volgend seizoen in Sauerland skiën :P

Carnas on Tour

@RFKANGOO Voor beginnende snowboarders kan ik het nog wel begrijpen, je maakt veel minder progressie dan met skiën. Dat niet uitdagend genoeg voor gevorderden komt omdat de organisatie erachter ook wel eens begin juli is gegaan, dan zijn er maar 2 pistes geopend. Denk dat ze dan gewoon een standaard regelement aanhouden en dat nooit veranderen. Maar ik had me er als gevorderde snowboarder makkelijk 4 dagen vermaakt.
@EricH Inderdaad, echt een apart zicht
@Svennoo Thx! Echt een mooie piste met leuke lift erbij :P
Volgend seizoen moeten we ook nog een keer naar de Alpen hé :)
@Tiny-M Ik heb er eigenlijk geen :x
Bijna niemand anders dan ik maakte foto’s dus dat is nooit in mij opgekomen :(
En ja het is ook wel leuk dat ik nu kan snowboarden en een beetje skiën

Gang is alles

Leuk Jesper! Mooi weer zeg!:o Idd schande dat je geen eigen actiefoto’s hebt!:o Ben benieuwd naar je bewegende beelden trouwens:p
Jammer dat de Gratbahn afgebroken wordt! Dat was mijn eerste stoeltjeslift met kap:'(

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Misschien verkopen ze de stoeltjes nog als aandenken ;) al denk ik dat de lift verkocht wordt aan een ander gebied.

❄️

@SnowJan Thx! Was inderdaad erg mooi weer :P
Moet nog steeds een manier vinden om die mooi te editen xd
Awww :(
@David23 Laten we het hopen voor Jan

Gang is alles

mooi verslag!

Maandagochtend begon dan de busreis, de vertrektijd was nogal vreemd imo: 7 uur ’s ochtends vertrekken. Dat betekende dus dat we de hele dag in het licht, in de bus zouden zitten… Een lange, taaie busreis dus.

Jesper op 27 apr 2015 01:33

lol wij vertrekken altijd om zes uur

Certified ski-boy, glijbewijs

@Jorian thx! verschrikkelijk x)

Gang is alles

Woensdag 22-04-2015

Na onze eerste nacht in de geweldige ahum gasthof vervolgen wij ons avontuur op de Kitzsteinhorn. Na een afdaling werden de skiklassen opgedeeld op niveau, natuurlijk zat ik in de beste groep :D

Algemene informatie

Website
http://www.kitzsteinhorn.at

Pistenplan
http://www.skiresort.de/skigebiet/kaprunkitzsteinhorn/pisten…

Weer
Wederom de hele dag zon, 6-15 graden volgens skitracker

Conditie pistes
Geweldig weer, ’s ochtends hard ’s middags zacht

Wachttijden
Max 2. Stoeltjes Gratbahn, voor de rest niets

Sneeuwhoogte
Had hier een foutje gemaakt bij het vorige verslag, normaal staat er altijd bij het laagste punt de sneeuwhoogte en bij het hoogste punt, op skiresort hadden ze gekozen voor Alpincenter en Berg…

Langwied: ~80 cm
Alpincenter: 210 cm
Berg: 385 cm

Het plan was om ’s ochtends nog zonder stokken te oefenen om vervolgens ’s middags de stokken erbij te pakken. Na een afdaling werden er 4 mensen uit onze klas omgewisseld met een andere skiklas. Hierdoor zou het tempo wat omhoog kunnen.

