Goedkoop Skigebied en Après-Ski (vliegtuig!)

Hallo!

Gedurende het volgende skiseizoen zouden wij graag een weekje gaan skiën.

We willen graag met het vliegtuig gaan aangezien we niet echt zin hebben met z’n allen in een bus te gaan zitten voor meer als 8-9 uur. Aangezien we jonge gasten zijn zouden we graag een goede après-ski ter beschikking hebben met goedkope biertjes. Het aantal pistekilometers maakt ons niet zoveel uit. We zijn allen gevorderde skiërs. Off-piste mogelijkheden zijn een groot pluspunt (zeker bij een bos!).

Wijzelf hadden Tsjechië op het oog. (Rokytnice - Spindleruv Mlyn)

Nog suggesties ? We horen het graag!
Oh ja, ons budget bedraagt zo’n € 500 per persoon, vlucht - verblijf spreken we dan. Maar hoe goedkoper, hoe beter !

Alvast bedankt voor de hulp!

Volgens mij passen ‘gevorderde skiërs’, ‘off-piste mogelijkheden’ en Tsjechië niet echt bij elkaar. Is wel goedkoop, maar daar is volgens mij ook alles mee gezegd.

En een nacht in een bus vond ik geen enkel probleem, zeker als je bedenkt dat je dan in gebieden komt die verder veel hebben van wat je wil, en niet duur.

Vliegen betekent namelijk ook een transfer naar het gebied, en dan gaat het snel met je budget.

Met vlucht en transfer wordt dat inderdaad en klein budget, maar herinner me dat Corendon vanaf komend seizoen op Bulgarije gaat vliegen voor wintersport:
http://corendon.nl/bulgarije/skivakanties

Valt wel binnen jullie budget zo te zien. Zal nog wel afhankelijk zijn van de periode.

Doe het nou niet.Ga niet naar de Tsjechen ga je enorme spijt van krijgen.En Bulgarije ook niet doen ga je geweldige spijt van krijgen.Ga gewoon met de bus zoals GiGi terecht zegt bv naar een goedkopere plaats in Oostenrijk een boek een kamertje bij Frau Storm (35euro per nacht) heb ik vroeger ook gedaan toen ik student was.Is absoluut niets mis mee en je hebt wel een leuke vakantie.

Ps Hoe kom je er trouwens op om als gevorderde skiër naar de Tsjechen te willen met die 3 oude liften die ze daar hebben.Hoeveel jaar ski ervaring hebben jullie als ik een brutale vraag mag stellen

We skiën nu met z’n allen zo’n 5 jaar en kunnen alle pistes aan in bv. Les Trois Vallées, Fleimstal, Saalbach-Hinterglemm …

Aangezien we gewoon echt een strak budget hebben, kom ik nu uit op Spindleruv Mlynn & Bansko. We zouden dit dan combineren met een dagje Praag of Sofia.
Als jullie over een busreis spreken, is dit dan met een firma of met zo’n skireisorganisatie als Skikot ?

Bedankt !

Hier in Nederland is dat bijvoorbeeld touringcar bedrijf de sneeuwberg.Maar je heb er waarschijnlijk veel meer.

Bedankt, zal er zeker es naar kijken !

We wonen echter in België en ook goedkope vluchten op München zijn mogelijk, kan je hier iets mee ?

Garmisch of Zugspitze Arena? Maar vanuit innsbruck is korter voor de transfer. Zou ik alleen doen als op München vliegen een heel stuk goedkoper is.

Moet @Hooykaas wel gelijk geven, met de bus heb je met dat budget echt veel meer keuze. Kan ook bij sunweb.nl bijvoorbeeld.

Vlieg dan naar Innsbruck airport (goedkope vlucht transavia) ga daar verder met de trein. Ja dan is Ischgl leuk maar wel duur of je moet een dorpje verderop nemen en in Ischgl feesten. Of 5 dagen gaan ipv 7 dagen.Mogelijkheden genoeg.

Oh ja, misschien nog iets belangrijks !

