Wagrain-Alpendorf 24.02.2015

Wagrain-Alpendorf 24.02.2015

Op de 3de dag van onze vakantie in Pichl bij Schladming (https://www.wintersport.nl/forum/topic/196222) wilden we goed gebruik maken van de Ski Amadé skipas en bezochten we een ander gebied. Aangezien het 's nachts flink had gesneeuwd, besloten we om naar Wagrain te rijden. Dit is namelijk voor 2 van ons bekend terrein. Ik heb Wagrain-Alpendorf namelijk 3 jaar op een rij met de carnavalsskireis van de middelbare school bezocht. Om die herinneringen weer even terug te halen, vonden we het wel leuk om vandaag naar Wagrain te gaan. In die paar jaar is er toch flink wat veranderd. De G-Link, de 6-CLD/B Obergassalmbahn en de 8-CLD/B Strassalmbahn zijn nieuw gebouwd in die tijd.

De hele dag was het erg bewolkt en was het niet echt ideaal om veel mooie foto’s te maken. (@Jorian heeft een mooi uitgebreid verslag gemaakt: https://www.wintersport.nl/forum/topic/181499)

null

^Vanuit de keuken in ons appartementje zagen we dat het 's ochtends vroeg nog flink aan het sneeuwen was. Het wordt dus een heerlijke poederdag! Zo’n dag moet er toch altijd wel minimaal één bijzitten! :)

Site skigebied:
http://www.alpendorf.com/de/winter/skigebiet/skischaukel-alp…

Pistekaart:

null

Prijs dagpas volwassenen:
€ 48,- (seizoen 15/16)
Studenten krijgen in Ski Amadé 7% korting op de skipassen.

Weer/Temperatuur:
In de ochtend nog flink wat sneeuwval. Onder de 900 meter was dit wat natte sneeuw/regen. In de middag werden de sneeuwbuien wat minder, maar het bleef wel de hele tijd bewolkt.

Sneeuwcondities:
Boven de 1200 meter 's ochtends tot 40 cm poeder op de pistes! In de middag zorgde dit natuurlijk voor wat buckels. Onder de 1200 meter waar de sneeuw langzaam in natte sneeuw en regen overging, werd de sneeuw ook pappig en zwaar. Hier was het skiën echter makkelijker en had je goed grip op de papsneeuw.

Wachttijden:
Bij de liften was het eigenlijk helemaal niet zo druk. Vrijwel geen wachttijden, af en toe eens een minuutje wachten, maar dat viel dus allemaal wel mee. Op de pistes was het wel soms irritant druk, dat je steeds te veel op anderen moest letten.

Beste piste:
De rode 33 in Wagrain bij de Flying Mozart 's ochtends als eerste piste. Geweldig om op een piste te skiën waar nog lekker verse poeder lag.

Slechtste piste:
Zwarte 24a bij de Topliner. Stenen en bruine stukken kwamen er doorheen.

+/-:

  • Poeder
  • Een dagje terug in een bekend gebied
  • Stegbachlift geopend
  • Lekkere Almburger bij de Strassalm ;)
  • Af en toe best druk

Skiline:
http://www.skiline.cc/skiing_day/18db477b5os

null

iSkitracker:

null

Foto’s:

null

^In de ‘‘Die Rote-8er II’’

Na een geweldige poederige afdaling namen we de G-Link richting de andere kant van Wagrain, de Grafenberg. Hier was het een stuk drukker en moesten we kort wachten voor de stoeltjeslift naar boven. We wilden snel richting Alpendorf, om daar eerst een paar pistes te doen. Bij de Buchau Gipfelbahn in Alpendorf was het heerlijk skiën. Je ziet niks, je hoort niks, alles is wit, je staat met je ski’s in de poeder en je gaat op een lekker rustig tempootje naar beneden, heerlijk :)

null

^Boven aan de Buchau Gipfelbahn nog even een groepsfoto gemaakt met een ‘Skiline’ flitspaal :p

Zoals ik eerder al had gezegd, vandaag een stuk minder foto’s dan normaal, want om met die regen/sneeuwval steeds de camera uit m’n tas te pakken is ook weer niet zo fijn.

null

^6-CLD/B Obergassalmbahn.