Na 2 keer de afdaling naar het Alpincenter gepakt te hebben besloot de skileraar dat we naar de ‘’kontverwarming lift’’gingen . Gelukkig stond de ‘’kontverwarming’’ wel uit, anders was het een heel erg heet ritje geworden.

null

^Langwied met rechts de Black Mamba

null

^Links een de liftpaal van de materiaallift, Gletscherjet II en de Langwiedbahn zie je verder

null

^Eerste rit in de Kristallbahn, mooie lift vind ik het

Na een Kaiserschmarren bij het Alpincenter die helaas niet heel erg goed warm gehouden was, vervolgden wij ons avontuur. Ditmaal met stokken. In het begin is het even wennen met stokken, maar na een paar afdalingen vind ik het wel fijner.

null

^Vanuit de Kristallbahn genomen, je ziet Gletscherjet II en de Langwiedbahn.

null

^Wederom in de Kristallbahn, als het goed is, is dit blauw piste 13

null

^Blik naar rechts

null

^Zoom op de Kitzsteinhorn en het bergstation v/d Gipfelbahn, nagenoeg de hele week gesloten

null

^Een blik naar achteren

Later op deze skidag zijn we voor het eerst naar de Sonnenkarbahn gegaan, een leuke lift waarbij je mooi zicht hebt op het funpark. Ik had de eer om samen met de skileraar als eerste naar boven te gaan. De afdaling ernaartoe was al wel helemaal slush, maar dit mocht de pret niet drukken.

null

^Bergstation 2-CLF Sonnenkarbahn

null

^Zicht op der Gletscher

Dat was het dan qua foto’s, helaas niet zo veel gemaakt omdat het meestal of luisteren naar de skileraar is, of skiën. Kon vaak niet een moment vinden om foto’s te maken.
Na de skiles zijn we nog twee keer omhoog gegaan met een docent en hebben de meeste van ons voor het eerst de hele funline gedaan (normaal gingen we er altijd af waar het steilere stuk begint). Wat redelijk hilarisch was :)

Om 3 uur was het helaas al weer tijd om naar beneden te gaan, nog steeds niet over de Langwied afdaling…

Skitracker

null

http://www.iskitracker.com/tracks/shared/hDGicMU18nqmTHKo4DS…

Conclusie
Weer wat beter leren skiën vandaag, ook was dit een veel aangenamere dag dan dinsdag. Met de lift omhoog is toch wat fijner dan elke keer een klein stukje omhoog te lopen om vervolgens af te dalen…

Greotjes

Gang is alles

Weer een lekkere dag zeg, zeker qua weer:o De volgende dag niet hè @Jesper ?
Leuk dagverslagje weer:)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@SnowJan Zeker! Ik vond de volgende dag ook wel tof, sneeuw is ook wel eens lekker, zeker eind april :)
Thx!

Gang is alles

heerlijek weer idd! black mamba niet gedaan ? ;p

Certified ski-boy, glijbewijs

@Jorian Danku, natuurlijk wel! Alleen niet die dag

Gang is alles

Leuk verslag hoor! Fix alleen die vlek op je sensor van de camera even… ;)

@Harm Thx, ja inderdaad ik had het ook al gezien, even kijken op google wat ik eraan kan doen :P

EDIT: Geen idee hoe ik het er af kan halen, enige suggesties? Heb een Sony Cybershot

Gang is alles

Heb je een verwijderbare lens? Zo nee, dan wordt het denk ik lastig…

@Harm Dan gaat het lastig worden… :P

Gang is alles

Misschien lens even schoonmaken maar ben bang dat het stofje binnenin zit…

Die lompe skiboots nog niet beu? :-) Leuk dat ik niet de enige skiënde snowboarder ben aan het einde van dit seizoen, al heb ik het zelf niet zo grondig aangepakt :-D

Ik heb 2x een stofje gehad in de lens van mijn Cybershot HX20v, lijkt me een beetje onoverkomelijk bij zo’n zoomlenzen. De eerste keer heb ik het eruit gekregen met de stofzuiger en een verknipt wc-rolletje omdat ze bij Coolblue dachten dat Sony 't niet zou willen herstellen. De 2de keer niet gelukt met de stofzuiger en nog es geprobeerd bij Coolblue. Deze maal geen gezever en mooi hersteld in garantie. Ze hebben zelfs meteen m’n schermpje vervangen ook.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

@Lieven Nee ze zaten veel beter dan gedacht, slechts een keer 's ochtends gehad dat ik het aan m’n rechter enkel voelde, maar na 1 afdaling was dat weer weg.