We zijn dit jaar met school naar La Bresse in Frankrijk getrokken en hebben ons hier eigenlijk te pletter geamuseerd.
Is een kleiner skigebied of geen Alpengebied (goedkoper?) geen optie dan ?

Het is niet zozeer de grootte van het skigebied, maar de bereikbaarheid vanaf een vliegveld dat de beperkende factor is denk ik.

Er zijn genoeg gebieden waar budget reizen naar worden aangeboden, zelfs speciaal voor studenten. Kijk een bij Husk.nl bijvoorbeeld. Als voor 400 euro p.p. naar Les Sybelles of La Forêt Blanche met de bus. En je kan er wel echt skiën. Voordeel van de bus is - vind ik - dat je twee extra skidagen krijgt voor praktisch hetzelfde geld.

Als jullie over een busreis spreken, is dit dan met een firma of met zo’n skireisorganisatie als Skikot ?

570 op 20 mei 2015 22:53

Als je low-budget wil reizen dan moet je ergens op inboeten. Op reiscomfort, skigebied, après-ski mogelijkheden.

De busrit met low-budget organisaties als Skikot, Husk, Snowblend, etc is inderdaad niet zo prettig. Je wordt er met zoveel mogelijk in één bus gepropt waardoor je amper beenruimte hebt. Maar je betaalt er ook maar zo’n 80 euro voor. Vliegtuigtickets + bagage + vervoer van/naar de luchthavens zal je een stuk meer kosten.

Wil je comfortabel reizen dan moet je op iets anders inboeten. Een skigebied voor gevorderden met veel off-piste mogelijkheden wordt dan ook wat moeilijker. Je zou kunnen gaan voor een Frans gebied (zoals GiGi aanhaalt: Les Sybelles of La Fôret Blanche), maar dan moet je weer inboeten op je après-ski. Want - laten we eerlijk zijn - daarvoor ga je beter naar Oostenrijk en dat is gewoonlijk iets duurder dan de Franse gebieden.

Dus de vraag is: wat is je prioriteit? Skigebied, reiscomfort of après-ski? En wat verwacht je van 500 euro (incl verbruik ter plaatse, skimateriaal?)
@GiGi z’n voorstel voor La Fôret Blanche kan wel iets zijn voor jullie. Ik vind dat alvast een super fijn skigebied met erg veel off-piste mogelijkheden en een vrij groot aantal piste-kilometers. Ik heb mij daar (zolang ik m’n ski’s aan had) kostelijk geamuseerd en zat erg vaak in de bossen te spelen.
Ik was met Snowblend mee, dus het heeft me alles bij elkaar net geen 400 euro gekost (verblijf, busreis en skipas). Met m’n verbruik ter plaatse kwam ik op zo’n 600 euro. Maar dat heeft natuurlijk z’n nadelen: zéér kleine appartementjes, weinig beenruimte in de bus, de organisatie heeft weinig personeel mee (dat bovendien vaker dronken dan nuchter is) wat resulteert in chaos bij aankomst/vertrek.
Après-ski in La Fôret Blanche is niets om over naar huis te schrijven, maar het is beter dan in veel andere Franse skigebieden. Je hebt er de Yeti Bar waar wel wat te beleven valt (goedkope pintjes zal je er echter niet vinden). Maar als de prijs en het skigebied jullie prioriteiten zijn, en je bereid bent om te besparen op comfort en après-ski, dan is dit een goede keuze.

Edit: Overigens, hoe oud zijn jullie? Op die leeftijd kan je toch wel een paar uur in de bus zitten! Ik zat onlangs net geen 15u op een bus vol 11jarige kinderen richting Speikboden. DAT is pas de hel! :p

Hoewel après-ski een Frans woord is vindt ik de après-ski in Frankrijk heel matig.Ik ben er nu 4 maal geweest met een paar vrienden. Ik denk dat je dan met een grote groep moet gaan en jezelf vermaken.
Niet dat ik zo’n après-ski man ben maar de mogelijkheid moet er wel zijn.Gaan jullie vooral voor de après-ski dan moet je in Oostenrijk zijn.Sterker nog mijn vrienden moeten er altijd om lachen al krijg ik een gratis wintersport reis naar Frankrijk aangeboden laat ik het aan mij voorbij gaan.