Een van m’n favoriete delen van het gebied is toch wel de Stegbachlift met zijn heerlijke rustige pistes. Helaas is de Stegbachlift vaak gesloten, in de kerstvakantie bijna altijd volgens mij (@Jorian?). Niemand komt hier, iedereen wordt afgeschrikt door de zwarte pistes en de sleeplift :)

null

^Zwarte 55 bij de Stegbachlift

null

null

^Stegbachlift

null

^Ook hier was nog wat verse sneeuw te vinden.

We gingen weer langzaam terug richting Wagrain. Als eerste lift namen we de Sonntagskogelbahn. Met mooi weer heb je daar een mooi overzicht over het skigebied van Alpendorf:

null

^(Foto van carnaval 2012)

null

^Vanaf de Sonntagskogel richting het skigebied van Grossarl gekeken (Foto van carnaval 2012)

null

^Onder aan de Sonntagskogelbahn en de Strassalm, waar je erg goed kunt eten. (Foto van carnaval 2012)

null

^(Foto van carnaval 2012)

null

^Sonntagskogelbahn II (Foto van carnaval 2012)

  • Zo, nu genoeg mooiweerfoto’s van toen ;) terug naar 2015 -

null

^Zwarte 40b bij de 6-CLD/B Sonntagskogelbahn I

null

^Hetzelfde, maar nu naar beneden gekeken. Kort, maar zeker nu door de sneeuwval uitdagend.

null

^Sonntagskogelbahn I

null

^6-CLD/B Hachau die maar liefst 65 hoogtemeters maakt ;)

null

^6-CLD/B Hachau

null

^Hier bij de Grafenberg (Rode 38) was het zoals je kunt zien erg druk.

null

^6-MGD Grafenbergbahn, 30 jaar oud. Leuk gondeltje :)

null

^G-Link en links het dalstation van de 6-CLD/B Grafenberg-Express II

null

^G-Link met op de achtergrond Wagrain.

Het was al redelijk laat in de middag, maar we wilden toch nog even naar de andere kant van Wagrain om naar de Topliner te gaan. Dit zijn meestal de leukste pistes, maar vandaag helaas niet. Niet geprepareerd, steentjes en bruin kwam er door en de piste zag er echt niet goed uit.

null

^Wagraineralm met de Topliner

null

^4-CLD/B Topliner

null

^Kogelalmbahn

Uiteindelijk hadden we nog net genoeg tijd om even naar het gebied van Flachau te gaan. En ook vandaag vond ik het daar niks. Het is gewoon één grote overvolle helling met een hoop liften naast elkaar en een drukte. En dat juist dit dan het populairste/drukste deel van het Salzburger Sportwelt is…??

null

^8-CLD/B Star Jet 3

null

^8-CLD/B Star Jet 3

null

^Het zicht is hier ook niet goed.

Nu was het tijd om de rode 31 te pakken, de laatste afdaling van de dag, richting de auto.

null

^Onder aan de parkeerplaats bij de Rote-8er gondel

null

^Dalstation Rote-8er gondel

Conclusie:
Het is wel erg leuk om in een bekend gebied na een paar jaar weer eens terug te komen om alle leuke dingen weer mee te maken. De Stegbachlift, de verschillende leuke pistes in het gebied, de heerlijke Almburger bij de Strassalm. Eigenlijk moet ik maar vaker teruggaan naar een gebied dat ik leuk vond, maar het is aan de andere kant ook weer leuk om steeds nieuwe parels te ontdekken :) Lastige keuze…

We merkten meteen duidelijk dat het gebied voor Nederlanders een stuk bekender is dan Schladming-Dachstein. We hoorden bijna alleen maar Nederlanders. Toch opvallend, aangezien de skigebieden zo dicht bij elkaar liggen. Schladming-Dachstein vind ik ook leuker van Flachau-Wagrain-Alpendorf: meer mogelijkheden, minder drukte, langere afdalingen.

Oeps, @Yo-Han, er is iets mis gegaan. Het staat niet bij de ‘Reisverslagen’. Kun je dit even veranderen? :)

Leuk verslag, wanneer was je er? Tijdens een vakantie periode dat het zo druk was?