Ik zal eens kijken naar de opties…

Gang is alles

@Lieven Nee ze zaten veel beter dan gedacht, slechts een keer 's ochtends gehad dat ik het aan m’n rechter enkel voelde, maar na 1 afdaling was dat weer weg.

Ik zal eens kijken naar de opties…

Jesper op 3 mei 2015 01:23

Als je makkelijke voeten hebt en schoenen huurt zit er vaak niet veel verschil tussen ski of- snowboardschoenen.

Mooi verslag Jesper, toch enorm veel skidagen gehad dit seizoen :O.

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

@ThijsMeeusen: niet als je op je plank(en) staat idd, maar even wandelen en je voelt het verschil wel :-p

Geek, Snowboarder, iPhone developer

@Thijsmeeusen
Thx ! Inderdaad, volgend seizoen nog meer hoop ik :)
@Lieven
Vond ik ook nog wel meevallen dat wandelen, de tweede dag ging het al aardig rap. Al blijft het traplopen wel heel erg naar.

Zal verslag van dag 3 maar eens gaan maken

Gang is alles

Donderdag 23-04-2015

Op deze prachtige donderdag heb ik voor het eerst in de sneeuw geskied ! Met ski’s heeft zo zijn voor- en nadelen, in mijn beleving ga je makkelijker over sneeuwhopen heen dan met snowboard maar is het in de poedersneeuw wat lastiger.

b]Algemene informatie[/b]

Website
http://www.kitzsteinhorn.at

Pistenplan
http://www.skiresort.de/skigebiet/kaprunkitzsteinhorn/pisten…

Weer
’s Ochtends leek het een dag te worden waarop we boven de wolken zouden skiën, maar vanaf half 10 kwam begon het te sneeuwen bij het Alpincenter. Toen we ’s middags met de gondel naar beneden gingen regende het onder 1000 meter… Gelukkig zakte de sneeuwgrens wel en hadden we ’s avonds ook nog sneeuw bij het hotel! De temperatuur was de hele dag aangenaam, blouseje met korte mouwen + softshell was goed te doen.
Harde wind was alleen aanwezig bij bergstation sleepliften.

Conditie pistes
Prima, her en der wat verse sneeuw op de pistes.

Wachttijden

Sneeuwhoogte
Aan het einde van onze skidag denk ik ongeveer
Langwied: ~90 cm
Alpincenter: 225 cm
Berg: 405 cm

Zoals gezegd bij ‘’Weer’’ zaten we dus bij het Alpincenter even boven de wolken. Maar na een kwartier trok het helemaal dicht en begon het te sneeuwen.

Deze dag zouden we voor het laatst skiles hebben, het was dus ook wel fijn dat het sneeuwde, daardoor leerden we ook te skiën met slecht zicht.

null

^Bovenaan Alpincenter, nu nog boven de wolken

null

^Kristallbahn

null

^Blik richting de gletsjer

Onze skileraar Martin was vandaag van plan om wat gekkigheid uit te halen bij de sleepliften op het gletsjerdeel van het skigebied. Na een ritje met de Gratbahn gingen we dan ook naar de Keeslift I.
Helaas vonden een aantal mensen uit ons skiklasje het te koud bovenop de gletsjer en was een ritje met de Keeslift I alles qua sleepliftgebruik die dag… Beetje jammer mja, niks aan te doen.

Voor de rest alleen maar afdalingen gedaan onder de Kristallbahn & Gratbahn, met als uitschieter een keer de Sonnenkarbahn I.

Skitracker

null

Verslag van de beste dag, waarop we vrij mochten skiën, zal ik morgen maken.

Greotjes

Gang is alles

Ik ben wel benieuwd naar die laatste dag, @Jesper. Kom maar op - video van jou skiënd misschien?

@GiGi Mooi :P, Ik zal alvast een video uploaden, afdaling bij de Mauerlift is wel leuk denk ik ?

Gang is alles

Plaats een reactie