Oooo @Hooykaas wilde je net uitnodigen om volgende keer mee te gaan naar Frankrijk

May the ski force be with you !!

Ik ga graag met je mee @CJAHulskamp maar NIET naar Frankrijk. Het was zelfs zo erg dat ik de laatste keer dat ik op wintersport was in Frankrijk met 2 vrienden ze zover gekregen heb om halverwege de vakantie de spullen te pakken en naar Oostenrijk te verhuizen.We praten er nog over dat begrijp je.Ik moet nu nog steeds dingen voor ze doen om het weer goed te maken. Kijk dat zijn nou echte vrienden

Dan gaan we maar eens low budget naar St. Anton

May the ski force be with you !!

We skiën nu met z’n allen zo’n 5 jaar en kunnen alle pistes aan in bv. Les Trois Vallées, Fleimstal, Saalbach-Hinterglemm …

5 keer een week dus? 5 weken ski ervaring. Ik heb op zich een andere gedachte bij gevorderd, maar dat terzijde.

Gelet op het beperkte budget zou ik vliegen heroverwegen. Het heeft zeker voordelen en ik zou ook niet met de bus willen, maar als ik maar 500 euro zou mogen besteden, dan zou ik eerst en vooral besparen op de reis. Vliegen kost gewoon toch best wat als je naast de prijs voor je ticket nog voor bagage en skiuitrusting bij moet betalen. Dan heb je het bij een retour al snel over 100 euro bovenop de ticketprijs en ook naar Innsbruck ben je volgens mij snel 150 euro kwijt. Dat is dan 250 euro ex transfer. Het zou natuurlijk iets goedkoper kunnen indien je in staat bent met weinig bagage te reizen en flexibel bent met de data.

Apres-ski = Oostenrijk. Als je dus vast wil houden aan het vliegtuig zou ik even kijken waar je voor een redelijk bedrag een transfer naar kan krijgen. Bierprijzen lijken mij redelijk constant in Oostenrijk, dat verschil gaat niet doorslaggevend zijn lijkt mij. Gewoon een beetje shoppen en kijken waar je goedkoop onderkomen kan boeken. En in Oostenrijk zit je m.i. per definitie beter dan in het voormalig Oostblok…

Dit alles nog eens lezende heb ik een paar vragen:

  1. Waar ligt nu echt je prioriteit qua mogelijkheden van het gebied? Off-piste lijkt me niet, gezien de toch vrij geringe ervaring (5 wintersporten). Volgens mij is het budget de belangrijkste overweging, en de mogelijkheden voor après-ski.

  2. Wat voor après-ski? Gaat het om de laagst mogelijke bierprijs en maakt het verder niet zo veel uit hoe veel keus er is qua gelegenheden? Of willen jullie elke middag een ander glühwein-tentje en 's avonds steeds wat anders?

Als je aan een willekeurige verkoopplek van bier genoeg hebt, heb je natuurlijk aan één genoeg, en die heb je in Frankrijk ook overal wel. Het is dan misschien geen Westendorf, maar er zijn toch best ‘studenten’ bestemmingen als Avoriaz, Flaine, Val Thorens, etc. die niet voor niks bij die doelgroep populair zijn. Naar deze bestemmingen zijn dan ook veel busreizen te boeken - nog steeds het goedkoopst als je niet over een auto beschikt.

Dus @570 geef even aan waar het nu echt om gaat en wat voor soort après-ski je in gedachte hebt. Dat helpt enorm voor degenen die met je proberen mee te denken.

We skiën nu met z’n allen zo’n 5 jaar en kunnen alle pistes aan in bv. Les Trois Vallées, Fleimstal, Saalbach-Hinterglemm …

5 keer een week dus? 5 weken ski ervaring. Ik heb op zich een andere gedachte bij gevorderd, maar dat terzijde.