Super verslag weer! Flachau lijkt me wel zo’n beetje het vervelendste gebied van Oostenrijk :p

❄️

@Tiny-M, met de carnavalsvakantie van Midden/Noord. Deze dag was drukker dan de andere dagen van de vakantie in Schladming, Hochkönig en Zauchensee.
@David23, tja inderdaad, vooral in het hoogseizoen een no-go voor mij (en toch heb ik er nu weer in het hoogseizoen 1 afdaling geskied ;) ). Druk en niet echt interessante pistes. Gelukkig kun je dan altijd nog uitwijken naar verschillende andere gebieden.

lekker verslag, mooie foto´s ook van 2012 :)
Haha sterker nog, de stegbach heb ik nog nooit gedaan in al die jaren :( maar daar gaat dit jaar verandering in komen!
Jammer dat de topliner zo slecht was, normaal één van de lekkerste pistes aan die kant!

Certified ski-boy, glijbewijs

Voor mij de reden om toch altijd buiten de vakanties te gaan, lekker rustig ;)
Misschien dat het nog eens een optie is, al spreekt Schladming mij iets meer aan.

Leuk verslag.
Wat een gaaf gondeltje, die Grafenbergbahn. Ik hou wel van af en toe een nostalgische lift.

Top verslag weer

Gang is alles

Leuk verslag!

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Mooi verslag weer. En idd is Flachau een overgewaardeerd skigebied.
Komt er nog een verslag van Hochkonig ?

May the ski force be with you !!

Mijn knieën zijn nog niet bekomen van de voorbije winter en ik krijg al zin in de volgende. Dank hoor, @HenriS

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Leuk verslag @HenriS

Ik heb me ook beter kunnen vermaken in Wagrain en Alpendorf, dan in Flachau. Wij zijn ook een dag naar Hochkönig geweest. Ook een topgebied!!!

Weer bedankt voor de leuke reacties!

@Jorian
Oei nog nooit, balen zeg. Doe maar snel, voordat ze er een koppelbare stoeltjeslift neerzetten en ze de pistes veranderen van zwart naar rood. ;)

@Tiny-M
Als je buiten de vakanties kunt gaan, zeker doen ja! Schladming heeft meer mogelijkheden en als je een accommodatie in de buurt van Reiteralm neemt kun je altijd nog Zauchensee, Radstadt-Altenmarkt en Flachau meenemen. Die zijn dan allemaal makkelijk en snel te bereiken.
@joepiedepoepie, de Grafenbergbahn is inderdaad een geweldige lift, alleen een beetje jammer dat ik (net zoals in 2012) steeds m’n hoofd stoot met het instappen bij zo’n oude gondeltjes :P
@CJAHulskamp, Hochkönig-verslag komt denk ik morgen. :) Heb afgelopen week al de 160 foto’s geselecteerd (104 foto’s over).
@Ralphie, Hochkönig heeft me ook erg verrast! Uitgestrekt en eigenlijk iets te groot voor een dag, maar dan moet ik nog maar een keer terug, erg leuk gebied.

@HenriS Hé eens een verslagJE van jou Henri;) Leuk!
Flachau lijkt me erg mooie pistes te hebben voor de beginnende/gemiddelde wintersporter? Het zal er daarom wel zo druk zijn? Klopt dit beeld? Mij lijkt het daarom juist een erg mooi skigebiedje voor een keertje buiten het hoofdseizoen:)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@HenriS Hé eens een verslagJE van jou Henri;) Leuk!
Flachau lijkt me erg mooie pistes te hebben voor de beginnende/gemiddelde wintersporter? Het zal er daarom wel zo druk zijn? Klopt dit beeld? Mij lijkt het daarom juist een erg mooi skigebiedje voor een keertje buiten het hoofdseizoen:)

SnowJan op 24 mei 2015 19:10

zeker. behalve de Hermann Maier en de piste onderaan de achterjet is er weinig steils aan die kant van de berg. ideaal voor beginners en zeker boven lekker breed. alleen in de vakanties wel heel druk… buiten het hoogseizoen goed te doen!

Certified ski-boy, glijbewijs

Ziet er mooi uit Henri!

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Plaats een reactie