Krimpende gletsjers

Spijtige evolutie ten gevolge van de opwarming van de aarde.

Hieronder een link met mooie fotografische vergelijking van Glacier de La Grande Motte.

http://www.skipass.com/news/121712-glacier-vs-canicule.html…

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Alhoewel ik het een geweldig mooie manier van tonen vind is dit niet echt het afsmelten van een gletsjer, maar eerder het verschil van hoeveelheid sneeuw op hetzelfde moment. Want het enige duidelijk verschil is de sneeuwhoeveelheid op het apere ijs. Voor het echte afsmelten moet er anders gemeten en getoond worden.

Maar wel erg indrukwekkende beelden van hoe warmhet dit jaar geweest is.

Click. Click. Peace

Een vergelijking à la Greenpeace methode om te laten zien dat de wereld naar de klote ga. Ik lig er niet wakker van. Zo zou ik het ook kunnen doen met de planten in mijn tuin om te zien welke zomer het beste was voor de plantjes en welke minder goed.

Ik lig er niet wakker van, maar het is wel mooi om te zien wat het verschil is qua sneeuw door verschillende temperaturen, but that’s it.

Carnas on Tour

Tja… op basis van 5 foto’s van 5 jaren kun je die conclusie niet trekken lijkt me. 2011 was blijkbaar ook een warme zomer, want die ziet er net zo uit. En vorig jaar lag er meer sneeuw…zoals @rogier al opmerkt heeft dat weinig met smelten van gletschers te maken,

Ik zie toch wel een aanzienlijk verschil in ijsvolume hoor… (beelden 2011/2012 in vergelijking met die van 2015) Maar hé, dat was toch al bekend:p Tot 10 cm ijs per dag afsmelt toch, onder deze omstandigheden (nog erger bij regen)?
Het eerste grote beeld met vergelijking 2014-2015 is wel extreem door het verschil in sneeuwdek inderdaad.
Wat brengt de toekomst? Afwachten maar…
Mooi artikel wel! Altijd interessant. Bedankt voor de link!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Rt @SnowJan ik zie toch ook wel verschil. Bijvoorbeeld dat kleine stukje losse ijs op de voorgrond, dat is nu bijna weg. Tussen 2011 en 2012 zie je ook verschillen.

#proudtobepartofleswintersporters

il convient de distinguer l’aspect purement visuel (c’est blanc/c’est gris) des indicateurs plus profonds de la fonte du glacier : crevasses, extension des zones rocheuses… Ainsi, si au premier coup d’oeil le glacier en 2015 a l’air “plus joli” qu’en 2011, une observation plus attentive révèle qu’il a en réalité fortement régressé en 4 ans.
Sans surprise, les été caniculaires (2012, 2015) ont l’impact le plus fort sur l’état du glacier, alors qu’un été pourri comme 2014 (qui avait suivi une saison neigeuse) fournit une image très flatteuse pour une fin août.

“Een onderscheid moet gemaakt worden tussen het puur visuele aspect ('t is wit/'t is grijs”) en de diepgaandere indicatoren van het smelten van de gletsjer: gletsjerspleten, oppervlakte van de uitstekende rotsen…
Al ziet de gletsjer er in 2015 “mooier” uit dan in 2011, toch legt een aandachtiger observatie de realiteit bloot dat de gletsjer sterk teruggetrokken is in 4 jaar tijd. Het is geen verrassing dat warme zomers (2012 en 2015) de grootste impact hebben, terwijl een mindere zomer zoals 2014 (die op een sneeuwrijke winter volgde) een zeer flatterend beeld geeft voor eind augustus"

Ik heb er op 1 augustus 2013 nog kunnen zomersnowboarden. De webcambeelden van deze zomer zijn ronduit deprimerend.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Ik ben zeker geen “geiten wollen sokken” man of strijder voor de natuur. Het is gewoon een feit waar wij als wintersporters gewoon de dupe van gaan worden. :-(
Hopelijk blijft “ons” bergje in de winter nog lekker wit.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

@Ischgeil Wees niet bang, daarmee ben ik het met je eens. Gletsjers smelten! alleen zijn deze foto’s niet de meest duidelijke, zeker niet die van vorig jaar versus dit jaar…

Click. Click. Peace

We hadden tussen de 15e en 19e een kleine ijstijd, de eerste metingen zijn dus bijna aan het eind van deze ijstijd begonnen, we hebben nu een opwarmende aarde en dan zal ook de gletsjers die in de kleine ijstijd zijn ontstaan weer smelten lijkt me.

Zo blijken er ook gletsjer die groeien: http://iceagenow.info/2015/07/glacier-on-mount-st-helens-is-…

Dat 90% + smelten ga ik niet ontkennen, maar zo blijkt o.a. Noorse gletsjers te groeien althans een aantal jaren geleden. Het is denk ik een cyclus van een ijstijd (kleine) na wat warmere weer type, wil wel eens weten wat het weer qua temp. was een aantal eeuwen geleden voor de kleine ijstijd.

http://www.iceagenow.com/List_of_Expanding_Glaciers.htm…
http://climategate.nl/2013/09/29/zeven-zwitserse-gletsjers-g…
https://en.wikipedia.org/wiki/Perito_Moreno_Glacier…

Als ik het artikel lees dat je aanhaalt @michelr, daar stellen ze juist dat 90% van de gletsjers aangroeien…

Aequilater Nubila

Kijk eens naar de bergen links achter. Je zien dan idd de mate waarin de sneeuw door zoninstraling/warmte is weggesmolten (want te stijl voor gletsjer) en vergelijk dan met de gletsjer op de voorgrond. Tot en met vorig jaar zou je dan zeggen, he het neemt toe. Maar 2015 is dus vergelijkbaar met eerdere jaren.
Echte metingen zijn gebaseerd op dikte meting van de gletsjer en ja helaas nemen er een hoop gletsjers in dikte af. Maar de oorzaak? Zelfs de fanatici van een paar jaar geleden hoor je minder omdat het wetenschappelijk minder helder is of dit nu de mens of de zeer langjarige beweging is.

@Spam Te steil voor een gletsjer? Ik ken toch zeer steile gletsjers op veel plaatsen in de Alpen.

Verder mee eens dat echte metingen met dikte metingen gedaan moeten worden. En zeker niet gedaan kunnen worden met zomaar wat webcam beelden. Dat de gletsjers afsmelten is in de Alpen helaas een feit. En het gaat extreem hard…

Click. Click. Peace

Zelfs de fanatici van een paar jaar geleden hoor je minder omdat het wetenschappelijk minder helder is of dit nu de mens of de zeer langjarige beweging is.

Inderdaad, de invloed van de mens is discutabel.
Feit is wel, dat wanneer je een aantal parameters bekijkt (# mensen, uitstoot etc), de bijbehorende grafieken aardig overeen komen en verband hebben met de industriële revolutie.
Dus er is zeker sprake van correlatie, of er causaal verband is, is inderdaad de vraag.

Ik ken uit eigen beleving de Rhone gletscher uit mijn jeugd en toen was hij toch echt aanzienlijk groter dan toen ik er 3 jaar geleden was. Het zelfde voor de Untere Gletscher in Grindelwald. Kwam toen ik klein was tot in het dal, nu moet je een aardig stukje klimmen…

Rob

Plaats een reactie