DSvier op 21 mei 2015 14:54

Goh ja,hoe noem je iemand na 5 keer skiën dan,een beginner?

Dit alles nog eens lezende heb ik een paar vragen:

  1. Waar ligt nu echt je prioriteit qua mogelijkheden van het gebied? Off-piste lijkt me niet, gezien de toch vrij geringe ervaring (5 wintersporten). Volgens mij is het budget de belangrijkste overweging, en de mogelijkheden voor après-ski.

  2. Wat voor après-ski? Gaat het om de laagst mogelijke bierprijs en maakt het verder niet zo veel uit hoe veel keus er is qua gelegenheden? Of willen jullie elke middag een ander glühwein-tentje en 's avonds steeds wat anders?

Als je aan een willekeurige verkoopplek van bier genoeg hebt, heb je natuurlijk aan één genoeg, en die heb je in Frankrijk ook overal wel. Het is dan misschien geen Westendorf, maar er zijn toch best ‘studenten’ bestemmingen als Avoriaz, Flaine, Val Thorens, etc. die niet voor niks bij die doelgroep populair zijn. Naar deze bestemmingen zijn dan ook veel busreizen te boeken - nog steeds het goedkoopst als je niet over een auto beschikt.

Dus @570 geef even aan waar het nu echt om gaat en wat voor soort après-ski je in gedachte hebt. Dat helpt enorm voor degenen die met je proberen mee te denken.

GiGi op 21 mei 2015 15:11
  1. We komen neer op een groep met mensen die al 10 keer een week zijn geweest, waaronder ik bv. maar er zijn er ook die nog maar 1 week geweest zijn, we zouden dan sowieso in 2 à 3 groepen gaan skiën naargelang kunde. We kunnen ook met gemak vanaf een zwarte piste komen (de ‘gevorderden’). De rest amuseert zich vooral op blauw. Off-piste lukt ook, een bos vinden we dan uiterst aangenaam.

  2. Dat is dus die bierprijs. Speelt enorm mee voor degene die slecht kunnen skiën of snowboarden, zij willen gewoon vanaf 3 uur in een bar gaan zitten en veel zuipen voor weinig geld ;) 1 euro per pint zouden zij echt fantastisch vinden.

Ik had nu 4 skigebieden in beeld, nog steeds Spindleruv Mlyn, Bansko, Borovets en Krvavec. Allen min of meer gemakkelijk te bereiken vanuit de hoofdstad, comfortabele vliegreis voor minder dan €200 H&T. Ook de stad is dan een ongelofelijke troef.

De bus zien we toch echt niet zitten, we deden het genoeg met Kazou … We weten heus wat het is :s

Edit: We zijn overigens 17/18 jaar wanneer we dit zouden doen.

Dan geloof ik dat je je eigen openingsvraag hebt beantwoord. Ik wens jullie oprecht heel veel plezier.

Maak alleen even een kostenplaatje (per persoon) met alles erop en er aan, dus niet alleen vliegtickets, verblijf en skipas, maar neem ook de transfers mee, extra kosten voor bagage etc.

Natuurlijk: als je zo veel bier drinkt dat een meerprijs in de reis met grote hoeveelheden spotgoedkope drank teniet gedaan kan worden, dan zouden de gebieden die je noemt goed kunnen uitkomen.

17/18 jaar en al niet meer een nachtje in de bus willen zitten,waar gaat het naartoe :p

Zelf ook vaak low budget de wintersport opgezocht. Frankrijk met de bus is veelal het makkelijkst te boeken en het voordeligste, maar een kalme busreis is dat allerminst.
Wij probeerden altijd op tijd een auto te lenen. Soms met het heen en weer schuiven van auto’s tot gevolg. De vrijheid die je dan hebt overstijgt de bus en het vliegtuig ruimschoots. Zoek een betaalbaar appartementje zodat je zelf je kost kunt koken. Als je op tijd zoekt kan je soms op premium locaties in de gewenste plaats wat vinden. Zoeken via de lokale VVV werkt in Duitsland, Italië, Oostenrijk en Zwitserland vaak goed. Frankrijk kun je beter via een reisorganisatie doen.
Paar prijsvoorbeelden (allen een week, allen het eindbedrag inclusief alles)
Laagseizoen:
Flachau, 6personen, €400,- p.p.
Les Deux Alpes, 14 personen, €630 p.p.
Hoogseizoen:
Val Gardena (begin v.h. dal), 3 personen, €550,- p.p.
Bregenzerwald (Schoppernau), 3 personen, €520,- p.p.

Zie ik net dat jullie 17/18 jaar zijn. Dan gaat het autoverhaal niet zo goed op.

Vliegen onder de 18 kan gewoon? Geen idee.

Krvavec is goed te doen met een vlucht naar Ljubljana. Kun je vanaf Charleroi goed(koop) heen. Echter ben je daar qua skiën/boarden naar een paar dagen wel uitgekeken. Er zijn wel wat aardige gebiedjes (relatief) in de buurt, zoals Cerkno, Vogel en Kobla, maar daar kom je niet makkelijk zonder auto.
En ook daar zijn de pinten duurder dan één euro. Wel halve liters overigens.

In jullie geval zou ik dan voor Borovets kiezen. Skigebied is vergelijkbaar met een Oostenrijks familiegebied (35 km pistes, tussen 1350 en 2560 meter), uitgaansleven zal relatief goed en goedkoop zijn (zoals meestal in oost Europa). Je kan er een mooie week van maken. En het zal hoe dan ook een stuk avontuurlijker zijn dan met 50 brallerige studenten in de bus naar Val Thorens of meehossen met verlopen 40-ers op jaar in jaar uit grijsgedraaide apresskinummers in St. Anton.

Leuke grap!
Meehossen met verlopen 40-ers jaar in jaar uit grijsgedraaide après- ski nummers in Sankt Anton @paolie
Weet je vader en moeder al dat je zo over ze denkt

Nog een belangrijke vraag: willen jullie tijdens de schoolvakanties gaan of erbuiten?
Aangezien jullie 17/18 zullen zijn , zullen er misschien nog mensen bij zijn die schoolplichtig zijn.

Vergeet niet dat als jullie low-cost zouden vliegen er ook nog een toeslag voor bagage en evt skigerief is.

Evt vanuit Zaventem zijn er goedkope vluchten richting Italië, Frankrijk of Zwitserland maar de transfer richting skigebieden is dan vaak duurder dan de vliegreis.

Kijk misschien eens naar de vluchten van Transavia richting Salzburg. Ik dacht dat er zelfs vorig seizoen een aanbieding was om met een gratis of goedkope bus naar Saalbach te trekken.

Vliegen onder de 18 kan gewoon? Geen idee.

GiGi op 21 mei 2015 17:10

Kan zeker !
Iedereen overigens, onder een bepaalde leeftijd is het wel mogelijk dat er iemand van de luchtvaartmaatschappij naast je komt zitten.

Bedankt voor de info over Krvavec, maar als de drank en het voedsel vrij duur is valt dat ook af …

De vluchten met baggage zijn overigens niet overdreven duur… Vanuit Brussel is Sofia iets minder dan 200 per persoon en Praag 160 . Dit is natuurlijk heen en terug met baggage. Ook München is een optie voor zo’n 130 euro. Overigens kan Turijn nog vanuit Charleroi, dit zou ons € 150 moeten kosten.

Borovets ziet er inderdaad een leuk gebied uit … Spreekt me op dit moment samen met Bansko het meest aan. Spindleruv is met zijn 25 km in vergelijking dan plots wel heel erg klein …

@Hooykaas, voel je je aangesproken? ;) Ben zelf overigens 38, dus heb wel recht van spreken schat ik zo in.

Plaats een reactie